Jump to content

Obligatorisk båtførerbevis på trappene?

Lars H.

Recommended Posts

Opplæring er sikkert nødvendig, men jeg synes at vi bør begynne å tenke litt nytt.

Myndighetene begynne å forlange at vi skal ha båt-førerkort.

Hva med forsikringsselskapene - hva forlanger de. Hva med bonus ordning lik bil også på båt. Kjøre skadefritt i så mange år vil gi så mange % rabatt.

Dette systemet har vi ikke i dag, det vi har er at de aller fleste av oss kjører uten båtsertifikat og betaler samme sum til forsikringsselskapene uansett hvor mye vi havarerer. Dette er ikke bra nok......

La oss tenke litt nytt :headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei Baatplassfolk  :puke:

Jeg har lest innleggene med stor interesse. Jeg har vært medlem av Sakkyndig råd for fritidsbåter siden starten. KNBF har vært pådriver for denne saken i de siste årene fordi båtlivet har endret seg til dels dramatisk de siste 10-15 årene og uvettig adferd som åpenbart skyldes manglende kunnskaper er blitt et problem for oss alle. Det viktigste med et obligatorisk båtførersertifikat er at det gjør det mulig å luke ut verstingene ved at de kan miste sertfikatet og retten til å føre fritidsbåt når de blir tatt for ikke å følge lover og regler på sjøen. Forslaget fra Sjøfartsdirektoratet innebærer at "gamle" skippere som kan dokumentere at de har ført egen fritidsbåt et antall år, kan få sertifikatet uten å gjennomføre noen prøver. Det er mulig at KNBF vil få delegert en slik myndighet fra Sjøfartsdirektoratet, men det vil bli klarlagt under den videre behandlingen av saken.

La det være helt klart: Det er ingen som "profitterer" på å innføre obligatorisk båtførersertifikat. Prøven kan i dag avlegges som privatist eller på testestasjoner over hele landet. Det er ingen som krever kurs, men det kreves at man avlegger en eksamen som dokumenterer at man har de teoretiske kunnskapene som kreves. Hvis man er innbitt motstander av sertfikatet, så er det bare å kjøpe en båt med motor på mindre enn 34 hk eller som ikke går fortere enn 15 knop.

Dette er et fornuftig forslag som jeg tror har støtte hos en majoritet av båtfolket. Innleggene her på Baatplassen kan tyde på det.

Hilsen Syvert  :puke:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hei Syvert,

Flott innslag du hadde på TV. Om jeg ikke tar helt feil så det ut til at bildene var fra Bettongen i Moss.

Jeg er helt enig i forslaget som er lagt frem, og målsetningen bør være å få dette på plass så raskt som mulig. Jeg har også lest presiseringen i Aftenposten i dag - og forslaget om å åpne for litt raskere båter for "ten åringer" synes jeg er fornuftig og langt mer realistisk enn dagens regelverk.

Vil prøven som dere foreslår være tilsvarende Båtførerprøven (jeg tok den for ca. 15 år siden), eller vil det kreves mer?

Har egentlig liten tro på at dette vil hjelpe noe..

Pr. i dag har vi f.eks. max 0,8 promille grense.. Var på fiskefestival i helgen og det ser ikke ut til at det hjelper med en slik grensa da folk stort sett gir blanke f.... i dette..

Der erog forskrifter om hastigheter i havner.. Der var f.eks en Rib med 225 hk som blåste ut av havna på full guffe..

Fulle folk hvor eg snudde meg..Til og med tilsynelatende voksne edrue folk som kjørte som f...

Parkerte båten og vågde ikke kjøre mer..

Kan hende båtfører lappen hjelper å redusere 1 prosent eller to men tror ikke noe på dette skal bli den ultimate løsningen på galmannskjøring..

Normenn er et godtroende folk , og om De"høge herrer" sier dette er reddningen så tror folk på det , men ikke eg.

For å få slutt på slikt må en slutte å selge eller ulovligt å selge overmotoriserte båter..

Til slutt et eksempel til..

12 fots gummibåt med 40 hk.. På fult vingla den så brutalt at eg var sikker på at føreren skulle ramle ut..

Galne folk :puke:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Har egentlig liten tro på at dette vil hjelpe noe..

........Kan hende båtfører lappen hjelper å redusere 1 prosent eller to men tror ikke noe på dette skal bli den ultimate løsningen på galmannskjøring..

