Nemo Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Er vel bare å løsne boltene og dreie forsiktig den ene eller andre veien under tomgang til det punktet som motor går best?? Ikke noen vits å bruke tenningslampe el.slikt da?? Det er riktig, du bare dreier på pumpen til der motor går best. Skulle den bli for tungstartet etterpå har den fått litt for tidlig tenning. Da er det bare å justere litt tilbake. Få en til å se på eksosen når du stiller på pumpen, det skal også være minst røyk når den er stilt slik at motoren går best. Du har ikke sjekket hvor mange grader fortenning den har? Det er jo ikke så lett å komme til å set det heller. Jeg har brukt et lite speil for å finne det ut. Kom til å tenke på om du har justert ventilene nylig, det kan jo være lurt å sjekke. I så fall ville jeg gjort det før jeg stilte på pumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantasy Svart 23.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2009 Takk for svar Nemo. Nei, jeg har ikke sjekket tenningen - har ikke peieling på hvordan det gjøres heller. Sikkert mulig å lese seg til. Og ja, ventilene ble stilt i fjor sommer - etter skifte av toppakning. Kjørt god og varm og ettertrekt igjen samt finjustert ventilene til slutt. Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Jeg tror du vil ende opp med å konkludere med at en motor fra steinalderen slik som disse Fordene er ikke går på langt nær like rent og ordentlig som en moderne diesel. Men det er klart, alt som kan sjekkes bør jo sjekkes først da. Men det er en kjent sak at mange av disse gamle dieselmotorene går for kaldt ved lav belastning, og derfor spytter ut uforbrent diesel som forårsaker røyk og dieselsøl på sjøen. Jeg mener at Lancing Marine har laget en ombygning for dieselpumpen, som kutter to eller tre sylindre ved lav belastning for å redusere dette problemet. Dette kan jo være en løsning hvis problemet er virkelig plagsomt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Lancing Marine kom med disse ordene: have a look in the air duct from turbo to charge cooler, and inside the casing of the charge cooler to see if there is oil puddled in there, that would indicate turbocharger seal leakage, and also on the exhaust manifold for oil traces that could indicate piston ring or valve stem problems, and in the turbocharger turbine housing and exhaust outlet indicating turbine-side seal failure. If it is not a turbo leak, as little oil is being used, I would just put up with it. Regards, Mike Bellamy, Lancing Marine, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Ja det har jo vert nevnt om evt lekkasje i turbo. Er du skikkelig gira på å skru litt til? Av med ventildeksel. Ut med alle dyser. Kople til to manometer med trykkluft(lekkasjetester) på dyseplassen. Lag eit skikkelig låseverktøy å sett på veiv, slik at du kan holde motor igjenn MOT SKOTT el Ta ein og ein sylinder, og begynn oppe i kompressjonstakt(topp/pakning) Turn motor og sjekk med stempel på bunn også, med lukkede ventiler(sylindervegger) Bruk 10 bar trykk på sylinder. Er det over 10% lekkasje så har du ein feil/slitasje. Ved lekkasje vil du høre kva vei lufta går. Feks: Suser det i peilepinnehullet har du gjennomslag(stempelfjærer/slitasje sylindervegger el) suser det i eksos/innsug er ventilseter dårlig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Jeg har forståelse for at man har en iver etter forbedringer. Men å skru masse på en Ford 2704 som bare bruker 2 liter i sesongen og ellers virker kurrant? Nei - ikke skru på noe som virker bra. Det kan det bli unødvendig trøbbel av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Egentlig enig Men det er litt flaut når det driver inn på stranda til de badende. Mitt innlegg over er bare litt vinter- tidsfordriv, og kanskje nokon har en sylinderlekkasjetester til låns. Er det tett med den testen, så er det intet galt(....trur eg....) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Dersom disse O-ringene ikke holdt tett så skulle det jo dryppet olje ut av sjøvannskanalen - Ikke sant! Det er jo ikke store lekkasjen du har så det vil neppe dryppe. Oljen "bare følger med" og du finner noe av den igjen i drenering før turbo/eksos. Som sagt så var det slik hos meg. Oljen ble sugd mot turbo og inn der og kom ut som blå tåke. . Den oljen som ble til overs befant seg på de laveste punkten, i turbo og andre dreneringskraner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Lekkasje fra turbo kan teknisk sett være en årsak, men dette er da like vanlig på de fleste gamle motorer også uten turbo. Ta den firesylindrete Sabb-Forden på 68 HK. Det er like vanlig med oljefilm i eksosen på den som på 2704. Har med selvsyn sett dette, selv på motorer med sparsomt timeantall. Jeg ville ikke foretatt meg noe mer med dette, men skjønner jo godt at det ikke er ønskelig å ha det slik i disse miljøtider! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 En sylinderlekkasjetester lages enkelt av den nevenyttige. http://vmaxoutlaw.com/tech/leakdown_tester.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EivindT Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Vi overhalte turboen på vår 2704ET pga litt slakk i aksel i håp om at eksoen ville avta litt. Vi fikk noen omdr etter dette men det ble ikke mindre eksos. Motoren var røkfri når vi fikk litt belastning og turbotrykket kom. Jeg overhalte forøvrig ladeluftkjøleren,skiftet o-ringer og slangene. Kjøleelementet hadde jeg i vaskemaskinen,det blir alltid litt oljefilm i kjøleren på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.