Jump to content

erfaringer med diesel kontra bensin motor? hva er lønnsomt?


EmilIA

Recommended Posts

Ser at prisen på brukte daycruisere/cabin-cruisere med bensinmotor generellt er noe lavere enn med diesel!?

 

Er nyskjerrig på erfaringer med bensin kontra diesel. Er det for eksempel lønnsomt å bytte til diesel, eller vil man aldri klare å tjene inn dette? Er det noe forskjell på vedlikehold, holdbarhet og potensielle feilkilder? andre vurderinger som bør tas?

Link to post
Share on other sites

Dette blir en vurdering opp til hver enkel jeg har bensin å etter mitt bruk så vil det ikke svare seg å bytte til diesel. jeg kommer aldri å tjene det inn igjen enklere vedlikehold på bensinmotor mye billigere deler kontra diesel går mye roligere er ikke diesellukt i båten muligens en større brannfare hvis noe går galt men med riktig ettersyn vedlikehold og sunn fornuft burde det ikke være noe problem. :yesnod:

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

Beklager, ble distrahert av dama.

 

Bensinmotor vil trekke ned ved salg. Slik er det bare. Bensin vil ha bedre nytte/vekt/kompleksitetsforhold. Både Volvo, Mercruiser, GM selger kraftige bensinmotorer av den ukompliserte typen. Jeg har bare erfaring fra gamle Volvo B16/18/20 og V8'ere, samt Volvos lite elskede rekkeseksere. Fortsetter jeg denne opplistingen, så blir det ganske mange etterhvert. Stort sett blir disse motorene solgt med saltvannskjøling. Ukompliserte engangsmotorer, kan man vel kalle dem. Den ukompliserte levetiden, med god vinterkonservering, vil være i området 10- til 15 år. Bensin tenner lettere enn diesel. Det betyr at bensinanlegget må vedlikeholdes slik at man alltid er sikker på at det er tett. Like viktig er at det ikke fuskes med det elektriske- eller tenningsanlegget. En kollega blåste nesten madammen til himmels da hun satt akter og solte seg, han startet motoren, og det smalt. Han forbannet segt på atg dette skulle være hans siste bensin båtmotor. Men det er folk som kjøper slike motorer, og de virker til å være fornøyde. Disse V8'eren er også svært kultiverte med tanke på vibrasjon og støy. Skulle jeg hatt en motor i en hurtiggående båt, daycruiser eller tilsvarende, så hadde det blitt bensinmotor. Forutsatt at jeg skulle ha båten en del år.

 

Jeg vet ikke prisforskjellen på diesel- og bensinmotorer. Men jeg vil anta at en dieselmotor vil være vesentlig dyerer.

Link to post
Share on other sites

Du kan regne hjem begge deler - dvs at bensin lønner seg og at diesel lønner seg. Det hele er smak og behag. For meg er det ikke tilfredsstillende sikkerhet å ha en svært bensin bombe i kjellern. Men det er min vurdering

 

Skulle jeg hatt en liten DC på 22-24 fot hadde jeg nok vært litt i tvil - men hadde nok endt opp med diesel pga sikkerhet, drivstoffutgifter og restverdi. Det er lettere å betale litt mer renter hver måned enn å føle seg flådd hver gang man skal fylle drivstoff. Feriepengene rekker rett og slett lenger med en dieselmotor

 

Aksellerasjon på en eldre diesel er som et godstog om du sammenligner med en V8 bensin. Toppfarten er ganske lik

 

En tommelfingerregel er at en bensinmotor gir ca 2-3 hk/liter bensin/time. Dieselmotor gir 5-6 hk/liter diesel/time. Dvs. at forbruket på bensinmotor er ca dobbelt så høyt. Avgiftene i Norge er også høyere på bensin enn båtdiesel

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker du båten en del iløpet av sesongen, dvs over 50 timer ville jeg absolutt gått for diesel. Selv har jeg kun hatt bensienere inntil i år da jeg kom over ett bra kjøp med diesel. Tidligere var det med gru hver gang det skulle tankes og en måtte spørre seg om det var verdt det, etterhvert lærte en å ikke fokusere så mye på drivstoffkostnaden, men dyrt var det, alt for dyrt i forhold til båtens størrelse.

 

Her er mine erfaringer:

 

1990 modell Sea ray 230cc med forgassermotor 330 hk, topppfart 43 knop, maks forbruk 95 liter i timen, men typisk forbruk selv i crusingfart var godt oppunder 2 liter per n.mil, og det vil da si ca 26 kr per n.mil :puke:

 

Gikk så over til en 1999 modell Sea ray 215ec med forgassermotor 220 hk, toppfart 38 knop, maks forbruk 65 liter i timen, typisk forbruk i cruisingfart var her 1,4-1,5 liter per n.mil, noe som tilsvarer ca 19 kroner per n.mil, ble litt kjekkere å tanke denne, men fortsatt :nonod:

 

Nå har jeg en 26 fot scandinavien med 260 hk volvo penta, toppfart 36 knop, maks forbruk ca 55 liter i timen, typisk forbruk i crusingfart 1,2 liter per n.mil, noe som med denne sesongs lave oljepris gir en pris på ca 8 kroner per n.mil. :flag:

 

Nå blør ikke det lenger i lommeboken når tanken fylles, og det sikter til hyggeligere og mindre beskymringsløst bruk samt økt bruk, serviceutgifter er imiddlertid noe høyere på en diesel, men den formidable forskjellen i drivstoffforbruksutgiften pynter på det og vel så det.

 

Når jeg hadde bensiner hadde jeg ca 150 timer i sesongen, i år med diesel ser jeg ut å havne på like under 250 timer, og da har det i tillegg vært en dårlig sesong værmessig.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...