Jump to content

Ubrent olje eller diesel i eksos, Ford 2704ET

Fantasy

Recommended Posts

Håper noen motorkyndige kan hjelpe meg med min Ford Sabre 2704ET (210 hk) 85 mod. som jeg sliter med ubrent olje eller diesel i eksosen. :headbang:

Problemet er relativt mye regnbuer på vannflaten ved eksosen, både ved kald og varm motor.

Den ryker serdeles lite ved varm motor - men man kan se noe blå røyk dersom man studerer. Min erfaring med ford er at dette er mer eller mindre normalt.

Ved oppstart av kald motor ryker disse motorene noe, det gjør denne også - en blanding av grå-blå røyk. Bruker thermostart.

Motoren bruker noe olje, ca ett par liter i sessongen.

Det FØRSTE som slår en er turboen, men denne har vært til overhaling for 1 år siden på GIK, samt også skrudd ut og sendt til GIK på nytt for ny sjekk og forespørsel om reklamasjon - Får den tilbake med beskjed om at alt er i orden med turbo. :crazy: Den er montert igjen nå og like mye regnbuer på vannet. Ånding fra motor er normal og går nå på utsiden av båten samt at returløpet og slange fra turbo også er sjekket og funnet OK.

Dieselpumpen har også vært til overhaling samt skiftet dyser i fjor - så denne skal da også være OK.

HÅPER NOEN HER KAN KOMME MED TIPS OG RÅD.

Mvh Fantasy

Tror mange sliter med problemet, meg selv innkludert. Jeg innbiller meg at det skyldes eksosslange og lyddemper. Selv har jeg laaang slange + lyddemper og dette må vel samle en del sot og olje. I tillegg står det til enhver tid en del sjøvann i slangen. Så når motor startes blir slangen varmere og sot,olje vaskes ut,(tror jeg :rolleyes: ) Det skal veldig lite til før det ser ut som en miljøkatastrofe. Har derfor en zaloflaske og noen dråper fra den direkte på sjøoverflaten gjør at oljefilmen forsvinner. Har jo merket meg at motorer med drev ofte slipper dette. Kan vel skyldes at her er ofte eksosanlegget mye kortere og samler ikke så mye vann og sot.

Når det gjelder lekkasje på oljekjølere testet jeg dette med å kjøre sjøvannet utenom kjølere. Endene står da åpne og eventuell olje vil etter kort tids kjøring dryppe ut her. Fordel at oljen er varm da den er tynnere, og lekkasje vil vise ganske fort. Tror ikke det skader om oljen ei kort tid ikke får kjøling.

Ellers har jeg en gang glemt å åpne sjøvannsinntaket når jeg startet. Da var den velkjente gråhvite eksosen borte ved oppstart, men så snart jeg fikk åpnet var den på plass. Kjølevann i eksosen gjør nok sitt til at båter ryker mer enn biler i noen tilfeller.

Kanskje blir uforbrent diesel i større grad omgjort til flytende igjen i et sjøvannskjølt anlegg og dermed oljefilm på vannet :confused:

Takk for svar Bambleper, selvsagt har jeg 2 oljekjølere på sjøvannskretsen - Dette skal jeg sjekke. ER det ikke da lettest å sette lufttrykk på oljekretsen, med manometer - la det stå over natta? Ca 3 kg trykk.

Er liltt redd for å kjøre oljekjølerne utenom sjøvannkretsen slik Hegra skriver - kan ikke olja da bli for varm siden den ikke får kjøling?? Kanskje jeg overdriver??

Jeg har også fått tips fra Kaldfisk om å sjekke tenningen, om den kan ha en noe "forsinket levering" slik at den kaster ut ubrent diesel på den måten. Dieselpumpen ble som sagt overhalt i fjor og ved montering igjen så jeg at mekanikkeren monterte pumpa på samme merke den sto før overhaling. Det ble ikke testet noe mer ang. tenningen. Relativt enkelt å sjekke tenningen også skjønner jeg.

