Jump to content

Anker og tau!!!


jorhei

Recommended Posts

Skal kjøpe et nytt anker til Gamla som ikke veier 18 kg :headbang:, men 8 kg, regner med at det skal holde.

Spørsmålet er hvor tjukt tau trenger jeg? Holder det med 10mm eller er dette for lite?

Og hvor mye kjetting trenger jeg når jeg skal ha 40 meter tau? 2 meter?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

....Spørsmålet er hvor tjukt tau trenger jeg? Holder det med 10mm eller er dette for lite? Og hvor mye kjetting trenger jeg når jeg skal ha 40 meter tau? 2 meter?

10 mm er egentlig nok til en dregg på 8 kg - MEN, for din egen skyld synes jeg du bør spandere 12 mm - dette fordi det er mye bedre "grep" i et 12 mm tau enn 10 mm - når du skal ta inn dreggen. Sitter liksom bedre i hånda, 10 mm'n har lett for å "skjære" i håndflaten..... :headbang: Husk! Synketau!!!

 

Når det gjelder kjetting, vile jeg satset på 5 m - går sikkert greit med 2 m også, hvis du slipper ned en "daumann".

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig med Walter_S

12-14mm tau og 5m kjetting. I tillegg er det greit å ha et lodd på ca 5 kg til å huke på dreggen ved dregging på plasser med dårlig feste. + et lite lodd å fire ned på tauet (Daumann) så Gamla trekker seg litt unna fjellet, men at du samtidig kan dra henne inntill for å hoppe i land.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe et nytt anker til Gamla som ikke veier 18 kg :flag:, men 8 kg, regner med at det skal holde.

Spørsmålet er hvor tjukt tau trenger jeg? Holder det med 10mm eller er dette for lite?

Og hvor mye kjetting trenger jeg når jeg skal ha 40 meter tau? 2 meter?

Så veldig tjukt tau trenger du ikke, men velg et flettet tau istedet for et vanlig slått.

Hvis dreggen skulle sitte fast noen ganger og du må bruke båten for å dra den løs så er flettetauet like fint etterpå. I tillegg så er flettet tau sterkere enn vanlig slått.

Eg bruker 8 mm og med det har eg dregget båten min på nesten 4 tonn i åpent farvann i liten kuling.

Bruker da et 7,5 kg Brucekopi fra Biltema og 12 kg kjetting som er over 5 meter lang.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lengden på kjetting, så er jeg også fristet til å bruke 2 meter, istedenfor det som ville være fornuftig, nemlig minst 5 meter. Fordi det er så mye enklere å håndtere en dregg med 2 meter kjetting! Dette fordi jeg ikke har ankervinsj - noe som jo letter utlegging av akterdreggen, ved fortøyning med baugen til fjell / brygge, etc. Er ofte allene underveis, og dét å "sette" akterdreggen, samtidig som man skal finmanøvrere - ofte på ukjente plasser og kanskje med noe sidevind - båten forsiktig, med baugen mot fjell er ikke enkelt!! Helst skulle man ha 4 armer!  :headbang:

 

Men, med bare 2 meter kjetting, kan jeg på forhånd henge dreggen og disse 2 meterene utover ripa, akterut - holde i tampen, mens jeg sakte angjør fjellet / brygge, slippe så dreggtauet ut, og samtidig ha kontroll over siget inn mot målet! Ikke enkelt det heller, skal jeg si deg! Men, med 5 meter kjetting, er denne manøveren umulig!

 

Jeg kompenserer mangel på lang kjetting med diverse daumenn, som jeg har 3 stykker av, i forskjellige vekter. Når det er sagt, så gjelder dette kun for akterdreggen. Skal jeg ligge på svei, så er nok 5 meter et minimum! Har 3 forskjellige dregger i båten og bruker den jeg anser best for situasjonen. Skal jeg bare inn til Strømstad for en handletur, ser jeg ikke vitsen med å "slåss" med en 15 kilos dregg og 5 meter kjetting - skal jo bare ligge noen timer.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lengden på kjetting, så er jeg også fristet til å bruke 2 meter, istedenfor det som ville være fornuftig, nemlig minst 5 meter. Fordi det er så mye enklere å håndtere en dregg med 2 meter kjetting! Dette fordi jeg ikke har ankervinsj - noe som jo letter utlegging av akterdreggen, ved fortøyning med baugen til fjell / brygge, etc. Er ofte allene underveis, og dét å "sette" akterdreggen, samtidig som man skal finmanøvrere - ofte på ukjente plasser og kanskje med noe sidevind - båten forsiktig, med baugen mot fjell er ikke enkelt!! Helst skulle man ha 4 armer!  :headbang:

 

Men, med bare 2 meter kjetting, kan jeg på forhånd henge dreggen og disse 2 meterene utover ripa, akterut - holde i tampen, mens jeg sakte angjør fjellet / brygge, slippe så dreggtauet ut, og samtidig ha kontroll over siget inn mot målet! Ikke enkelt det heller, skal jeg si deg! Men, med 5 meter kjetting, er denne manøveren umulig!

 

Jeg kompenserer mangel på lang kjetting med diverse daumenn, som jeg har 3 stykker av, i forskjellige vekter. Når det er sagt, så gjelder dette kun for akterdreggen. Skal jeg ligge på svei, så er nok 5 meter et minimum! Har 3 forskjellige dregger i båten og bruker den jeg anser best for situasjonen. Skal jeg bare inn til Strømstad for en handletur, ser jeg ikke vitsen med å "slåss" med en 15 kilos dregg og 5 meter kjetting - skal jo bare ligge noen timer.

