Jump to content

tips ved kjøp av nor star 290 og bavaria 29/30

leopard

Recommended Posts

Avtaler nå å se på en 2006 modell 29 sport m/D6 310 i morgen. Prøver få til en kikk på en 2004 modell 32 sport m/ 2 x KAD 32 også. Ligger i samme område begge.

Er jo som du skriver forskjellig karakteristikk på D og KAD. Synes imidlertid det virker som KAD har mindre tull med både motor og drev en D m/tilhørende drev ut fra det jeg leser om av problemer. er kanskje feil inntrykk??

Ligger jo BMB 29 SPort med KAD 300 på FINN... .

Redigert av olpi (see edit history)

Avtaler nå å se på en 2006 modell 29 sport m/D6 310 i morgen.

Ja mye en skal lese her... :lol: Ikke Yanmar/ aksling... :wflag: Konverteringen har gått over all forventning for egen del..hittil.

Det er 1 her i Krsand som virker rimelig priset, før diskusjon...

Ikke dumt å se seg rundt, mye som blir klarere ved besiktigelse og prøving. Viktig å finne en som er tatt godt vare på.

Spennende å se hva du lander på olpi.

:lol: Har ikke handlet enda da.

Skal også ta en prat med en som kan jobber daglig med VP både med drev og gear. Får også høre med ham hva jeg bør styre unna. Prisene variere jo mye på de samme båtene. 150000,- mer for samme båt bare ett år nyere, samm driftstid og tilnærmet likt utstyrt. Er det bare for at det skal virke som man får et kupp at en del prissetter høyt, og likevel selge til mye lavere pris??

Bli egentlig litt lei av å måtte prute så mye, og alle skjønner jo heller ikke at prisen er alt for høy.

Nå hadde jeg nylig en båt,som lå til 1100000,- som jeg fikk ned i 970000,- + at jeg fikk med jolle og motor. jolle og motor var ikke annonsert og ikke på bildene.

Jeg var i tvil og ventet litt. Ble merket SOLGT en ukes tid senere, men altså ca 150000,- under prisforlangende. (1.1 mill SOLGT da tror nok mange at den ble solgt for det).

Kom gjerne med tips hva jeg skal se etter spesielt på Bavaria 29 og 32..

Oppsummering etter besiktigelse idag:

BMB 32 Sport. Båten virket i god stand. Borsett fra den elektriske motorlukeløsningen der el. motor hørtes som gikk på siste verset. Ryker den så kan jo stempelstang løsnes ved å skru opp 3 skruer i dørken så det ut som. Om man da er i stand til løfte luken manuelt vites ikke. Sikkert ikke så enkelt i litt sjøgang. Romslig kabin, men bare en 3-seter sofa. kan jo ha en stol i tillegg. God plass i køyer og bra med skapplass. Septiksystem med ejektor, og en liten septiktank (alt for liten) plassert på BB-side i motorrom. Rødspritdel på kokeapp aldri benytttet. Ok uteplass. Bred dollbord, god å gå på. 2 X KAD 32, lite info om hva som er gjort siden ny annet enn skifte av olje, filter og service på drev med skifte av bl.a. belger hvert år. Mao vanlig service ingen utskiftinger av deler, ventiljustering el. vil jeg tro

Grei båt. Liker ikke kokeappløsning, septiktank for liten, lav vindskjerm med litt dårlig sikt gjennom. Spent på hvordan dette fungerer i vind og styrtregn. I sol tar men jo som regel opp kallesjen fremme vil jeg tro. Alle båter har imidlertid svake sider, litt forskjellige avhengig av den som ser.

BMB 29 Sport. Også denne virker i god stand. Samme motorlukeløsning, men med en motor som høres ut som den "trives". Samme potensielle mulighet for å åpne manuelt. Motor D6-310. Mod av lokk på sjøvannsfilter og shims i drev utført. Fulgt alle servicer, oppgraderinger. Injektorer aldri byttet. Det er heller ikke gjort på noen VP med mindre det er påvist feil iflg VP lokalt der båten lå.

D6`n startet og gikk fint den, men hard gange sammenliknet med en Yanmar sekser. Heldigvis var lydisolasjon bedret, men hører nok motoren godt i fart.

Merker godt at båten er smalere enn 32`n, men sitteplassen ute er ikke veldig forskjellig på de to. I kabinen, i stikkabin og på WC ble jeg veldig overrasket over bra plass og ikke minst stor takhøyde.

Septiktank på skott inne på WC er vel en overført seilbåtløsningen fra samme produsent. Uvant løsning, litt skeptisk.

Også her er det jo samme kokeappløsning, kun benyttet på 220V. Vindskjermen var om mulig enda dårligere å se gjennom i mine øyne. Bra det er "glass" i kallesjen på begge båtene fremme.