Normenn er et godtroende folk , og om De"høge herrer" sier dette er reddningen så tror folk på det , men ikke eg.

Nei, det er vel ingen som tror at man skal bli kvitt galmannskjøringen. Den er vi heller ikke kvitt på landeveien selv om vi må ha førerkort til mangefoldige tusen kroner. Men noe må gjøres. Vi kan ikke bare sitte og se på den negative utviklingen. Det er virkelig bra at noe er på gang, så får vi se hva det ender med. Men en innstramming av reglene krever at det blir gjort en innsats for å håndheve dem :puke: :puke:

Det er virkelig bra at noe er på gang, så får vi se hva det ender med. Men en innstramming av reglene krever at det blir gjort en innsats for å håndheve dem :puke: :puke:

Helt enig , noe må gjøres.

Her lokalt i sunnhordalands basenget har vi ikke politi båt fast.. Den må leies inn ved passende annledninger.. Det er for galt..

Kanskje om vi båtfolk ble bedre med kikkerten og tok reg nummer på dem som er registrert og annmelder litt oftere enn før?? Det må jo vere en god begynnelse..??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Det er nok dessverre ikke mange som straffes på grunnlag av en anmeldelse fra hvermansen. Det vil bli påstand mot påstand, og henleggelse er jeg stygt redd for :puke: :puke:.  Her må nok galningene tas på fersken av "øvrigheta" dersom det skal bli noe resultat ut av det, akkurat som på landeveien. Men vi kan i alle fall slå på tråden og tipse om råkjørerne, og håpe at det er en politibåt i området, selv om sannsynligheten for det i dag er liten.

Har skremende nok enda ikke sett at politibåten i Kristiansand har vært fra kai mer en den ene gangen jeg møtte den på sjøen i år. Det trengs nok betydelige mer ressurser til politibåtene samtidig dersom et obligatorisk båtførerbevis skal hjelpe.

Vil prøven som dere foreslår være tilsvarende Båtførerprøven (jeg tok den for ca. 15 år siden), eller vil det kreves mer?

Hei Bitteliten  :puke:

Takk for hyggelige ord. Opptaket med meg ble gjort i Horten Gjestehavn, men John Aicher ble intervjuet i Moss. Opplegget vil trolig bli delt i en teoridel tilsvarende den nåværende båtførerprøven. I tillegg vil det måtte avlegges en praktisk prøve hvor man viser at man kan manøvrere eget fartøy. Når det gjelder gamle "skippere" som kan dokumentere at de har eid og brukt fritidsbåt i et antall år, er det forslag om at de vil kunne få sertifikatet uten å avlegge noen prøve. Som sagt tidligere, er den viktigste hensikten at båtføreren kan miste "lappen" hvis han eller hun utsetter andre for fare på sjøen, det seg være promille eller annen form for uvettig adferd. Saken skal diskuteres i Sakkyndig råd for fritidsbåter i september, så får vi se hva det hele ender opp med.

Hilsen Syvert  :puke:

Som sagt tidligere, er den viktigste hensikten at båtføreren kan miste "lappen" hvis han eller hun utsetter andre for fare på sjøen, det seg være promille eller annen form for uvettig adferd. Saken skal diskuteres i Sakkyndig råd for fritidsbåter i september, så får vi se hva det hele ender opp med.

I den grad obligatorisk båtførerbevis kan føre til holdningsendringer, at vi får et bedre miljø på sjøen - mer smil i trafikken (for å bruke forslitte samlebegreper) kan en slik ordning være verdt å satse på.

Må det mere politi-nærvær til synes jeg vi har tapt, vi må forbedre forholdene på sjøen uten at mere overvåkingsressurser settes inn.

Jeg tror ikke på at "man kan miste lappen" vil få særlig effekt. Tilsvarende ris bak speilet har vel på andre områder i samfunnet vist seg å være uten særlig påviselig effekt. Bevisbyrden her synes jeg ligger hos de som tror på dette aspektet. Og bevisene bør frem før dommen felles! :nonod:

Her gjelder det å passe litt på før kursbransjen får tak i dette.

Klarer de å selge dette inn til politikerne, kan dette fort komme på mange tusenlapper.

Sammenlign med prisen på førerkort for bil. Varen man får står på ingen måte i forhold til prisen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hei .

