GøyPåHavet Startet 22.November.2009 Del på Facebook Startet 22.November.2009 Hei. Var på biltema og kjøpte 2-taktsolje i dag. Noen som har noen erfaringer med denne oljen? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Har brukt denne de siste 3 år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 22.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2009 Bra Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Det er en dårlig skjult hemmelighet at oljen til Biltema kommer fra Statoil. Det gjelder ganske sikkert også totaktsoljen. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Helt grei olje. Her i huset blir den brukt på alt av totakt. Påhengs, flymo, motorsager, ATV, og kantklipper..... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 kjøpte 2-taktsolje i dag. Olja er grei nok. Men du skal ikke bruke den på påhengeren din. Der skal du bruke outboard kvalitet. Den olja smører ved lavere temperaturer enn vanlig to-taktolje. Den er også tilsatt stoffer som hindrer tilgroing og korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Hei.Var på biltema og kjøpte 2-taktsolje i dag. Noen som har noen erfaringer med denne oljen? Regner med du mener Biltemas utenbords totaktsolje og ikke vanlig totaktsolje? Jeg har brukt Biltemas utenbords olje på mine siste tre båter og motorer og den fungerer utmerket (det er vel egentlig Statoil sin olje)men det beste med den er jo prisen Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
chagall Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Olja er grei nok.Men du skal ikke bruke den på påhengeren din. Der skal du bruke outboard kvalitet. Du har selvfølgelig rett `Mulligan`. For å unngå misforståelse burde jeg tatt med at jeg har brukt Biltemas TC-W3 olje til min Tohatsu 2-takter de siste 3 år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Har og brukt denne i flere år uten problemer, eneste var en gang eg byttet olje til esso røykte motoren grønt i begynnelsen. Dette var på en 00-modell Yamaha 9,9. Det første som slo meg da er om det kan være noe fargestoff i den? Ettersom den er grønn av farge mens feks statoil er mer blank/gul/oljefarget? Men har brukt den etter det og, siden motoren gikk uten problemer Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
bukt Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Sjekket litt rundt 2 taktsoljer tidligere. oljen produseres av kjente leverandører. MEN hvis du skal kjøre motor hardt så "duger" ikke hverken biltema eller statoils vanlige butikkolje da disse ikke tåler den ekstra varmen. da skal en mer racingolje brukes. Har motorene eksosventiler skal man uansett sky billige oljer da disse slagger mye som brenner seg fast i ventilene. gjerne på høyeffekts 2 taksmotorer som crossere , snøscootere ol. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 Husk at noen motorfabrikanter har en anbefalings olje som skal brukes, speielt større nye motorer. dette er pg a auto lubeen som er justert inn på en oljeviskositet som er programert i hjernen på motoren, er den for tynn får du for mye og er den for tykk får du for lite. pluss som nevnt tidligere så er de forskjell på tempraturene på oljene!!! eg bruker selv litt biltema men bruker racing olje pga lett propell og høyt turtall på motoren Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
GøyPåHavet Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 Takk for mange fine svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Har motorene eksosventiler skal man uansett sky billige oljer da disse slagger mye som brenner seg fast i ventilene. gjerne på høyeffekts 2 taksmotorer som crossere , snøscootere ol. På mine snøscootere med eksosventiler har jeg brukt Statoils Racingway/2Tway syntetoljer de siste 6-7 sesongene, og har ikke hatt noe å utsette på den. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Husk at noen motorfabrikanter har en anbefalings olje som skal brukes, speielt større nye motorer. dette er pg a auto lubeen som er justert inn på en oljeviskositet som er programert i hjernen på motoren, er den for tynn får du for mye og er den for tykk får du for lite.Man bør uansett holde litt øye med oljeforbruket ift bensinforbruktet. F.eks merke seg hvor mye bensin man fyller for hver liter olje. På min 60hk 92 mod ligger den temmelig stabilt på rundt 1:50 - som den skal. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
WhiteShark226 Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 kan ryke merer! Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 På mine snøscootere med eksosventiler har jeg brukt Statoils Racingway/2Tway syntetoljer de siste 6-7 sesongene, og har ikke hatt noe å utsette på den. Faktisk på samme crosser som i frostvæsketråd hadde eksosventil satt seg grunnet avleiringer som brant seg grunnet feil olje. var trimmet honda 250cr , denne har nok kun blitt herjet med hele tiden uten ettersyn. Neste eier leverte denne til verksted hvor de fant feilene og ga forklaring på feil. frostvæske og dårlig allmenolje "mopedolje" kjøpt på bensinstasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Var på biltema og kjøpte 2-taktsolje i dag.Noen som har noen erfaringer med denne oljen? Hadde den nylig opp i salaten og den smakte utrolig dårlig. Ble rett og slett litt kvalm i magen. Gikk tilbake til olivenolje fra rema1000.... Men den funker utmerket til påhengsen. Har brukt den i alle år på påhengsene mine (Tohatsu) og de går og går Redigert 27.November.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
