Jump to content

Erfaring med mørkekjøring og bruk av kjørelys på vannet?


Trondwi

Recommended Posts

Vi ser i praksis så godt som aldri andre båter på vannet på natten etter ca 1. september, så jeg anser ikke blending av andre som en aktuell problemstilling. Blending av førerposisjonen og strølys kan antagelig forhindres ved bruk av en oppbøyd plate under lyskildene.

Monter lys som du ønsker. Bruk de med forsiktighet, mens vi andre sitter inne på baatplassen.no i mørket og diskuterer, mens du er ute med båten i høstmørket.

Link to post

Min eraring er at det viktigste er å ta vare på nattesynet, har en håndholdt lykt som jeg bruker til å finne sjømerker men ivrig bruk av den kan gi "tunnelsyn". monter gjerne bauglys eller en lyskaster, bare bruk det fornuftig, når det gjelder teiner vil du nok oppleve at du ofte ser dem for sent eller ikke i det hele tatt.

selv har jeg dratt opp et par teiner med propellen ute i høstmørket , min erfaring er at farten er din venn i så måte, jeg er absolutt for en taukutter på akslingen, argumentet om at utstyret vil bli liggende å fiske til evig tid er irellevant fordi man sjelden får utstyret opp uansett når man dykker ned for å kappe løs propellen. Så vil kansje IDIOTENE som bruker flytetau, gjerne lange baner finne ande måter å gjøre det på? i grunn burde alle ta seg tid til å stoppe opp å fjerne flytetau som ligger å venter på neste propell når de ser det. PS, har ved to anledninger sett båter med lyskaster gå på, der det ikke er kysstråle er det mørkt som i magan på en neger.

Link to post

Nattsynet spiller ingen rolle en regnfull novemberkveld ved 23-tiden. Da er det dønn svart ute om det ikke er bebyggelse med utelys eller måne. Uten lykt ser man ingen ting overhode. Ved slike anledninger kjører vi enten vår sorte Steady (sort - kjøpt inn med tanke på nattbruk) med sjefen og lykten i baugen eller ytterst varsomt på GPS'en med Commuteren - gjerne med sjefen forut. Det kan være temmelig mørkt overskyede kvelder før 1. oktober, men da er faren for tau i propellen minimal.

 

Trond

Link to post

Jeg har denne lyskastern og er meget bra fornøyd med den

er ikke veldig smal i strålen og vi har mange nattseilaser med den..... ser teiner på lang avstand men bruker den bare on/ off for å ikke miste nattsynet

disse lyskasterne i plastbokser har en mye smalere stråle enn denne

Fås hos FLAK

08002_l.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Hei

 

Bare et spørsmål fra en filosoferende sjel: Er det mulig å få til så mye lys at man kan få rimelig god oversikt over en sektor på 90 grader med en radius på 100 meter?

 

Misforstå meg rett, dersom det er mulig, ville jeg også se fordeler ved det som nok ville overstige ulempene i det farvannet og under de forhold trådstarter beskriver.

 

Men jeg ser for meg at slike lys vil måtte være så sterke at de uansett avskjerming vil gi strølys på egen båt, og dermed nedsatt nattsyn. Dermed må de også være så sterke at det området man ønsker å se er skikkelig opplyst. Og da snakker vi om mye lys. Jeg har sett lysanlegg på yrkesbåter som nok ville klare jobben, men da snakker vi om høye master, svære lyskastere, og lysmaskiner som leverer litt mer strøm en det man som oftest har tilgjengelig i en fritidsbåt.

 

Jeg har på ingen måte fasiten, men tillater meg herved å stille spørsmålet. Er det praktisk mulig?

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Går endel i mørket og har derfor montert propellkorg. Etter den kom på så tenker jeg ikke mere på trålposer, trosser, tømmer eller annet som jeg tidligere var i nærkontakt med.

I ditt tilfelle hadde jeg skiftet til en båt som var trygg å bruke hele året både dag og natt. Forstår ikke helt at du ikke bryr deg om å ha nattsyn eller ikke. Synketau er fullt mulig å få på propellen. Litt vind/strøm kombinert med to vak oppe så går terylenetau innpå som bare det.

Link to post
Det resonnementet forstår jeg ikke!

 

Hvit båt - mye reflekser fra strølys o.l.; matt, sort båt, refleksene "spises opp" og man blendes ikke.

 

Jeg har denne lyskastern og er meget bra fornøyd med den

er ikke veldig smal i strålen og vi har mange nattseilaser med den..... ser teiner på lang avstand men bruker den bare on/ off for å ikke miste nattsynet

disse lyskasterne i plastbokser har en mye smalere stråle enn denne

Fås hos FLAK

08002_l.jpg

 

Jeg må se nærmere på denne og sjekke vinkelen.

