Mergulhito Startet 16.November.2009 Del på Facebook Startet 16.November.2009 Dette er positivt synes jeg, 30 er håndterbar fart med god sikt, og en god båt. Dette gjør at de med små og saktegående båter kan føle seg tryggere når de krysser leia. Se Tønsbergs bladTønsbergs blad Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Helt enig! Kan ikke se noen grunn til at det burde holdes høyere fart enn 30 knop i nevnte områder! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 (redigert) Kopierer innlegget ditt Edh1 med en liten justering Helt enig! Kan ikke se noen grunn til at det burde holdes høyere fart enn 10 knop i nevnte områder! Redigert 16.November.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 10 knop er en helt grei fart i de farvannene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
VO`n Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Mulig jeg er trangsynt, men er man så trygg i liten eller saktegående båt når "alle" andre kan kjøre i 30 knop? Er vel ikke farta i seg selv som er farlig på sjøen, det er adferden fyll og liten kompetanse... idiot i 30 knop eller 40 knop er ganske så likegyldig... Om det er et spesielt problem i Nøtterøy og Tjømeskjærgården kan det sikkert være bra, men generelt sett synes jeg det er dumt å få tredd slike regler nedover oss, spesielt når jeg ikke skjønner hvorfor akkurat 30 knop... Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Støtter forslaget om fartsgrenser fullt ut. I skjærgården vår er det utrolig mye stygg, hensynsløs kjøring. Tilbudet om fri fart ligger bare en kort reise ut i åpen sjø. Vis hensyn innaskjærs! Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Kan ikke se noen grunn til at det burde holdes høyere fart enn 10 knop i nevnte områder! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 det er adferden fyll og liten kompetanse... idiot i 30 knop eller 40 knop er ganske så likegyldig... Der er jeg helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Det er kombinasjonen som er farlig. Fyll i 30 knop er uansett verre enn fyll i 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 10 knop er fort nok Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 (redigert) Det er kombinasjonen som er farlig. Fyll i 30 knop er uansett verre enn fyll i 10 knop. Problemet er fyll Redigert 16.November.2009 av M/S Ida Mari (Jan) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Jeg er positiv til en fartsbegrensing. 60 knop er sinnsykt mye raskere enn 30 knop - ikke minst om noe uforutsett hender. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Jeg er positiv til en fartsbegrensing. Fartsgrense er greit nok, men da må en ha noen til å sørge for at fartsgrensene blir overholdt. Pr i dag er politiet omtrent fraværende i skjærgården bortsett fra enkelte fine solskinnsdager hvor de er ute å lufter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Problemet er fyll At det hadde vært færre ulykker dersom alle hadde kjørt saktere i fylla kan det vel ikke være tvil om? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Problemet er fyll Problemet er ikke bare fyll, problemet er også høy fart under kjøring i mørke hvor det ikke er alkohol / rusmidler inne i bildet. Her skjer det flere ulykker hvert år på grunn av feilnavigering. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Okey da, det største problemet er fyll! Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 (redigert) Bærum har vel allerede innført en tilsvarende fartgrense. Utdrag fra den Norske los: Farvannet mellom Holmenfjorden og Fornebulandet (sjøkart nr 4, 401) Følgende fartsbegrensninger gjelder innenfor Bærum havnedistrikt: ”Innen havnedistriktet ‑ ut til en linje trukket fra den grønne staken SW av Lillåstangen, over det S‑ligste punkt på Lille Ost (Bjørnen), S‑ligste punkt på Søndre Vassholmen, E‑ligste punkt på Geita (Geitholmen) og i rett linje over Svarskjær til grensen for Oslo havnedistrikt ‑ skal maskindrevne fartøyer ikke anvende større fart enn 15 knop Det er ikke mange som overholder denne og langt ifra alle som vet om den. 15 knop er jo også en fart der mange båttyper lager størst bølger så 30 knop høres kanksje mer fornuftig ut. Fartsgrense er greit nok, men da må en ha noen til å sørge for at fartsgrensene blir overholdt. Pr i dag er politiet omtrent fraværende i skjærgården bortsett fra enkelte fine solskinnsdager hvor de er ute å lufter seg. I Bærum havnedistriks så jeg for 2 år siden en katamaran som tester propeller med base innerst i Leangbukta, etter 3 turer dukket Politiet opp og satte en stopper for vidre tester. Uten denne fartsbegrensningen kunne ikke politiet ha gjort så mye. Men som noen er inne på så er det ikke så lett å måle farten på sjøen, men det er fult mulig å si om en båt går i 15, 30 eller 60 knop. 15 knop er noe lavt (synes jeg) 20 til 30 er greit, da kan man reagere på de som kjører 50 knop+. Redigert 16.November.2009 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Jeg bor i nevnte område. Har en båt som gjør 40+. Men ser ikke noe problem med å holde max 30 knop. Problemet som jeg ser det, så er det ikke farten som er den store styggdommen. Og heller ikke båtfylla. Ja, er enig i at fyll og manøvrering ikke hører sammen. Båtfylla er svinende liten i forhold til mengden båt. Styggdommen i våres vakre skjærgård, er HEKKBØLGENE. Prøv å bunkre på marinaen i Vrengensundet. Det er en sann mare! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Det er eksakt det samme jeg også mener ogsom jeg også kommenterte på TB artikkelen , det er hekkbølgene som er problemet. Det er veldig mange større båter som kjører inn med Vallø og freser nedover og inn vrengen eller videre i god fart med halve fjorden hengende fast i båten , disse bør man få til å sette ned farten , vil de absolutt kjøre fort så må de gjerne gjøre det men da noen 100meter lenger ut så de kommer på utsiden av alle små holmer og skjær. Og kommer det ei lita flatbunnet gummijolle med 9,9 i 20knop så vil den ikke lage bølger i det heletatt sammenlignet med større båter , skaden om den dundrer i noen er heller ikke så stor som med en tyngre båt , dog er propellen dens vond å få i hodet men jeg er ihvertfall for en litt annen vinkling på saken. Omså å glemme hele fartsgrensen og gjøre det på nullbølgesone viset , da vil det regulere seg selv Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 Styggdommen i våres vakre skjærgård, er HEKKBØLGENE. Prøv å bunkre på marinaen i Vrengensundet. Det er en sann mare! Ja og hekkbølgene er ofte størst i 15 knop. Derfor er muligens 30 knop er bedre enn 15 knop. På landeveien heter det vel at: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret Det er tydelig at ikke alle følger det samme prinsippet på sjøen, derfor dukker det opp nye regler som for mange virker unødvendige. Men reglene/lovene er ofte et resultat av at noen oppfører seg som idioter. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 16.November.2009 Del på Facebook Svart 16.November.2009 10 knop er fort nok Da blir det kjedelig å seile brett.. eller stå på vannski/wakeboard++. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.