Jump to content

Ubrent olje eller diesel i eksos, Ford 2704ET


Fantasy

Recommended Posts

Er vel bare å løsne boltene og dreie forsiktig den ene eller andre veien under tomgang til det punktet som motor går best?? Ikke noen vits å bruke tenningslampe el.slikt da??

Det er riktig, du bare dreier på pumpen til der motor går best. Skulle den bli for tungstartet etterpå har den fått litt for tidlig tenning. Da er det bare å justere litt tilbake. Få en til å se på eksosen når du stiller på pumpen, det skal også være minst røyk når den er stilt slik at motoren går best.

 

Du har ikke sjekket hvor mange grader fortenning den har? Det er jo ikke så lett å komme til å set det heller. Jeg har brukt et lite speil for å finne det ut.

 

Kom til å tenke på om du har justert ventilene nylig, det kan jo være lurt å sjekke. I så fall ville jeg gjort det før jeg stilte på pumpen.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Nemo.

Nei, jeg har ikke sjekket tenningen - har ikke peieling på hvordan det gjøres heller. Sikkert mulig å lese seg til.

 

Og ja, ventilene ble stilt i fjor sommer - etter skifte av toppakning. Kjørt god og varm og ettertrekt igjen samt finjustert ventilene til slutt.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du vil ende opp med å konkludere med at en motor fra steinalderen slik som disse Fordene er ikke går på langt nær like rent og ordentlig som en moderne diesel. Men det er klart, alt som kan sjekkes bør jo sjekkes først da. Men det er en kjent sak at mange av disse gamle dieselmotorene går for kaldt ved lav belastning, og derfor spytter ut uforbrent diesel som forårsaker røyk og dieselsøl på sjøen. Jeg mener at Lancing Marine har laget en ombygning for dieselpumpen, som kutter to eller tre sylindre ved lav belastning for å redusere dette problemet. Dette kan jo være en løsning hvis problemet er virkelig plagsomt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lancing Marine kom med disse ordene:

 

have a look in the air duct from turbo to charge cooler, and inside

the casing of the charge cooler to see if there is oil puddled in

there, that would indicate turbocharger seal leakage, and also on the

exhaust manifold for oil traces that could indicate piston ring or

valve stem problems, and in the turbocharger turbine housing and

exhaust outlet indicating turbine-side seal failure.

 

If it is not a turbo leak, as little oil is being used, I would just

put up with it.

 

Regards,

 

Mike Bellamy,

Lancing Marine,

Link to post
Share on other sites

Ja det har jo vert nevnt om evt lekkasje i turbo.

 

Er du skikkelig gira på å skru litt til?

Av med ventildeksel.

Ut med alle dyser.

Kople til to manometer med trykkluft(lekkasjetester) på dyseplassen.

Lag eit skikkelig låseverktøy å sett på veiv, slik at du kan holde motor igjenn MOT SKOTT el

Ta ein og ein sylinder, og begynn oppe i kompressjonstakt(topp/pakning)

Turn motor og sjekk med stempel på bunn også, med lukkede ventiler(sylindervegger)

Bruk 10 bar trykk på sylinder. Er det over 10% lekkasje så har du ein feil/slitasje.

Ved lekkasje vil du høre kva vei lufta går.

Feks:

Suser det i peilepinnehullet har du gjennomslag(stempelfjærer/slitasje sylindervegger el)

suser det i eksos/innsug er ventilseter dårlig.

 

:flag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dersom disse O-ringene ikke holdt tett så skulle det jo dryppet olje ut av sjøvannskanalen - Ikke sant!

Det er jo ikke store lekkasjen du har så det vil neppe dryppe. Oljen "bare følger med" og du finner noe av den igjen i drenering før turbo/eksos. Som sagt så var det slik hos meg. Oljen ble sugd mot turbo og inn der og kom ut som blå tåke. :smiley: . Den oljen som ble til overs befant seg på de laveste punkten, i turbo og andre dreneringskraner.

Link to post
Share on other sites

Lekkasje fra turbo kan teknisk sett være en årsak, men dette er da like vanlig på de fleste gamle motorer også uten turbo.

Ta den firesylindrete Sabb-Forden på 68 HK. Det er like vanlig med oljefilm i eksosen på den som på 2704.

Har med selvsyn sett dette, selv på motorer med sparsomt timeantall.

Jeg ville ikke foretatt meg noe mer med dette, men skjønner jo godt at det ikke er ønskelig å ha det slik i disse miljøtider!

Link to post
Share on other sites

Vi overhalte turboen på vår 2704ET pga litt slakk i aksel i håp om at eksoen ville avta litt. Vi fikk noen omdr etter dette men det ble ikke mindre eksos. Motoren var røkfri når vi fikk litt belastning og turbotrykket kom. Jeg overhalte forøvrig ladeluftkjøleren,skiftet o-ringer og slangene. Kjøleelementet hadde jeg i vaskemaskinen,det blir alltid litt oljefilm i kjøleren på disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...