Jump to content

Erfaring med mørkekjøring og bruk av kjørelys på vannet?


Trondwi

Recommended Posts

Det å bo broløst på holme innbærer enkelte utfordringer - særlig når "Nettene blir lange og kulda setter inn". Sjefen setter f.eks. ikke synderlig pris på å sitte i baugen med lykt for å lyse etter fiskeredskap med flytetau, mens vi "raser" avgårde i 2-3 knop i pøsende regnvær og +2 grader. Er vi på besøk i Lillesand, tar det gjerne 10-12 min å kjøre frem i dagslys og en meget drøy time å kjøre hjem igjen - i begynnelsen av hummersesongen kanskje minst to timer. Utfordringen er å finne en fullgod løsning på problemet.

 

Vi ser i praksis så godt som aldri andre båter på vannet på natten etter ca 1. september, så jeg anser ikke blending av andre som en aktuell problemstilling. Blending av førerposisjonen og strølys kan antagelig forhindres ved bruk av en oppbøyd plate under lyskildene.

 

p1010321.jpg

Bildet viser litt av det flytetauet vi fjernet fra propellen etter siste uhell med en hummerteine med liten, hvit blåse midt i leia i krappe metersbølger

 

Markedet tilbyr i dag en rekke "1000 m" lyskastere, disse opplever jeg som fullstendig uinteressante. Det jeg søker er en helst fjernstyrt hovedlyskaster med 30-40 graders lysvinkel samt muligens en noe svakere lampe på hver side av overbygningen som lyser opp på sidene av hovedkasteren så samlet lysvinkel blir på nærmere 90 grader tilsammen. Vi bør ha god sikt 150-200 m forover samt tilfredsstillende sikt 50-100 m forover i en vinkel på ca 45 grader fra baugen - tror jeg. Men så er det dette med erfaring. Er det noen andre på Båtplassen som er avhengige av mørkekjøring og hva bruker dere for å sikre dere mot fiskeredskap, tømmerstokker o.l.?

 

Trond

Link to post

Ser med gru på om alle skulle begynne å gå i mørket med 1000-metere. Men jeg forstår problemet godt. Hummersesongen er en plage, det ligger jo teiner overalt - leden er ikke noe unntak. Og mange synes tydligvis 5-6 m. for langt flytetau er helt ok.

En fastmontert dreibar søkelykt som brukes ved behov men ellers ikke er del det beste etter min mening...

 

mao: enig med Trikkern.

Link to post
....... har ingenting å gjøre med sjømannskap å gjøre - synes jeg.

:smash:

Kanskje det, men hva med sjømannsskapet teinebaronene utviser da ?

Hvis du MÅ bruke båt i mørket og valget står mellom sikker ferd ved å bruke lys og sjanseseilas i mørke er nok ikke valget særlig vanskelig.

 

De som plasserer teiner i hytt og pine er nok ikke uvitende om farene, men dr.... i alle andre.

Fokesykdommen som plager oss i dag heter "hensynsløshet og bare jeg får det som jeg vil så... "

Link to post

Nå er det ikke akkurat en 1000 m jeg er ute etter, men en "150-200" m. Jeg vet ikke om 2nd Trikker'n har erfaring med å skjære flytetau ut av propellen på svarte natten og da gjerne i litt sjø og regnvær, men jeg er lutter øre for hvilke altenative former for "godt sjømannskap" som gjør at man unngår å komme i en slik situasjon.

 

Det er de færreste båteiere som er ute i bekmørke på senhøsten, de fleste har allerede satt båten på land. Men så er det noen av oss som ikke har noe annet alternativ enn å holde oss hjemme...

 

Trond

Link to post

jeg vil fraråde deg å bruke kjørelys. Du får godt syn i en smal lyskjegle - men nattsunet ditt er totalt fraværende. Hva om det kommer en båt med litt dårlige lanterner - eller hva om du overser et merke som ligger rett utenfor lyskjeglen din

 

Jeg kjører en del i mørke - også i høy hastighet. Jeg bruker søkelys for å finne sjømerker - når jeg ikke er helt sikker. Kjørelys bruks kun i havn - der det er mye bakgrunnsbelysning. Min erfaring med lystbåtlyskastere er at de for det meste er fine å se på. Det som fungerer best etter min mening er en håndholdt Xenon lykt.

