Jump to content

Det vakre vestlandet!


rogeri

Recommended Posts

Kom hjem igår etter en fin og opplevelsesrik tur til Vestlandet. Formålet med turen var å besiktige en båt sammen med en kompis av meg for evnt. kjøp. Først fly Bodø-Gardemoen-Bergen og så 4 timer med hurtigbåt fra Bergen og helt opp til Bremanger kommune (Leirgulen).

Som gammel marinegast har jeg jo frekventert en del av de vestlandske fjordene før, men har vel ikke hatt øye for naturen og omgivelsene i samme grad som nå.

Hurtigbåten "Kommandøren" snodde seg i mellom holmer og skjær og forserte en del svært så trange sund i en imponerende fart. Været var ikke det beste på nordturen, men på tilbaketuren morgenen etter var været fint og sikten god.Det lå en god del med ferierende båtturister på vågen i Bergen som tålmodig ventet på bedre vær.

Denne leia nordover går for det meste innaskjærs og var ypperlig også for mindre lystbåter.

Ble kjent med en del hyggelige folk på turen og vi ble møtt med en gjestfrihet som ikke er dagligdags nå for tiden.

Vel, kameraten min ble båteier på denne turen og vil med dette bifalle alle som skryter av Vestlandet og anbefale denne delen av landet på det varmeste!

 

(Men hold klar av hurtigbåten)

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Tiltrer selvsagt første innlegg!

 

Fikk henvendelse fra Sør Afrika, kunne jeg ta et møte med en kollega med noenlunde samme arbeidsoppgaver der som de jeg har i Norge. Han ankom med frue søndag, vi skulle møtes mandag. Ettersom vi var ute med båten, plukket vi dem opp i rimelig avstand fra togstasjonen, og tok dem med på en 2-3 timers tur i skjærgården, før vi satte dem av ved hotellet. Stor begeistring for natur og klima (det var den dagen i år Bergen viste seg fra sin beste side).

 

Imidlertid var det ikke dette de fant mest imponerende, men det faktum at vi gikk inn i en liten bukt, satte line i land og serverte kaffe og lefse på akterdekket. Opplevelsen av å kunne gjøre det, uten å være redd for å bli ranet/ skutt osv., var for dem noe helt nytt og ukjent.

 

Vet vi hvor godt vi har det?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen ganger hatt gjester fra Venezuela med på Poseidon rundt i Ryfylke. Det slår aldri feil, de blir like imponert og begeistret hver eneste gang.

 

Det som kanskje er mest imponerende: man kan sitte ute i flere timer  -  og ølet blir ikke lunkent engang  :nonod:

 

Nei, i alvor snakk: vi vet rett og slett ikke hvor godt vi har det, og vi skal være glade for at det er litt kjølig av og til, ellers hadde vi blitt overflommet av en fremmedlandsk småbåtarmada.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Siden jeg er bosatt i utlendighet så ser jeg hvor vakkert og deilig vi har det hjemme i kongeriket. Siden jeg er gift med en kvinne fra de nordlige delene av Rogaland så er jeg ofte på de kanter, mye i Mølstrevåg med Ryvarden som nærmeste nabo og på Espevær. Vakkert og værhardt er det i allefall.

 

Fikk akkurat et gammelt Aftenposten posten her, og der var det en reportasje fra "Poseidon land", Kvitsøy. Det ser ut til å være et vakkert sted ytterst i Boknafjorden. Det er flott å lese om slike steder når man sitter her og drømmer om Norge i 45 grader, sand od stein så langt man se.... Er glad jeg har billett til moderlandet på onsdag...

 

Man bli ikke hvor klar over hvor godt det er å bo i Norge før man har prøvd å bo i utlendighet i noen år.... Det er min erfaring herfra.... 4990 km sør-sør-øst av Stathelle, ifølge gps'en

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...