VO`n Startet 17.November.2009 Del på Facebook Startet 17.November.2009 Sitter å studerer Finn annonser og kom over en girkasse som har reduksjonsgir, kan noen forklare meg hva man skal bruke det til? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.November.2009 Del på Facebook Svart 17.November.2009 Kort fortalt er reduksjonsgirets jobb å redusere motorens turtall ned til et turtall som propellen trives aller best Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
VO`n Svart 17.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2009 Javel, automatisk? Er vel da kun noe en bruker under marsfart? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Reduksjonsgear er et gear som reduserer turtallet på utgående aksling, med andre ord et normalt gear... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Joerg Becker Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Jeg er ikke sikker om VO`n ha forstått det siden han spør om "automatisk" og "marsfart". Da prøver også jeg og i tillegg for andre som kanskje også lurer. Først: Hvilket "gir"? Det finnes forskjell. Reversegir = et gir som skifter akselens dreieretning fra fri til venstre eller høregående. Dette kan også være et gir uten reduksjon = 1:1 = like mange omdreiinger ut som det kommer inn. Motoromdreiinger betegnes vanligvis med omdreiinger per minutt = engelsk "rpm", tysk "U/min" eller internasjonalt/normgivende "1/min" ved tekniske informasjon. "Reduksjonsgir" er det som navnet sier, nemlig et gir som -reduserer- noe turtall. (Finnes også omvent) Det sier først og fremst verken noe om det dreier seg om flere gir, eller om det er et automatisk, eller manuelt gir, men sie bare at noe inngående turtall blir redusert på noe utgående -lavere- turtall. Betegnelser er f.eks.: "3:1" => betyr 3 inngående omdreiinger blir redusert til 1 utgående omdreiing. ------------------------- Obs: => Reduksjonsgir betyr ikke selvfølgelig "reversgir" og heller ikke at den kan brukes i begge rettninger. ------------------------- Hvorfor "Reduksjonsgir"? Bare få / spesielle propell eller hjul kan brukes med samme turtall som moderne motorer arbeider med. Det pga. enten motorens 1/min som kan bli for rask, eller motorens kraft som enten kan være for svak eller også for kraftig for et bestemmt 1/min som propellen / hjulet skal dreie. Et eksempel: Kjører du bil? Husk f.eks. hvordan det er å kjøre bil med for høy eller for lav gir. Med for høy gir kommer motoren ikke i gang (skadelig) mens hjulet kan slippe ved for høy turtall og for lav gir. Lettere bil som skal være raske trenger mange hjul-1/min, men ikke særlig mye kraft. Lastebil derimot trenger ikke å være rask (= færre hjul-1/min) men mer kraft = større reduksjon. Begge to muligheter får man til ved å bruke forskjellige gir-reduksjoner-. Eksempel: Bil: 3 : 2,0 = 3 inngående blir 2,0 utgående omdreiinger. Lastebil: 3 : 1,0 = 3 inngående blir 1 utgående omdreiing. Hjulet dreier seg altså oftere på bil enn på lastebil. Forutsetter vi like store hjul og det samme 1/min på motoren da blir bilen raskere enn lastebilen. På båt: Ved kraftoverføring i fra motorens veivaksel til båtens propell blir det akkurat det samme. Propellen er konstruktiv beregnet for å overføre bestemmt trykk ved beregnet turtall. I tillegg kommer spørsmålet om "vei gjennom vannet" => per omdreiing => mulig hastighet. 