Jump to content

30-knops fartsgrense i Nøtterø-Tjømeskjærgården


Mergulhito

Recommended Posts

Mulig jeg er trangsynt, men er man så trygg i liten eller saktegående båt når "alle" andre kan kjøre i 30 knop?

Er vel ikke farta i seg selv som er farlig på sjøen, det er adferden fyll og liten kompetanse... idiot i 30 knop eller 40 knop er ganske så likegyldig...

 

Om det er et spesielt problem i Nøtterøy og Tjømeskjærgården kan det sikkert være bra, men generelt sett synes jeg det er dumt å få tredd slike regler nedover oss, spesielt når jeg ikke skjønner hvorfor akkurat 30 knop...

Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget om fartsgrenser fullt ut. I skjærgården vår er det utrolig mye stygg, hensynsløs kjøring.

Tilbudet om fri fart ligger bare en kort reise ut i åpen sjø.

 

Vis hensyn innaskjærs!

Link to post
Share on other sites

Jeg er positiv til en fartsbegrensing.

Fartsgrense er greit nok, men da må en ha noen til å sørge for at fartsgrensene blir overholdt. Pr i dag er politiet omtrent fraværende i skjærgården bortsett fra enkelte fine solskinnsdager hvor de er ute å lufter seg.

Link to post
Share on other sites

Problemet er fyll

Problemet er ikke bare fyll, problemet er også høy fart under kjøring i mørke hvor det ikke er alkohol / rusmidler inne i bildet. Her skjer det flere ulykker hvert år på grunn av feilnavigering.

Link to post
Share on other sites

Bærum har vel allerede innført en tilsvarende fartgrense.

Utdrag fra den Norske los:

Farvannet mellom Holmenfjorden og Fornebulandet

(sjøkart nr 4, 401)

Følgende fartsbegrensninger gjelder innenfor Bærum havnedistrikt:

”Innen havnedistriktet ‑ ut til en linje trukket fra den grønne staken SW

av Lillåstangen, over det S‑ligste punkt på Lille Ost (Bjørnen), S‑ligste

punkt på Søndre Vassholmen, E‑ligste punkt på Geita (Geitholmen) og i

rett linje over Svarskjær til grensen for Oslo havnedistrikt ‑ skal maskindrevne

fartøyer ikke anvende større fart enn 15 knop

 

Det er ikke mange som overholder denne og langt ifra alle som vet om den.

15 knop er jo også en fart der mange båttyper lager størst bølger så 30 knop høres kanksje mer fornuftig ut.

 

Fartsgrense er greit nok, men da må en ha noen til å sørge for at fartsgrensene blir overholdt. Pr i dag er politiet omtrent fraværende i skjærgården bortsett fra enkelte fine solskinnsdager hvor de er ute å lufter seg.

 

I Bærum havnedistriks så jeg for 2 år siden en katamaran som tester propeller med base innerst i Leangbukta, etter 3 turer dukket Politiet opp og satte en stopper for vidre tester. Uten denne fartsbegrensningen kunne ikke politiet ha gjort så mye.

 

Men som noen er inne på så er det ikke så lett å måle farten på sjøen, men det er fult mulig å si om en båt går i 15, 30 eller 60 knop.

15 knop er noe lavt (synes jeg) 20 til 30 er greit, da kan man reagere på de som kjører 50 knop+.

Edited by Lett match (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor i nevnte område. Har en båt som gjør 40+. Men ser ikke noe problem med å holde max 30 knop.

Problemet som jeg ser det, så er det ikke farten som er den store styggdommen. Og heller ikke båtfylla. Ja, er enig i at fyll og manøvrering ikke hører sammen. Båtfylla er svinende liten i forhold til mengden båt.

 

Styggdommen i våres vakre skjærgård, er HEKKBØLGENE.

Prøv å bunkre på marinaen i Vrengensundet. Det er en sann mare!

Link to post
Share on other sites

Det er eksakt det samme jeg også mener ogsom jeg også kommenterte på TB artikkelen , det er hekkbølgene som er problemet.

 

Det er veldig mange større båter som kjører inn med Vallø og freser nedover og inn vrengen eller videre i god fart med halve fjorden hengende fast i båten , disse bør man få til å sette ned farten , vil de absolutt kjøre fort så må de gjerne gjøre det men da noen 100meter lenger ut så de kommer på utsiden av alle små holmer og skjær.

Og kommer det ei lita flatbunnet gummijolle med 9,9 i 20knop så vil den ikke lage bølger i det heletatt sammenlignet med større båter , skaden om den dundrer i noen er heller ikke så stor som med en tyngre båt , dog er propellen dens vond å få i hodet men jeg er ihvertfall for en litt annen vinkling på saken.

Omså å glemme hele fartsgrensen og gjøre det på nullbølgesone viset , da vil det regulere seg selv

Link to post
Share on other sites

Styggdommen i våres vakre skjærgård, er HEKKBØLGENE.

Prøv å bunkre på marinaen i Vrengensundet. Det er en sann mare!

 

Ja og hekkbølgene er ofte størst i 15 knop. Derfor er muligens 30 knop er bedre enn 15 knop.

På landeveien heter det vel at:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

 

Det er tydelig at ikke alle følger det samme prinsippet på sjøen, derfor dukker det opp nye regler som for mange virker unødvendige. Men reglene/lovene er ofte et resultat av at noen oppfører seg som idioter.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...