Jump to content

Ubrent olje eller diesel i eksos, Ford 2704ET

Fantasy

Recommended Posts

manifold :)
Takker M/S Ida Mari :smiley:
rogeri: Det tyder jo på at det vitterlig ER uforbrendt diesel, ikke?
Skulle jo tro det ja, og så lenge det bare går 2 liter olje pr sesong ifølge Fantasy, så kan det vel nesten ikke være motorolje. Jeg holder nå litt på min sotvaskeprosses av eksosanlegg, men det er jeg kanskje alene om :lol: Jeg gjør ihvertfall ingenting med det, men det er klart at hvis det ser ut som jeg prøver å asfaltere fjorden så ville jeg nok vurdert et tiltak eller to. :cheers:
Vet ikke om eksosmanefoil er sjøvannskjølt( hvordan skrives manefoil igjen :headbang: glemmer det hver gang) , og hvordan det arter seg hvis det er hull i den.

Men vil ikke alt i manifold være brent?? Som jeg skrev høyere opp i tråden så hevder altså dieseleksperten at; Så lenge motor er såpass kvikk og sterk er tenning så godt justert at eventuelt det lille av diesel som slipper inn i manifold brenner opp. Det samme med olje (da jeg ikke bruker veldig mye olje).

Jeg har kjørt meg skikkelig fast, skjønner da ikke hvor feilen kan ligge :headbang:

Håper noen kan sette meg på nye spor - eller tilbakevise mekanikkerens påstand på godt faglig vis!!

Mvh Fantasy

Men vil ikke alt i manifold være brent?? Som jeg skrev høyere opp i tråden så hevder altså dieseleksperten at; Så lenge motor er såpass kvikk og sterk er tenning så godt justert at eventuelt det lille av diesel som slipper inn i manifold brenner opp. Det samme med olje (da jeg ikke bruker veldig mye olje).

Nå vet ikke jeg om motoren lager oljefilm på sjøen når du kjører med vanlig marsjfart. Hos meg var det ikke mulig å oppdage oljefilm i marsjfart, kun på sakte eller i fri.

Hvor fort diesel og olje brenner opp er avhengig av eksostemperatur som igjen stiger ved økt belastning. Ved kjøring uten belastning er eksostemperatur så lav at det kan komme rester av uforbrent diesel ut gjennom eksosen.

Nå vet ikke jeg om motoren lager oljefilm på sjøen når du kjører med vanlig marsjfart. Hos meg var det ikke mulig å oppdage oljefilm i marsjfart, kun på sakte eller i fri.

Hvor fort diesel og olje brenner opp er avhengig av eksostemperatur som igjen stiger ved økt belastning. Ved kjøring uten belastning er eksostemperatur så lav at det kan komme rester av uforbrent diesel ut gjennom eksosen.

Ikke mulig å se oljefilm på vannet marsfart/ved belastning hos meg heller-kun uten belastning, også ved rusing/høyere turtal. Problemet er dårlig samvittighet når man kommer i uthavn ved strand som folk bader - og det legger seg oljefilm på vannet. Ikke trivelig. :blush:

Du mener altså at rester av diesel som passerer (ved f.eks. for sen "levering") IKKE brenner opp ved tomgangskjøring? Det strider imot hva dieselmekanikkeren fortalte meg - men mulig du har rett likevel. Han mente dette ikke kom av temperaturen men at det står stikkflammer ut i manifold også ved tomgang.

I dag testet jeg teorien i innlegg #14, men kjølevannet fra oljekjølerene var gullende rent, så da er det nødt till å komme fra eksosen, men hvorfor?????Tenker å begynne med dysesjekk så får vi se hvor det ender.

Slik du beskriver; det kan vel også kommer fra lekkasje i turbo?? Eller ved at returslangen er gammel og tett, eller at returens utløp i bunnpanna går ut UNDER oljenivå. Det skaper i så fall såpass mye mottrykk i slangen/røret at olja istedet kan presses ut igjennom turbo mot eksos. OG DA får du ubrent olje i eksos pga. fra turbo og ut er alt avkjølt.

Mvh Fantasy

Gamle motorer spyr ut uforbrent diesel, særlig ved oppstart. Det er ikke noe du kan gjøre med det. Det er ikke fordi motoren er slitt, den er muligens konstruert slik. Gamle CAT, Scania, Volvo, Leyland- alle spydde ut hvit røyk ved oppstart. Dette var uforbrent diesel. Litt på tomgang, deretter last, det samme gjentok seg.

Jeg hadde en gammel Leylandmotor i en lastebil i min ungdom. Om vinteren røykla den hele kvartaler i Oslo. Vi kalte disse motorene for 'sure', de spydde ut sur eksos. De var konstruert slik.

Men, for all del, forsk videre på dette. Bruker du to liter olje på sesongen, så er det i hvertfall ikke smøreolje.

