Mulligan Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Hva er egentlig bakgrunnen for dette? At Kong Haakon var foreningens beskytter. Gamle greier. Ingen idrettsforening hadde fått til noe slikt idag. De fleste som er medlem av KNS gir en god dag i både splittflagg og blazer. Her er en oversikt over hva de tilbyr. Redigert 21.November.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 De fleste som er medlem av KNS gir en god dag i både splittflagg og blazer. Dårlig gjort, for nå har du fratatt en masse fremtrende medlemmer her noen "gode" fordommer! ”Historiske holdepunkter” 1883 – Foreningen stiftet 7. februar som Norsk Forening for lystseilas. 1884 – 6. desember. Kgl.res. som gir foreningen anledning til å føre Det norske Orlogsflagg med H.M. Kongens kronede navneziffer i gull på et hvitt firkantet feldt anbragt i flaggets midte. 1885 – H.M. Kong Oscar II tiltrer som foreningens Høye Beskytter. 1902 – 24. september. Navneforandring til Kongelig Norsk Seilforening. 1904 – 10. desember. Sammenslåing med Kongelig Yachtclub Kristiania (KYK). 1906 – 27. januar. Kgl.res. som bekrefter tildelingen av foreningens flagg. H.M. Kong Haakon VII blir foreningens Høye Beskytter. Tror det er best om folk flest holder seg til Jolly Roger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Finn Erik Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) De fleste som er medlem av KNS gir en god dag i både splittflagg og blazer. Det er nok riktig, at det gjelder de fleste av de aktive medlemmene.........men det er en seilforening med over 4000 medlemmer og hvor mange av de er aktive? Jeg er ganske så sikker på at en kunne halvert medlemskapet om det ikke hadde vært for splittflagget. Kansje en drøy påstand.......eller ? Fint er det i alle fall at så mange ønsker å støtte KNS som gjør mye godt for seilsporten.....uansett hvilke motiv de har for å gi sin støtte. Sitat: Tror det er best at folk holder seg til Jolly Roger....... den tok jeg ikke???? Syntes det er Harry men det var kansje det du mente? I så fall er vi enige, bedre med splittflagget enn sjørøverflagget..... Redigert 21.November.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 [...] det er en seilforening med over 4000 medlemmer [...]Jeg er ganske så sikker på at en kunne halvert medlemskapet om det ikke hadde vært for splittflagget. Tja, er ikke helt overbevist om det. Min teori er Færderseilasen. For å delta her må du være medlem av en seilforening tilknyttet et nasjonalt forbund som igjen er tilknyttet ISAF. Tipper mange av medlemmene er folk som har deltatt i Færder'n en gang eller to uten å være medlem av en seilforening fra før, og da meldes du vel mer eller mindre automatisk inn i KNS, eller? Og så går nok et år og uten at man har giddet å melde seg ut, selv om det ikke ble noen ny Færder dette året heller... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
giver Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 og da meldes du vel mer eller mindre automatisk inn i KNS, eller? Og så går nok et år og uten at man har giddet å melde seg ut, selv om det ikke ble noen ny Færder dette året heller... Christian 8-) Hei Jeg har seilt Færder´n mer en gang som skipper på egen båt uten å være medlem l KNS. Meld deg i hvilken seilforening som helst, og du kan seile alt som er av regattaer. Hadde man automatisk blitt medlem i KNS hadde nok det vært splittflagg på nesten hver seilbåt. Og noen som har "båt for pensjonerte seilere" mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Det er nok riktig, at det gjelder de fleste av de aktive medlemmene.........men det er en seilforening med over 4000 medlemmer og hvor mange av de er aktive? Jeg er ganske så sikker på at en kunne halvert medlemskapet om det ikke hadde vært for splittflagget. Kansje en drøy påstand.......eller ? Tja, er ikke helt overbevist om det. Min teori er Færderseilasen. Eller kanskje bare fordi KNS er en dyktig seilforening med høy aktivitet og et godt tilbud til sine medlemmer. Og den klart største seilforeningen her i byen (og i landet forøvrig). Og at KNS før seilforbundet ble startet, hadde et landsdekkende ansvar. Jeg tror medlemstallet har lite å gjøre med splittflagget. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
aileenll Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Splittflagg som symbol på en båt i offentlig eller kongelig tjeneste er OK!! Andre betalte splittflagg anser jeg som forfengelighet og jåleri! KNS og KNMF er åpne for alle som vil betale, enten de har råd eller ei! Det sier mere om Kaptein/rederiet's behov for å overbevise om sin kreditabilitet en kvalitet, flagget diskvalifiserer mere en det kvalifiserer. Så vi andre fåår føre vårt ordinære nasjonalflagg når det er tid for det! Redigert 21.November.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
ÅtteGlass Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Mener du at jeg som seiler boende i Oslo i valget av seilforening burde velge en annen seilforening enn KNS, ene og alene på grunn av splittflagget????? Og for å ha min cred i behold??? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
aileenll Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 NSF har da mange andre gode foreninger der inne som konsentrerer seg om segling, og ikke om flagg med eller uten splitt! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
ÅtteGlass Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Så du ville altså ha valgt seilforening utfra flagg........ Jeg har brukt andre kriterier i mitt valg. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
