leopard Startet 19.November.2009 Del på Facebook Startet 19.November.2009 vurdere bytte av båt etterhvert(bruktbåt ikke eldre en 4år) har tittet på nor star 290 og bavaria 29/30 er det noen som hvet om svaketer en må være obs på med disse båtene evt.når oppgraderinger ble gjort.ønskelig om generelle formeninger om disse båtene hvilken ville dere argumentere for og hvorfor.kvalitets forskjeller etc. Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 19.November.2009 Del på Facebook Svart 19.November.2009 Hei Morro å kikke på båter . Jeg er en lykkelig eier av Bavaria 30 sport 2008 mod. Vis du liker denne båten , må du kjøpe den oppgraderte utgaven som kom i 2008. den fikk sittegruppe bak som 29 fotere har, og ikke den svære solsengen som tidligere mod hadde . Har hatt min i 2 sesonger og er veldig godt fornøyd. Har alt fått 300 timer på den så noen timer bak rattet har det blitt. Bare og gi meg et IM vis du er inntressert , den ligger for salg Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Bitteliten Svart 19.November.2009 Del på Facebook Svart 19.November.2009 (redigert) sjøegenskapene ved nordstaren er vel ikke helt topp har jeg blitt fortalt. Et ganske lettplanende skrog med moderat V bunn. Bavaria er bavaria - på godt og vondt. Jeg liker 30 foteren godt. Jeg ville sett nøye på en slik - både fordi det er en populær modell som er lett å omsette og fordi de har gode løsninger med mye plass både over og under dekk. Finish og kvalitet er nok høyere på nordstar. Redigert 19.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Slenger med på med anbefaling av Bavaria. Har en 2007 modell 29 Sport og er veldig fornøyd. Var i samme situasjon som deg for noen år siden da jeg vurderte flere båter i denne størrelsen, bla. Nidelv 300, Nordstar 290 og Bavaria 29 Sport. Dvs. når du sammenlikner disse båtene finner du raskt ut at Bavaria er større og har mye bedre plass, spesielt nede i kabinen og midtkabinen. Bavaria 29 Sport er 3 meter bred og har en skroglendge på 30 fot. Den har full ståhøyde nede i kabinen og oppleves som større en sammenliknbare båter på 29 fot. Det er endel forskjeller mellom de siste 06/07 modeller og tidligere versjoner, bla: - større bad - 2 ekstra luker på dekk som gir ekstra lys nede, i tillegg gir det båten et bedre utseende - ny layout på bysse - lysere treinteriør - mer skap-plass - høyere ståhøyde under dekk - rekka langs dollbordet strekker seg lengre bak som gjør det tryggere for barn å gå langs rekka - lyse vindusglass - tøffere fasong på targabøylen 2007 versjonen har i tillegg det nye bryterpanelet Foreslår at du kikker på 2006 eller 2007 modeller av 29 Sport med D6 i tillegg til 30 foteren. 30 Sport har fått et stort stuverom under en solpute akter, som kanskje går litt på bekostning av sitteplassen. Hvorvidt man liker den nye eller gamle cockpitlayouten er litt smak og behag. Når det gjelder oppgraderinger på disse båtene er det mange som har: - Etterisolert motorrom (de fleste har det) - Montert baugnebb med stige - Gass i wetbar ute, evt nede i bysse - Eksta dyser fra Webasto - Krybbe/snapdavit til jolle Hvis jeg skal nevne en negativ ting, så er det vindusviskerne som er for dårlige. Mange Bavariaeiere har gått gradene, ofte fra 29 Sport til 35 Sport, noe som sier litt om man er fornøyd med båten eller ei. Selvfølgelig lider jeg også av 3 fotssyken synes 37 Sport er interessant, evt. den nye 38 sport. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Har en 2007 modell 29 Sport og er veldig fornøyd. Nei, nei... der kom 3 fot syken min tilbake igjen.. Har kikket en del på 06-07 mod. 29 sport, men la det fra meg igjen... Nå kom det tilbake igjen.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
leopard Svart 20.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2009 til mhemil jeg ser du har 29 sport vet du hvordan størrelsen på ute plassen på nor star er i forhold til bavaria 29 Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Hei Uteplassen er stor på begge båtene så der er forskjellen liten, men på Bavarian sitter alle på samme plan, noe som jeg synes er veldig praktisk da man er på tur og alle kan se fremmover. En annen ting Bavarian og helst 30 sport er at det er dolbord rundt hele båten med rekkverk veldig bra. Det var foresten et av mine kreterier når jeg skulle ha båt. Når jeg kjøpte båten var ho minsta jenta mi 2 år og ho spaserte rundt båten alene. det sier sitt. Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
