fuskefanten Startet 14.November.2009 Del på Facebook Startet 14.November.2009 Noen som vet hva som er standard åpning på reed-ventiler på en Yamaha 9,9/15? 1999/2000 modell. Har vært inne på yamaha-motor.com, men har ikke funnet opplysninger om dette. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvor stor åpning reed-ventiler? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Kjøp deg en manual på DENNE siden. Det koster bare 10$. Har selv lastet ned en og er fornøyd. Jeg fikk hele "Seloc" sin 1984-1996 manual. Den kom i pdf format. Der kan du helt sikkert lese deg opp på eventuelle problemer/utfordringern du måtte ha. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Ja, det skal gjøre. Blir visst en utfordring med feilsøking på denne motoren. I følge en kompis er det "nå det begynner å bli interessant", vet ikke helt om jeg er enig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Jeg husker den er 1mm på 9,9hk og 2,4mm på 15hk. Jeg endret oppningen på min motor og den fikk nytt liv. Få dette bekreftet der jeg har alsheimer light. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Har målt med skyvelær, 8 - 9 mm max åpning mellom brakett og reed-ventiler på enden? Ble gjort på verksted da jeg ba de sjekke om motoren hadde blitt oppgradert til 15 hk? De sa at den hadde blitt åpnet noe mer enn originalt, men at de nå hadde åpnet den "slik de pleide å gjøre" på disse motorene. Ser jo snålt ut, må få sjekket hva som skal være standard på 15 hk! Hvis det er 2,4 mm, som du skriver, er det kanskje ikke rart at motoren er helt "slapp" på topp (?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Har målt med skyvelær, 8 - 9 mm max åpning mellom brakett og reed-ventiler på enden? ** må få sjekket hva som skal være standard på 15 hk! Hvis det er 2,4 mm, som du skriver, er det kanskje ikke rart at motoren er helt "slapp" på topp (?) Reed ventilene på de fleste motorer åpner/lukker som regel kun 100% ved tomgang og på lavt turtall, på høyere turtall og opp til max turtall står de som regel åpne .... Er motoren slapp på topp har det antagelig ingenting med åpningen på reed ventilene, kan heller være litt for mager luft/bensin blanding ( endre størrelse på hoved dyse ), eller andre feil i oppsettet . De "reed stopperne" er egentlig reed dempere ( stopper viberasjoner ), men blir på enkelte motorer bruk til å strupe inn luft/bensin tilførselen, på de litt større motorene er det heller ingen "reed stoppere", ventilene får åpne seg så mye de vil ( såfremt konstruksjonen er slik at ventilene IKKE kan skades av indre roterende deler ).... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Jeg mener bestemt at det er 6 mm som er åpning på 15 hk...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 I følge Yamahas delekatalog er det samme dyser i 9,9 og 15 hk (110 dyse). Forskjell ligger i åpning på gasspjeld (strupet på 9,9), og litt åpnere reed-ventiler, ettersom jeg har kunnet finne ut. Størrelse på åpning må jo spille en vesentlig rolle, i og med at en større åpning (15 hk) gir mer effekt på topp. Men hvis åpning er for stor, vil jeg tro det fort skaper ubalanse i luft/bensin tilførsel. Det er vel neppe tilfeldig at produsenten bruker nettopp en viss åpning på disse, totaktere kan være ganske "kilne" på innsug/utblås. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=766268 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Har lastet ned service manual, takk for tips! Vel verdt 10 dollar, med dagens kurs. Her er fasiten: 9,9 skal ha åpning 1,3 +/- 0,1 mm. 15 skal ha åpning 6,0 +/- 0,1 mm. Så nå er det fram med skyvelær og tang Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Ja jeg syns også det er verdt de 9,99$. Er jo bare lommepenger Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Ja, kan virkelig anbefales. Dersom motoren fortsatt ikke går som den skal etter justering av reed-ventiler, er det elektriske neste punkt på utsjekking. Ser at motstand på de ulike komponenter er oppgitt, umistelig hvis det må måles videre for å finne "synderen" i systemet (får sette "hus-elektrikeren" på sporet ). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Det anbefales aldri å justere selv på reed ventilene. Hvis de får en slitasje og brekker har du et stort problem. Kjøp heller nye 15hk boyesen reed valves. Jeg kjøpte nye reeds på boyesen.com og hadde de i postkassa mi etter 5-6 dager. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Ja, det er jo rett inn i det aller helligste, så varsomhet er påkrevd. Prøver å bøye reed-stopperne, ved usikkerhet om det er OK kjøper jeg nye fra Boyesen eller boats.net. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Jeg ville kjøpt noen i glassfiber som boyesen er. De en får kjøpt på boats er vel i metall? Knekker de i metall en gang lager de trøbbel. Knekker de i glassfiber går de gjennom systemet uten videre problemer. Samt at du skal få andre fordeler med boyesen som bedre start og gange, muligens litt høyere effekt, bedre drivstoffforbruk etc. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
fuskefanten Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Er Boyesen rett justert, med stoppere, bare til å skru inn i original reed-brakett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Har ikke montert til 15hk men på min 225hk var det bare "plug and play". Enkel sak. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Det følger med bruksanvisning. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 15.November.2009 Del på Facebook Svart 15.November.2009 Jeg fikk Oslo marinaservice til å utføre dette arbeid 3 år til bake og motoren har funkert perfekt på alle turtaller. Disse talene stå som abstrakte bilder i mitt hode og jeg glemmer vanlig vad jeg husker dårlig... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.