Jeg er ikke motorkyndig - men jeg hadde selv en 2704 i den forrige båten. Den brukte litt olje, og jeg forhørte meg en del rundt og kom til den konklusjon at det var slik det "skulle være" på denne typen - med andre ord helt normalt. Når du sier at du har en forbruk på 2 liter i sesongen høres det ut som du ligger i absolutt nederste skikte hva gjelder forbruk - vel og merke om du har litt gangtid da.

I likhet med tidligere kommentarer så tror jeg at jeg ville lett etter andre årsaker enn oljelekkasje. Jeg erfarte selv av og til litt slik film som du beskriver - men i hovedsak dersom jeg først hadde belastet motoren hardt i forkant (kunne da observere litt film når jeg lå i båsen på tomgang).

Du mener altså at rester av diesel som passerer (ved f.eks. for sen "levering") IKKE brenner opp ved tomgangskjøring? Det strider imot hva dieselmekanikkeren fortalte meg - men mulig du har rett likevel. Han mente dette ikke kom av temperaturen men at det står stikkflammer ut i manifold også ved tomgang.

En kjent av meg hadde samme problemet med en 2704ET, "oljeflekker" på vannet. Han fikk flere "gode" forklaringer på hva som kunne være årsaken. Så en dag, det var fint vær - ingen vind, han tok en oppstart av motoren. En av de som iaktok oppstarten hedde en "fin" nese og påstod at han kjente lukt av diesel, mer enn normalt. Han fikk flere til å sjekke om dette skjedde også når motoren gikk på tomgang.

Etter mye feilsøking ble motoren tatt på land. Toppen ble sjekket og sylindrene målt. Feilen var utslitte sylindre. Motoren ble overhalt med nye foringer med tilbehør og etter reparasjnen var oljefilmen borte. Litt oljefilm blir det jo alltid på disse motorene i alle fall de jeg har sett.

Nå vil ikke jeg påstå at dine sylindre er slitt, men jeg har sett at det kommer diesel ut av eksosen når motoren går på tomgang og uten belastning. Det høres ikke ut for at du har slitte sylindre med så lite oljeforbruk.

Dette er nokså normalt for 2704ET motoren og for mange flere. Det er somregel ikke noe farlig. Det er uforbrent diesel som kommer av at motoren har et slikt kompresjonsforhold som gjør at den ikke "brenner " opp all diesel. Denne forden uten turbo har som regel ikke noe forurensing i kjølevannet. Det er motoren med turbo dom kompresjonsforholdet er endret på. Jeg har akkurat det samme med min Volvo TD 70 B. Hadde 2704ET i en båt tidligere. Forøvrig en kjempe god motor!

Hulda: Jeg hadde en gammel Leylandmotor i en lastebil i min ungdom. Om vinteren røykla den hele kvartaler i Oslo.
Akkurat, og jeg tror at når dette blir nedlkjølt i vannkjølt eksos kan det gi utslag i oljefilm. Kanskje ikke på alle, men der er mange ulike opplegg på eksos,lydemper og ikke minst mange ulike motorer og kjøremåter.
Fantasy: Det strider imot hva dieselmekanikkeren fortalte meg - men mulig du har rett likevel. Han mente dette ikke kom av temperaturen men at det står stikkflammer ut i manifold også ved tomgang.
Dette synes jeg høres litt underlig ut. Da må stikkflammen passere en lukket eksosventil, men det er vel kanskje mulig. :confused: I utblåsningstakten skal det jo ikke fyre da det ikke er kompresjon.
Da må stikkflammen passere en lukket eksosventil, men det er vel kanskje mulig. I utblåsningstakten skal det jo ikke fyre da det ikke er kompresjon.

Det er nok bare mulig om du har brente ventiler. En annen ting er at eksosvarmen kan nå opp i 'gløde-jern-området'. Allikevel er gjerne manifoldene sotet innvendig. Dette sotlaget burde blitt brent vekk om teorien skulle holde vann.

På rallybiler, som ikke er diesel, ser man stikkflammer ut av eksosen. Disse bilene bruker vel borti 30 liter på mila. Altså ikke sammenlignbart. Bensinen pøser gjennom.

Aggeregatet mitt blir drevet av en liten italiener. To sylindre og 3000 rpm, eksosen er så sur at jeg ikke kan bruke det når folk sitter ute og koser seg båt-til-båt. Og, selv med tørr eksos, blir det oljeflekker på vannet. Ingenting å gjøre med, disse motorene er så sure. Men den er meget startvillig.

Leser av flere innlegg her at disse motorene bare er slik, siste nå fra EivindT. Jobber hardt med meg selv for å akseptere dette. :nonod:

Kan godt hende at jeg har litt slitte sylinderforinger slik Nemo eksemplifiserer.

Tror jeg nå forsøker å få justert tenningen slik som tipset om tidligere i tråden - da "for sen levering" mulig kan føre diesel ubrent ut av manifold ved tomgang allikevel. Og ikke nødvenidgvis riktig å stille helt etter boka da pumpe-deler nå er en del slitt i forhold til når den var ny.

