magnumlars Startet 21.November.2009 Del på Facebook Startet 21.November.2009 Heisann, Korleis sjekkar eg om oljenivået er der det skal vere på mitt ZF 25M-gear? Eg kan ikkje finne nokon peileplugg.. Her er bilde av det aktuelle gearet: http://www.marinepartsexpress.com/prodbullzf07/ZF_25_M.pdf På førehand takk Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Det sitter en stor mutter på topp av gearet den skal skrues ut (pinnen sitter under der ) når du peiler skal den bare slippes nedi uten å skrus på plass. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 21.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2009 Du meinar påfyllingspluggen då? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Ja det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Nå vet jeg ikke så mye om akkurat ditt gir - men noen gir skal peiles med motoren avslått, andre gir med motoren på tomgang men i fri. Mine egne girkasser skal ha motoren på når nivået sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 det gearet skal peiles ved motor avslått men drift varm. disse gearene er veldig vare på å ha riktig mengde olje ikke formye og ikke forlite. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Et max og et min merke med andre ord. Er dette uvanlig eller ? Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 21.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2009 Det beste er nok å tappe av oljen og fylle på ny. Har ikkje begrep om når dette vart gjort sist, so det er nok best å bytte olje. Reknar med det er tappeplugg i botnen? Rundt giret mitt er det så trangt at eg har ingen andre muligheter enn å sleppe oljen ned i kjølen hvis eg skal tappe av i botnen. Menmen må ein, so må ein Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Jeg pumper ut oljen på mitt gear, etter å ha kjørt det varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.November.2009 Del på Facebook Svart 21.November.2009 Sug opp i på fyllinga med en pumpe. disse gearene er det veldig viktig å bytte olje på, egentlig så skulle de vært fylt helt opp om vintern( pga rust) og tappet ned før bruk, da halve gearsatsen ligger uten for oljen. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 12.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Då har eg bytta olje på gearet og passa på at nivået er 100%. Problemet er at på første turen etter oljeskift slura gearet når eg satte det i forover. Tok 4-6sek frå eg satte spaken fram til gearet slo inn. Etter eit par timars kjøring har det blitt betre, men det er fortsatt 1-2 sek forsinkelse frå eg setter spaken i forover til gearet faktisk slår inn. Kan eg ha brukt feil oljetype? Eg er i utlandet no so eg har ikkje benevnelsen på oljen, men eg møtte opp i butikken til KD Trading og sa eg skulle ha olje til ZF 25 og fekk noko valvoline olje med meg derifrå. Einaste som står på gearet er at det skal ha ATF (automatgearolje) grade A. Nokre gode tips til kva ein skal gjere her? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Det er nettopp dette som gjør disse gearene til no dritt, de er så ømfintlige på olje mengder /typer, skal se hva som er anbefalt i morgen har ei blekke med hva som er greit og hva som ikke skal brukes. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Det er nettopp dette som gjør disse gearene til no dritt, de er så ømfintlige på olje mengder /typer, skal se hva som er anbefalt i morgen har ei blekke med hva som er greit og hva som ikke skal brukes. Bernt . Siterer deg Bernt. Det spiller ingen rolle om man bruker en ATF DX II eller III. Oljemengden skal være på max eller litt over. Problemet med disse girene er att trøsteskivene blir slitt og man får problem med lang sjaltetid forover. Pga dette blir det for stor klaring mellom lameller og kassen slurer under belastning. Går giret for varmt kan man montere på en oljekjøler som blir skrudd på venstre side av giret. Oljeskift er hver 300 time eller hvert år, blir båten lagret ute over vinteren uten varme skal giret fylles helt opp med olje for å unngå kondensvann. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Det er viktig å bruke riktig olje! Mange eldre typer gikk på vanlig motorolje, å kan ikke brukes med moderne automatolje. det motsatte gjelder gir av nyere teknologi. jeg vet ikke hvilken olje du skal ha på din kasse men sjekk dette nøye, har møtt fler som har fått driftsproblemer pga feil type olje. Videre må du varmkjøre giret å sjekke nivå umiddelbart etter stans, dette fordi oljekjøleren tar endel av volumet av oljen og derfor må det etterfylles. hos http://www.kgknorge.no/ kan de hjelpe deg med rett informasjon , de var i hvertfall hyggelige med meg Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Angåande oljekjølar har eg ikkje det, men eg har ein slik boks på venstre side som kjølvatnet går i gjennom og som kjøler godset i gearet. Mitt gear er merka med " AFT grade A" Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 13.Desember.2009 Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 magnumlars. Du har oljekjøler montert, denne kjøler godset. Alle eldre HBW (Hurth) gir var merket med ATF A. Kjør du med en ATF DX II eller III olje. det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Ja eg har oljekjølar, men denne rommar ikkje olje. Som du seier kjøler den kun godset i giret. Hvis eg ikkje vert kvitt dette problemet, er overhaling av gearet einaste utveg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.