1/min av propellen skal helst verken overstige eller være lavere enn beregningen tilsier, fordi da blir det ikke optimalt. "Ikke optimalt" kan bety at det blir skadelig for enten motor & gir (overbelastning), eller propellen pga. mulig kavitasjon (når propellen dreier for rask). Motorens 1/min kan bli justert. Men bare selve turtall er skjelden optimal mht. kombinasjonen mellom ønsket effekt (hk eller kW), nyttig dreiemoment (Nm = Newtonmeter) og propellens turtall som ledes inn i vannet. Maksimalt Hk/kW bruker vi skjelden fordi maksimalt effekt finnes (flest) bare ved øvre 1/min-grensen som motoren kan gi. Det som er interessant for tunge kjøretøy/båter flest er motorens dreiemoment, Nm = Newtonmeter. Turtallet som motoren leverer ved høyest dreiemoment er flest den som er mest økonomisk, men ligger ofte veldig lav i forhold til maksimal effekt. Som eksempel og for oss interessant: En vanlig dieselmotor som likner en bilmotor. Bare for å bruke noe kunne nå en slik motor levere f.eks. - maks. 55hk ved "normale" 4500 1/min. => Hk økes vanligvis nesten proporsjonalt med 1/min => jo lavere turtallet er desto færre hk leverer motoren. => drivstofforbruk økes med hver hk man "aktiverer". - maksimalt dreiemomentet "150Nm" utvikles derimot allerede ved f.eks. 2000 1/min. => Nm økes i dette tilfelle bare t.o.m. gitte "2000 1/min" som blir antatt her. => t.o.m. maks Nm arbeider de fleste kjøretøymotorer mest økonomisk mht. forbruk og slitasje. => hver 1/min som motoren dreier over det gjør motoren uøkonomisk (gjelder ikke for beregninger ang. kraftverk/kraft-varme-kopling). Du ser allerede problemet og løsningen. Alle forbrenningsmotorer trenger noe minste 1/min, som forhindrer at man kan stoppe ned til 0,0 1/min. Omvent tilbyr motorer også bare noe maksimalt turtall som begrenser hastigheter. Mitt i mellom ligger motorens kraft og effekt som vi trenger for å drive det som skal drives. Så må man finne noe kompromiss mellom turtall og effekt som blir flest noe girkasse med enten bare en eller flere gir, eller forskjellige faste (også automatikk) eller "flytende" reduksjoner, og manuell eller noe automatisk girskifting. Til slutten noe henvisning til gir som har atter et reduksjonsgir i tillegg vanlig giringen: Slik finnes enten innebygd eller montert utenfor selve giret, men i rekken med drivakslingen. Dette er gjerne tilfelle hvis biler/lastebiler enten skal kunne "klatre" opp/ned bratte vei, eller ha behov for å kunne kjøre veldig sakte, eller at bilen trenger enda mer reduksjon for å kunne trekke/skive større last m.m. Også dette giret heter "reduksjonsgir". Så da, håper det hjalp litt til ang. å forstå begrepet "reduksjonsgir". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Snabel Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Sitter å studerer Finn annonser og kom over en girkasse som har reduksjonsgir Siden det dreier seg om en annonse - er det en sjanse for at annonsøren egentlig mener sluregir mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 18.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2009 Det var et meget godt skrevet innlegg Joerg Becker Takk for det. Ble mye klokere nå Snabel: Det kan godt være. Selv om jeg ikke trenger motor må jeg innom å se hva som finnes i markedet, alt fra gammelt til nytt og da kom jeg over den som jeg ikke hadde lest om tidligere Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 ...Propellen er konstruktiv beregnet for å overføre bestemmt trykk ved beregnet turtall... Joerg Becker, hvordan kan en finne ut hvilket turtall en propell er beregnet for. Dette kunne være svært interesant å kunne finne ut av ved beregning av motor og utveksling på gir/drev ved en nyinnstalasjon. Har prøvd å finne ut av dette tidligere uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.November.2009 Del på Facebook Svart 18.November.2009 Beklager, Oktant. Jeg kan dessverre ikke nok om det, så ville det bli for mye gjetting. Du skulle heller snakke med fagbedrifter, kanskje også ved å være litt skeptisk. Men ved nyberegning av hele annlegget er det ikke så vanskelig for en som kan det. Og så langt jeg husker finnes det jo også i Norge bedrifter som tilbyr bytte av propellen mot en annen hvis den de solgte er feil? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.