Når vi ser på de emnene på forumet som heter "Nyheter" og "Ulykke igjen" er det ganske høyt utdannede sjøfolk som er i søkelyset :nonod:, de har vel båtførerbevis :lol:. Synlig politi i skjærgården er det eneste som hjelper. Å innføre et sertifikat som ingen håndhever er nytteløst så lenge politibåtene ligger ved bryggene.

Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hva med og gi redningsskøytene fullmakt til og anholde personer til Politiet kommer.

Vektere har jo denne muligheten.

Hva menes med antall år som båteier? 5-10-15 år??

Ellers så er et greit med lappen for båt bare det ikke kommer til og koste flere tusen for og få tatt dette.

Alle som ikke har båtførerbevis bør ta det nå tipper jeg. Hvis dem ikke finner på noe sprell da så båtførerbevis ikke er godt nok og dermed ugyldig som bevis :nonod:

Opplegget vil trolig bli delt i en teoridel tilsvarende den nåværende båtførerprøven. I tillegg vil det måtte avlegges en praktisk prøve hvor man viser at man kan manøvrere eget fartøy.

Dette synes jeg virker fornuftig. Det er vel og bra å lære om lanterneføring for fiskebåter som setter snurrevad samtidig som de partråler. Allikevel skjer nok de fleste skadene fordi skipperen ikke kan manøvrere sin egen båt til og fra kai. Hvilken vei svinger hekken når du slår bakk? Hvordan legger du til med spring, eller kommer fra en brygge med pålandsvind? Det var først ETTER at jeg avla eksamen for fritidsbåtskipper at jeg lærte dette. (Nei, jeg tok ikke kurs hos hos Poseidon, han lærer sikkert bort dette)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jatakk til dette "førerkortet" under visse forutsetninger.

Idag kan en hvilken som helst idiot med penger nok tasse ned til nærmeste forhandler og kjøpe seg en båt som gjør 50-60 knop.

Deretter vil de jo gjerne vise frem båten, og drar gjerne "på byen" med den. Drikker seg stup fulle, får med seg et par bimboer, drar ut og gir gass..........resultatet kan vi lese om i avisen hver eneste sommer.

Dette kan de gjøre, fordi politiet ikke har mulighet til å kontrollere/være synlige på sjøen pga. penger..

Kanskje båtselgerene skal bli nødt til å be om gyldig førerkort før de kan selge raske båter? Hva da med bruktsalg?

Redningsselskapet må gjerne få "vekterstatus" i tillegg for min del, men da MÅ de få betalt for dette. De gjør en kjempejobb allerede, og jeg tror ikke de ønsker å bruke av sine midler til dette ansvaret. Det bør være en utgift det offentlige skal ta.

Fordelen med dette førerkortet er jo at de som har et sterkt ønske om å ferdes på sjøen da lære noe først. Tror det er flere der ute som lokkes av sjøen, kjøper seg båt, og gjør unødvendige feil rett og slett fordi de ikke vet bedre. Uten at har drukket eller oppført seg som tullinger.

Mvh

Thomas

Dette synes jeg virker fornuftig. Det er vel og bra å lære om lanterneføring for fiskebåter som setter snurrevad samtidig som de partråler. Allikevel skjer nok de fleste skadene fordi skipperen ikke kan manøvrere sin egen båt til og fra kai. Hvilken vei svinger hekken når du slår bakk? Hvordan legger du til med spring, eller kommer fra en brygge med pålandsvind? Det var først ETTER at jeg avla eksamen for fritidsbåtskipper at jeg lærte dette. (Nei, jeg tok ikke kurs hos hos Poseidon, han lærer sikkert bort dette)

Hei Lars Herman,

Å sette snurrevad samtidig med at man partråler ville være en fiskeriteknisk bragd som nok fortjente langt større oppmerksomhet enn et par ekstra lanterner  :lol:

På båtførerkursene mine bruker jeg en del tid på de vanlige lanternene; topp, akter, side og akter, hvordan man bruker disse for å bedømmet fartøyets retning  -  og for å se forskjell på seil- og motorbåt.

Når det gjelder de mer finurlige lanternen, så nevner jeg dem kort, viser noen eksempler og pleier å avslutte med å si: "Siden dere allikevel kommer til å glemme disse spesielle lanternene dagen etter eksamen, så ber jeg deg bare om å huske en eneste ting: Ser du noen lanterner utover de vanlige  -  så bør dere holde god avstand og være oppmerksom på eventuelle signaler eller beskjeder som blir gitt, f.eks med VHF"!