 

Bare et spørsmål fra en filosoferende sjel: Er det mulig å få til så mye lys at man kan få rimelig god oversikt over en sektor på 90 grader med en radius på 100 meter?

 

Misforstå meg rett, dersom det er mulig, ville jeg også se fordeler ved det som nok ville overstige ulempene i det farvannet og under de forhold trådstarter beskriver.

 

Men jeg ser for meg at slike lys vil måtte være så sterke at de uansett avskjerming vil gi strølys på egen båt, og dermed nedsatt nattsyn. Dermed må de også være så sterke at det området man ønsker å se er skikkelig opplyst. Og da snakker vi om mye lys. Jeg har sett lysanlegg på yrkesbåter som nok ville klare jobben, men da snakker vi om høye master, svære lyskastere, og lysmaskiner som leverer litt mer strøm en det man som oftest har tilgjengelig i en fritidsbåt.

 

Jeg har på ingen måte fasiten, men tillater meg herved å stille spørsmålet. Er det praktisk mulig?

 

Ser for meg at lyset bør monteres minst 3-3,5 m over vannflaten og rettes svakt nedover. Man vil da forhåpentligvis kunne skjerme så det blir minimalt med strølys på båten og samtidig lyse opp den delen av vannet som er synlig fra førerposisjonen. Jeg tror ikke at det er nødvendig med så mye lys at man lyser opp en full radie på 90 grader over 100 m, men om man klarer 100 m med én sterkere lyskilde i midten og f.eks. 30-40 m med en mindre litt skråstilt på hver side av båten har man nok kommet langt. Mørkt nattvann "spiser" nok lyset, men eventuelle gjenstander, blåser og tau er forhåpentligvis synlig.

 

Går endel i mørket og har derfor montert propellkorg. Etter den kom på så tenker jeg ikke mere på trålposer, trosser, tømmer eller annet som jeg tidligere var i nærkontakt med.

I ditt tilfelle hadde jeg skiftet til en båt som var trygg å bruke hele året både dag og natt. Forstår ikke helt at du ikke bryr deg om å ha nattsyn eller ikke. Synketau er fullt mulig å få på propellen. Litt vind/strøm kombinert med to vak oppe så går terylenetau innpå som bare det.

 

Jeg er fullstendig klar over at det er mulig å fange synketau i propellen også, men da skal man være temmelig uheldig. Man bør jo uansett prøve å kjøre i le av blåser.

 

Trond

Link to post
Til trådstarter, kjøp deg et sett med Xenon bauglyskastere. Disse er meget effektive. Du treffer sikkert ikke dem som er negative til slikt utstyr i Blindleia om vinteren. Da sitter de hjemme med båten på land.

 

Flid

Har Xenon bauglyskastere som Flid anbefaler. Disse er ypperlige til nattekjøring der hvor det er teiner. Småkuler ol. ses i god tid til unnamanøver.

Brukes bauglys med vett tror jeg ikke du finner noe enklere.Ser bøyer 70-80 grader på hver side av baugen.

Lyskaster anbefales kun som supplement, da de lyser opp altfor smal sektor.

Synes også at man bør betjene minst mulig ting og tang i mørket. Men det er kun min ringe mening :smash:

Link to post

På flatt vann vil nok dette fungere helt greit. Jeg ser derimot problemer med bauglyskastere i litt sjø ved at de er plassert så lavt. Baugen på Commuteren er relativt høy i forhold til styreposisjonen:

 

p1000921.jpg

 

Og jeg er redd man da ikke vil kunne se ting over bølgetoppene, særlig dersom båten også kaster litt på seg, og at man dermed ikke vil kunne se blåsene før det er "for sent". Det er som regel litt sjø, selv på natten, om høsten.

 

Trond

Link to post

Jeg hadde lys på rekken bak baugen på Yamarin jeepen, men etter å ha fått slått dem (og lanternene) av mot brygger eller andre båter grunnet vettløs kjøring i havnene hadde jeg slått fra meg dette. Men Commuteren er såpasse høy og har i tillegg "puten" rundt hele veien, så her hadde det nok godt bra. Meget god og, ikke minst billig, idé. Takker.

 

Trond

Redigert av Trondwi (see edit history)
Link to post
Som jeg har skrevet tidligere i tråden, det er ytterst sjeldent vi ser andre båter ute etter sen skumring i oktober og november, det er dermed ingen å blende. Jeg vet ikke hvor ofte dere andre er ute på vannet ved 22-23 tiden på senhøsten?

He he. Trondwi, du må nok bare innfinne deg med at det er mange på dette forumet som gjentar dette med godt sjømannskap (og samtidig insinuerer at trådstarter mangler dette) uansett hvilket spørsmål du stiller. Svaret på ditt oppfølgingsspørsmål vedr. hvor mange av dem som er ute, i ditt farvann, ved 22-23 tiden på seinhøsten gir seg selv. Kjøp deg en solid Zenon lyskaster så går det nok bra forbi teinene!