Plundrer du :yesnod: du som har gir og greier.

Hva tror du jeg gjorde med Aurora da, med en hel drøss av tørning av fiske gearet.

Og ut av styrehuset og kaste dregg, og inn igjen og sveive :cryin:

Ikke helt enkelt det....

husker en episode da jeg skulle ut for og fiske litt, det blåste en del også.

Jeg hadde ett sånt lettanker (Danforth??), veldig bra forresten.

Jeg drev av selvfølgelig og tenkte at jeg måtte ha noe mere vekt på.

frem med 16 kg´s paraplydregg sammen slått og huket den på samme sjakkelen som den andre dreggen.

Vel, jeg lå fint jeg. Daumann er bra men ikke 16 kg. :lol:

Kan si at jeg sleit veldig med og dra den opp igjen.

Jeg savnet en hjelpevinsj på baugen da ja.

 

Aktervinsj er nesten et must om man skal legge inntil alene.

 

Men du walter, har du sett det man kaller for butler.

det er en slik sak som man monterer akter som dreggen henger i og som kan utløses fra styreposisjon.

Skal se om jeg kan finne bilde av den

Link to post
Share on other sites

Når dere snakker om å gå i land alene så blir det nok lite aktuelt med Gamla med det første. Saken er at jeg har jo en 18kg dregg meg 5 meter kjetting og det er håpløst tungt, så derfor trenger vi en som er litt lettere, slik at vi faktisk gidder å slenge dreggen.

 

Konklusjonen jeg har trukket av svarene er å kjøpe 5m kjetting og 12mm tau, er det riktig?

 

Og forresten: Dreggen vil klare å holde Gamla på plass?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

....slik at vi faktisk gidder å slenge dreggen.....

Ja, nettopp! Slenge dreggen? Er det noe jeg reagerer på så er når folk PÆLMER dreggen og en haug med kjetting overbord....... :headbang:  ....helt ukontrollert!

 

For min egen del, jeg bare låre dreggen kontollert, kjenne at den tar tak, o.s.v. og da er det enklest og henge ut dreggen akterut, sånn ca 1-2 meter ned, for så å slippe ut på dreggtauet mens båten siger mot land.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Slenge dreggen var bare et tilfeldig utrykk for å få dreggen ut. Vi firer den ned på en kjettingrulle vi har.

PÆLMER på ingen måte dreggen Walter_S.

Hadde vel for den saks skyld aldri klart å pælme over 18 kg  :headbang:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg og flere med meg pælmer dregg og kjetting ut. Grunn til at jeg samler kjetting og dregg i en bunt og legger det ut samtidig er at jeg ikke vil ha 5 meter kjetting som skreller av lakken på fenderlisten min. Når jeg har lagt ut dregg og kjetting holder jeg igjen til jeg kjenner det tar for å så slippe meg nærmere land.

 

Aldri hatt noe problem med det.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som har hørt om den ankerutkasteren Butler :puke:

tror det var butler den ble kalt.

 

Fiffig sak var det ihvertfall.

Dreggen henger i denne anordning og blir løst ut ved at man trekker i en snor tror jeg det var.

Veldig ålreit om man er ute alene og skal legge inntil da man slipper ut dreggen pent og pyntelig :puke:

Link to post
Share on other sites

Hjertmans i Sverige har et meget godt tilbud på ankertau http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/arti...r.asp?rubnr=909

 

Dette er en "multiplait"-flettet, 8 - slått line som ikke kinker eller vaser seg til. Tauet er i polyestersilke, 12 mm tykk har bruddfasthet på hele 3800 kg. Du får en 45 meter line 12 mm tykk med i-spleiset kause for SEK 790,-.  Her på bjerget vil prisen fort være det dobbelte. :puke:

 

Slik ser en multiplait-flettet ankerline ut:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Heisan!kom over noe lignende på Biltema..kan dette være noe?Dreggsenkeren :nonod:

 

http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=340

 

Jan

Ja, dette var en rimeligere modell. Men den jeg har sett kan monteres på skroget på alle typer båter. Den var også laget slik at dreggen kunne henge i den permanent.

 

Den som Biltema har er sikkert god nok, men man må da klargjøre dreggen i Dreggsenkeren før man legger til og det er jo forsåvidt en ulempe om det blåser og sjøer en del.

Ser ut som den fungerer best på badeplattform også.

Men det går sikkert og lage seg noe til denne Dreggsenkeren.

 

Den "butler" saken jeg tenkte på kostet rund 3000,- tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Hjertmans i Sverige har et meget godt tilbud på ankertau. Dette er en "multiplait"-flettet, 8 - slått line som ikke kinker eller vaser seg til. Tauet er i polyestersilke, 12 mm tykk har bruddfasthet på hele 3800 kg. Du får en 45 meter line 12 mm tykk med i-spleiset kause for SEK 790,-.  Her på bjerget vil prisen fort være det dobbelte.

Jeg gjorde en henvendelse til Hjertmans i fjor angående dette ankertauet, og spurte om pris inklusive forsendelse hjem til Sørlandet. Svaret var at han "ikke ville" selge fordi det ville bli for dyrt for meg. Dette sier vel litt om prisnivået her hjemme. Svensken var nok ikke klar over hvor dyrt tilsvarende tauvirke er hos oss. Nå ble det ikke noe av bestillingen, men det var ikke på grunn av prisen.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...