På fritidsbåtskipperkurset derimot har man ikke noe valg; der SKAL man kunne lanternene og jeg pleier som en hjelp å henvise til en utmerket lanternesimulator / -test som finnes på www.duelighed.dk

Når det gjelder manøvrering til og fra kai, så kan det bare læres på en eneste måte  -  nemlig ved praktisk øvelse og forsiktighet. Selvfølgelig terper jeg en hel del på propellvirkningen og praktiske finesser ved bruk av f.eks spring, men manøvreringsøvelser med "Poseidon" inngår også. Nå sist skjedde det i desember måned, det blåste kuling langsetter kaien, og hver eneste en av deltagerne måtte gå til og fra kai. Når båten veier sine 70 tonn er det ganske viktig at både båten og kaien er solid bygget  :nonod:

mvh

Poseidon

PS

For å komme tilbake til den egentlige tråden; det er vel ingen stor overraskelse for noen på baatplassen at jeg er en sterk tilhenger av et minstemål av kvalifikasjonskrav for båtførere  -  gjerne med Båtførerbeviset som et minimum.

Der finnes etter mitt syn ingen fornuftig grunn til at hvem som helst, helt uten videre, skal kunne sette seg til rors på et 45 fots fartøy med mange hundre, kanskje 1000 HK, og bare kunne sin private sjøveisregel: "Hold av vei, her kommer jeg!"

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Her gjelder det å passe litt på før kursbransjen får tak i dette.

Klarer de å selge dette inn til politikerne, kan dette fort komme på mange tusenlapper.

Sammenlign med prisen på førerkort for bil. Varen man får står på ingen måte i forhold til prisen.

Hei Krapyl  :seeya:

Jeg ser at du og en del andre her på Baatplassen ikke har fått med dere at DET ER IKKE ET KRAV AT MAN MÅ GÅ PÅ KURS FOR Å AVLEGGE BÅTFØRERPRØVE! Det er et krav at man må avlegge en eksamen for å dokumentere at man har de nødvendige kunnskaper som kreves for å få båtførerbevis. Hvordan du har tilegnet deg kunnskapene, er din egen sak. Det nye forslaget om båtførersertifikat endrer ikke på dette. Mange båtfolk kommer til oss her i KNBF og avlegger prøven som tar ca. halvannen time. Prøven sendes en sensor og så får man vite om man har bestått eller ei. Sjøfartsdirektoratet samarbeider også med et antall testestestasjoner (se www.sjovett.no) hvor man kan avlegge prøven direkte på en PC hvor man får umiddelbar tilbakemelding om prøven er bestått. På den annen side er kurs verdifullt i seg selv og er en fornuftig måte å "bedrive båtliv" på i vinterhalvåret. Kunnskaper er en lett bør å bære, sa min far... Fornuftige ord selv for et krapyl eller to??  :wink:  :cheers:

Hilsen Syvert  :flag:

.....prøven som tar ca. halvannen time. ....

En bitteliten korreksjon: tillatt prøvetid etter den siste endringen som ble gjort er 1 time  :cheers:

Nå er nemlig nesten alle spørsmålene "multiple choice" og når man kan stoffet går det rimelig fort unna og en halvtime er nok for de fleste.

For dem som allikevel kan alt det de skal kunne for båtførerprøven, men samtidig er redd for omkostningene har jeg et forslag: snakk med en autorisert sensor og be om å få avlegge prøven som privatist.

Eksamensgebyret er NOK 200  -  og det kan vel ingen mene at blir for kostbart?!?!?!?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Forøvrig - klipper fra Aftenpostens artikkel:

[tt]Når det gjelder dem over 16 år, vil det ikke bli obligatorisk med sertifikat så lenge man fører en båt med mindre enn 35 hestekrefter og båten ikke gjør mer enn 15 knop [/tt]

Dette tillater vel også en del. Kan tenke meg at en del seilbåter og snekker faller i denne rubrikken.

Forøvrig - klipper fra Aftenpostens artikkel:[tt]Når det gjelder dem over 16 år, vil det ikke bli obligatorisk med sertifikat så lenge man fører en båt med mindre enn 35 hestekrefter og båten ikke gjør mer enn 15 knop [/tt]Dette tillater vel også en del. Kan tenke meg at en del seilbåter og snekker faller i denne rubrikken.