bukt Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Hadde den nylig opp i salaten og den smakte utrolig dårlig. Ble rett og slett litt kvalm i magen. Gikk tilbake til olivenolje fra rema1000.... Men den funker utmerket til påhengsen. Har brukt den i alle år på påhengsene mine (Tohatsu) og de går og går Klart de går og går men i lange løp er det bare en spesialolje som duger. vi mennesker funker også bra år etter år med å spise hamburgere og pølser men tilslutt får vi problemer med tette årer , en motor vil på sikt få avleiringer av billige oljer og slites mer. Redigert 27.November.2009 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Kan greit brukes på alt uten eksosanlegg og høy ytelse Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
fuskefanten Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Det viktige er vel å sjekke i brukermanual hvilken spesifikasjon på oljen som motorprodusent krever/anbefaler, og følge dette. Ulike produkttester viser at prisen spiller mindre rolle. Jeg bruker konsekvent Felleskjøpets oljer til biler etc. Har hørt det er Statoil som er produsent her og. Ved kjøp av ny Evinrude E-tec kjøpte vi med Evinrudes 2-T olje for denne motoren. Syk pris, bruker den de første sesongene da forbruket ikke er avskrekkende. Også pga at motoren er under garanti-tid, så følger prod. anbefaling. Men skal se spesifikasjoner mot andre leverandører etterhvert. Å betale 7-800,- for en 4 liter blir en lei av i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Det viktige er vel å sjekke i brukermanual hvilken spesifikasjon på oljen som motorprodusent krever/anbefaler, og følge dette. Ulike produkttester viser at prisen spiller mindre rolle. Jeg bruker konsekvent Felleskjøpets oljer til biler etc. Har hørt det er Statoil som er produsent her og. Ved kjøp av ny Evinrude E-tec kjøpte vi med Evinrudes 2-T olje for denne motoren. Syk pris, bruker den de første sesongene da forbruket ikke er avskrekkende. Også pga at motoren er under garanti-tid, så følger prod. anbefaling. Men skal se spesifikasjoner mot andre leverandører etterhvert. Å betale 7-800,- for en 4 liter blir en lei av i lengden. Ja, jeg blir betenkt på prisene på Evinrude E-Tec oljen, XD 100 koster ca 700; for en us gallon( 3,8L). Så for mitt vedkommende vil utgiftene av totaktsolje overstige olje og filterskift kostnadene til en firetakter i løpet av året. Men er det noen som vet hva prisen er på en gallon med Mercury sin Optimax/DFI olje ?, jeg hadde tenkt at denne oljen burde være brukbar til E-Tec`en, det er jo DFI motorer begge to med de samme krav til oljen hadde jeg tenkt meg. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Men er det noen som vet hva prisen er på en gallon med Mercury sin Optimax/DFI olje ?, Hei, jeg betalte ca:kr. 400,- for 4 ltr. kanne hos Ravns Garage. Ellers ville jeg sjekket om Optimax/DFI olje godkjennes for bruk til E-Tec. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Hei, jeg betalte ca:kr. 400,- for 4 ltr. kanne hos Ravns Garage. Ellers ville jeg sjekket om Optimax/DFI olje godkjennes for bruk til E-Tec. Oii,det var en annen pris ja, nei jeg har ikke sjekket om oljen er godkjent til E-Tec. Men begge motorene er DFi og til de motorene er det en spesiell totaktsolje som må brukes, fordi oljen er designet for å operere ved en høy forbrenningstemperatur som oppstår i DFI motorer,både Mercury og Evinrude går over i lean burn modus under 1800 rpm,da blir bensinblandingen svært mager og temperaturen høy i sylinderen, dette medfører høye samt annerledes krav til oljen som en standard TCW 3 olje ikke har. Så styr unna vanlig totaktsolje på DFI motorer.Men produsentene behøver ikke å flå folk når det gjelder oljeprisene, 700 kr for 3,8 l hører ikke noe sted hjemme etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 Bumber denne litt da jeg ikke er blitt helt klok. Nå er det vel mange meninger ute i verden her, men jeg sitter nå med en yamaha 200 hdpi som har tikket inn drøye 500 problemfrie timer. Usikker på hvilken olje som er brukt tidligere, men regner med det er litt hipps om happa. I manualen står det yamaha sin autolube-olje eller tilsvarende tcw3. Om Biltema selger tcw3 og jeg ikke kjører bånn pinne burde dette være greit? Mange nevner her vanlig totaktsolje, dette er ikke tcw3-olje da eller? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
finnmarken Svart 2.April.2012 Del på Facebook Svart 2.April.2012 En evig diskusjon dette ser det ut til...... Dette kan da ikke være vanskeligere enn at man må kjøpe olje som har de spesifikasjonene som motoren krever? Om det står Biltema eller Texaco på flaska kan umulig bety så mye. Det som uansett er hevet over enhver tvil er at når det gjelder olje, så må Biltema levere det de lover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.