rolk Startet 20.November.2009 Del på Facebook Startet 20.November.2009 Er det noen som har foslag til en skikkelig oppblåsbar redningsvest. Disse "populærmodellene" synest jeg ser for svake ut. En solid, med god komfort finnes det. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Har denne ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Det er en omfattende godkjenningsprosedyre for redningsvester, så alt du får kjøpt skal i utgangspunktet være ok. Hvis vesten ikke virker slik den skal, er årsaken nesten alltid manglende eller feil vedlikehold og ettersyn. Spørs hva du mener med "ser svake ut"? Jeg skal gjerne gi deg noen råd om valg av vest, men det er fint hvis du kan spesifisere litt mer hva du er ute etter? Seilbåt eller motorbåt? Kystseilas eller ut på havet? Nattseilas? Komfortabel og dyr eller grei og rimeligere? Spesielt store/tunge personer? Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
rolk Svart 20.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2009 Godkjent er de, men jeg synest likevel det er mye "søndagsvester" ute og går. Tynt stoff som jeg ikke stoler på. Skøyte, jobbe, solid og tåler slitasje. Pris spiller mindre rolle. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Gjør som Mulligan, gå for en av arbeidsvestene til Crewsaver. Doble lunger, doble utløsere og patroner, og heavy-duty stoff. De fins også i stoff som tåler sveisegnister..... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
lippert Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 Etter å ha prøvd min fra HH i vann så ettermonterte jeg skrittstropp. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
rolk Svart 20.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2009 Gjør som Mulligan, gå for en av arbeidsvestene til Crewsaver. Doble lunger, doble utløsere og patroner, og heavy-duty stoff. De fins også i stoff som tåler sveisegnister..... Hvem selger ???? Takk for svarene. Jeg kjøper når jeg finner den. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 De lages av Crewsaver i England, men det fins også norsk importør. Sjekk ut Industrial Commercial Products på websiden. Du blir konge på fjorden med denne: Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Zhik Svart 20.November.2009 Del på Facebook Svart 20.November.2009 (redigert) Hva med den nye Crewsaver 190N? Bedre konstruksjon, mer oppdrift. Leveres i en versjon med skrittstropper, lys og sprayhood. Behagelig å ha på, jeg har prøvd den. Vi forhandler alle vestene fra Crewsaver Redigert 20.November.2009 av Zhik (see edit history) Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
rolk Svart 21.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2009 Vi forhandler alle vestene fra Crewsaver Det høres bra ut, men jeg finner de ikke på siden deres. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Den nye Crewsaver 190N vesten er ikke leveringsklar enda, kommer i januar. Prisen er ikke fastlagt, men den blir nok i området kr 2000 - 2500 for toppmodellen med lys og sprayhood. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
TideRace Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) ....men den blir nok i området kr 2000 - 2500 for toppmodellen med lys og sprayhood. Hva er "sprayhood" på en redningsvest? Og Zhik, her må det vel kunne fikses en gunstig pris hvis det ble organisert et samlekjøp til BP-medlemmer? Jeg regner med at flere kunne vært interessert i en slik modell. Redigert 21.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Sprayhood på redningsvester er en slags hette man trekker over hodet. Den beskytter mot sjøsprøyt, slik at man klarer å puste selv om det er mye sjøsprøyt i lufta. Det er registrert drukningsulykker av folk som ligger i vannet med vesten oppblåst. Dette på grunn av sjøsprøyt/grov sjø. Selv om vesten holder hodet over vann, er dette altså ikke alltrid nok. Mer om Crewsaver 190N her: http://www.crewsaver.co.uk/Home/NEW_Crewfi...kets/index.html Jo, det er klart vi må kunne få til et bra tilbud til BP medlemmer! Kan komme tilbake til det. Men det er kanskje ikke lov å drive "butikk" her inne på forumet? Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
