Jump to content

Hvordan få på gammel fenderlist


LTKH

Recommended Posts

Holder på å pusse opp en gammel saga 15.

 

Har plastet, malt og styrt på. I går snudde jeg den og skulle sette på den gamle fenderlisten.

 

Men hva skjer, jo det har krympet!!

 

Jeg starter bak på ene siden og bruker tvinger slik at jeg får presset listen på plass. Når jeg kommer til baug stemmer ikke lengden lengre. Dvs at der listen gikk rundt baugen før der mangler det nå ca 20cm.

 

Hvordan få listen tilbake på plass, enklest mulig?

 

saga15.jpg

Link to post
Share on other sites

Det beste er å koke den i et gammelt oljefat eller lingnende, med en krabbekoker under. Kokes en times tid eller mer, da blir den myk som gummi og kan strekkes på plass. Men du må jobbe kjapt, er ikke lista på plass på et kvarter eller så må du koke på ny... Så det er en fordel å være minst tre mann for å få strekt den på plass mens den ennå er myk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det med å legge hele listen på en gang passer for profesjonelle, men som amatør får du store problemer med å jobbe fort nok. Det kan bli mange ganger opp og ned av gryta med varmt vann.

 

Jeg har beskrevet en annen metode i bloggen min:

Fenderlisten er røket!

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

La på ny på "hyttebåten". Brukte et halvt oljefat med bål under, putret i vel en time. Fyllte så en stamp med varmt vann og lista oppi. Festet så denne til båten ved start og stopp (popp e.l. ). Stampen var med runden rundt båten, slik at lista ble holdt god og varm. Grei jobb for 2 mann, men må jobbe relativt raskt.

 

Tenker at det muligens er vanskelig å treffe helt på mm med brukt list...? Kanskje du skal spandere en ny og fin en på båten din. . . . :smiley:

 

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror ikke lista di er større og vanskeligere enn at du kan rulle den fint oppi en 20 liters malerpøs og tømme over kokende vann.

Bytt gjerne vannet etter ti minutter med nytt kokende vann og vent ti minutter til.

Før du begynner å tømme vann på setter du en tape midt på lista og en tauende i hver ende (dobbelt halvstikk holder) Få med en kamerat og en elskerinne. Legg lista på i en meters lengde rundt baugen. La elskerinna holde den ene enden slik at lista ikke sklir rundt baugen.

Kameraten strekker så andre enden bakover mens du kakker den innpå kanten med en hammer el fra baugen og bakover. Knytt tilslutt taustubben i fortøyningsfestet bak på "motsatt" side slik at den ikke krymper eller detter av igjen.

 

Send elskerinna inn og la kameraten overta den andre enden. Gjenta prosessen på denne siden.

Send kameraten inn til hun som gikk først og kos deg med endefestene. Skjær av overflødig list.

 

Lykke til

 

Redigert; Slik list kan strekkes opptil 30 % så den blir lang nok hvis kameraten er en atlet ;-)

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...