Båten er egentlig i helt passe størrelse for oss. Veldig bra utnyttet og bra med stueplass/skapplass.

Fruen mente også at denne var fin til oss. Enig at størrelsen og selve båten passer oss godt.

Det var kort oppummert mitt inntrykk av båtene

Konklusjon: Begge båtene virker bra med god plass og mange gode løsninger. Begge har også odde løsninger på septik og pentry som passer oss dårligere. Er nok først og fremst produsert for havn til havn turer der man bl.a. har god strømtilgang. Tenker da på kokeapp og liten septik. Et par dager i uthavn av gangen går jo også greit. Får ta frem grillen ;-). Bedre batterikapasiet på 32`n, samme 45A Quick lader i begge. Begge har 2X ankervinsj, baugspyd m/trapp, daviter mm. Begge kallesjene må nok skiftes om et par år. Motorer: nyere poetnsiell utgiftsbombe eller 2 eldre mer forutsigbare?

Drev: Usikker om det nyeste er noe særlig bedre mht utgifter, feil etc ..?

Skal også ha meg en prat med en som kan disse motorene og få litt mere/flere råd .. .

.. så får tiden vise hva det blir til. Var i hvertfall nyttig å få sett nærmere på BMB. Virker som BMB-eiere også bytter båt oftere. 2-3 år så bytte det til større BMB, eller noe annet virker det som..?

Interessant redegjørelse. Plassmessig er nok Bavaria i første rekke, nye modeller er veldig høye, høyt fribord. Så en ny Bavaria 34 ved siden av en Nor Star 350, Bavariaen virket sjokkerende mye høyere og større. Bavaria virker å lage veldig tunge båter.

Bavaria 27 virker også som en flott båt i sin klasse, noe rimeligere enn 29, men de har vel samme bredde og er noe kortere? For egen del var Bavaria 33 Sport den som var aktuell, men falt ut pga 2 motorer og fruens veto mot Bavaria... :discuss:

Følger med videre på ferden mot ny båt olpi, tror nok det kommer noen gode eksemplarer for salg nå før sommeren. Men for egen del var det svært få aktuelle gode eksemplarer når vi skulle handle.

Redigert av Oteren (see edit history)

Ja, Bavaria har stor høyde, men har også stort sett veldig bra disponering av tilgjengelig plass. Selv 29`n som er smalere enn 3 meter virker veldig romslig i kabinen i forhold til båtstørrelse.

I forhold til mange norske er det stor forskjell. Tekniske innstallasjoner er ok, ikke mer.

Største fortrinn er plassutnyttelse og pris.

Trygghet og forutsigbarhet betyr mye for meg. God brukervennlighet, både mht seilas og det å oppholde seg i båten vekter også tungt. Lar ikke det gå på bekostning av "mye (båt) for pengene". Bra sjøegenskaper og kvalitet bør det være. Må ikke være "top og the line" for vår bruk. Utseende kommer i fjerde rekke, men er ikke veldig opptatt av det.

Så er det hvor mye vi skal bruke på båt. Lite vits å bruke veldig mye penger hvis bruken går nedover. Kan da bruke dem på mye annet.

Forstår jo at jeg "vingler" en god del mht kjøp av båt. Det bekymrer ikke meg. :rolleyes:

Prøver bare å velge mest mulig rett for oss... .

:smiley:

lit ut av tema, men jeg husker for noen år tilbake! Da var det enormt motstand mot Bavaria båtene og at dette var elendig kvalitet samenliknet med Norske og engelske produsenter! Dette har vi sett før i produksjonsindustri generelt! når man kopierer andre og masseproduserer får man til slutt gode produkter! her kan man f.eks samenlikne med japansk bilindustri på 60-70 tallet.. det var stort sett dårlige biler som rusta veldig fort. Tror Bavaria er mye båt for pengene. Designmessig er jeg ikke altig helt enig med disegnerne. Men trenden er jo kansje mindre bruk av tungt mørkt treverk og tradisjonelle skottoppbygninger. større helstøpte inredninger som er lettere å rengjøre og øker plassutnyttelsen samt mindre treverk å vedlikeholde. For dem som er optatt av statussymbol og tradisjonsrik skandivavisk båtbygging er kansje ikke Baviara noe å satse på, men dem som ønsker en grei bruksbåt som kan brukes mye og det til en pris langt under "prestisjemerkene" tror jeg det kan være et bra alternativ.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

olpi - Jeg har kun hatt "norske" båter før (Draco og Scand) både eldre og nyere. Jeg har en Bav 32 Sport 2006 med to stk D3 190 nå - har ikke angret et sekund. Ryddig elektrisk - alt er merket og stemmer med koblingsskema, alt av komponenter som benyttes på vinsjer, styring, toalett mm er av kjente leverandører og ikke noe dårligere montert enn andre. Eneste store minuset er vinduspusseren, ja det er bare 1 stk som gir litt begrenset sikt i skikkelig møkkavær. Skal du ha en 29 foter er KAD300 på grensen - se etter D. Skal du ha 32 foter fungerer både KAD32 og D3 190 bra. Det blir litt mer romslig i motorrommet med D3 enn KAD32 - D3 støyer MYE mindre (jeg trenger ikke noe ekstra isolasjon). Ellers et typisk sjekkpunkt på alle disse er kalesja - trege glidelåser og lekkasje i sømmer mellom mellom viduer og stoff på sidene (gir rom for pruting) - kunne sikkert sagt mye mer men har ikke tid nå...

