Jump to content

Pris på Master 820


KongKing

Recommended Posts

Hei

Synes Master 820 ser ut til en fin og praktisk båt. Ligger en ute på Finn.no

 

Prisen er 440 000,- Hva ligger disse båtene på vanligvis? Det er bare denne ene båten på finn.no... Dette eksemplaret er jo godt utstyrt og der bra holdt ut, men jeg vet altså ikke hvilket prisleie de pleier å ligge i.

 

BMW-motor er vel helt ok?

Er det en veldig bakdel om det er halvfab vs fabrikkbygd?

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Mange av disse båtene er halvfabrikata uten at det trenger å være noen bakdel, tvertimot. Om denne spesifikke båten som du nevner er det sier annonsen ingen ting om. Uansett ville jeg sjekket ut om det forefinnes vedlikeholds logg på båt og motor. Prisen synes jeg er noe høy sett i forhold til alder og årstiden vi befinner oss i. Eksakt pris er veldig vanskelig å fastsette med kun informasjon i salgs annonse som bakgrunnsmateriale. Med det til grunn er jeg av den oppfatning at +/- 375 K - 400 K er et godt utgangspunkt for videre forhandlinger hvis båt og motor er i god teknisk stand.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Hei, kjøpte min etter kodvaag. Kodvaag fikk jo sjefspris på sin pga den hadde vært delvis under vann. Den som jeg kjøpte her hadde bare VP 40b motor (130hk) og mest sannsynligvis ikke fabrikkbygd. Men byggejobben ser meget bra ut bortsett fra baugpropellen som må forsterkes.

 

Dette (motor) gjorde nok at jeg fikk den 70-80k under de andre som var på nett. Selger hadde begynt på 390000 i våres og jeg endte opp med å få den for 310K nå i høst.

 

Den som du referer til har jo suntop og ser mye helere og penere ut enn min. Det som jeg er fornøyd med på min er badeplattformen som er god og stor. Denne hadde selger støpt selv. Kommer nok til og selge min motor og kjøpe en min 200hk kanskje etter neste sesong, for båten i seg selv er helt sjef med tanke på gode løsninger og ikke minst kongeplass inni.

 

Bmw motoren vet jeg heller lite om kvalitet og slikt...... Tror nok det er mulig og prutte litt på den prisen, men det så ut til å være en fin båt. Tror annonsen har stått en god stund. Når jeg kjøpte var det 4-5 båter på finn.no, alle de (bortsett fra denne) er vekk nå, så tror det er en rimelig lett omsettelig balje senere :yesnod:

Link to post

Jepp, det var jo stor forskjell i pris. Men så er det dette med utstyret da... For å ta dette videre til en mer generell debatt/betraktninger om pris vs utstyr:

 

 

Utstyr på den til 299' (tatt bort det som er en selvfølge at er med i båten):

Ekkolodd.

Kokeapparat gass.

Elektrisk kokeplate, 230V. (er det landstøm her? Jeg antar det...)

Vanntank med elektrisk pumpe og trykktank.

Elektrisk toalett.

Septikktank med el. pumpe.

Eberspacher dieselvarmer (Demontert) (det betyr ofte at den ikke virker....)

Kjøleskap.

Krybbe i tre for lagring av båt på land.

2 batterier med vender (Start/Forbruk)

 

 

Den til 440' hadde i tillegg dette utstyret, inkl. mine prioriteringer. Jeg har satt en ca-pris (en finger i lufta..) for hva jeg måtte betalt for dette om det skulle ettermonteres i den til 299':

 

Overflødig:

Ekkolodd. GPS. PC m/kartplotter. (jeg kjøper en ny istedet for PC-varianten)

 

Kjekt å ha, men ikke viktig:

Baugspyd m/stige.

Autopilot m/fjernkontroll.

Daviter.

Trimflaps.

