Jump to content

Ny båt er bestilt  - snart uten båt


Bitteliten

Recommended Posts

Det er vel ikke noe nytt - men 3 fots syken rammer av og til hardt. Da vi i fjor sommer kjøpte vår Nidelv 690 lovet jeg på tro og ære at denne båten skal vi ha i "noen år". Jeg forsøker å holde de løftene jeg gir - men det er ikke like lett bestandig

 

Jeg har helt siden i vinter gått og vurdert ny båt. Akkurat som mange andre er jeg en "drømmer". Jeg har vokst opp med båtturer hver sommer med mange fine opplevesler, og ønsker å gi mine unger de samme opplevelsene. I løpet av vinteren har jeg vurdert en rekke båter, og har fått mange fine råd her på forumet. Jeg og kona reiste til Sjøen for Alle og vi hadde en riktig hyggelig tur der vi valgte bort en rekke av de båtene jeg har vurdert, enten pga at båten ikke var så fin som jeg trodde eller pga dårlig oppfølging fra personalet på standen. Kona påpekte hele tiden at det ikke ville bli noen ny båt før "om noen år" og vi er her "bare for å se". Jada sa jeg.

 

Ettersom vi har en Nidelv 690 i dag - og er veldig fornøyd med den - endte vi på Nidelv standen. Her var det hyggelige folk fra verft og forhandler og mange fine båter. Etter at vi hadde gjort avtale om visning var vi et par timer ombord i den nye Nidelv 300 Sport. Det nye på båten er en endret cockpit løsning der langt mer av plassen er brukt som sitteplass. Vi fant ut at denne båten vil vi ha, men vi var skjønt enige om at ny båt - det må vi nok vente litt med. I hvertfall ett til to år.

 

Så er det nå slik at noen ganger smiler lykken til en. Lykken for vår del var klar melding fra de flere båtprodusenter at " skal du være sikker på å få båt til neste sommer må du bestille i år". Dessuten falt en del andre"nødvendige brikker" på plass. Dermed var kona på gli. Så etter prøveturer hos Nidelv - først av Nidelv 320 (som ble bedømt til å være for stor i forhold til våre behov) og senere av en Nidelv 300 ble beslutningen tatt. Bitteliten III blir en ny Nidelv 300. Båten er bestilt for levering april 2005. Båten kommer til å ha Volvo Penta D6 310 motor, og blir hyggelig utstyrt for dagsturer og lengre turer i sommerferien. Det som gjorde utslaget var bra forhandler som fant løsninger på det vi ønsket, hyggelige folk hos Nidelv som gjør tilpasninger og leverer høy kvalitet og en båt som passer akkurat med våre behov.

Bilde

(båten på bildet over har den gamle cockpit løsningen)

 

Bilde

(her er den nye cockpit løsninge)

Bildene fra interiøret blir så brede her - så vil du se mer kan du se påhttp://www.nidelv.no/300sport/gallery_nor.htm

 

Bitteliten II ble for noen uker siden solgt etter vår forhandler - som innbyttebåt. Båten leverer vi fra oss midt i august - så får vi håpe at de nye eierne blir like fornøyde som vi har vært med båten vår. Jeg gleder meg i hvertfall over to ting. Vi har en båt vi er fornøyd med i dag - og neste år kommer enda mer å glede seg over

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, får håpe du blir fornøyd med denne båten da.

Er håpløst det med den trefotssyken. Selv byttet vi fra 14 - 27.5 fot og håper med det at det blir noen år til neste båtbytte!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Gratulere med ny båt og et godt valg.

Dine erfaringer med Nidelv og alle som arbeider der kan jeg bare henge meg på. De har en service som går utenpå det meste.

Har selv vært på fabrikken og sett på ny båt og ikke tvil om hvor det salget vil gå.

Om et par år blir en ny Nidelv 26 bestillt.

Link to post
Share on other sites

Er håpløst det med den trefotssyken. Selv byttet vi fra 14 - 27.5 fot og håper med det at det blir noen år til neste båtbytte!

Jeg synes 3-fots syken er noe av den morsomste sykdommen jeg kan ha. Jeg gleder meg stort over å gå og kikke, og drømme over båter. For meg har det vært litt mer enn 3-fots syken 17"-23" -30" - det blir vel ca. 6 fots syken :puke:

 

Dine erfaringer med Nidelv og alle som arbeider der kan jeg bare henge meg på. De har en service som går utenpå det meste.