mhemil Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Enig med Hidravasen. Alt på et plan gjør uteplassen veldig sosial også under fart. Norstar (og mange andre) har en forhøyet førerposisjon som gjør det vanskeligere for kapteinen å kommunisere med resten av gjengen. Norstar har vel 1.5- 2 plasser i førersofaen og i tillegg en liten benk på babord side. Synes ikke denne er så bra. Rundsitteren på BB side på Bavaria er utrolig sosial, og der sitter både kone og barn under fart. Bildet viser også den enkle tilgangen til badeplattformen på disse båtene. Dollbordene og sikkerheten er helt overlegent mye av det jeg har sett på mye større båter, f.eks. Fairline 40 Targa hvor man må gjøre et lite C-moment fra akter til man er rundt targabøylen. I tillegg synes jeg Nordstar hadde en gammeldags look med bla. mye treverk, men det er mulig de har forandret dette i seinere versjoner. Smak og behag. Mange synes det blir litt mye hvitt i Bavaria. Viktig med mahogny bord ;-) Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Har tidligere vert eier av 29 sport og er nå eier av 30 sport, veldig godt fornøyd med begge. Grunnen til at jeg solgte 29 sporten var at den var undermotorisert med KAD 300. Med D6 er det en helt annen båt, planer lett og har bra marsjfart på 27-28 knop. Plassen under dekk er mye bedre i Bavaria enn i Nor star, spesielt i stikklugaren. Det største minus med Bavaria er støyisolering av maskinrommet, det er veldig dårlig. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Bitteliten Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 . Det største minus med Bavaria er støyisolering av maskinrommet, det er veldig dårlig. Er det noe isoleringi det hele tatt - med mindre det er etterisolert? Kan du velge D motor så velg D6 350. Mye mer trøkk i den enn 310 Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Er det noe isoleringi det hele tatt - med mindre det er etterisolert? Er vel en grunn til at de selges såpass billig. Halvgode løsninger i stedet for å dra han helt ut a la Nord West. Men det blir igjen en litt annen klasse da for å si det forsiktig og for ikke å fornærme for mange. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) leopard. Hvis du tar et søk her på baatplassen.no vil du se mange som er fornøyd med Bavaria. De som er misfornøyde, har ofte de samme innvendingene, som kan være greie nok, men det kritikerne ofte har felles er at de aldri selv har eid en Bavaria. Bavaria koster ca 75% av en tilsvarende norskprodusert båt og når man ser at BMB stort sett alltid får god kritikk i den internasjonale båtpressen blir det kjedsommelig repitisjon av dårlig isolering av motorrom, dårlige vindusviskere og for mye bruk av silikon/sikafleks i skott. Fra fabrikk har ikke Bavaria isolert motorrom, men jeg vil påstå at så nær som 100 % av alle Bavaria motorbåter i Norge er etterisolert. I utganspunktet merkelig at ikke verftet i Tyskland gjør dette, men Lunde Båt utfører denne jobben til en ubetydelig pris. Dette argumentet faller derfor bort. Vindusviskerne er dårlige, dersom du skal gå mye i regnvær - styr unna ..... Silikon/sikafleks fuger - her skjønner jeg ikke poengene. Mange av Bavaria kritikerne må selvfølgelig forsvare egne valg av båter som koster halvannen gang så mye. Men husk at for pris-differansen kan du etterisolere motorrommet, installere viskere, legge penere kabelgater osv. mange ganger for den faktiske differansen i pris. Likevel, det du uansett ikke kan gjøre noe med er designet. Og der er Bavaria Sport overlegen Nordstar som er en eldgammel båt (norskproduserte båter arver former, om jeg ikke husker feil er Norstar en gammel Fjord båt, seinere Polar båt), både linjer, interiør og eksteriør ser derfor veldig gammelt ut på Nordstar. Til slutt, man trenger ikke være den skarpeste kniven i skuffen for å skjønne at det er dyrt å produsere i moderlandet. Hvilke sluttproduker produserer vi egentlig, se bort i fra råvarer? Arbeidskraften er dyr, og når automatiserte produksjonsteknikker er totalt fraværende på fritidsbåtverftene her hjemme og man i stedet benytter norsk arbeidskraft til å skru fast hver eneste lille skrue, blir det selvfølgelig dyrt. Bilbransjen derimot er mer moderne og en mer homogen bransje, dvs. de fleste fabrikker har en sammenlignbare produksjonslinjer. Båtbransjen har vært preget av små bedrifter, ofte familie-eide, som har produsert små kvanta på en veldig uøkonomisk måte. Husk at de viktige tingene i en båt er ofte levert av samme leverandører. Motor (VP), baugpropell (Sleipner), Vinsj (Quick, Engbo, Anchorlift), Dieselvarmer (Webasto, Eberspracher) osv. osv. Sammenlikn en Norstar 290 og en Bavaria 29 eller 30 - og du kommer ikke lenger til å tvile. Redigert 21.November.2009 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Hvis du er ute etter 29/30 foter som har stor uteplass og godt med sittemuligheter, så bør du ta en titt på Schaefer 290 også. http://www.naboats.no eller http://www.yachtsor.no Greit å ha litt å sammenligne med :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Renita Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Hei, mhemil, det siste innlegget ditt likte jeg godt, en reflektert og grei oppsumering uten sleivspark i den ene eller andre retningen. Personlig så kommer jeg til å bytte til Bavaria når jeg skal handle større båt God helg Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Er det noe isoleringi det hele tatt - med mindre det er etterisolert? Det mest effektive støyisoleringen var å bygge motorkasse i min båt Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
EIRINA Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Jeg ville ikke gåt uten om Joda sine Båter de har vi selverfart at har en gjennomgående god kvalitet gode i sjøen praktiske løsninger. Her er et knippe funnet på finn. http://www.finn.no/finn/boat/used/result?B...3864&sort=3 Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) Jeg har nettopp kjøpt meg en 330 sport, og jeg må si at det er ikke mange 33 fotere som har samme plassutnyttelsen som Bavaria, når jeg sammenlignet kvaliteten på tidligere engelske og norske båter jeg har hatt så ble jeg faktisk positivt overasket. På denne var ihvertfall motorommet godt isolert, kanskje det er forskjell på det fra modell til modell. Jeg har sikkert brukt 14 dager på nettet for å finne mest mulig info før jeg kjøpte, men meningene er delte så jeg fant ut at jeg heller bare får gjøre mine egne erfaringer. Skal bli moro å dele erfaringer med dere til sommeren engang. Er det west Phoenix du har bilde av der Ex Grandeeza? Redigert 21.November.2009 av Explorer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Er det west Phoenix du har bilde av der Ex Grandeeza? Gratulerer med ny båt Det er West Venture, men den er ikke så ulik West Phoenix. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) Husk at de viktige tingene i en båt er ofte levert av samme leverandører. Motor (VP), baugpropell (Sleipner), Vinsj (Quick, Engbo, Anchorlift), Dieselvarmer (Webasto, Eberspracher) osv. osv. to ting er vesentlig eå tenke på: 1. at tingene i båten ikke er underdimensjonerte 2. at de er skikkelig montert Jeg har ingen forutsetninger for å si at Bavaria er dårlige her. Men det finnes mange verft som slurver en hel del. Det synes ikke så godt på ny båt - men etter noen år får man økte vedlikeholdsutgifter. Mitt råd er å se utover isolering av motorrommet. Se også på kvaliteten på det elektriske anlegget, hvordan rør og kabler er trekt. Et lite øye på at batterier, varmer, etc har tilstrekkelig kapasitet er nok også lurt. På eldre Bavaria ville jeg gitt teakdekket en ekstra kikk. Vi har sett eksempler på at finerplatene de legger teaken på trekker vann og dekket løsner. Da har man en stor jobb foran seg. Joda 290 og 310 hadde jeg nok også tatt en kikk på. Vi har selv hatt Nidelv 300 - den var vi aldri fornøyd med. Både pga mange feil og pga en håpløs planløsning i forhold til våre behov. Det interessante med Bavaria synes jeg er at de priser båtene sine omtrent til det en tilsvarende brukt norsk konkurrent koster. Dessuten er de ofte romslige. Jeg liker båtene deres opp til ca 30 fot. Over det synes jeg de lider litt av å bare være "oppskalerte" 30 fotere. Redigert 21.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Hei. Glemte en ting som går i Nor Star 290 sitt favør. Har en kompis som har en og vi var på båttur sammen . Han har VP D4 260 og jeg har VP D6 310. Ved først fylling hadde han brukt 63 liter og jeg 90. så Nor Star`en er billiger å holde i plan. Men så veier min 1200kg mer som selfølgelig merkes når havet ikke er flatt. Kan nok holde høyere fart i skjø en nor staren. MVH Hidravasen Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