Blir ikke oljefilm borte da - ja da er det kun slitte foringer, paraplyer og ventiler igjen - dvs. total overhaling :headbang: Må selvsagt vurdere om det er bryet verdt.

Men det er nok som Nemo skriver; det er først etter hard belastning og rett inn i båtplassen, eller på øya at filmen er som mest plagsom. :rolleyes:

Mvh Fantasy

Har en Ford 2728 som ikke har gått mer enn 300 timer. Den ryker litt å er sur på tomgang , den lager litt oljefilm på sjøen. Denne er ihvertfall ikke utslitt, Ford 6 sylindra er bare slik, må bare leve med det. Alle ford motorene jeg har sett er slik å dem er kjent for dette. Men det er slitere som du ikke knekker med det første. Såg en hadde skifta foringer, Alle ford motorer jeg har vert borti har ikke løse foringer ??? Lev med problemst. :confused:

Hei - kom til å tenke på noe. Når jeg lørdag gjorde testen som beskrevet i tidligere innlegg - Jeg får da vel for pokker ikke no oljetrykk i oljekjøleren til girkassa dersom båten står på land og giret i FRI!!!

Noen her som VET at dette stemmer?? Da kan det være lekk i denne alikevel?

Klarer ikke å akseptere dette ennå - ikke før det som går an å sjekke med enklere midler er utsjekket i alle fall, det er trolig dumt av meg men, slik er nå jeg skrudd isammen. :smash:

Mvh Fantasy

Har 2 Forder i båten min, og begge disse ryker på tomgang og når de er kalde. Mulig de går litt kalde også under gange, for kjølevannstempen er ikke mere enn 75 grader C. Oljefilm har jeg ikke sett etter, så jeg vet ikke. Disse motorene har tørre foringer, så de må trekkes ut med fòringstrekker og nye presses i :smiley:

Har en Ford 2728 som ikke har gått mer enn 300 timer. Den ryker litt å er sur på tomgang , den lager litt oljefilm på sjøen. Denne er ihvertfall ikke utslitt, Ford 6 sylindra er bare slik, må bare leve med det. Alle ford motorene jeg har sett er slik å dem er kjent for dette. Men det er slitere som du ikke knekker med det første. Såg en hadde skifta foringer, Alle ford motorer jeg har vert borti har ikke løse foringer ??? Lev med problemst. :confused:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Da står det altså igjen kun to muligheter; justere tenningen så den får diesel på riktig tid, eller slitt motor.

Det er absolutt en fordel å sjekke at tenningen er riktig justert. Som du sier blir det dårlig forbrenning med feil innstilling på tenningen.

Da jeg skulle stille inn tenning på min motor oppdaget jeg at det er anbefalt forskjellige gradtall for innstilling av tenningen. I boken star det 23 grader et annet sted stod det 24 grader, da ringte jeg Sabb motor. Der fikk jeg til svar at innstillingen skal stilles slik at motor går best og at det kunne variere ca 2 grader.

Nå kjenner jeg ikke din motor som er på 210hk, så der kan det være andre tall som er riktig. Dette er jo samme type motor så det kan være et forsøk finjustere pumpen til der motor går best. Sjekk at den er grei å starte etterpå og lag overettmerke før justering.

Jaggu hadde eg kikka på dette : http://www.qmi.no/nav.htm

Nå har jeg snart prøvd alt - OGSÅ QMI Sæbø. Ingen endringer å spore.

Takk Nemo - Overett merket er på plass siden den var ute til overhaling for 1,5 år siden. Den ble montert på samme merket etter overhaling - uten øvrig testing eller justering.

Kan jeg få gjort noe galt???

Er vel bare å løsne boltene og dreie forsiktig den ene eller andre veien under tomgang til det punktet som motor går best?? Ikke noen vits å bruke tenningslampe el.slikt da??

Mvh Fantasy

Dersom en tar ut impelleren i sjøvannspumpen - har jo godt av en kontroll likevel - kan en kjøre motoren ganske lenge bare på sirkulasjonen i ferskvannet. Eneste kontroll en behøver er «håndspåleggelse» på blokk og ekspansjonstank.

Da blir en kvitt den hvite vanndampen og skiller fra kjølerne, alt som havner på vannet kommer da med eksosen.

Også ved eventuelle justeringer eller feilsøking er dette en fordel – mørk/sort/grå røk er dårlig forbrenning, blått er smøreolje, men en må nok regne med litt ved oppstart.

Prøv også en kaldstart neste dag, la motoren gå så lenge den kan og rus den opp flere ganger.

Og som nevnt, før en begynner den helt store demonteringen skader det ikke å prøve rensing med et eller annet lurium.

Tidligere ble ofte brukt å kunne stenge av eksosvannet og kjøre det overbord før en stoppet (bla. loddebåter). Frostsikkert, samt start på tørr eksos – men det krever jo at en ikke «glemmer seg».

Mvh

Kaldfisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...