aileenll Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 (redigert) Missforstå meg rett! Når det gjelder dine motiv for valg av båtforening så kjenner jeg ikke de. Men det er mange ting og måten enkelte båtfolk fremtrer på som tyder på at min påstand kan ha noe for seg. Og en kan få intrykk av at det er det trådstarter er inne på Redigert 21.November.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
bliss X Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Har vært medlem av KNS i flere år, men har ikke splittflagg. Flagget mitt begynner å bli slitt, og jeg vurderer nå splittflagg fordi jeg synes det er pent. Værre er det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Jeg antar at de fleste som er medlem av Havseiler og krysserklubben også er medlemmer av KNS. Ser ihvertfall at seilbåter med vimplen for nevnte klubb også har splittflagg i hekken. Det er kansje feil å koble dette sammen, men som mange sikkert vet er det jo lagt ut bøyer som " tilhører " denne så eksklusive klubb. Det er bla. en i Skutebukta i Viksfjord og nå er det jammen kommet en i Rørvika på Svenner også. Jeg har fått høre at havnesjefen i Larvik sier at disse er til fri benyttelse dersom de er ledige. Har likevel opplevd å bli jaget av en 37-38 fot`s seilbåt..... manskap i hvite kjeledresser og splittflagg i hekken. Mange hissige stemmer av folk på båter rundt som hevdet at jeg lå der i min fulle rett. Det blei ikke sakt mye pent om splittflaggfolket....de skulle f...ikke komme her og komme her......jeg valgte likevel å flytte meg, noe av turen var likevel ødelagt. Snobbe og blærestemplet i fobindelse med splittflagget fikk jeg forståelse for. Det var da jeg bestemte meg for at splittflagg det skulle ikke jeg ha. Synd egentlig at noen få sin oppførsel med splitt i hekken skal ødelegge for mange som sikkert vet å oppføre seg. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 21.November.2009 Link til dette innlegget Svart 21.November.2009 Det blei ikke sakt mye pent om splittflaggfolket....de skulle f...ikke komme her og komme her......jeg valgte likevel å flytte meg, noe av turen var likevel ødelagt. Snobbe og blærestemplet i fobindelse med splittflagget fikk jeg forståelse for. Ja, de var nok blærete fordi de seilte med splittflagg.... Ergo må alle KNS'ere (eg. "splittflaggfolket") være blærer! Jamen lett å skjære alle over en kam! Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Regner med at du leste hele innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Joda, jeg leste hele innlegget. Jeg siktet til de omkringliggende båtenes reaksjon. Du klarte tydeligvis å plassere ansvaret for dårlig oppførsel der det hørte hjemme: hos bøllene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Flagget mitt begynner å bli slitt, og jeg vurderer nå splittflagg fordi jeg synes det er pent. Værre er det ikke Dette er da mer enn grunn god nok til velge splitt flagg.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 (redigert) Missforstå meg rett! Når det gjelder dine motiv for valg av båtforening så kjenner jeg ikke de. Men det er mange ting og måten enkelte båtfolk fremtrer på som tyder på at min påstand kan ha noe for seg. Og en kan få intrykk av at det er det trådstarter er inne på Foreslår at du gjør deg selv en "tjeneste" og f.eks leser årsrapporten til KNS og deretter uttaler deg om hva du mener om denne foreningen? Nei, jeg er ikke medlem, men har valgt å bli medlem i en seilforening i en sørlandsby for å støtte det lokale miljøet der siden vi har nær tilknytning til byen! Redigert 22.November.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Xtian Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Jeg har seilt Færder´n mer en gang som skipper på egen båt uten å være medlem l KNS. Jada, jeg har også seilt Færder'n uten å være medlem av KNS, men var medlem av en annen seilforening fra før, og det var kanskje du også? Eller meldte du deg inn i seilforeningen din i forbindelse med at du skulle seile Færder'n? Det jeg mente å antyde var at hvis du ringte til KNS for å melde deg på Færder'n og ikke var medlem av noen seilforening fra før, så ville sikkert den hyggelige damen i sekretariatet være meget behjelpelig med å melde deg inn i nettopp KNS, kun for å spare deg for ekstra bryderi, selvsagt At nevnte forening holder til i Norges største by og i tillegg har et bredt og godt kurstilbud til seilere i alle aldre hjelper selvsagt også på medlemstallet. For ordens skyld: Jeg er medlem av en annen seilforening, da jeg bor et sted i Oslo som gjør det mer naturlig. Meld deg i hvilken seilforening som helst, og du kan seile alt som er av regattaer. Ja, det var jo det jeg skrev. Hadde man automatisk blitt medlem i KNS hadde nok det vært splittflagg på nesten hver seilbåt.Og noen som har "båt for pensjonerte seilere" OK, glemte anførselstegnene rundt "automatisk". Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
MKane Svart 16.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2011 Har faktisk et splittflagg liggende her, brukte det på en Prinsess 45 vi leide ut til staten i perioder. Når båten ble solgt tok jeg vare på flagget. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Er det mulig å få vite hvor man kan bestille båptplassenvimpel i "splittutgaven"? For oss mindre royalistiske, men fremdeles nasjonalistisk innstilte individer fremstår det om en god variant å ha flagget hengende i masten (hvis vi husker hvor vi la det etter siste tur) og så splittvimpelen festet i VHF-antennen (hvis vi husker å henge den opp) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.