Mvh Fantasy

Vet ikke om det kan være noen trøst. Hulda har to laaange eksosrør, en fra hver sylinderrekke. Tenning i hht. boka. Nye dyser, nye glødeplugger og ny dieselpumpe. Det er ikke oljefilm på vannet, verken kald eller varm motor. Det ryker ikke av eksosen, kun under spesielle tilfeller, kaldt/rått vær etc., mer damp enn røyk. Nå kommer rosinen i pølsa: Hulda bruker en liter olje på 10 timer. Det er sannsynligvis feil i en ventilstyring eller sprekk fra topplokkets oljeside og inn til en ventil. For tiden lever jeg med det. Gidder ikke å kaste bort tid/penger på det. Får vente til jeg blir pensjonist. Med da får jeg sikkert ikke råd.

Konklusjon? Det skal forbrukes mye smøreolje gjennom forbrenningen før det gir seg utslag i olje på vannet.

Får ikke olje på vannet av at ventilstyringene er utette eller dårlige. Det vil bare gjøre seg gjeldene i blå røyk. Kjøper heller at det er en dårlig kjøler som lekker olje ut i sjøvannskretsen :yesnod:

Det jeg skrev ovenfor er basert på egen erfaring. Opplevde dette på en V8-bensin motor som jeg hadde i min tidligere Smuggler28. Der skiftet jeg tetninger og freste seter og slipte ventilene i toppene samt skiftet styringene. Styringene var veldig slitt, derav fant jeg ut at oljen kunne komme forbi. Altså mellom ventilspindel og styring. Men uansett hadde ikke dette gått hvis tetningene var myke og fine, men mine tetninger var knallharde. Etter denne jobben var det ingen olje i eksosen og tilnermet null smørolje forbruk. Eksosen gikk overbord over vannflata og ikke i drevet, derfor enkelt og se.

Da måtte de være så romme at ventilene snudde seg i styringene da? Er ikke løse styringer på amerikansk V8 stort sett. Må brosje opp eller gjenge opp og sette inn ventiler med overdim stamme eller standard ventiler ved gjenging. Ford dieselene har løse styringer, og er disse romme, så er det bare å bytte de ut.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

tror som Hulda skriver, med 1 liter olje på 10 timer, samt som Bartesam underbygger - at det ikke skyldes "utett" motor med ventilstyringer/ventiltetninger. Jeg har mer tro på en eller begge kjølerne.

Men er det flere her som har tro på at det kan være for sen tenning (for sen levering) - som jeg har fått tips at Kaldfisk om? Det blir vel samme "regnbue" på vannflata om det er diesel eller olje?

Mvh Fantasy

Jeg har hatt samme problem på min 2726 siden 2007, men i sommer har det blitt værre. Skulle gjerne ha fått gjort noe med det. Hvis man tar kjølevannsslangen som går inn på eksosen og lar dette vannet gå rett i sjøen så vil man vel se om lekasjen er fra oljekjølerene?

Kan bruke en vanlig hageslange til å kjøle eksosen i et par min. På denne måten vil vi vel finne ut hvor det kommer fra. Noen synspunkter på det?

Hei

På min forrige båt en Halco 29 offshore satt der en Ford Mermaid 2728 TIM på 250 hk. dette var en drev båt, men eksos utenom drev, ut bak over vannlinje.

Mye blårøyk ved start, Fordkyndige påstår at omtrent "alle" Forder av litt eldre årgang (85) har dette røykproblemet. Fordi at kjøling på desse motorane er kraftig overdimensjonert, dvs, at motor må opp i belastning, for å få normal temp. og trykk.

Det stemte ganske godt på denne, så snart driftstemp, og turbotrykk kom opp på normalen så forsvant røken. Når en da slakket ned på tomgang, så kom endel av røken tilbake. Brukte ikkje smo.

Skal vere solide slitere dette, men ryker endel.

Kontr. av tenning, dyser, etc. kan nok avhjelpe endel, dette var ikke sjekket på min, ekspertisen hadde liten tru på at dette ville avhjelpe situasjonen i nevneverdig grad. :smiley:

Hvis man tar kjølevannsslangen som går inn på eksosen og lar dette vannet gå rett i sjøen så vil man vel se om lekasjen er fra oljekjølerene?

