Tom Rør Startet 23.November.2009 Link til dette innlegget Startet 23.November.2009 Jeg har funnet etpar båter i England, som jeg synes virker bra og gunstige, men jeg er litt skeptisk til å betale en haug med penger til folk i et "fremmed" land.Hvordan sikrer man seg best ved slike handler?Noen som har erfaring med denslags? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Ja detta är ett intressant spörsmål som jag hoppas att Skipper Worse mfl sakkunniga kan belysa. Omedelbart ser man ju några kinkiga saker som måste klaras ut: Är båten betald? Gör Du affär och betalar till den rätte ägaren? Inte helt enkelt... Även om någon företer ett kvitto på att han betalt båten skulle han ju kunna ha sålt den vidare till någon annan innan han träffar Dig - med leverans i morgon... Finns någon form av pantförskrivning i båten? Inte helt enkelt att ta reda på! Pantbrev i båtar måste inte självklart och i alla länder registreras hos någon officiell myndighet. Hur betalar Du en stor summa samtidigt som Du blir ägare till båten och oåterkalleligen tar den i besittning? Du vill förmodligen inte ha pengarna i en 'bärkass', och det finns (fanns åtminstone inte 2004 när jag köpte min nuvarande båt i Danmark) någon typ av internationellt gångbar postväxel eller annan av banken utställd check som Du kan överlämna när Du får nycklarna. Inte ens att 'sitta på banken' och göra upp affären var en självklar utväg. Sannolikt är det ett steg i rätt riktning att i första hand handla med något välrenomerat företag som Du fått referenser på. Att anlita en /dyr/ jurist kanske oxå kan vara en utväg. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Ja, jeg tenker de samme tankene selv.Har ikke lyst til å miste alle pengene mine(bankens). Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Se denne tråden. Det er en del folk fra Norge som ser på disse båter. Har selv vært i kontakt med f.eks. Sunsail og tror at å kjøpe gjennom et seriøst firma bør være trygg. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Goya Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Hei, Kjøpt min båt i England i Juli. Hvis man bruk en kjent broker, det burde gå bra. Min handel gikk smerte fritt. I England er det veldig popular at folk betal for en survey. Men.. hvem som helst får lov å begynne å survey båter. Det er best å ta folk med du stole på og utføre din egen. Jeg lagt en grundig sjekkelist så jeg husket å kontrollere alt jeg synes var viktig. Lykke til, der er mange gode muligheter med kursen som er så bra mot pund. Steven Sitér dette innlegget http://goya.farsund-norway.com http://farsund-norway.com/ Link to post
Tom Rør Svart 25.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Takker Goya. Jeg tenkte å ta meg en tur over for å kikke på en i Brighton, men må bare få tid først.Det blir spennede. Sitér dette innlegget Link to post
Goya Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Lykke til! Goya har også kommet fra Brighton. Fantastik marina de har der. Kun 1/2 timer fra London med bil eller tog også. Sitér dette innlegget http://goya.farsund-norway.com http://farsund-norway.com/ Link to post
Divemaster Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Brokeren bør kunne si at depositum går inn på en "Escrow Account" ... som betyr at pengene ikke går inn i firmaets kapital, før salget er ferdigstilt. 1. Sjekk båt ut og ver klar til å legge inn bud 2. Legg inn bud, "subject to survey" .... og hvis godtatt... så... 3. Finn en uavhangig inspektør "Surveyor" som vil gi deg en god rapport over skrog, overbygg, maskin og elektronikk (hvis du ber om dette) 4. Få rapport fra surveor og ta videre forhandlinger basert på at det som bør fikses blir fikset, og det som ikke trengs-ikke blir gjort representerer et pris avslag. Ingen problemer med å kjøpe båt her borte.... de fleste brokers og surveyors er mer proffesjonelle enn du vil finne i Norge ... (helt subjektivt uttalt selvsagt, da jeg kun har erfaringer med å selge/kjøpe to båter i Norge, men har observert / erfart fler her borte gjennom venner og kjente... ). Lykke til uansett... og ikke vær redd for å spørre hvis du trenger hjelp med språk eller rutiner ved kjøp / salg her borte... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Tom Rør Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Takk for mye god info, det kan nok hende jeg spør mer når jeg kommer på noe. Redigert 26.November.2009 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.