Jump to content

9,9 tohatsu "kveles" ved pådrag

Marulf

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 9,9 tohatsu fra 2005. Denne starter vedlig lett, går utrolig fint og er sprek på alle måter.

Jeg har imidlertid ett problem. Når motoren er kald får jeg ikke turtall på den når motoren står i gir. Det virker som den kommer opp til et visst turtall og "slokner" og om jeg da ikke skrur av på gassen stopper den, men om jeg tar gassen ned igjen unngår jeg dette. Etter å ha kjørt en stund og motoren er blitt god og varm har jeg ikke dette problemet lenger med unntak av at det virker som om det er litt lite "kraft" akkurat i dette turtallsområdet.

Noen som har noe tips om hva dette kan være?

Høres ut som motoren din går noe magert. Da oppfører den seg gjerne slik når den er kald, og virker bra når den er varmere.

For å teste ut om det er feilen. Start opp motoren og ha ørlite grann choke på. Hvis den nå virker fint også når den er kald, må den justeres litt fetere.

Hvis du nå ikke er sikker på hva jeg snakker om og hvordan du gjør det, lever den til ett verksted eller få noen kyndige til å se på den. Skrur du feil kan du ødelegge motoren.

Når coilen ryker er det ofte slik at motoren går rent enten på høyt eller lavt turtall(avhengig av om det er høy eller lavtenningsspolen som er røket hvis motoren er bygget opp slik) Her er det snakk om at den går dårlig når den er kald. Forsøk med choken først, det er rimeligere og mindre skruing enn coil. Jeg begynner bestandig med å sjekke ut det billigste først :wink:

hadde samme problemet med en 25hk tohatsu. tok ut forgasseren å blåste gjennom dyser åslikt med trykkluft, etterpå funket den fint

Kan skrive under på denne.. :yesnod:

Har vært borte i det samme et par ganger selv på 2 forskjellige motorer.

Den lille dysa som sitter med et vanlig skrutrekkerspor midt i flotørkammeret.

Nesten usynlig skitt gir problemer som dette.

Mvh.

Shaloom

Redigert av shaloom (see edit history)
  • 2 år senere...
Høres ut som motoren din går noe magert. Da oppfører den seg gjerne slik når den er kald, og virker bra når den er varmere. For å teste ut om det er feilen. Start opp motoren og ha ørlite grann choke på. Hvis den nå virker fint også når den er kald, må den justeres litt fetere. Hvis du nå ikke er sikker på hva jeg snakker om og hvordan du gjør det, lever den til ett verksted eller få noen kyndige til å se på den. Skrur du feil kan du ødelegge motoren.

Vår Tohatsu 9.9/15 orker ikke å dra (stopper når setter den i gir) sålenge den er kald. Tomgang og med rusing/pådrag er helt OK sålenge den ikke settes i gir, da orker den ikke og stopper. Når den er varm går den bra. Ingen problemer med å starte hverken når kald eller varm.

Etter å ha lest tråder her på forumet har vi byttet bensin, sjekket bensintilførsel og demontert/sjekket forgasseren for avleiringer etc. (var helt ren). Når gir choke mens kald kveles den.

Hva er egentlig forskjellen på en varm og kald motor? Er det temperaturen på bensingassen som utgjør forskjellen eller kan det være motorblokka som blir varm og dermed "tetter" for evt. falsk-luft? (synes motorblokkstøpet virker ujevnt der den går imot forgasseren, det sitter en gummipakning som kanskje bør byttes)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...