Kan bruke en vanlig hageslange til å kjøle eksosen i et par min. På denne måten vil vi vel finne ut hvor det kommer fra. Noen synspunkter på det?

Jeg hadde en Perkins diesel tidligere og den lagde "regnbue"-flekker på sjøen. Etter mye leting etter feilen, ble oljekjøler demontert og testet. Det ble konstantert en liten lekkasje og oljekjøler ble byttet.

Det var ikke mulig å se om det var diesel eller olje som kom på sjøen. Når båten gikk på sakte virket det som ganske små dråper som spredde seg svært fort.

Ideen din med å la kjølevannet gå i egen slange ville helt sikkert gjort det lettere å finne feilen i mitt tilfelle. Mekanikeren mente det var ikke mer enn normalt i førstningen, men etter som jeg ikke ville godta det, gikk han med på å teste oljekjøleren. Flekkene forsvant etter at kjøleren ble byttet, kanskje noen få dråper rett etter første oppstart.

Takk igjen for alle inspill.

Jeg snakket med en dyktig diesel mekanikker i dag og han også benekter at gal tenning (for sen levering) vil kunne resultere i regnbuer på vannet - dette pga. at den eventuelle overflødige og ubrente dieselen som transporteres ut av sylinder i takten etter "eksplosjon" vil brenne opp i manifoil da det her står stikkflammer fra andre sylindere. Da måtte det i så fall være en såpass kraftig feil tenning at motor IKKE oppleves frisk i gange og IKKE er kvikk og sprek som min.

Satser da på kjølerne.

Mvh Fantasy

Fantasy: Er liltt redd for å kjøre oljekjølerne utenom sjøvannkretsen slik Hegra skriver
Jeg gjorde det fordi det var enklest og det var vel ca 5 min. med moderat omdreining. Hadde kjørt motor varm på forhånd slik at olja var tynn. Mindre motorer har ikke kjølere i det hele tatt, men for all del, gjør det slik du selv føler er forsvarlig :yesnod: . Jeg fant ingen lekkasje på min, men er ikke veldig plaget med denne oljefilmen. Stort sett bare ved kaldstart eller etter lang tid på lav omd. Min gamle motor hadde det også, men denne hadde ikke kjølere hverken på gir eller motorolje. Sjekk kjølere ja, så er du sikker, og er de ok så kan du jo se på metoden til Stålmarken hva den kan avsløre.

Løfter tråden igen - har sjekket ut oljelekkasje i begge kjølerne, men disse lakk merkverdig nok ikke olje. :confused:

Trodde jeg nå hadde funnet årsaken.

Jeg gjorde som "Hegra" og koplet kjølevannet utenom begge kjølerne, lot motor gå i alle fall 20 min på 1000 omdr. Fulgte med på temp. på oljeslanger så olja ikke skulle bli for varm. Hadde også "vippet" opp begge kjølerne slik at olja i så fall kunne renne ut. Men her kom intent.

For eventuelle nye lesere; så har jeg altså problem med mye ubrent oljesøl i eksosen. Jeg har overhalt turbo og Dieselpumpa. Motor er kvikk og fin ellers.

Hva pokker kan det være???

Mvh Fantasy

Noen ganger får man bare slå seg til ro med at sånn er det bare.

Hulda bruker 1 liter olje på 10 timer. Det er et eller annet mikk med et av topplokkene. Skal jeg kjøpe ett nytt topplokk, så vil det koste 12 000 kroner (omtrent). Ellers så kan jeg overhale, prøve å finne feilen... Uansett koster det minst

5 000 pluss egeninnsats. Alternativet er 5 liter olje i året. Fra Biltema, kr. 199. Da kan jeg kjøre samme opplegget i 60 år til for kostnaden av ett lokk. Da vil jeg være 123 år gammel, sikkert fremdeles interessert i å investere i fremtiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...