Jump to content

Gjenbruk av sinkanoder? Støpe selv?

Sigurd

Recommended Posts

Har noen av dere erfaring med gjenbruk av zink, rett og slett smelting av fjorårets rester og støping av ny. Det jeg lurer på er om zinken bevarer sin originale virkning eller om metallstrukturen forringes for bruk som offeranode ved oppheting under smelteprosessen. Jeg har 11 tre-kilos pluss noe småtteri montert, så det kan være en del ankerdrammer å spare ved å ta vare på den gamle og produsere noe selv.

mvh

Sigurd

.....hm... har ingen egen erfaring, men en gang i tiden lest litt om offeranoder. En god kvalitet av Zn som offeranode skal ha en finkornet struktur. Grove korn vil lettere føre til at biter/fragmenter av anoden "løsner og faller ut". Dermed forbrukes offeranoden fortere.

Om du smelter zinken selv så vær varsom, unngå for all del fuktighet i det som det flytende metallet kommer i kontakt med. Bruk vernebriller og helst også skinnhansker med mansjetter. Jeg skriver ting på husken nå, mener smeltpunktet for zink er 609oC. Kokepunktet er ikke så mye høyere, så det kan fort skje at det nærmest begynner å "snø" av zink som har fordampet og reagert med oksigen i luften.

Vel, du kan altså støpe deg offeranoder selv, men sannsynligvis blir de grovkornet. Det kan være verdt et forsøk under forutsetning av at du behersker det sikkerhetsmessige ved håndteringen av dette!

Lykke til! :yesnod:

Mvh Jan

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...