Marulf Startet 20.November.2009 Link til dette innlegget Startet 20.November.2009 Hei, Jeg har en 9,9 tohatsu fra 2005. Denne starter vedlig lett, går utrolig fint og er sprek på alle måter. Jeg har imidlertid ett problem. Når motoren er kald får jeg ikke turtall på den når motoren står i gir. Det virker som den kommer opp til et visst turtall og "slokner" og om jeg da ikke skrur av på gassen stopper den, men om jeg tar gassen ned igjen unngår jeg dette. Etter å ha kjørt en stund og motoren er blitt god og varm har jeg ikke dette problemet lenger med unntak av at det virker som om det er litt lite "kraft" akkurat i dette turtallsområdet. Noen som har noe tips om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Hadde det samme problemet på min , da fikk vi sjekket den på verksted.. Da var det to skruer som manglet på forgasseren (motoren var da kjørt i noen måneder og nesten ny) Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
Honduras Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Høres ut som motoren din går noe magert. Da oppfører den seg gjerne slik når den er kald, og virker bra når den er varmere. For å teste ut om det er feilen. Start opp motoren og ha ørlite grann choke på. Hvis den nå virker fint også når den er kald, må den justeres litt fetere. Hvis du nå ikke er sikker på hva jeg snakker om og hvordan du gjør det, lever den til ett verksted eller få noen kyndige til å se på den. Skrur du feil kan du ødelegge motoren. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Marulf Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Vet du noe om hvilke "skruer" det her var snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Valianto Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 .... kan sjekke det ut. Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
alidal Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Jeg hadde noe av det samme på min Tohatsu 9.9, men det var likt uansett om den var kald eller varm. Her var det coilen som ikke ga gnist til ene sylinderen. Klarte å få turtall når den stod i fri, men ikke i gear. Snakket med Tohatsu-verksted og de utelukket at det var coilen, men etter mye (fryktelig mye) skruing fikk jeg låne en coil og vips var alt iorden! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Når coilen ryker er det ofte slik at motoren går rent enten på høyt eller lavt turtall(avhengig av om det er høy eller lavtenningsspolen som er røket hvis motoren er bygget opp slik) Her er det snakk om at den går dårlig når den er kald. Forsøk med choken først, det er rimeligere og mindre skruing enn coil. Jeg begynner bestandig med å sjekke ut det billigste først Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
grønningen Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 hadde samme problemet med en 25hk tohatsu. tok ut forgasseren å blåste gjennom dyser åslikt med trykkluft, etterpå funket den fint. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 (redigert) Høres for mager ut din ja. Min 9,9 er umulig å ruse i fri. Bare øker endel og står å puttrer. Virker fint i gir, og starter greit nok. Forgasser renset. Gav F til slutt. Redigert 20.November.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Shalom Svart 20.November.2009 Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 (redigert) hadde samme problemet med en 25hk tohatsu. tok ut forgasseren å blåste gjennom dyser åslikt med trykkluft, etterpå funket den fint Kan skrive under på denne.. Har vært borte i det samme et par ganger selv på 2 forskjellige motorer. Den lille dysa som sitter med et vanlig skrutrekkerspor midt i flotørkammeret. Nesten usynlig skitt gir problemer som dette. Mvh. Shaloom Redigert 20.November.2009 av shaloom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 20.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2009 Da får jeg skru av gasseren, blåse igjennom og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 22.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Kan dårlige plugger forårsake problemet med motoren? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 22.November.2009 Link til dette innlegget Svart 22.November.2009 Kan dårlige plugger forårsake problemet med motoren? Jeg vil anbefale deg å sjekke pluggene hvis du ikke har gjort det. Bytt til nye NGK B7HS-10. Sitér dette innlegget Link to post
aquilo Svart 29.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2012 Høres ut som motoren din går noe magert. Da oppfører den seg gjerne slik når den er kald, og virker bra når den er varmere. For å teste ut om det er feilen. Start opp motoren og ha ørlite grann choke på. Hvis den nå virker fint også når den er kald, må den justeres litt fetere. Hvis du nå ikke er sikker på hva jeg snakker om og hvordan du gjør det, lever den til ett verksted eller få noen kyndige til å se på den. Skrur du feil kan du ødelegge motoren. Vår Tohatsu 9.9/15 orker ikke å dra (stopper når setter den i gir) sålenge den er kald. Tomgang og med rusing/pådrag er helt OK sålenge den ikke settes i gir, da orker den ikke og stopper. Når den er varm går den bra. Ingen problemer med å starte hverken når kald eller varm. Etter å ha lest tråder her på forumet har vi byttet bensin, sjekket bensintilførsel og demontert/sjekket forgasseren for avleiringer etc. (var helt ren). Når gir choke mens kald kveles den. Hva er egentlig forskjellen på en varm og kald motor? Er det temperaturen på bensingassen som utgjør forskjellen eller kan det være motorblokka som blir varm og dermed "tetter" for evt. falsk-luft? (synes motorblokkstøpet virker ujevnt der den går imot forgasseren, det sitter en gummipakning som kanskje bør byttes) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.