Jump to content

Korleis peile olje på gear. ZF 25M


magnumlars

Recommended Posts

Det beste er nok å tappe av oljen og fylle på ny. Har ikkje begrep om når dette vart gjort sist, so det er nok best å bytte olje. Reknar med det er tappeplugg i botnen?

 

Rundt giret mitt er det så trangt at eg har ingen andre muligheter enn å sleppe oljen ned i kjølen hvis eg skal tappe av i botnen. Menmen må ein, so må ein :smiley:

Link to post
  • 3 uker senere...

Då har eg bytta olje på gearet og passa på at nivået er 100%. Problemet er at på første turen etter oljeskift slura gearet når eg satte det i forover. Tok 4-6sek frå eg satte spaken fram til gearet slo inn. Etter eit par timars kjøring har det blitt betre, men det er fortsatt 1-2 sek forsinkelse frå eg setter spaken i forover til gearet faktisk slår inn.

 

Kan eg ha brukt feil oljetype? Eg er i utlandet no so eg har ikkje benevnelsen på oljen, men eg møtte opp i butikken til KD Trading og sa eg skulle ha olje til ZF 25 og fekk noko valvoline olje med meg derifrå. Einaste som står på gearet er at det skal ha ATF (automatgearolje) grade A.

 

Nokre gode tips til kva ein skal gjere her?

Link to post

Det er nettopp dette som gjør disse gearene til no dritt, de er så ømfintlige på olje mengder /typer, skal se hva som er anbefalt i morgen har ei blekke med hva som er greit og hva som ikke skal brukes.

Bernt .

 

Siterer deg Bernt.

 

Det spiller ingen rolle om man bruker en ATF DX II eller III.

Oljemengden skal være på max eller litt over.

Problemet med disse girene er att trøsteskivene blir slitt og man får problem med lang sjaltetid forover.

Pga dette blir det for stor klaring mellom lameller og kassen slurer under belastning.

Går giret for varmt kan man montere på en oljekjøler som blir skrudd på venstre side av giret.

Oljeskift er hver 300 time eller hvert år, blir båten lagret ute over vinteren uten varme skal giret fylles helt opp med olje for å unngå kondensvann.

Link to post

Det er viktig å bruke riktig olje! Mange eldre typer gikk på vanlig motorolje, å kan ikke brukes med moderne automatolje. det motsatte gjelder gir av nyere teknologi. jeg vet ikke hvilken olje du skal ha på din kasse men sjekk dette nøye, har møtt fler som har fått driftsproblemer pga feil type olje.

 

Videre må du varmkjøre giret å sjekke nivå umiddelbart etter stans, dette fordi oljekjøleren tar endel av volumet av oljen og derfor må det etterfylles.

 

hos http://www.kgknorge.no/ kan de hjelpe deg med rett informasjon , de var i hvertfall hyggelige med meg

Link to post
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...