Jump to content

Volvo AQD32 - bypassventil fra oljepumpe, hvor ?

Blom'en

Recommended Posts

Hei, kjøpte en "nyoverhalt for mange år siden, men ikke brukt siden det" AQD32 motor. Når vi starter den opp, blåser oljetrykket på 12 bar (!) hull i oljefiltrene.

Jeg har ikke funnet noen manual på nettet til denne motoren og siden mange nok har skrudd på disse, så lurte jeg på om noen visste hvor bypass ventilen var lokalisert på denne ?

Vi har manometer oppe ved oljefilteret, som da sitter på en påskrudd brakett.

Jeg tipper det skal være en fjærbelastet ventil som slipper igjennom overtrykk, men at denne har satt seg fast. Men hvor finner man denne ?

Motorene er jo straks antikvariske, fra slutten av -70 tallet og har vel rimelig mange irriterte forhenværende eiere, siden de var lite holdbare :-)

Noen tips ?

På min Ford motor sitter denne like over oljefilteret. En stor koppmutter (ca 30mm) med fjær og kule under. Den kan også sitte innenfor oljefilteret, eller i nærheten av oljepumpa. Men normalen er vel at den sitter lett tilgjengelig for bytte, slik som hos meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...