Dette er noe av det morsomme med å handle båt av Nidelv. Vi så også på en Windy 32 Scirocco. Vi vil ha komfyr i båten (varme rundstykker og Lasagne - nam nam!). Hverken Windy eller forhandler var interessert i å prate om det. Nidelv fikser det - vi mister et skap under vasken - men det er OK for oss. Andre løsninger finner de også. For meg virker det som om de synes det er morro å selge båt, og finne løsninger for kundene, og det er morro. Jeg kommer til å følge meg under byggingen også - så blir nok et par turer til Arendal før jul med digitalkamera.

 

Noe av det vi liker best ved Nidelv 300 er linjene. Selv om høyden under dekk er god og båten ikke er så lang har de klart å trekke linjene ut slik at den ikke blir for høy på vannet - synes jeg. Også liker jeg kjøreegenskapene veldig godt. Båten sitter godt i vannet, og tåler ganske bra med sjø. Jeg synes den var litt treg i plan med KAD 300 - derfor ble D6 310 valgt. Mer trøkk og lavere turtall ved marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Vil bare hive meg på med gratulasjoner, en gang til. Bitteliten III er bare helt super. Har jo lenge trodd at en 20 fots daycruiser er nok, men i sommer har det blåst nesten hele tiden på Sørlandskysten, og det er nok en grunn til å gå opp litt i størrelse. Hvem vet kanskje jeg får rederinnen med på det en gang. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Navnet "Bitteliten" dukket opp fra boken om Ole Aleksander Filibombombom. Vi leste den for ungene da vi kjøpte første båten.Bitteliten er visstnok lille søstra til Ole Aleksander. Han syntes egentlig at hun skulle hete "Tannløs" fordi han hadde tenner, og ikke henne - men etter å ha tenkt seg om ble det Bitteliten i stedet.

 

Vi synes det er et fint navn på en båt. Det er et jentenvavn (slik det skal være), også smiler både vi og andre av navnet. Hva Bitteliten IV er vet vi ikke - men far drømmer  :wink:

 

Kristian - jeg byttet mening i forhold til IM'en min. Gleden over ny båt ble for stor   :cool: Ellers her jeg helt enig med Kristian. Vi var ute i 10msek i dag - og det humpet litt det ja. Det er mye fint rundt 30 fot - og bare man maser og er snill går mye bra - også i forhold til kvinner :wink:. Det ryktes også at Nidelv kommer med en båt litt større enn dagens 750 - som skal ha 4 sengeplasser og være på rundt 28 fot...

 

Et lite "problem" har vi: VI har kjøpt gummiåt med liten motor til ungene som skal henge på "moderskipet". Vi har tenkt litt på navn. Mitt forslag er Bittebitteliten. kona synes den skal helte "Liten". Andre forslag og ideer mottas med takk

Nå maser kona - og jeg må jo være snill som har fått ny båt..

Link to post
Share on other sites

Et lite "problem" har vi: VI har kjøpt gummiåt med liten motor til ungene som skal henge på "moderskipet". Vi har tenkt litt på navn. Mitt forslag er Bittebitteliten. kona synes den skal helte "Liten". Andre forslag og ideer mottas med takk

QE III

G/B Norway.... :wink:

Tilbake IX

 

 

 

 

Nå maser kona - og jeg må jo være snill som har fått ny båt..

Hmmm, dette må du fortelle mer om, hvordan går man fram med kona for å få ny båt.... :wink::cool:

Link to post
Share on other sites

Hmmm, dette må du fortelle mer om, hvordan går man fram med kona for å få ny båt.... :headbang::lol:

Det å overtale kona avhenger vel ganske mye av kona :wink: For vår del var vi enige om at vi skulle ha ny båt. Kona mente om "et par år", mens jeg mente neste år. I utgangspunktet var ikke uenigheten så stor. Litt mas (kona sier mye :blush:) og litt ekstra innsats i felles interesser (les: konas interesser) hjalp ganske mye. Et ekstra puff var at Nidelv endret cockpit løsningen på båten til å bli mer praktisk for vårt bruk, og at vi trivdes ombord da vi var på Sjøen for Alle.

 

Når båtmarkedet også utviklet seg slik i år at flere produsenter omtrent er utsolgt, og at vi måtte bestille i år for å være sikker på å ha ny båt neste år satte det litt press i "forhandlingene" med kona. Når banken var med og alt falt på plass gjennom en bra forhandler og et verft som strekker seg ble totalen positiv. Egentlig ikke hokus-pokus. Mer målrettet arbeid  :nonod:. Nå sier kona at hun gleder seg til båttur neste år - så da må jeg vel også kunne si at vi har nådd et felles mål  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Flott båt du har kjøpt! Kikket selv på den da jeg skiftet for et år siden. Det stod mellom Nidelv 300, Joda 290, Marex 290 og Nor Star 290. Løsningene og totalvurderingene gikk i Nor Stars favør for vår del, men Nidelven lå ikke langt bak. Windy Scirocco og Nidelv 3200 er også flotte båter. Det får bli ved neste akutte 3-fotssyke - om det ikke blir den nye Nor Star 340 da.

