Jump to content

Informasjonsplikt kjøp og salg???


Speedy

Recommended Posts

Hei.

Som sikkert noen har fått med seg har jeg hatt problemer med båten min. Motoren tok inn vann i oljen. Fant derfor ut at jeg kunne skifte ut denne og begynte min leting etter "ny".

Fant en som så bra ut. Alle signaler om denne var at jeg kunne sette denne rett i båten og alt skulle være såre vel. Her har vel jeg vært for naiv og godtroende.

 

Til min store forbauselse og ikke minst skuffelse så viser det seg etter at motoren er satt i båten så dukker feilene opp...

- Ventilbanking (ikke noen stor sak å gjøre noe med)

- Olje og eksosrøyk kommer ut av motoren gjennom de stedene hvor det ikke skal komme ut slike ting... :lol:

 

Ved nærmere undersøkelse viser det seg at motoren har fastbrente stempelringer eller enda verre sprukkent stempel(er).

Har jobbet mange sene kvelder for å få båten klar til sjøen og ferien men nå er jeg satt helt tilbake og kan bare sitte på verandaen hjemme og se på at båtene og sommerferien reiser forbi oss der nede på sjøen... :lol:

Selv sitter jeg igjen med 2 motorer som er defekte og feriestengte verksteder.

 

Finnes det ikke lengre ærlige sjeler som kan informere om hva de selger slik at man få muligheten til å finne andre alternativer eller forberede seg på å gjøre en jobb i forkant før man tar skrittet til ferdig montering???

 

Er ærligheten på vei ut til fordel for kynisk tankegang på profitt?

:lol:

Bli kvitt dritten osv....

 

Hilsen en som snart selger verktøykasse med tilhørende båt.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Tragisk historen. :cryin:

 

Da må det bare gå en vei og det er oppover mot lysere tider.

 

Dette har jeg lært for mange år siden både når det gjelder båt og bil. Jeg har funnet ut at det er bedre å gå ned en dimmensjon og heller kjøpe nytt - da hvet du ivertfall hva man har.

 

Å stå hele året å "mekke" og når slutt regningen kommer så er summen høyere en nytt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har jo ikke skrevet kontrakt her. Det er min dumhet...

Men igjen så bør jo selger informere om svakheter ved en gjenstand. Det er jo ikke det helt store beløpet men det er prinsippene jeg vil frem til.

 

Det er mye som kan "spises" hvis man bare blir informert i forkant istedenfor at man må finne dette ut på egenhånd i etterkant.

 

Jeg hadde jo denne motoren inne i garasjen og hadde således gode forutsetninger for å gjøre denne rep jobben før monteringen i båten skulle begynne.

 

Ja jeg er litt frustrert og en smule forba..... enda....

Link to post
Share on other sites

Hei Speedy.

Det er for JÆVLIG med slike useriøse folk som roser dritten opp i skyene for å få mest mulig igjen for det. Hva med den motoren som tok inn vann i oljen, kan ikke den settes istand?

Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hei Heira.

Det er for JÆVLIG med slike useriøse folk som roser dritten opp i skyene for å få mest mulig igjen for det. Hva med den motoren som tok inn vann i oljen, kan ikke den settes istand?

Heira.  

Har begynt å se på den motoren som tok inn vann. Har plukket den fra hverandre og levert inn toppen til plansliping og trykktesting. Skal også skifte ut alle pakninger på den.

 

Det var jo ikke akkurat motorskjæring på den så alt håp er ikke ute enda. Ulempen med den gamle er at den er en ombygd bilmotor som alltid har vært saltvannskjølt. Vet heller ikke hvor gammel den er men regner med at den bør holde lenge etter en oppgradering. Vet hvertfall at stempler, rådelager, stempelfjører osv er i god stand.

Hadde jo også vært greit å ha motor m to forgassere, har blitt fortalt at dette yter mer hk og at motoren jobber bedre :cryin:

Gamlemotoren har bare en forgasser men har stort sett gått som en klokke...

Link to post
Share on other sites

Har jo ikke skrevet kontrakt her. Det er min dumhet...

Det er jo ikke særlig lurt nei. Det er lett å la seg lure av overbevisende selgere men har du en kontrakt som forteller de viktigste tingene som timetall, tilstand, feil og mangler så har du en sak å gå videre med. Dette trenger ikke nødvendigvis være noen juridisk korrekt sak, bare et papir som begge har skrevet under på. Om du skriver ned de tingene selger forteller om motoren og han ikke vil skrive under går du på leting etter en annen motor.