Link to post

Jeg fikk min første virkelige opplevelse med å kjøre om natta i sommer.

Dvs, på veien hjem fra Oslo til Kr.sand, så ble det litt nattekjøring fra Horten til Tønsberg.

 

Jeg fant fort ut at det beste var å skru av alt lys, bortsett fra lanterner.. dimmet ned plotteren til det minste, og stod med hode over glassrutene..

Da ga måneskinnet meg nok lyst til å se vannflaten og evt. ting som måtte ligge i vannet.

Men, jeg kunne ikke akkurat kjøre i 30 knop nei. hehe.. tok det rolig og pent.

Jeg kjørte på lyktene og fyrene, og plotteren selvsagt.

Men, i baugen har jeg en kraftig fjernstyrt lyskaster, den brukte jeg for å finne staker som stod på kartet skulle være der, som jeg ikke så.. og når de har refleks på seg i tillegg, så var de lette å se med et sveip med lykta også slukket den igjen..

Siste stykket innover til Tønsberg er det mange staker, der sveipet jeg lykta frem og tilbake, frem og tilbake slik at jeg viste jeg var på riktig plass i leia.

Og jeg kom meg helskinnet frem til Tønsberg, uten å være borti ei dobbe eller teine. :-)

 

Men, det beste var altså å få på plass skikkelig nattsyn å ikke ødelegge den med mye lys inne i båten. :-)

 

Det var min erfaring.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Jeg har begynte å lide under den vrangforestilling av at det er mye meninger, men liten grad av reell erfaring i mørkekjøring her. Kommentarer som f.eks.: "Jeg kjører en del i mørke - også i høy hastighet." - og da uten kjørelys høres bokstavlig talt livsfarlig ut, uansett graden av elektronisk utstyr, om det virkelig er bekmørkt. Skumringskjøring er skumringskjøring og er ikke den mørkekjøringen jeg snakker om.

 

Utsagnet "Det resonnementet forstår jeg ikke!" for hvorfor nattbåten med fordel kan være matt sort, viser heller ikke akkurat den store innsikten i mørkekjøring senhøstes.

 

Jeg har full forståelse for at folk irriterer deg over et blendende lyshav ved 20-tiden i august, men jeg tviler på at det er mange på gruppen som har irritert seg over noe slikt ved 22-tiden en novembernatt.

 

Lyskasteren på taxi'en var himla stygg og kanskje litt utsatt, men sikkert praktisk. Lysene på redningsskøyten fallt jeg pladask for! Her er det muligheter for vid vinkel, bra høyde og godt lys. Mon det er mulig å montere noe tilsvarende på Commuteren?

 

"Om natta i sommer" er skuringskjøring, det blir aldri skikkelig mørkt om sommeren. Dersom det er utgangspunktet for de fleste av svarene her, forstår jeg litt av dette med blending, nattsyn og sjømannsskap. Men som det fremkommer i innledningen av denne tråden, oppstår den virkelige problemstillingen først "når nettene blir lange og kulda setter inn". Det er dem med erfaring fra denne årstiden jeg hadde håpet å hære fra og ikke fra sommerkjørere med "skumringserfaring".

 

 

Trond

Link to post
Jeg har begynte å lide under den vrangforestilling av at det er mye meninger, men liten grad av reell erfaring i mørkekjøring her. Kommentarer som f.eks.: "Jeg kjører en del i mørke - også i høy hastighet."

Ettersom du siterer meg kan jeg forsikre deg om at det nok ligger praktisk erfaring bak utsagnet :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Utsagnet "Det resonnementet forstår jeg ikke!" for hvorfor nattbåten med fordel kan være matt sort, viser heller ikke akkurat den store innsikten i mørkekjøring senhøstes.

Grunnen til utsagnet er at jeg kan ikke huske å ha vært plaget av å ha hvit båt nattseilas, og resonnementet om at det "heller ikke akkurat viser den store innsikten i mørkekjøring senhøstes" forstår jeg heller ikke.

Beklager, men jeg må snu ditt utsagn på hodet. "Må man male båten matt sort for å kunne seile om natta har man ikke den store innsikten i nattseilas.

Link to post
[...]Beklager, men jeg må snu ditt utsagn på hodet. "Må man male båten matt sort for å kunne seile om natta har man ikke den store innsikten i nattseilas.

 

Tja, driver du med noe om natten der det ville være særs ubeleilig å bli observert (overlater til leserens fantasi å fylle inn slik aktivitet) vil vel "maling, matt, svart" være kjekt på alle skipets utvendige overflater...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...