Jump to content

Hvor mye olje kan jeg blande inn i dieselen ved konservering


Brumm

Recommended Posts

Skal vinterkonservere motoren nå, en Yanmar 4LH DTE 165 hk 1993 mod. I flg håndboka skal man la motoren gå i oljeblandet diesel noen minutter før vinterdvalen. Har egentlig aldri tenkt på dette ved tidligere konserveringer, men siden det står der skader det vel ikke å gjøre det. Man får vel smurt opp motoren litt ekstra.

Det står ingen ting om hvor mye olje jeg skal tilsette. Er 30% ok ?

Link to post

Jeg har konservert min motor på 1 : 1 blanding diesel/motorolje. Den går utmerket på denne blandingen, men det ryker nok litt mer enn med ren diesel.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei!

 

Det kunne vært interessant å vite hvordan du arrangerer dette i praksis, Lars H.

Jeg regner md at du bruker ei kanne med oljeblandet diesel og en slange fra denne til inngangen på matepumpa på motoren, men lar du returdieselen gå til tanken som vanlig, eller monterer du også en returslange som går tilbake til kanna? Du må kanskje det for at ikke kanna skal tappes tom på et par øyeblikk?

Link to post

Hei.

 

Nei, jeg fører ikke returen til kannen. Det er ikke så mange minuttene jeg har latt motoren gå på denne blandingen, så for meg har det vært mer enn nok dieselblandig på en vanlig 4liters kanne. Og med en vanlig klar dunk for spylervæske ser en jo når det begynner å minke på kannen. Hvor fort det minker i kannen er jo også avhengig av størrelsen på motoren. Jeg har en 4 sylindret Yanmar 4JHE på 44Hp og 1,6liter.

 

Og jeg har latt fødepumpen suge rett fra kannen. Jeg innbiller meg at det ikke er lurt å la denne feite blandingen gå gjennom grovfilteret og kline til dette.

 

Men til sommeren skal jeg teste dieseltilførselen pga. litt lavt maxturtall. Da skal jeg ha kannen høyt og med returen til kannen siden jeg da må ta en sving ut på fjorden og gi full spiker. Litt dumt å gå tom for diesel og få luft i systemet da.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

I likhet med deg Brumm, har også jeg alltid gjort vinterkonserveringen med vanlig diesel fra tanken. Jeg vet ikke hvor mye det har for seg å tilsette olje. Hva hvis man fyller konserveringskanna med "ny frisk" diesel fra en vanlig bensinstasjon, hvor sjansen til å "kjøpe" vann kanskje er relativt liten?

 

Hvis man ikke skal føre returdieselen tilbake til kanna, så må det nok uansett gjøres en liten test med kannearrangementet, for å finne ut hvor lenge ei 4-liters kanne holder.

Link to post

ser ut som for meg att dere ikke er helt enige om det er olje i diesel.

eller om det er diesel i motorolja.

i dieseltanken kan du kjøre med ca 2% totaktsolje hele tiden det gir smøring til dieselpumpe( jeg gjør det på hver 2 tank).

du kan også blande inn ca 20% diesel i motorolja og det vil rense kanaler men tapp det utigjen med en gang etter kjørt motor varm for å ungå att alle grøten ligger igjen i bunnpanna.

jeg ville bare byttet motorolje og konservert som alle andre gjør.

det funker helt opptimalt

IKKE hel motorolje i diesel tanken :nonod:

Redigert av Magnus H (see edit history)
Link to post

Leser du spørsmålet til trådstarter, var det angående det vinterkonservering før båten går i opplag. Og det jeg refererte til er hva Yanmar selv anbefaler angående tilsetning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

ja så det men i overskriften står det:Hvor mye olje kan jeg blande inn i dieselen ved konservering.

og spørsmålet er: I flg håndboka skal man la motoren gå i oljeblandet diesel noen minutter før vinterdvalen.

det betyr att det er å blande diesel i motoroljen.(da kan du ha ca 20% diesel i motorolja)

bare IKKE bland motorolje i dieslen, da må det være 2-taksolje som brenner opp.

