Jump to content

Hvilket kartprogram til PC?

Orca74

Recommended Posts

Er det noen av kartprogrammene til PC som støtter 3D visning fra skrå over/under vann slik mange nye plottere kommer med?

Da må du gå for feks. Nobeltec Nobeltec

eller Raymarine Raytech med Navionics Platinium kart.

Kjører selv det siste med Navionics Platinium+ kart og er meget fornøyd.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Da må du gå for feks. Nobeltec Nobeltec

eller Raymarine Raytech med Navionics Platinium kart.

Kjører selv det siste med Navionics Platinium+ kart og er meget fornøyd.

Supert, takker.

Klarer ikke å finne noen Raytech til under 7000kr, så kommer kart i tillegg. Da blir det litt dyrt for meg.

Nobeltec ligger på under 3000 for programmet. Noen grunn til at du valgte Raytech fremfor Nobeltec?

Har ikke sett så nøye på kartprisene enda. Men Platinium+ kart er kanskje billigere en C-map MAX Pro?

Jara Wynja

Når det gjelder programvare så er det jo i mange tilfelle snakk om "spin-off" fra profesjonelle applikasjoner. Navigasjonsprogrammet mitt er for å alle praktiske forhold identisk med et rattmerket ett. Den store forskjellen er at mitt kostet 8K, mens det rattmerkede koster 20 ganger det.

NT+ kommer fra samme basen som CM93, men tjuegangen gjelder her også.

Når det gjelder MaxSea så har jeg forstått at det følger med en kartsone i pakken, feks Sør-Norge opp til Trøndelag. Et lite triks er også at det følger med to lisenser i pakken, dvs en til bruk i båten og en hjemme. Bruker du en bærbar så har du i teorien en til overs. Kanskje naboen vil være med. Da er jo fort kostnaden halvert...?

Ble egentlig ganske skuffet da jeg synes det er vanskelig å bruke. Veldig små knapper, vanskelig å se hva som er hva og håløs zooming. Nå har jeg lastet ned et gratis alternativ som heter OpenCPN. Dette virker svært lovende og jeg gleder meg til å prøve det i båten.

Kjøpte også seaPro 3000 etter god omtale her på forumet. Stor skuffelse. Bl. annet er zoomen en katastrofe. Er OpenCPN et kartprogram, eller er det et program som kan kjøre C-map?

Stor skuffelse. Bl. annet er zoomen en katastrofe.

Kan ikke helt forstå at den fungsjonen skulle være så dårlig jeg bruker julet på musa for og zome inn og ut og det fungerer da helt utmerket. Alternativt bruker jeg høyre musknapp for og zome ut og drarut et rektan med venstre musknapp for og zome inn på det jeg vil se mer detaljert.

Ikke lett å orientere seg i dette uoversiktlige markedet for en som skal ha en billig løsning men med best mulig kart.

Kunne godt tenkt meg å prøv ut opencpn med cmap kart, men dumt at man må kjøpe kart før man vet om løsningen vil fungere skikkelig.

Nautisk forlag selger c-map wide kartpakker for 2.195,-

Vil en slik kartpakke fungere sammen med opencpn?

Når det gjelder MaxSea så har jeg forstått at det følger med en kartsone i pakken

Ja og nei.

Kommer an på versjonen. Det er en grunnversjon som kommer med et kart installert slik du beskriver.

Min kan installeres på så mange maskiner jeg vil, men det vil kun virke på maskinen med dongle. Egentlig litt praktisk. Jeg kopierer alle layers til en minnepinne og tar med meg den og dongle hjem og har dermed nøyaktig samme systemet på maskina hjemme. Nye kart kjøper jeg over telefon.

Kjøpte også seaPro 3000 etter god omtale her på forumet. Stor skuffelse. Bl. annet er zoomen en katastrofe. Er OpenCPN et kartprogram, eller er det et program som kan kjøre C-map?
Open CPN er et kartprogram som bla kan benytte c-map sine kart. 2009 oppdaterte cm93 ligger på nett. Fungerer helt suverent.. :saint:
Kan ikke helt forstå at den fungsjonen skulle være så dårlig jeg bruker julet på musa for og zome inn og ut og det fungerer da helt utmerket. Alternativt bruker jeg høyre musknapp for og zome ut og drarut et rektan med venstre musknapp for og zome inn på det jeg vil se mer detaljert.

Det du beskriver der høres normalt ut, men det kan ikke jeg gjøre. Zoomen foregår i store trinn, og ute av kontroll. Det må være noe som ikke harmonerer. Jeg benytter Vista.

Bruker også Vista og opplevde det samme med zoom ute av kontroll. Plutselig hadde man f.eks zommet ut til norgeskart. Kjekt når det man egentlig skulle var å zoome litt fordi man var på vei inn i trangt farvann. Nå skal det sies at kanskje innstillinger kan ha noe å si men jeg fant meg rett og slett ikke helt tilrette i dette programmet.

Jeg har kjøpt disse kartene (SeaPro 3000 Lite), og tester dem nå på PC. Min umiddelbare reaksjon er at PAN-funksjonen er noe uvant, da man må trykke på en pil i kanten i stedet for å "dra" kartet. Synes også at det er svært store trinn på regulering av målestokk.

Ble egentlig ganske skuffet da jeg synes det er vanskelig å bruke. Veldig små knapper, vanskelig å se hva som er hva og håløs zooming.

Zoomen foregår i store trinn, og ute av kontroll. Det må være noe som ikke harmonerer. Jeg benytter Vista.

Bruker også Vista og opplevde det samme med zoom ute av kontroll. Plutselig hadde man f.eks zommet ut til norgeskart. Kjekt når det man egentlig skulle var å zoome litt fordi man var på vei inn i trangt farvann.

Jeg er en av de som har skrytt av kartprogrammet SeaPro 3000 Lite og de tilhørende elektroniske kartene fra Livechart. Og her var det ikke mye positivt. :giggle: Jammen godt jeg ikke kjenner meg igjen. :wink:

Jeg aktiverer "Zoom/Bla"-knappen nede på skjermbildet for å bla rundt i kartet og/eller piltastene på tastaturet på PC'en. For zooming bruker jeg enkelt og greit knappene "Zoom Inn" og "Zoom Ut" nede på skjermbildet og/eller henholdsvis "Pg Up" og "Pg Dn" på tastaturet på PC'en. Dette fungerer aldeles utmerket etter mitt syn, og jeg er meget godt fornøyd med både program og kart. Det er operativsystemet Windows Vista på min PC.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...