Hei Andreas  :sailing:

Det er korrekt. Tanken er at vi beholder friheten på sjøen for den gruppen som ikke representerer noen fare, hverken for seg selv eller andre. Dessuten vil "gamle" skippere som deg kunne få sertifikatet uten å avlegge noen prøver, men ved å dokumentere at du har eid og ført fritidsbåt et antall år. Hvor mange år er ennå ikke klarlagt.

Hilsen Syvert  :drink:

Hei Krapyl  :eek:

Jeg ser at du og en del andre her på Baatplassen ikke har fått med dere at DET ER IKKE ET KRAV AT MAN MÅ GÅ PÅ KURS FOR Å AVLEGGE BÅTFØRERPRØVE! Det er et krav at man må avlegge en eksamen for å dokumentere at man har de nødvendige kunnskaper som kreves for å få båtførerbevis. Hvordan du har tilegnet deg kunnskapene, er din egen sak. Det nye forslaget om båtførersertifikat endrer ikke på dette. Mange båtfolk kommer til oss her i KNBF og avlegger prøven som tar ca. halvannen time. Prøven sendes en sensor og så får man vite om man har bestått eller ei. Sjøfartsdirektoratet samarbeider også med et antall testestestasjoner (se www.sjovett.no) hvor man kan avlegge prøven direkte på en PC hvor man får umiddelbar tilbakemelding om prøven er bestått. På den annen side er kurs verdifullt i seg selv og er en fornuftig måte å "bedrive båtliv" på i vinterhalvåret. Kunnskaper er en lett bør å bære, sa min far... Fornuftige ord selv for et krapyl eller to??  :eek:  :rolleyes:

Hilsen Syvert  :flag:

Nåja.

Det er sikkert rett alt du sier.

Det jeg prøvde å rette litt søkeøys på, var faren ved å overlate dette til private aktører.

Kursbransjen kan komme til å se dette som en gylden mulighet til å selge inn alle mulige slags merkelige kurs. Igjen, sammenligningen med førerkort for bil, som er håpløst overpriset.

Nå tror jeg ganske sikkert at jeg skal bestå prøven din.

Jeg har hatt egen båt siden jeg var10. Type tremanns besetning. En til å sveive, en til å øse og en til å rope om hjelp.

Jeg har flere titalls år fartstid, riktignok ikke i et av de tre grunndepartement.

Jeg har sikkerhetskurs.

Når jeg slo sammen, fant jeg at jeg har over 500 timer i offshore arbeidsbåt og MOB og har også vært instruktør på arbeidsbåt.

Så nå skal jeg betale NOK 200 for å føre min egen lille seilbåt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Forøvrig - klipper fra Aftenpostens artikkel:

[tt]Når det gjelder dem over 16 år, vil det ikke bli obligatorisk med sertifikat så lenge man fører en båt med mindre enn 35 hestekrefter og båten ikke gjør mer enn 15 knop [/tt]

Dette tillater vel også en del. Kan tenke meg at en del seilbåter og snekker faller i denne rubrikken.

Hei Andreas  :rolleyes:

Det er korrekt. Tanken er at vi beholder friheten på sjøen for den gruppen som ikke representerer noen fare, hverken for seg selv eller andre.

Hmm, det betyr at fører av en 35-40 fots seilbåt ikke trenger sertifikat. At en slik båt ikke kan representere noen fare for andre er jeg ikke ubetinget enig i. Det kan være vanskelig å manøvrere en slik båt inn i en trang havn, og 6 tonn båt og en skipper uten kontroll kan definitivt utrette mye skade!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Enig med Lars her.

Fant dette på Båtmagasinet sine internettsider om denne artikkelen:

"Modellen ser i korte trekk slik ut:

- Er du under 12 år kan du kjøre båt med høyst 5 hk og båten skal ikke under noen omstendigheter kunne gjøre mer enn 15 knops fart. Fritatt for sertifikat.

- Mellom 12 og 16 år kan du kjøre båt: med 9,9 hk, og båten skal ikke under noen omstendigheter kunne gjøre mer enn 15 knops fart. Fritatt for sertifikat.

- Over 16 år må du ha sertifikat for å kjøre båt med over 35 hk eller båt som kan gjøre over 15 knops fart. "

Betyr dette at en 12 åring vil kunne kjøre en stor snekke med for eksempel en 8 hk sabb?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...