 

Selv kjøpte jeg meg en havarert motor for noen år siden som iflg. selgers beskrivelse og eget prisoverslag burde koste meg rundt 30.000 men totalen ble nok over 70.000. I dette tilfellet tror jeg nok selger også var blitt lurt da han hadde kjøpt motoren for eget bruk men endret planer til en annen motor og han la ganske mye jobb i å hjelpe meg.

 

Et spørsmål en ALLTID må stille seg er HVORFOR selges motoren? Svaret selgeren kommer med kan være alt fra ting du ikke bør stole så alt for mye på til ren løgn/svindel. Her teller magefølelsen ganske mye......

 

Og i etterpåklokskapens navn: Hvorfor startet du ikke motoren før du satte den i båten? Det er ikke mye jobb og sparer deg lett for mye ergrelse.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Og i etterpåklokskapens navn: Hvorfor startet du ikke motoren før du satte den i båten? Det er ikke mye jobb og sparer deg lett for mye ergrelse.....

Burde jo selvfølgelig gjort det. Her var det vel mest iveren etter å få båten i orden igjen snarest mulig slik at vi kunne komme på sjøen igjen. Er det ikke slik med oss alle???

 

Tok jo selgers ord for god fisk men burde nok vært mer mistenksom uansett...

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte 7000 kroner for en "nyoverhalt" Mariner 20 Hk. Først oppdaget vi at den tok inn vann på ene sylinderen. Selger ordnet opp i dette og jeg fikk motoren tilbake etter 3-4 dager.

 

Så fikk jeg stopp midtfjords og måtte ro til land, da kan jeg love dere at jeg var forbanna.  :headbang: Leverte tilbake motoren og krevde å få en annen motor, jeg må ha noe jeg kan stole på når jeg er på sjøen. Fikk til svar at det var ikke slik vi gjorde forretninger i hans butikk, så han skulle se på motoren atter en gang. Fikk motoren tilbake etter 3 dager, selger sa det var dritt på en stift.

 

Så var det en periode jeg ikke brukte båten, men stakk ned i havna for å starte den. Da røyk startsnora... men ok, motoren var en tidlig 80 modell så en startsnor kunne jeg vel ta på min kappe.

Brodern som er motormann skulle skifte denne for meg, han oppdaget at fjæra på returen var knekt. Men jeg hadde ikke tid til å få tak i denne fjæren på dette tidspunktet da jeg skulle til Trøndelag på en jobb som tok 3 månder. SÅ det ble ikke mere båt det året...

 

Neste vår da jeg begynte å styre med å få tak i den fjæra hos en lokal forhandler så oppdaget vi at  serienummeret på motoren var borte. Og forhandleren måtte ha et serienummer før vi kunne bestille riktig del. Jeg tok motoren til forhandlerenen som først sa at jeg hadde hvertfall betalt 4000 kroner for mye. Han kikket overalt men fant ikke noe serienummer, men han greide til slutt og få tak i riktig del. Men jeg var rimelig forbanna, hva om mere gikk til hel.... med motoren, hva skulle jeg gjøre da?

 

Jeg solgte båten ut på sommeren, uten motor. Det er ikke muligheter å ta opp båter på henger i den havna den lå i så jeg skulle kjøre båten bort til en rampe så litt bortenfor havna. Tror dere ikke at den forbanna motoren begynte å streike på den turen. Da hadde jeg brukte den 2 ganger det året.

 

Jeg dro tilbake til selgeren og sa at denne møkka kunne han ta tilbake og gi meg pengene tilbake. Argumenterte at det ikke fantes serienummer på motoren og den var rett og slett upålitelig Kvittering hadde jeg selvfølgelig ikke...  :headbang:

Det endte opp med et heftig munnhuggeri så jeg forlot stedet, men motoren la jeg igjen. Anmeldte svindleren en liten måned etterpå, har enda ikke hørt offisielt fra politiet enda, men betjenten sa til meg at selger har bekreftet salget av motoren men var ikke villig til å gjøre opp for seg...  Dette er nå 1 et år siden, jeg fikk tak i en utskrift fra minibank som viste at jeg hadde tatt ut 7000 kroner i det tidsrommet jeg kjøpte motoren, politiet mente at dette var bedre enn ingenting. Men har ikke hørt mere fra de, ikke engang en henleggelse av saken.

 

Jeg vil nok anta jeg ikke vil få noen penger tilbake, så dette ble en dyr erfaring for meg. Jeg orker ikke mere styr med den fyren, blir bare å irritere på meg et magesår. Men jeg advarer alle som driver med påhengere om ligge unna den fyren...   :nono:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...