Stor kjøleboks

 

Viktig:

Radio m/cd. - 3000 kr

komfyr m/stekeovn. - 5000,-

40l. varmtvasstank. - 5000,-

2 stk flere batterier enn den til 299' - 3000,-

Landstrøm m/El. lader.

Innverter.

 

Må ha!:

Baugpropell. 10 000,-

Ankervinsj m/fjernkontroll. 15 000,-

Wallasvarmer 3200 Kw. - 15 000,-

 

Det vil si at den har utstyr for rundt 60 000 kr mer i innkjøp, og at det allerede er montert.... Jeg forutsetter at det er i god stand. For de som er nevenyttige er det kanskje en grei sak å montere dette selv, men for oss andre med tommeltotter er kan det bli dyrt å få folk til å sette inn dette....

 

Hva tenker folk om utstyr? Er det litt underordnet når man kjøper båt siden man kan ettermontere det meste uansett?

Link to post

Den aktuelle båten som jeg linket til ble solgt betydelig under prisant.

Snaut 200' pluss for ekstra utstyr på en båt i denne prisklassen er det ikke mange som vil betale. Her ville jeg prutet myyye før jeg hadde vurdert kjøp.

 

Når du lesser på med utstyr på en båt får du ikke pengene igjen ved salg, du får noe men langt fra alt. Samme om du setter i en ny motor, båten blir mer lettsolgt men du får aldri igjen pengene du har lagt i båten. Den aktuelle båten ser bra ut på bildene men jeg mener at den er alt for dyr. Hadde den hatt en nyere og større motor så kunne prisen forsvares.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Den aktuelle båten som jeg linket til ble solgt betydelig under prisant.

Snaut 200' pluss for ekstra utstyr på en båt i denne prisklassen er det ikke mange som vil betale. Her ville jeg prutet myyye før jeg hadde vurdert kjøp.

 

Som sagt har jeg fulgt denne båttypen nøye i mange år, og normal pris på disse ligger mellom 400.000-450.000. Da har båtene en del utstyr og motor fra byggeåret.

Hvis båten det ble linket til gikk for ned mot 250.000, må det være andre ting enn bare bare mangel på utstyr som gjør prisen så lav. Hvis ikke har den nye eieren gjort et heidundrende røverkjøp!! :eek:

Link to post

Hei Elmer,

 

Den gikk nok svært billig ja, jeg var dessverre litt for sent ute :cryin::lol:

 

Nå har jeg ikke følgt med på prisene på disse like lenge som deg men jeg er overbevist om at det har skjedd noe siste året.

I noen år nå har det vært mangel på bruktbåter fra 90 tallet som har gitt svært gode priser på eldre bruktbåter fra 80 tallet.

De mest populære båtene har blitt solgt til langt over det de kostet ny for over 20 år siden ( i rent kronebeløp). Tidligere ble det brukt som en tommelfinger regel at båten holdt seg i verdi over tid men at du taper inflasjonen. Mao at en båt kjøpt i 1986 for n300' (1986 kroner) selges i dag til 300' (2009 kroner). Jeg tror vi når ser slutten på en tid der verdien på båten stiger med alderen. Vi har i de siste årene vært vitne til en enorm bruktimport av båter fra USA og EU som presser bruktprisene ned.

 

Tilbake til Master 820', et lite søk på rubrikk.no ga meg fire treff på hhv 299', 350, 365' og 444'.

 

https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=3583&cat=2

http://www.batliv.com/wip4/ad/detail.epl?id=6668

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18441131

 

Alle har ligget ut tilsalgs lenge. Den til 299' vet jeg som tidligere nevnt at ble solgt til 265'.

Den til 350' har en nyere Yanmar 184 HK motor.

 

Jeg mener fortsatt at 440' er for dyrt med den motoren selv om den er fin og godt utstyrt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Hva tenker folk om utstyr? Er det litt underordnet når man kjøper båt siden man kan ettermontere det meste uansett?

