LALUNA II Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Ang. sort matt båt kan være at han ikke vil bli sett eller at lys reflekteres dårlig på sort matt ,ser poenget men skjønner det ikke da jeg ikke ser noe styggere farge enn sort matt men det er ikke mitt valg Antyder ikke noe spesielt tenker bare høyt med tastene Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bitteliten Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Tilbake til det trådstarter spør om: Se på Targa båtenes lysløsninger eller hva proffene velger. Det er ikke uten erfaring at løsnigene ser slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 (redigert) Feil i redigering Redigert 24.November.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Tja, driver du med noe om natten der det ville være særs ubeleilig å bli observert Godt poeng. f.eks marinens båter er ganske mørke og matte. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Se på Targa båtenes lysløsninger eller hva proffene velger. Det er ikke uten erfaring at løsnigene ser slik ut. Da er det snakk om søkelys og ikke kjørelys. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Hei Først til sort båt. Selv et svakt skinn fra lanterner er altfor mye hvis en har hvit båt. Sorte båter kan om ønskelig utstyres med masse reflekser på utsiden og vises da svært godt. Jeg kjører "endel" når det er helt mørkt. På en Pioner supersport med bauglys fungerer det fint hvis det ikke er regn, tåke, snø eller litt sjø. Disse forholdene gjør at du lyser opp partikler mellom deg og vannet slik at du ikke ser vannflaten. På Mørejeten derimot står det en goliat fjernstyrt lyskaster i masta 3,5 meter over vannet og en av samme type som Laluna avbildet på hyttetaket ca 2,5 m over vannet. Goliaten har mye mer samlet lys enn den andre. Når jeg kjører i trang lei (for trang til å kjøre etter radaren) eller i områder der jeg er redd for tau setter jeg på begge to og lyser forover - litt til hver side. Synes det gir bra oversikt. Hvis det er skikkelig mørkt ser jeg ikke noe med nattsynet mitt og har derfor ikke bruk for det. Jeg skjønner ikke hvordan en skal komme seg igjennom trangt farvann når det er så mørkt at du ikke ser noen konturer, og det ikke er ett eneste sjømerke eller lys å kjøre etter. Velkommen til Søgne for å prøve med to lyskastere høyt oppe når det måtte passe. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 HeiFørst til sort båt. Selv et svakt skinn fra lanterner er altfor mye hvis en har hvit båt. Sorte båter kan om ønskelig utstyres med masse reflekser på utsiden og vises da svært godt. Da er lanternene feilmontert. Hvis det er skikkelig mørkt ser jeg ikke noe med nattsynet mitt og har derfor ikke bruk for det. Jeg er stum, og sjokkert Jeg skjønner ikke hvordan en skal komme seg igjennom trangt farvann når det er så mørkt at du ikke ser noen konturer, og det ikke er ett eneste sjømerke eller lys å kjøre etter. Det da ingen som har innvendinger mot søkelys. Det har jeg alltid, selv om det er i form av en sterk lommelykt. Hadde den vært fastmontert, hadde den vært skjermet slik at belysning på dekk ble minimal - dersom jeg ikke ønsket å bruke den som dekkslys. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Grunnen til utsagnet er at jeg kan ikke huske å ha vært plaget av å ha hvit båt nattseilas, og resonnementet om at det "heller ikke akkurat viser den store innsikten i mørkekjøring senhøstes" forstår jeg heller ikke.Beklager, men jeg må snu ditt utsagn på hodet. "Må man male båten matt sort for å kunne seile om natta har man ikke den store innsikten i nattseilas. Jeg kan forstå at man velger en sort Steady som har så store horisontale flater. Men en sort båt synes veldig dårlig på vannet da. Tja, driver du med noe om natten der det ville være særs ubeleilig å bli observert (overlater til leserens fantasi å fylle inn slik aktivitet) vil vel "maling, matt, svart" være kjekt på alle skipets utvendige overflater... Ang. sort matt båt kan være at han ikke vil bli sett eller at lys reflekteres dårlig på sort matt ,ser poenget men skjønner det ikke da jeg ikke ser noe styggere farge enn sort matt men det er ikke mitt valg Antyder ikke noe spesielt tenker bare høyt med tastene Godt poeng. f.eks marinens båter er ganske mørke og matte. Mons er inne på det helt riktige. Sort båt er selvsagt ikke for å være usynlig - kjører man i mørket skal man føre lys. Problemet er dessverre at på de fleste småbåter lyser også lyset opp båten i ikke ubetydelig grad og ethvert nattsyn blir borte. Yamarinen vår har en av de vanlige og gjennomført idiotiske rundtlysende lanternene i tillegg til rød og grønn. Vår rundtlysende er nå "ulovlig" maskert slik at den