BårdK Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Er den ny 28-foteren mye mindre i "bruksstørrelse" enn 29- og 30-foteren. Den synes jeg er fin, selv om det ikke er min type båt. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Har eide begge typer båt som du står på valg mellom. Har hatt to Nor Star 290 og nå en 2006 Bavaria 29 sport på 3 året. Kjenner dermed begge båtene godt. Da vi skulle kjøpe ny for 3 år siden stod fremdeles valget mellom Nor Star 290 eller Bavariaen. Det ble Bavariaen av følgende grunner: - Større og bedre uteplassløsning (etter vår vurdering) - Totalt sett større båt med mer plass (ca 1 1/2 fot lengre og samme bredde) - Bedre sjøegnskaper (tyngre båt) - Mer moderne båt i linjer og design (igjen etter vår vurdering) Vi var godt fornøyd med Nor Star, men faktisk kanskje hakket enda mer fornøyd med Bavariaen. Særlig sjøegenskapene er vesentlig mye bedre. Nor Staren slår en del og virker mye lettere i vannet. Vi hadde ikke mye feil med Nor Staren, men har ikke hatt noen ting (bortsett fra en giver til septiktank som ble skiftet etter 3 år som reklamasjon). Vi trives særlig godt med uteplassen (som jo er det en bruker aller mest i denne typen båt!). Særlig løsningen med en god og romslig rundbue bak og ikke minst den halvbuede benken på babord side. I fart likte vi ikke Nor Star sin løsning med ett felles sete (som blir litt trangt og tungvindt). Den lille benken på babord side i Nor Staren er helt meningsløs og har ingen funksjon. Vi likte også bedre hvit skai en blå stoffseter. Likedan den noe renere designen med hvit og lyst treverk framfor litt mer gammeldags tungt mørkt treverk i Nor Staren (men dette er jo i høyeste grad en smaksak). Badeplatformen på Bavariaen virker noe mer romslig en på den Nor Staren vi hadde (men de har jo forlenget den noe på de aller siste modellene) Bavariaen kunne med fordel hatt noen flere skott og skap ute (skjønner enda ikke hvorfor de ikke har montert noen luker i store luftrom under benker osv). Baunebbet er også fint på nor Staren, men kan enkelt erstattes med baugspyd til Bavariaen. Jeg liker faktisk bedre løsingen til 29 sport en 30 sport bak. 30 sport kompromisser litt mellom solseng og rundbue, med en litt mindre rundbue og en liten solseng bak denne (som kan konverteres til en større). I 29 sport velger du enten eller - det synes jeg (selvsagt veldig subjektivt) er en bedre løsning. Pantryløsningen med koking på sprit er utdatert i Bavariaen, og bør erstattes med gass. Nor Staren er utstyrt med D4 og Bavariaen med D6. Så lenge disse to båtene ligger ganske likt i pris foretrekker jeg sekser og tyngre båt. Toppfarten og raskhet opp i plan er ganske lik uansett. Men det er gode valg begge deler, selv om for oss ligger kanskje Bavaria et ørlite hestehode foran fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 takk for mange fine svar.finnes det ingen stueplass i cockpit i bmb 29 til tau og lignende.er det noen som vet forbruket på i nm på disse båtene er det en enkel sak å montere baugspyd på bmb Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Det mest effektive støyisoleringen var å bygge motorkasse i min båt Effektivt, men jeg har sett noen sånne og hadde ikke vært trygg på om motor fikk nok lufting. Det er veldig tett. Også ganske tungvindt ved service osv. På min er det foretatt ordinær støyisolering, og jeg opplever min som normalt støysvak (bedre en Nor Star med D4) Et annet spørsmål: Ser at du kaller deg Ex Gradezza 31 og det betyr vel at du har hatt Gradezza 31. Vært interessant å høre hvordan du opplevde denne båten opp mot disse to vi diskuterer her? takk for mange fine svar.finnes det ingen stueplass i cockpit i bmb 29 til tau og lignende.er det noen som vet forbruket på i nm på disse båtene er det en enkel sak å montere baugspyd på bmb Jo, i 29 sport er det et godt sturom under aktre benk. I 30 sport er det vel et tilsvarende om som vel er enda større. Jeg har ikke målt forbruk pr. nm, men fører nøye statistikk over forbruk pr. time de siste tre årene (jo jeg vet at noen mener dette har liten verdi, men uansett). Min D6 310 har brukt i snitt 11,2 liter i timen. Kjøremønsteret er ca 50-50% blanding av 5-6 knop og marsjfart på 25-26 knop. Baugspyd er enkelt å ettermontere. Det finnes både originale og uorginale løsninger som funker godt. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Baugspyd med stige anbefales. Jeg fikk Lunde i Leangbukta til å montere baugspyd i teak med innfellbar stige fra Båtsystem på min 29 Sport. Synes det ble fint og utrolig praktisk. Stigen hviler mot ankeret og blir dermed stabilt og danner en perfekt vinkel slik at ombordstigning fra havner og uthavner blir enkelt. Om du må bytte anker avhenger av utformingen og vinkel på rullen på det originalmonterte ankeret. Her kan det være små variasjoner mellom båtene. Jeg måtte ikke bytte anker. Her med stige nedslått. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.