 

Det er lurt å finne en båt med så mye av det utstyret du ønsker som mulig allerede montert, i alle fall hvis utstyret er av nyere dato. Ettermontering vil normalt bli flere ganger så dyrt, samt mye arbeid. Men det er klart, for eksempel en luftvarmer fra 1978 for eksempel har uansett ikke store verdien, da du må regne med at denne må byttes snart. Så her må du nesten vurdere litt selv. Den perfekte bruktbåten dukker nok aldri opp, så det gjelder å finne et kompromiss man kan leve med.

 

En ting: At autopilot ikke er viktig utstyr, sier du bare fordi du ikke er vant til det! Har du først hatt autopilot, vil du ikke være det foruten! Det er i alle fall min erfaring, med marsjfart på rundt 7 knop er det veldig greit at båten holder kursen av seg selv....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Nå har jeg ikke følgt med på prisene på disse like lenge som deg men jeg er overbevist om at det har skjedd noe siste året.

 

Hei.

Jeg er enig i det. Tanken slo meg i høst da det var mange Master 820 inne samtidig, at prisene nok har gått noe ned.

 

Så til de eksemplene du kommer med: Legg merke til båten som står til 365.000. Det er samme båten som senere ble satt til 299.000.

Vel, det som slår meg når jeg ser eksemplene dine, er at ingen av de er særlig kosmetisk oppgradert, og jeg tror det ligger en klar verdiøkning i spesielt tre ting: Et tiltalende ytre og indre, mye utstyr og ny/nyere motor.

 

Er samtidig enig i at man ikke får igjen i kroner det en invisterer i slikt, men en del tror jeg kommer tilbake. I hvertfall tror jeg det er viktig for et raskt salg.

Link to post
Så til de eksemplene du kommer med: Legg merke til båten som står til 365.000. Det er samme båten som senere ble satt til 299.000.

 

 

Hei, igjen.

 

Hmm ja når du sier det var de veldig like, andre gardiner i kabin og ettermontert baugpropell på den til 365'.

Den til 299' vet jeg ble solgt i juli og den til 365' ser jeg ble lagt ut til salgs i august så det er mulig en som har kjøpt for å shine den opp og selge igjen.

 

96_-1768825425.jpg31_-613624383.jpg

 

Bilde til høyre er den til 365' nå med kontroll for baugpropell.

 

Du har nok rett :yesnod: at det er samme båt men den ble først solgt i Sandnes og senere lagt ut til høyere pris på Stord.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg må jo nevne Nordan Family 27 som et godt alternativ til Master 820. De er omlag like store og med samme konsept. Nordanen fra 1980 tallet er billigere. men det er etterlaget noen fra 90 tallet og godt inn på 2000 tallet. Da får du en vesentlig nyere båt til ikke veldig mange kronene mer enn en gammel Master (som er en veldig fin båt).

 

Når det gjelder dette med utstyr ville jeg nok godt for en båt som hadde mye kontra en som hadde lite - men jeg ville ikke satt en veldig høy verdi på det. For gammelt utstyr vil fort svikte. Har nettopp brent meg litt på det selv - det er utrolig mye dyrt utstyr som jeg la til grunn at var på plass og virket etter sin hensikt som plutselig ikke lengre gjør det. Og blir det dyrt. Ofte får selger ikke igjen allverdens av oppgraderingskostnadene ved salg - sånn er det bare. Så da er det om å gjøre å finne en selger som har tatt dette litt inn over seg.

Link to post

Jeg har egentlig sett mest på Scand Baltic og Nidelv 28. Her er en Nidelv som koster vesentlig mindre enn Masteren. Hvordan er Nidelven og Master opp mot hverandre? Bredde og stabilitet og hvordan går den i sjøen? Ser at Masteren stort sett går fortere enn Nidelven.

 

Ser at NorDan er et alternativ, men jeg falt ikke helt for den.

 

EDIT: Jeg må si at dusj inne er et stort + i Masteren! Da har man det man trenger i en båt selv om været er dårlig!

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...