Jump to content

Husbåtskandalen i Søgne fortsetter...


Ingar

Recommended Posts

Ville ikke hjulpet og forandre loven. Iflg. grunnloven så kan ingen ny lov ha tilbakevirkende kraft.

Nei det er vel riktig, men her argumenteres det med at Sjøfartsdirektoratet har godkjent denne skapningen som en fritidsbåt.

Med litt kjennskap til Sjøfartsdirktoratets rolle som tilsynsmyndighet og innføring av krav til CE merking, så stiller jeg meg litt spørrende til utsagnet om godkjent som fritidsbåt så lenge vi snakker om et unntak for CE merking under regelen for selvbyggerbåt.

Vi har så langt jeg har skjønt ikke behov for et eksternt kontrollorgan for selvbyggerprosjekter, noe som tilsier at dette som oppfattes som en godkjenning i beste fall er en registrering uten krav til teknisk dokumentasjon, og at det nummeret man får fra sjøfartsdirektoratet ikke er et bevis på at dette verken er en godkjent fritidsbåt eller et godkjent sjøfly, -som i sistnevnte eksempel krever lanterner godkjent av Sjo i tillegg til vinger og propell.

 

Jeg tviler på at Sjo motsetter seg godkjenningen av et sjøfly og argumenterer med at flyet må forevises nærmeste kontrollstasjon, som i entall kan veibeskrives til å å ha lokalitet Haugesund.

Link to post
Share on other sites

Med litt kjennskap til Sjøfartsdirktoratets rolle som tilsynsmyndighet og innføring av krav til CE merking, så stiller jeg meg litt spørrende til utsagnet om godkjent som fritidsbåt så lenge vi snakker om et unntak for CE merking under regelen for selvbyggerbåt.

Ang. godkjenningen så har båten i noen sammenhenger vært omtalt som skip.

Link to post
Share on other sites

Hvis en slik omtale skulle være riktig i ordets rette eller forståtte betydning, så fordrer dette at skipet har gått gjennom en sjøverdigtest / klassing og at fartøyet gjennomgår punktlige periodiske kontroller for å få fornyet tillit til å flyte.

 

På et nybygg medfører dette besøk og testing av fartøyet med representanter fra Sjo og klasseselskapet i fra tre til fem dager før det tas i bruk.

 

Jeg ville i så fall anbefale å legge starten på en slik sjøtest til 1 April, -i håp om å få slippe å betale en relativt stor regning mot å ha bidratt med en god latter.

 

For å gi deg et eksempel så monterer enkelte ut motorene i doningene sine når de leier dem ut til pub og eller selskapslokaler på for eks. matfestivaler, og dette gjør de for å slippe at sjøfartsdirektoratet skal ha tilsynsmyndighet og blant annet kunne bestemme hvor mange mennesker som lovlig kan oppholde seg om bord.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Om noen bosatte seg i farkoster som ligner hus, ville dette være et problem i Norge? Vi har jo en temmelig lang kystlinje. Dersom farkosten ligner en båt vil det jo være greit, så hva er forskjellen?

 

Personlig ville jeg nok foretrekke å bo i en båt, fremfor en liten leilighet, får nok mere kvalitet og havutsikt i båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I ett ferskvann rett ved der jeg bor får ingen tillatelse til å bygge brygger eller legge ut flytebrygger ved hyttene sine. Derfor har det blitt en tradisjon at man monterer påhengs på flytebryggene slik at de er "båt". Nå har det blitt forbudt å bruke motor i vannet så da må en vel ha opp en rigg eller montere tollepinner på flytebryggene sine. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...