TideRace Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Jo, det er klart vi må kunne få til et bra tilbud til BP medlemmer! Kan komme tilbake til det. Men det er kanskje ikke lov å drive "butikk" her inne på forumet? Nei, Båtplassens regler begrenser nok muligheten for å legge ut nettbutikken her Imidlertid har flere slått seg sammen og organisert gunstige felleskjøp tidligere. Det har hendt at flere medlemmer har vært interessert i det samme produktet, forutsatt et godt tilbud, og da har gjerne en eller to tatt initiativ til å organisere innkjøpet på vegne av de øvrige. Båtplassen har selvsagt ikke vært del i dette, innkjøpet har vært en privatsak mellom de som har vært med. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Vi bruker denne: Dyr, men tvers igjennom topp kvalitet. Viktigste for oss er at den tåler røff bruk, har stropp for innfesting av sikkerhets slynge og medfølgende lår løkker som enkelt kan taes av. (Lårløkkene forhindrer at vesten flyter helt opp i fjeset når den blåser seg opp i vannet.) Kanskje ikke så viktig inne ved brygga osv, men avgjørende om du må ligge i litt sjø og vente på redningen. Finnes på tilbud hos Seilespesialisten Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
TideRace Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Jeg vet lite om oppblåsbare vester, bortsett fra at jeg har kastet 2-3 stykker som jeg overhodet ikke stolte på for noen år siden. Regner med at utviklingen har gått videre siden da, og ikke minst at pris/ kvalitet også henger sammen når det gjelder vester. De jeg kondemnerte var hverken dyre eller avanserte, men en av dem virket da heller ikke da den skulle. Siden det har jeg holdt meg til vester med faste flyteelementer ut fra at "det enkleste er det beste". Men de nye oppblåsbare ser både komfortable og solide ut, så kanskje det er på tide.. Til dere som kan dette: Gasspatron (CO2 ?) utløsermekanismen ("sukkerbit"), osv,- er dette standard og kurante reservedeler til alle typer oppblåsbare vester? Prisvariasjoner? Hvor ofte skal disse delene byttes? Årlig kostnad? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Gasspatroner og utløserdeler er kurant og føres av alle seriøse forhandlere. Det er mange forskjellige typer, så det kan være lurt å handle slikt der vesten kjøpes. Prisen er bare et par hundrelapper, og det er ikke på slikt viktig sikkerhetsutstyr man skal spare. Det er smart å ha et reservesett ombord, det kan jo hende at vesten utløses ved et uhell. Dermed blir den ubrukbar inntil man får tak i nye deler. Det er ikke noen helt faste krav til hvor ofte delene bør byttes. Og nå er vi inne på noe meget viktig, alle oppblåsbare vester må vedlikeholdes/inspiseres hvert år. Omtrent alle tilfeller av feilfunksjon skyldes manglende vedlikehold. Alt for mange kjøper vester, hiver de ombord i et salt miljø, og forventer at de fungerer feilfritt 5 år senere. Det gjør de ikke! De fleste kan lett lære seg rutinene for årlig inspeksjon. Det følger gode instruksjoner med alle kvalitetsvester. Man kan også la autoriserte forhandlere ta inspeksjonen. Min rutine er å inspisere vestene når sesongen er slutt hver høst. Jeg demonterer utløsermekanismen, vasker bort salt og tørker vesten skikkelig. Deretter blåser jeg den opp manuelt og lar den ligge et par døgn. Den skal holde på lufta så lenge. Jeg skifter gasspatron utløser hvert annet år, med mindre jeg finner noe feil. Tilbudet på Spinlock vesten hos Seilspesialisten er langt under vanlig pris, lurer på om noen her faktisk har klart å handle til den prisen? Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Mouche Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Gasspatron er det vel ingen grunn til å bytte ut med mindre den er brukt. Kontrolleres ved å veies hvert år på en brevvekt. Den er enten full eller tom. Bobin, eller ofte kalt saltpatron, må byttes ut hvert annet år. Tror det egentlig bare er to større produsenter av disse mekanismene (Halkey Roberts og United M)og standard deler (sett med saltpatron, bobin og pin) fås kjøpt mange steder. Det er vel datostempel på disse bobinene så viktig å se etter ved kjøp. Alle reservedeler til en automatvest er dyre, ja svinedyre, men Maritim har