 

Det er en grunn til at proffene gjør som de gjør i mørket. Ha det helt mørkt rundt deg i båten og sørg for å ha godt nattlys.

 

Alternativt kan du jo få deg en nattkikkert. Det er etter min mening et bedre altnerativ. FLIR har nå et håndhold kamera som koster ca 600 USD.

http://www.nauticexpo.com/prod/flir-system...874-203996.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

At det er dårlig sjømannsskap å bruke lys i denne situasjonen er det reneste nonsens. Jeg ville satt på alt jeg hadde av lys og soler :flag: akkurat der man vet det KAN være teiner.

 

Men nattsynet er viktig.

 

Hva med bauglyskastere for bruk akkurat der du må? Da slipper du forstyrrende reflekser over dekk og da unngås også at en veldig opplyst hvit båt ødelegger nattsynet helt..

 

Men, jeg IRRITERER meg over noen som altfor ofte skal prakke på andre hva som er godt sjømannsskap. Helt ærlig :lol::lol:

Link to post

Jeg er også selv full av motforestillinger mot langtrekkende og smalt kjørelys, det er derfor jeg så for meg en anordning med ca 90 graders belysning (ikke smal) og relativt kort rekkevidde (se førstepostingen i tråden). På den annen side er jeg "drit lei" tau og faren for tau i propellen. Jeg har måttet overhale et undervannshus til tross for minimal hastighet. Duoprop'en har så langt klart seg godt - men også her bare på nærmest tomgangkjøring.

 

En propellkurv hadde vært en meget god høstløsning, men å få festet en slik til en duoprop på et drev slik at båten også kan kjøres opp i litt hastighet, opplever jeg som en svært utfordrende og muligens umulig.

 

Den termiske kikkerten gir bare 24 graders vinkel og vil dermed bare kunne bli en dårlig erstatning en 1000 m - og kr 25-30 000 synes jeg er godt i overkant i forhold til pris/nytteverdien av lys. Med radar burde heller ikke andre båter med svake lanterner være noe stort problem.

 

Jeg har også vært inne på tanken med bauglys, men etter å ha prøvd en annen båt i litt sjø mener jeg at dette er temmelig ubrukelig for å finne fiskeutstyr. Jeg tror lyskildene må være festet relativt høyt oppe og lyse nedover i håp om å finne det som måtte ligge i bølgedalene noen bølger fremover.

 

Trond

Link to post
En propellkurv hadde vært en meget god høstløsning, men å få festet en slik til en duoprop på et drev slik at båten også kan kjøres opp i litt hastighet, opplever jeg som en svært utfordrende og muligens umulig.

 

Ja, en slik kurv stjeler en del av effekten og topphastigheten. jeg tenkte vel mest på småbåtene med påhenger, og ikke på Commuteren. Men kanskje det lar seg skaffe en kurv til denne også, som du kan ha på i hummersesongen og ha den av resten av året?

 

Angående nattkikkert så har jeg brukt dette mange ganger på HV-øvelser, og synes de fungerer greit ute i terrenget. Men på sjøen blir det såpass mye reflekser i bølgene og disse lyser sterkt opp, og da er det ikke lett å se en blåse innimellom alle disse skiftende lyspunktene!

 

Ellers er nok en god lyskaster bra å ha i enkelte tilfeller, men den må brukes med vett for å ikke ødelegge nattesynet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Man bør også tenke gjennom konsekvensene for andre når man er på sjøen. Om jeg hadde blitt blendet av en med kjørelys i sjøen hadde jeg blitt forbanna - fordi det tar bort mitt nattsyn - og dermed reduserer min sikkerhet. Hva om jeg da tenner min Xenon lykt og lyser på deg? da ser heller ikke du noe. Da har vi to blinde på sjøen.

 

Lenge leve toten - drit i Norge - er det ikke det som ble sagt en gang?

 

Det er en grunn til at nyttefartøy ikke bruker kjørelys.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg ville forsøkt 2x bauglys. Skjønner ikke annet enn at disse vil fange opp blåsene som kommer i din vei og best av alt så

vil du beholde nattsynet siden båten din i synsfeltet fortsatt vil være mørklagt.