Redigert av Magnus H (see edit history)
Link to post

Det Magnus H skriver skjønner jeg ikke noe av. Mener du at motoren skades av kjøring i 5 min med oljeblandet diesel? Kan du forklare deg litt tydeligere? Vel, Yanmar sier at dette er tingen ved en konservering av min motor. Uansett har jeg nå konservert motoren og jeg lot den gå i 5 minutter på diesel som var innblandet ca 30 % motorolje. Jeg brukte en gjennomsiktig 4liters kanne slik at jeg hadde kontroll med forbruket. 165 hesteren brukte ca 2,5 liter på disse 5 minuttene ved 1100 omdr, så det var altså ingen fare ved å ikke sette returslangen i kanna.

Det var mørkt under prosessen så jeg så ikke om det røyk mye, men det luktet en del eksos. Det jeg også merket var at motoren gikk veldig mykt, den malte som en katt.

Link to post
Ser for meg at denne prosessen kan gjøres samtidig med at man lar sjøvanssystemet suge i seg frostvæskeblanding.

 

Ja, det er omtrent sånn jeg gjorde det også. Har en 3-veisventil på sjøvannsslangen med slangestuss som stikkes i en bøtte tilkoblet vannslangen fra brygga. Så går motoren i ferskvann 5 minutter mens den slurper i seg olje/dieselblandingen. Så stoppes motoren. Bryggeslangen kobles fra og frosvæskeblanding helles i bøtta. Motor startes igjen og suger inn innholdet. Bøtta tømmes fort, så det gjelder å følge med så man får stoppet motoren i tide før bøtta er helt tom.

Link to post

motoren har ikke noe vont av det.

men dieselpumpe og dyser. de tetter seg og sprer dårlig etter noen år.

kjør heller med totaksolje på vær 2 tank ca 2%.

men gjør som dere vil. :seeya:

som lars sier her:Men til sommeren skal jeg teste dieseltilførselen pga. litt lavt maxturtall

mulig dette er dyser og dieselpumpe etter flere år med motorolje gjennom dieselpumpe og dyser. du har kansje overhalt dysene fler ganger?.

da må jeg huske å spørre folk hvordan de konserver ser jeg før jeg kjøper båt.

dette er jo helt sykt att folk gjør.Motorolje har ikke noe i dieselpumpe å dyser å gjøre

Redigert av Magnus H (see edit history)
Link to post
ja så det men i overskriften står det:Hvor mye olje kan jeg blande inn i dieselen ved konservering.

og spørsmålet er: I flg håndboka skal man la motoren gå i oljeblandet diesel noen minutter før vinterdvalen.

det betyr att det er å blande diesel i motoroljen.(da kan du ha ca 20% diesel i motorolja)

bare IKKE bland motorolje i dieslen, da må det være 2-taksolje som brenner opp.

Nå tror jeg du bare er vrang, eller så har du ikke forstått hva dette gjelder.

Les hva jeg har sakset fra manualen for motoren min:

 

konservering1.gif

 

konservering2.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, som jeg skrev tidligere er det en 4JHE (fra -86) jeg har. Hadde jeg hatt en comonrail motor fra 2009, ville jeg gjort det som måtte stå i manualen til den motoren.

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

leste tilfeldig dette i en annen tråd:

skrevet av Lars H.

Jeg gjentar svaret mitt her som jeg ga i i tråden din som ble stengt og tar med prisen for arbeidet med testing og bytting av spissene også.

 

Jeg overhalte nylig dysene for min 44Hp 4-sylindrede 4JHE Yanmar motor hos Sørensen & Balchen. De tok kr.1178,75 for arbeidet, pluss kr.917,50 pr. dysespiss. Jeg hadde i utgangspunktet dårlig og ujevn forstøvning og åpningstrykket varierte opp til 60kg mellom dysene.

 

 

om du har overhalt dysene dine så er muligheten for att du har feil i dieselpumpa også. den blir for lat og orker ikke åpne dysene bra nok.

ville fåt sjekket opp dette med Yanmar om de anbefaler det å kjøre motorolje 50% i diesel enda. For meg så høres det rart ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...