Jump to content

Rødt plexiglass over plotter=nattsyn

mons

Recommended Posts

Hei

Har en gladnyhet i dag.

Bruker en 5015 Garmin plotter/radar, men er plaget med at jeg blir blendet av den om natta. Det er automatisk dimming av skjermen, men den har for mye hvitt lys slik at det blir reflekser i vinduer samt direkte blending. Har hørt med forhandler, men ingen løsning.

Var innom Gyli Plast i Søgne og fikk en 3 mm plexiglassplate som var gjennomfarget rød og monterte på skjermen med to små borrelås. Måtte stille lyset litt opp manuelt, og ser nå alle detaljer helt klart uten noen som helst blending.

Var ute og prøvekjørte en tur i kveld og fikk en ny opplevelse - bruke plotteren uten noen som helst blending eller reflekser.

Antar dette kan være en bra løsning for alle typer skjermer og dubbeditter..

Mons

Mons

Rødt lys ødelegger ikke nattsynet.

Da må det kansje også fungere med røde pærer i instrumentpanel som ikke har dimming. sist jeg var ut la jeg en genser over instrumentene! :cool::smash:

Jeg skal bygge om instrumentlys når jeg tar opp båten. :yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Hei Mons & takk for sist !

Har oxo opplevet det samme med PC - og endte opp med en blågrå film de selger på biltema for å "sote" ruter. Den gjør oxo jobben - men er litt "knotete" å få på plass da den er lefsete. Men når mor kommer med noen klyper og etpar ekstra hender, da kommer det på plass. Rødt høres imidlertid smartere ut. Hva måtte du ut med for plata ? (hvor stor ca)

-koh

Redigert av koh (see edit history)

Har virkelig ikke Garmin-plotterne nattmodus? Min Interphase Chartmaster 11CVS+ fra 2003 har helt andre farger i nattmodus, mørke rødt, blått osv. som ikke forstyrrer nattsynet i det hele tatt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Garmin har nattmodus med duse blålige farger, men det blir ikke mørkt nok med det.

I skumring fungerer det bra, men ikke i totalt mørke. Da blir det for mye bakgrunnslys.

Fargene forsvant bak plexien, men alle sektorer mm vistes i forskjellige grå/rød nyanser slik at det var enkelt å følge med. Ser også de røde.

Radaren vises også godt, og selv tall med dybder, grunnmerker ol var helt tydelige.

Skal kjøre en tur utpå fredagskvelden hvis noen vil se.

I akkurat dette tilfellet fant Gyli plast noe kapp som passet bra til meg, så prisen ble slik den gjerne blir for kapp til en lokal dykkerklubb ;-)

Kan uansett ikke bli mange kroner for plast til en 15 tommers skjerm.

Mons

Mons

Bruker en liten kombisak, Garmin Quest, som plotter i båten med tilhørende marinebrakett. (Daycruiser med lite plass for større plotter...) Denne bytter visningsmodus med sola, svart bakgrunn og slappere belysning ved solnedgang og motsatt. I tillegg er lysstyrken justerbar helt ned. Trykk raskt på Power-knapp, så kommer justeringsmulighet.

Snodig at dette markedsføres som en nyhet nå, min Quest er hvertfall 5 år gammel.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...