Jump to content

Hvor stor åpning reed-ventiler, Yamaha 9,9/15 1999/2000?


fuskefanten

Recommended Posts

Noen som vet hva som er standard åpning på reed-ventiler på en Yamaha 9,9/15?

 

1999/2000 modell.

 

Har vært inne på yamaha-motor.com, men har ikke funnet opplysninger om dette.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvor stor åpning reed-ventiler? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Har målt med skyvelær, 8 - 9 mm max åpning mellom brakett og reed-ventiler på enden? :confused:

 

Ble gjort på verksted da jeg ba de sjekke om motoren hadde blitt oppgradert til 15 hk? De sa at den hadde blitt åpnet noe mer enn originalt, men at de nå hadde åpnet den "slik de pleide å gjøre" på disse motorene. Ser jo snålt ut, må få sjekket hva som skal være standard på 15 hk! Hvis det er 2,4 mm, som du skriver, er det kanskje ikke rart at motoren er helt "slapp" på topp (?)

Link to post
Share on other sites

Har målt med skyvelær, 8 - 9 mm max åpning mellom brakett og reed-ventiler på enden? :confused:

** må få sjekket hva som skal være standard på 15 hk! Hvis det er 2,4 mm, som du skriver, er det kanskje ikke rart at motoren er helt "slapp" på topp (?)

 

Reed ventilene på de fleste motorer åpner/lukker som regel kun 100% ved tomgang og på lavt turtall, på høyere turtall og opp til max turtall står de som regel åpne ....

Er motoren slapp på topp har det antagelig ingenting med åpningen på reed ventilene, kan heller være litt for mager luft/bensin blanding ( endre størrelse på hoved dyse ), eller andre feil i oppsettet .

 

De "reed stopperne" er egentlig reed dempere ( stopper viberasjoner ), men blir på enkelte motorer bruk til å strupe inn luft/bensin tilførselen, på de litt større motorene er det heller ingen "reed stoppere", ventilene får åpne seg så mye de vil ( såfremt konstruksjonen er slik at ventilene IKKE kan skades av indre roterende deler )....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

I følge Yamahas delekatalog er det samme dyser i 9,9 og 15 hk (110 dyse). Forskjell ligger i åpning på gasspjeld (strupet på 9,9), og litt åpnere reed-ventiler, ettersom jeg har kunnet finne ut.

 

Størrelse på åpning må jo spille en vesentlig rolle, i og med at en større åpning (15 hk) gir mer effekt på topp. Men hvis åpning er for stor, vil jeg tro det fort skaper ubalanse i luft/bensin tilførsel. Det er vel neppe tilfeldig at produsenten bruker nettopp en viss åpning på disse, totaktere kan være ganske "kilne" på innsug/utblås.

Link to post
Share on other sites

Ja, kan virkelig anbefales. :yesnod:

 

Dersom motoren fortsatt ikke går som den skal etter justering av reed-ventiler, er det elektriske neste punkt på utsjekking. Ser at motstand på de ulike komponenter er oppgitt, umistelig hvis det må måles videre for å finne "synderen" i systemet (får sette "hus-elektrikeren" på sporet :wink: ).

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kjøpt noen i glassfiber som boyesen er. De en får kjøpt på boats er vel i metall? Knekker de i metall en gang lager de trøbbel. Knekker de i glassfiber går de gjennom systemet uten videre problemer. Samt at du skal få andre fordeler med boyesen som bedre start og gange, muligens litt høyere effekt, bedre drivstoffforbruk etc.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...