morgull Startet 22.November.2009 Del på Facebook Startet 22.November.2009 Vi har akkurat kjøpt oss en Shakespeare Clubman 14,3 fot. Den er i utgangspunktet beregnet for påhengsmotorer med stamme lengde på 50 cm. På båten vi har så har akterspeilet blitt kappet av for å bli tilpasset en kortstammet motor en gang i tiden. Har planer om å heve akterspeilet og sette på en 70 hester på den. Planen er å kappe til en impregnert plank som er tynnere enn akterspeilet, så pusse ned ca 5 - 10 cm av glassfiberen rundt det omådet hvor planken skal inn. Deretter kjøpe glassfiber og legge mange lag over planken og det området som er slipt ned til man oppnår samme tykkelse som resten av akterspeilet. Det jeg lurer på er om dette er godt nok, er det andre måter å gjøre dette på, eventuelt bør dette utføres av fagfolk? Motoren vil bli boltet fast i akterspeilet lenger ned på det, men det vil vel også bli en god del belastning på toppen av akterspeilet hvor motoren viler.. Setter pris på tilbakemelding fra noen der ute som vet hvordan dette bør gjøres. Har lagt ved noen bilder: Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Bernt Svart 22.November.2009 Del på Facebook Svart 22.November.2009 ofte så bolter du på en tykk vannfast finner uten på det gammle akterspeilet, da får du motorn noen cm lenger fra båten , og det er også bra . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 23.November.2009 Del på Facebook Svart 23.November.2009 Hei Morten! Høres vel ut som en grei løsning det der. Du kunne jo i tillegg fått noen til å brette til ei plate i syrefast, som kan være litt bredere enn det nye innlegget ditt. Da hadd du hatt forsterkning så det holder. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
morgull Svart 24.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2009 Takker for tipsene. Får man også brettet en kraftig syrefast plate som er litt bredere enn innlegget så burde det bli sterkt nok :-) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
68 GT Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Hai i gjenn! Jeg hadde ikke brukt impr furu men vannfast finer (kapp fra baderoms panel.etc),2-3 lag med 120mm,som jeg hadde slipt furer i med vinkelsliper,deretter limt disse sammen med polyester eg glass strie.og presset sammen med tvinger. Så er det bare å slipe vekk min 10-15 cm(min7),all gelcoat må bort på flatene som skal glasses,slip i bunnen av belgen og på sidene,fjern eventuellt styre kabel osv. Prøv å unngå skarpe hjørner når du glasser,lag hullkil av glassfibersparkel inn mot akterspeil og ny sekjson av akterspeil Er bedre å gjøre ombyggingen ekstra sterk,enn å angre senere hvis det skulle oppstå en ulykke en gang.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
morgull Svart 25.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2009 Hei GT 68 og takk for sist (isopor klossene fungerer perfekt!). Høres fornuftig ut det du sier. En ting.. Hva mener du med hullkil i "lag hullkil av glassfibersparkel inn mot akterspeil og ny sekjson av akterspeil"? Fint om du kunne forklart det litt nærmere. Takk for tipset! Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
68 GT Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Jo,du bør avrunde den skarpe vinkelen i belgen inn mot akterspeilet med F.eks glassfiber sparkel,slik at de nye fiber mattene ikke blir støpt fast i vinkel,men i en kurve. Dette vil forsterke det eksisterende og den nye delen av speilet. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
68 GT Svart 25.November.2009 Del på Facebook Svart 25.November.2009 Slip bort all gelcoat innenfor området merket med blått først!! Slip ned området rundt der det nye stykket skal festes så eksisterende speil får samme tykkelse som den nye biten. Da kan du bygge deg utover til speilet gar jevn tykkelse,så kan du legge hulkilen/fugen der jeg har markert grønt. Så kan du begynne å bygge opp innvendig med fiber,i bunnen av brønn/belg og på siden,lag overlapping i hjørnene og press all luft ut. Legg max 4-5 lag med fiber om gangen pga fare for "koking",kan bli varmt under herding. Regner med at 7-10 lag med fiber holder på inn siden. Bak på speilet/utvendig sliper du vekk all gelcoat min 10-15 cm rundt innbyggingen,samt skråner de siste 4-5 cm inn mot det nye stykket,fyll opp gropen til området blir jevnt,legg deretter 2-3 lag fiber i full slipe bredde. Flett samtidig sammen toppen av akter speilet da du fyller gropen mellom nytt og gammelt speil Lykke til! Husk briller,maske og tygge gummi samt overtrekks dress under sliping. Ring meg hvis det er noe du skulle lure på Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.