 

Jeg hører forøvrig med til de for noen utskjelte teinefiskere. Og er også forbanna på "kollegaer" som setter blåser i havet med flytetau.

Jeg har imidlertid et hemmelig våpen. Farkosten min er bestykket med fast aksel, og på denne har jeg montert en taukutter som

nådeløst kapper alt det skal være av tau som kommer i dets vei. Jeg er imidlertid ikke like nådeløs, og kjører selvfølgelig ikke over

tau som jeg ser. Men ser jeg det ikke blir det kuttet. Dette gjelder kun flytetau. Synketau ligger loddrett i vannet, og går derfor automatisk fri. Du merker bare et lite dunk i skroget fra blåsa og det er stort sett det.

Link to post

Fikktau i propellenpå vei hjem fra oslo til krsitiansand. Heldigvis var det midt på dagen, heldigvis var det "bare" 9 grrrrrader i vannet, heldigvis var det en ombord som tok på seg jobben og dykke ca 1,5 meter under båten med kun en kniv som utstyr til å skjære løs, heldigvis var vi relativt langt fra land begge veier, heldigvis hadde vi rolig sjø.

 

Senere ut på kvelden neste dag på vei over kvåsefjorden, før kristiansand, hadde det blåst opp rimelig mye. Det var blitt stokk mørkt og sjøen hadde tatt seg opp en god del. var såpass mye sjø at vi ikke kunne ha en på baugen og speide etter teiner. I tilleg regnet det kattunger.

Kan tro vi gikk der med hjertet i halsen og nesene trykt godt inn i frontruten for å se etter disse bittesmå blåsene. Og hva hjalp oss med dette??? jo nettop et en lyskaster på targaen som spredde lyset rimelig mye. Ikke veldig sterkt lys, men det hjalp oss og se teinene akkurat i tide til å manøvrere unna. Og det var MANGE av de :eek: . Vi var også flere i båten. Hva om en var alene og måttte gå i sjøen for å gjøre denne jobben? ikke bra :nonod: . Hadde nok ringt redningsskøyta da.

 

Vi la også merke til at noen presterte og legge teinene i smale sund hvor en var pukka nødt til å gå pga bunnforholdene. Har ingenting i mot hummerfiske, men noen skulle absolut vist bedre vett :crazy:

 

Ser jo absolut noen fordeler med drev her ja, litt verre med oss som har stiv aksel.........kanskje sånn taukutter er løsningen.....

Redigert av softneck (see edit history)
Link to post
Det tauet du fikk i propellen var flytetau. Dvs at blåsa kunne ligge langt unna din kurs, slik at det ikke ville ha vært til stor hjelp med lys. Bruk GPS og gå i samme tracket hver gang, så er sjansen mindre for at du får tau i propellen.

 

Om du ikke kjører hurtigere enn et par knop, hva med å bruke robåt.

 

Ser jeg blåsen og går på le side av den skal det mye til å få tauet i propellen. Mellom Brekkstø og holmen kan det være opptil 3-4 teiner pr. 100 m i leia helt i begynnelsen av oktober. Det er da det virkelig går langsomt.

Et par gode argumenter for ikke å ro: Jeg mangler en hånd og det blåser ofte temmelig godt på høsten.

 

Hva med å montere en såkalt "kniv" på akslingen. Bruk av lyskaster har ingen eller dårlig nytte.

Gir deg bare et lite snevert synsfelt og hvor alt annet er helt svart.

 

Kniv på akslingen i er utgangspunktet en nesten god idé, men hva med alle teinene som da blir liggende å "fiske til evig tid"? Jeg vil heller benytte meg av stor grad av forsiktighet.

 

Bedre enn hos en som bruker fastmontert kjørelys.

 

2nd Trikkeren har tydeligvis ikke allverdens erfaring med høstlig mørkekjøring etter 1. oktober. Det han har skrevet hittil i denne tråden imponerer i hvert fall meg lite.