ikke lyser innover båten, men før det ble gjort var den direkte farlig selv bare i sen skumring. Selv nå er det for mye rekleksjoner på denne til å bruke den når det er skikkelig mørkt. Når det gjelder den sorte Steady'en, kjøres denne alltid med 2xlykt om kvelden. Takket var at den knapt avgir reflekser, kan sjefen nå sitte på midttoften og lyse fremover og vi har en liten diodelykt som lyser bakover. Intet problem. Tidligere hadde vi en hvit Withjolle, da måtte lykten holdes foran og helst nedenfor rekken for å være sikker på at det ikke ble noe strølys som lyste opp båten. Igjen, det er ikke snakk om å kjøre i skumring eller i en eller annen grad av tussmørke. Bruken jeg snakker om er mellom holmer og øyer hvor det så godt som ikke er landlys senhøstes - og i bekmørke. Trond Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Seilas i mørket har jeg masse erfaring i, året rundt. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg behøver å ha fasiten på hva som er best. Erfaringene jeg har gjort tilsier at søkelyskaster (hvis man ser bort fra store islyskastere) er den dårligste løsningen. Delvis fordi den krever betjening, og delvis fordi det er nesten umulig å unngå gjenskinn fra egen båt som ødelegger nattsynet. På en båt satte vi opp et stort dekkslys i masta og laget en skjerm under for å unngå gjenskinn. Dette fungerte, men det førte til at det ble et stykke foran baugen som ikke ble lyst opp (fra baugen og 5-10 m frem) I tillegg vil baugen din bli opplyst i seilas i snøvær eller regn, skvett pga refleks. Med en godt tilpasset skjerm er likevel dette den nest beste løsningen. Og den billigste. Xenon bauglysene merker jeg ikke at er på. Gir ikke gjenskinn overhodet, ingen dødvinkel. Båten er en Viknes 1030, tror baugen er lavere enn din. Håper dette kan være litt til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Hensikten med å ha båt som er farget sort matt innvendig skjønner jeg. Så snart man bruker lys ombord så vil man miste mere av nattsynet enn om båten er hvit. For meg er nattsyn viktig. Går man nær land så lyser lanternene opp landet og da er det greit å se best mulig. Har noe erfaring fra sjøen, men ikke så mye fra fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Da er lanternene feilmontert. Jeg er stum, og sjokkert Jeg synes dette begynner å utarte seg forbi det useriøse, men la gå. På vår Yamarin 4730, en av de mest solgte små-jeepene i Norge lyser både den røde og grønne lanternen opp kanten på båten. Den rundtlysende i lovlig variant lyser opp hele båten. Slik er det med de fleste småbåter, men de er nok korrekt montert. Trond Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Jeg synes dette begynner å utarte seg forbi det useriøse, Hvordan kan lanterner, som blender fører være riktig montert? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Bytt ut askeladden med en minor med vann jet. Sett på godt med lys. Da er problemet løst. Får du vann i jeten så flusher du den ren Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Nei, jeg beholder Commuteren (med varme!) og prøver heller å få til litt skikkelig lys på den. Vi har ikke plass til flere båter - og trenger akkurat de vi har. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Får du vann i jeten så flusher du den ren Regner med at det var ikke helt det du mente. Å ha en mulighet til å flushe en jet er av liten nytte. Får du tau inni der pakker det seg steinhardt med en gang. Prøver du å flushe ut tang eller annet som er kommet inn, så kommer det ikke lenger enn til inntaksgitteret på vei ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Den jeten jeg har erfa med har ikke gitter om jeg husker rett. Her fungerer flushing. Har man gitter er risken for å dra inn tau mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Hvis jeten ikke har inntaksgitter er båten en sikkerhetsrisiko til de ombord. Kjører du på grunt vann og får sugd inn en stein, eller får sugd inn et tau med en sjakkel/kause på så vil pumpa stoppe momentant. Det vil medføre at noe ryker av. Har du flaks ryker det fremre krysset i akslingen. Har du uflaks ryker det aktre krysset. Akslingen vil da bli til en diger motorsag som sager båten i småbiter. Når det gjelder å flushe ut tau. La meg si det slik. Jeg har erfaring med at det ikke virker på Ultrajet, Hamiltonjet og Traktorjet. Hvordan det virker på Castoldi, MJP, KaMeWa og andre vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 skal sjekke om det er inntaksgitter en gang til. Det er KaMeWa jet jeg har erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Kremt - er vi ikke et stykke unna trådens intensjon nå? Trond Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.