her på forumet sagt at de jobber med å prøve å kjøpe inn bobiner i større partier i løsvekt da det er nokså håpløst at disse er så dyre at man kvier seg for å skifte disse ut regelmessig siden det jo går på sikkerheten løs. En bobin koster rundt hundrelappen, men skifte hvert annet år betyr en femtilapp i året i vedlikehold. Har benyttet automatvester i mange år og sjekker disse regelmessig ((før og midt i sesongen) at gasspatron er full, at vesten holder på luft over natten hvis den er blåst opp (manuelt) samt ser over vesten ellers at den ser bra ut og pakket sammen riktig. Har også en del ganger latt barna hoppe til sjøs for å oppleve det samt sjekke at vestene fungerer som de skal. Har aldri opplevd at de ikke har fungert som de skal, men er nøye med vedlikehold samt oppbevaring (tørt) av vestene. Pass på at du kjøper vester som er behagelig i nakken, med fleece, slik at de ikke gnager på en solbrent nakk, ikke behagelig! Er nok lurt å ha vester med stropp i skrittet og gjerne også krok for sikkerhetssele. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TideRace Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) Jeg ser ikke bort fra at det var brukerfeil eller manglende vedlikehold som var årsaken til at vi hadde en dårlig opplevelse. Men det er et tankekors at funksjonaliteten for sikkerhetsutstyr skal være avhengig av vedlikeholdsprosedyrer som kanskje bare et mindretall (?) utfører. Redningsutstyr burde ideelt sett være så teknisk enkelt at det fungerer uavhengig av dibbedutter som kan slutte å virke, uansett årsak. Men vestene ser fristende ut og jeg prøver gjerne igjen. Kanskje jeg bør sette opp vedlikeholdsprogram for vestene på samme listen som for høst- og vårstellet på båten for å få disse detaljene gjort? Redigert 21.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Kanskje jeg bør sette opp vedlikeholdsprogram for vestene Det er vedlikeholdsprogram for vesten jeg linket til. Det er en SOLAS vest og skal godkjennes hvert år. Men selvsagt kan du gjøre dette selv. Og så skal det ikke brukes salttabletter. Det skal brukes cellulose. Og produsenten av den eneste utløser som duger er svenske Hammar. Og hilser du ikke snart tilbake pusser jeg bikkja på deg. Voff. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 (redigert) Og hilser du ikke snart tilbake pusser jeg bikkja på deg. Voff. Jeg har mer tro på å se deg på fjorden i motorbåt, gps-mus fra CO og rød vhf fra Kina enn med bikkje, Mulligan, så akkurat den trusselen sitter løst på meg. Men beklager uansett ... har du truffet meg i Vika med havkajakken på biltaket nå igjen? Da er jeg som regel så bortreist i våte drømmer at de færreste får kontakt med meg. Og hva het han derre tyskeren igjen, han som hele tiden stjeler alle tingene mine, de jeg ikke finner, . ..ahh..Altzheimer var det vel... men tråden handlet vel om oppblåsbare vester... sorry... Redigert 21.November.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Jo, det er klart vi må kunne få til et bra tilbud til BP medlemmer! Kan komme tilbake til det. Men det er kanskje ikke lov å drive "butikk" her inne på forumet? Lov og lov... - Registrer deg hos Ingar som leverandør. - Bidra med ditt kunnskap godt og vel over det du bidra med (skjult) reklame for egen virksomhet/egne produkter - Ikke prøv å skjule at det er du som står bak som leverandør - ikke bruke flere brukernavn her inne Da pleier det å gå bra. To leverandører som har vært med en stund og stort sett har vært på den riktige siden av grensen hovedsakelig fordi de er flinke til å bidra med sin kunnskap også UTEN at de selger sine produkter er Poseidon og Joerg Becker. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.Januar.2011 Del på Facebook Svart 23.Januar.2011 Ser ut for at jeg må investere i litt nytt utstyr.... Ser at det selges oppblåsbare redningsvester med selefeste f. eks denne: http://seatronic.no/redningsvester-vester-c-270_97/seago-automatisk-oppblasbar-p-634 Er dette noe som er greit nok å heise folk ombord i? Eller må man ha noe slikt? http://seatronic.no/redningsvester-sikkerhetsliner-c-270_155/sikkerhetssele-voksen-p-1720 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.