Lurt valg å velge komfyr - det kan jeg anbefale på det varmeste :eek:. Ingenting er som varme rundstykker en fin sommermorgen!

 

Det blir jo gøy å følge byggingen av båten da - det blir vel noen turer til Arendal i løpet av høsten :smiley:

Link to post
Share on other sites

- om det ikke blir den nye Nor Star 340 da.

 

Det blir jo gøy å følge byggingen av båten da - det blir vel noen turer til Arendal i løpet av høsten :yesnod:

Vedr. Nor Star 340. Historien på den båten er at den først ble lansert som Elwaro 340. Nidelv overtok rettighetene til båten og den ble døpt til Nidelv 340 - men det var fortsatt Elwaro som bygde båten.

 

Etter brannen på Elwaro valgte Nidelv å ikke fortsette med båten, og Nor Star har bygd opp formene igjen. Jeg snakket med Nor Star om denne båten i våres, men da var fortsatt en del uklart. Dog sa de at de kom til å gjøre noen mindre forandringer på den - bl.a. skulle de legge til rette for gass installasjon ombord.

 

Jeg snakket med Kaare Rannekleiv (dagl. leder Nidelv) på Nidelv om 340 - for om den fortsatt hadde vært i produksjon hos Nidelv hadde vi sett på den. Kaare kjørte båten en sommer, og  sa at båten ikke er så veldig god i vannet. Den er høy, og den relativt tunge vinduskonstruksjonen med targa gjør at båten får et høyt tyngdepunkt, og blir følsom for vektfordeling - faktisk så følsom at man merker godt om en person flytter seg fra en side til en annen. Den er også ganske flat i bunnen, hvilket gjør at den slår litt i motsjø.

 

Naboen i havna har en Nor Star 290 som de kjøpte brukt i fjor. Flott båt som jeg var en tur ombord i da han hentet den.

 

Turer til Arendal blir det nok ja. Kommer til å følge med ganske godt til glede for verftet (?). Det morsomme med å være på Nidelv er at alle er stolte av den jobben de gjør, og synes det er hyggelig at man kommer på besøk. Da er det også hyggelig å være kunde der.

Link to post
Share on other sites

Jeg får bare hive meg på og gratulere.  :flag: Dere får helt sikkert en super båt. Og det er sant som du sier - Nidelv-folkene er hyggelige å handle med.

 

Og til det med gass: Nidelv-Elwaroen som ble vist på Sjøen for alle i mars 2003 (ja - ikke 2004) hadde gass. Rannekleiv skulle selv bruke denne, sa han. Og gass i Windy er et langt lerret å bleke. Vi ville gjerne ha det i Windy 37, men de kunne ikke levere annet enn opplegg for gass med lovlig plassert og luftet gassbeholder. Gassovn måtte jeg selv skaffe og få monert da de hevdet at dette ikke ville bli lovlig. Så det ble Wallas denne gangen også. Men den funker mye bedre enn den som stod i Hannah II. Kanskje satser vi på en mikro i tilllegg en gang, hvis vi føler at behovet er der.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg får bare hive meg på og gratulere.  :yesnod: Dere får helt sikkert en super båt. Og det er sant som du sier - Nidelv-folkene er hyggelige å handle med.

 

Og gass i Windy er et langt lerret å bleke. Vi ville gjerne ha det i Windy 37, men de kunne ikke levere annet enn opplegg for gass med lovlig plassert og luftet gassbeholder. Gassovn måtte jeg selv skaffe og få monert da de hevdet at dette ikke ville bli lovlig. Så det ble Wallas denne gangen også. Men den funker mye bedre enn den som stod i Hannah II. Kanskje satser vi på en mikro i tilllegg en gang, hvis vi føler at behovet er der.

Takk for gratulasjonene. Jeg har kommet dithen at det faktisk er kona som gleder seg mest til båtturen neste år - og det er jo hyggelig.

 

Akkurat nå gjør jeg mitt beste for å lage grå hår i hodet på selgerne med mine detaljerte spørsmål. De ser det positive i det - for de får veldig god produktopplæring ved å finne svar på det jeg spør om :lol:.