Edit - spritbrenneren på Kenyon apparatet synes jeg sotet litt så jeg satt inn gassbluss i stedet. Fikk laget et elektropolert adapter i syrefast for å tilpasse:

eno2bluss.jpg

Redigert av dante (see edit history)

Service og kundebehandling av forhandler betyr mye.....

Enig i det. Særlig når det oppstår feil og mangler, eller man skal kjøpe deler og utstyr.

Normalt har jeg hatt svært liten kontakt med forhandler av båtene jeg har hatt. Så har det heller ikke vært noen feil. Olje-/filterservice har jeg tatt selv og utvidet motorservice er gjort at mekaniker.

Vanlig service på din med motor og drev inkl bytta av alt og vinterkonservering koster vel anslagsvis 10-12000 pr år fikk jeg vite. For meg har det kostet maks 1/5 av det når jeg gjør det selv på forrige båt.

Tar da ikke med opp-/uttak og vask etc.. . Der koster bare såpa og polishen uansett.

Kjøper jeg en båt lik din vil jeg måtte sette bort all service og det vil koste meg kanskje 10000,- mer i året. Det er mye penger, i hvertfall for meg.

Det som imidlertid bekymrer meg er om jeg kan stole på en D-serie uten hverken garanti eller reklamasjonmuligheter. I verste fall havari. Lite byttemotorer å oppdrive, da blir det en ny eller nyere brukt. Snakker vi 250000 +/- ?? Joda, jeg har tenkt lenger. Kan jo tegne motorskadeforskring. Da øker premien på din båt (mitt forsikringsslskapt) fra 5900,- til 10300,- TRODDE JEG. Neida, man får ikke tegnet slik motorskadeforsikring på båter eldre enn 5 år hos dem. Sikkert andre som gjør det kanskje?

Så er det neste dilemma, når man skal selge igjen.... . .

Paranoid jeg? :rolleyes:

Neida igjen, jeg tenker bare litt fremover og vil gjerne ha få overraskelser. Særlig på det økonomiske plan.

Får ta en " Joda" også da. Det er satt på spissen, men helt usannsynlig er det ikke at jeg vil kunne gå på en skikkelig smell mht store tap/utgifter på båt.

Så lurer jeg fælt på hvorfor en 2007 er prissatt 150000,- høyere enn en 2006 når de er nærmest identiske? :wink:

Mange års service det jo :wink:

Service på store VP er dyrt. Jeg betaler ca. 20 000 i året til Lasa for min D6. Demontering, lagring og stoffing av drev inngår da i prisen i tillegg til service. En forhandler som yter god service er nok vikigere for meg enn for dem som har tid til å gjøre mye selv. Jeg har satt bort alt av oppgraderinger, f.eks. installasjon av gass, baugspyd, elektrisk, osv. At det er stor prisforskjell i bruktmarkedet er ingen nyhet :smiley:.

Neida, man får ikke tegnet slik motorskadeforsikring på båter eldre enn 5 år hos dem. Sikkert andre som gjør det kanskje?

Gjensidige har 15 år som maks alder for motorskadeforsikring, koster en 1000 lapp ekstra i året tror jeg. Verdt å ta med, uansett motor.

Ellers hadde jeg samme "Bavaria" tankene som deg ifjor, vurderete også 29 vs. 32, endte opp med en 03 mod 32. Det Bavaria er blandt de beste i klassen på, er plass iforhold til oppgitt fot.

Styr unna de første modellene 300 og 330 sport, det var de første de laget i 2001 tror jeg. Skulle jeg kjøpt Bavaria idag, måtte det blitt en relativt ny en. Spør etter lekkasjer i kalesje og andre steder, og om rekker osv. sitter ordentlig skrudd fast. Kalesjeløsningen er håpløs, mao. den tar man ikke av og på for ofte.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Hva blir neste? :wink:

Usikker, når jeg kjøpte Yamarinen var det for å beholde den noen år, og det kan godt hende det skjer.

Hadde tenkt å bruke den mest som dagsturbåt med noen overnattinger innimellom.

Mer ser uansett på Windy 32 Scirocco som aktuell neste båt, men det kan godt bli en lukket båt også, evt. med flybridge

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...