 

Man bør også tenke gjennom konsekvensene for andre når man er på sjøen. Om jeg hadde blitt blendet av en med kjørelys i sjøen hadde jeg blitt forbanna - fordi det tar bort mitt nattsyn - og dermed reduserer min sikkerhet. Hva om jeg da tenner min Xenon lykt og lyser på deg? da ser heller ikke du noe. Da har vi to blinde på sjøen.

 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, det er ytterst sjeldent vi ser andre båter ute etter sen skumring i oktober og november, det er dermed ingen å blende. Jeg vet ikke hvor ofte dere andre er ute på vannet ved 22-23 tiden på senhøsten?

 

Jeg ville forsøkt 2x bauglys. Skjønner ikke annet enn at disse vil fange opp blåsene som kommer i din vei og best av alt så

vil du beholde nattsynet siden båten din i synsfeltet fortsatt vil være mørklagt.

 

Jeg hører forøvrig med til de for noen utskjelte teinefiskere. Og er også forbanna på "kollegaer" som setter blåser i havet med flytetau.

Jeg har imidlertid et hemmelig våpen. Farkosten min er bestykket med fast aksel, og på denne har jeg montert en taukutter som

nådeløst kapper alt det skal være av tau som kommer i dets vei. Jeg er imidlertid ikke like nådeløs, og kjører selvfølgelig ikke over

tau som jeg ser. Men ser jeg det ikke blir det kuttet. Dette gjelder kun flytetau. Synketau ligger loddrett i vannet, og går derfor automatisk fri. Du merker bare et lite dunk i skroget fra blåsa og det er stort sett det.

 

Jeg tror bauglys ville fungere relativt godt på flatt vann, men det fungerte ikke tilfredsstillende i litt sjø da jeg prøvde det. Det var umulig å se ting før de var nesten helt kloss oppe i båten og nesten ute av lyset igjen.

 

Kapping av tau vil jeg, som nevnt ovenfor, gjerne unngå. Håpet er derfor å prøve og finne en løsning. I Arendal har jeg sett blåser med flagg og lysdioder. Kombner dette med synketau og hele problemstillingen hadde vært eliminert. I Brekkestø-området brukes det ofte hvite treklosser som ligger temmelig dypt i vannet - eller Biltemas miniblåser. Dette er det nesten uråd å se.

 

Trond

Link to post

Jeg kan faktisk ikke huske at vi har sett én eneste annen båt på vannet mellom Lillesand og Brekkestø når vi har vært ute og kjørt etter kl. 20 siden 1. oktober i år. Vi har sett litt kveldstrafikk mellom Åkerøya og Kjøpmannsvik, men der er det relativt godt opplyst fra begge sider (og veldig få teiner). Jeg tviler dermed på at det er mange som ville bli plaget.

 

Trond

Link to post
Vi la også merke til at noen presterte og legge teinene i smale sund hvor en var pukka nødt til å gå pga bunnforholdene. Har ingenting i mot hummerfiske, men noen skulle absolut vist bedre vett :crazy:

Jeg deler ditt synspunkt her. Utenfor Moss hadde noen lagt ei rekke med teiner midt i leia til Bastøferga. Lenka fulgte omtrent den kurslinja ferga følger når de dreier rundt midgrunnstaken i Værlebukta. Ferga lå flere dager i dokk da de tok med seg lina. Burde vært erstatningsansvar for slikt.

 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, det er ytterst sjeldent vi ser andre båter ute etter sen skumring i oktober og november, det er dermed ingen å blende. Jeg vet ikke hvor ofte dere andre er ute på vannet ved 22-23 tiden på senhøsten?

Det er vel størst sannsynlighet for at du møter noen proffer. Om du irriterer de med lyset ditt sier de nok i fra. De har nok sterkere lys enn deg :wink:

Å bruke en lyskaster en kort tid i området der du føler behov for det av sikkerhetshensyn anser jeg som helt normalt. Jeg bruker det selv ved behov - feks om jeg ser et ekko på radaren som jeg ikke ser selv eller om jeg er i et område der jeg vet det kan finnes teiner. Det er noe annet enn å kjøre permanent med lyskastere på - omtrent som kjørelys på bil.

 

De fjernstyrte fritidsbåtlyskasterne har ikke så kraftig lys - jeg anser ikke de som noe problem - men vær obs på at de kan smelte om de står på i lang tid.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...