 

Det er litt rart dette at Windy ikke tilpasser båtene sine,ikke engang  litt tillater de. Jeg kikket på 37Grand Mistral på www.windy.no i går - skrev ut en test de har lagt ut der fra et engelsk blad. Den båten har faktisk stekeovn, det ser jammen ut til å være gass også.

Se på http://www.windy.no/images/testscans2/W37HT/W37c.jpg. Ut i fra det som står i teksten kan det virke som om det er levert fra Windy. Da vi vurderte 32 Scirocco var ikke forhandleren engang villig til å sjekke om det gikk an å få stekeovn- for det var ikke mulig. Dermed BASTA! Jaja - da vet vi jo det.

 

Jeg snakket med Rannekleiv i går og han fortalte at Elwaro-Nidelven (dvs. Nidelv 340)var så rank at om 2-3 personer flyttet seg fra en side av båten til  andre siden av båten under fart skjærte båten kraftig ut til siden og var vanskelig å kontrollere. Hørtes for meg ut som en "konstruksjonsmiss". Vi får håpe Elwaro sjekker dette.

Link to post
Share on other sites

Det er litt rart dette at Windy ikke tilpasser båtene sine,ikke engang  litt tillater de. Jeg kikket på 37Grand Mistral på www.windy.no i går - skrev ut en test de har lagt ut der fra et engelsk blad. Den båten har faktisk stekeovn, det ser jammen ut til å være gass også.

Se på http://www.windy.no/images/testscans2/W37HT/W37c.jpg

Riktig observert, Windy'ene som leveres til England (kanskje til andre land også?) leveres med gasskomfyr. Men hvis jeg ikke husker feil så monteres disse ovnene i England, hvor reglene er annerledes enn i Norge.

 

Problemet i forhold til norske regler er visstnok avstand til skott/brennbart materiale, siden kokeapparatet (i W37) er plassert helt forut mot skottet til forkabinen. De fleste nye båtene jeg har sett med gass har hatt byssa ute, men jeg har også sett norske båter med byssa inne og hvor det er benyttet metall eller annet brennbart materiale mot tilliggende skott.

 

Og rett skal være rett - jeg kunne fått båten med gasssopplegg og klargjort for montering av valgfri gasskomfyr, men måtte da selv sørget for monteringen. Windy sa at installasjonen ikke ville være lovlig, mens "andre" (med formell komeptanse på dette) påsto at det var fullt mulig å få til en lovlig innstallasjon. Jeg likte verken tanken på en (muligens) ikke lovlig installasjon eller på at de skulle skjære i den flotte innredningen. Så da ble det Wallas.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dette med avstanden til brennbart materiale er litt overraskende for meg skulle være et stort problem. Om du ser på bildet under som er byssa på en Hallberg Rassy 31 ser du at komfyren står helt inntil skottet (det er skottet til akterkabinen). På skottet er det montert en tynn, rustfri stålplate ca. 15-20 cm høy. Videre er det lokket som ligger over ovnen til å felle ned bak komfyren. Det har samme type plate på undersiden - hvilket gjør at man har OK avstand til brennbart materiale

Bilde

Dette fungerer supert i praksis. Har lagt mat i en slik båt flere ganger

 

At Windy ikke setter inn gasskomfyr er nok en bedriftsøkonomisk vurdering (det er jo få som er så bedriftsøkonomiske som Trygve Hegnar - som eier Windy). De eksporterer de fleste båtene sine til land der man ikke lager de store middagene ombord fordi man spiser på restaurant om kvelden.

 

Nåvel - vi skal også ha Wallas i båten vår. Både kokeplater og komfyr. Dybden på bysse på N300 er jo ikke så stor, men jeg fant ut at Wallas Safeflame 150 er i samme serie som Wallas Safeflame 90 som er kokeplatene i åbten. Stekeovnen er liten, og dybden er bare 33 cm (men stor nok til å varme rundstykker og en liten lasagne), og bruker samme brenstoffopplegg og eksosopplegg som kokeplatene. Så da fikset Nidelv det.

Link to post
Share on other sites

Jeg redigerte innlegget mitt litt mens du svarte så her er siste delen på nytt :lol:

Nåvel - vi skal også ha Wallas i båten vår. Både kokeplater og stekeovn. Dybden på bysse på N300 er jo ikke så stor, men jeg fant ut at Wallas Safeflame 150 er i samme serie som Wallas Safeflame 90 som er kokeplatene i båten. Stekeovnen er liten, og dybden er bare 33 cm (men stor nok til å varme rundstykker og en liten lasagne), og bruker samme brenstoffopplegg og eksosopplegg som kokeplatene. Så da fikset Nidelv det  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...