Rastløs Startet 26.November.2009 Link til dette innlegget Startet 26.November.2009 (redigert) Sakser denne fra et annet forum : "Har du bare blå frostvæske, er det ingen krise for noen ukers skyld, men må ikke brukes for flere måneders konservering. Og med en sikker varmekilde på 60-100 watt, er du bombesikker. Lykke til." Er det virkelig slik at blå frostvæske ikke skal benyttes for konservering av saltvannskretsen over vinteren ? ( I så fall har iallefall jeg et stort problem) Redigert 26.November.2009 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Hei igjen Rastløs. Kjøpte på La-Sa maskin. Det er sikkert ikke den rimeligste, men tilpasset formålet Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lars H. Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Jeg har da brukt blå frostvæske på sjøvannsiden for konservering siden -86 uten at noe har tatt skade av det. Og i sjøvannskretsen er det vel neppe noen lettmetalldeler som skulle kunne skades heller. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rastløs Svart 26.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) Hei igjen Rastløs. Kjøpte på La-Sa maskin. Det er sikkert ikke den rimeligste, men tilpasset formålet Men Biltemas blå må vel funke bra den vel +. Aldri hørt at glycol er skadelig for motroens sjøvannsside ( Den er sikkert ikke helt bra for naturen når den spyttes ut igjen, men..... Jeg har brukt Biltemas blå både i septik systemet og i motoren, så jeg ble litt forbauset når jeg så denne kommentaren om blå kjølevæske på nettet) Redigert 26.November.2009 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 har brukt blå frostveske på min mercruiser sjøvannskjølt aldri problemer med det mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Rød i fersksvannskretsen og blå i saltvannskretsen er regelen. Det er jo ingen sirkulasjon av kjølevæske i en vinterkonservert motor og den blå frostvæska vil da ikke kunne avleire eller tære noe. Det er knyttet to problemer til det å bruke blå frostvæske i fersksvannskretsen: 1. Tæring på enkelte metaller, 2. Avleiring av silikater i kjølesystemet. Tror dette siste er verst. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 har hatt en crosser hvor det var benyttet blå frostvæske, der så pumpehuset helt markspist ut grunnet tæring . bruker nå alltid rød frostvæske der det er aluminium uansett motortype Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Siden kronene teller. Biltema selger også rød frostveske. Ikke dyr den heller. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Siden kronene teller. Biltema selger også rød frostveske. Ikke dyr den heller. Helt bortkastede penger å bruke rød frostvæske i sjøvannskretsen hvis du skal konservere. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Sier du det? Ifølge spesifikasjonene på rød frostveske er det bedre konserveringsegenskaper i den, og motorfabrikanten anbefaler dette. Jeg starter motoren på land og heller rød frostveske i sjøvannsfilteret til det kommer ut av exhaustrøret før jeg stopper. 6 liter. Da er jeg trygg for frost og tæringer i sjøvannskretsen. Billig forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Det denne væsken er bedre på er mindre tæring på lettmetaller og holdbarhet. Hvis du har lettmetall i eksossystemet eller skal konservere motoren for mer enn ca 5 år bruk rød frostvæske. Ellers er det bortkastete penger. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 uten fryktelig inngående kunnskap så er jeg helt enig.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
trikkern Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Penger er nå ikke alt her i livet heller. Og her er det ikke snakk om stor prisforskjell. Det er sikkert riktig dette med bedre for aluminium. Har jeg aluminium i sjøvannskretsen? Vet ikke. Tror neppe det. Men det står faktisk i noen manualer som fulgte med båten. Men når jeg tenker meg om så var det jo to bensinmotorer i båten før. De har vel aluminiumstopper kanskje. Da mener dere altså at jeg like godt kan bruke blå frostveske på konservering av sjøvannskretsen? OK. Sparer vel en 100-lapp. Det blir et par pils i sommer det. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Ser at jeg nok bør skifte ut kjølevannet på min ferskvannkjølte VP AQ260 (V8)... Har brukt blå væske både på motoroen og til vinterkonservering. Eksosrør (bukkehorn) er i aluminium. Toppen er kanskje også det(?) Bør jeg tappe av gammelt kjølevann og kjøre litt med kun vann (spyle), og så til slutt fylle på nytt vann blandet med rød væske? Eller er det bare å tappe av og fylle på med nytt kjølevann med rød væske? Har forresten aldri lagt merke til at det har stått spesifisert noe annet enn glykol i manualene til motorene jeg har hatt (Volvo V8 og Volvo R4 bensin). Er dette en smule overdrevet, eller er det ny kunnskap som ikke var kjent i Volvo på 80 tallet....? Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Bør jeg tappe av gammelt kjølevann og kjøre litt med kun vann (spyle), og så til slutt fylle på nytt vann blandet med rød væske? Eller er det bare å tappe av og fylle på med nytt kjølevann med rød væske? Byttet nettop kjølevæske på min 98 Yanmar 4JH2. Tappet av den gamle (antageligvis den opprinnelige), kjørte gjennom rent vann tre ganger (kjørte motoren ca 10-15 min hver gang) og fylte deretter opp med Statoils langtidsfrostvæske (rød). Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 har hatt en crosser hvor det var benyttet blå frostvæske, der så pumpehuset helt markspist ut grunnet tæring . bruker nå alltid rød frostvæske der det er aluminium uansett motortype men da ble vel kanskje ikke frosvæsken brukt til konservering eller ? Antar at frostvæske som sirkulerer over lengre tid ( i en varm motor) trenger andre egenskaper enn væske som skal ligge stille i systemet og kun være frostsikring ? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Bruker frostvæske med rustinhibitor vi når motorer skal lagres over lenger tid. Den er litt gulaktig på farge. Selv kjøpte jeg en 12 kg dunk med frostvæske på Biltema til konservering av sjøvannskretsen Redigert 27.November.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
bukt Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 men da ble vel kanskje ikke frosvæsken brukt til konservering eller ? Antar at frostvæske som sirkulerer over lengre tid ( i en varm motor) trenger andre egenskaper enn væske som skal ligge stille i systemet og kun være frostsikring ? du har helt rett i det , til kun frostbeskyttelse duger blå like greit som rød men har du eksempelvis aluminiums eksos manifoiler og risere kan det være greit å være på sikker side. tviler sterkt på at blå væske tærer i stykker en manifoil på en 10års tid heller men... Men ved ferskvannskjøling ville jeg valgt rød da du ofte har aluminiums innsug som ikke koster allverden i innkjøp men blir fort dyrt hvis det skulle komme vann i olje pga tæret aluminium . Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Selv kjøpte jeg en 12 kg dunk med frostvæske på Biltema til konservering av sjøvannskretsen Bruker den samme jeg også! Holder fint med ei kanne, larn gå til den spytter blått og stoppern! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Rastløs Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Så konklusjonen da blir konklusjonen ?: Blå frostværske funker helt fint som frostsikring på sjøvannssiden. På kjølemedie(ferskvannsiden) bruker man den frosvæsken som står i instruksjonsboken. ( For meg er det en grønn guffe fra Volvo Penta) - og jeg trenger ikke bekymre meg for den blå frostvæsken som allerede er kjørt inn på sjøvannsisiden på båten min . ( tror neppe det er noe særlig aliminium på sjøvannsiden på min VP D2-40 ) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 du har helt rett i det , til kun frostbeskyttelse duger blå like greit som rød men har du eksempelvis aluminiums eksos manifoiler og risere kan det være greit å være på sikker side. tviler sterkt på at blå væske tærer i stykker en manifoil på en 10års tid heller men... Er det virkelig noen som har aluminium på sjøvannsiden av manifoilen? På min motor er riktignok manifoil/varmeveksler i aluminium, mne sjøvannet går inni rørkjøleren og er derfor ikke i kontakt med aluminium noe sted. Om du har sjøvann som går i aluminiumsdeler så er dette høyst uvanlig, og det vil neppe holde lenge mot sjøvannet heller. Jeg kan ikke huske å ha sett en innenbordsmotor med aluminium i sjøvannskretsen, men det finnes kanskje for det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DuikerMan Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Ja uff og uff...disse nymotens motorene er visst sarte greier om en skal tro alt som blir skrevet her inne. Ramler vel i fra hverandre alt som er etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 På min gamle Marna brukes BTs Blå. I følge Marna-fabrikken skal man ikke bare kjøre igjennom væsken, den skal stå i motoren. Jeg ordner dette med to slanger som jeg kjører ned i en 25l dunk med frostvæske(alle bensinstasjoner med vaskeanlegg har i bøtter og spann av 25l tomdunker du gjerne får). Slangene går inn til pumpa og en ut fra toppen/krana tilbake til dunken. Starter motoren med å kjøre frostvæske gjennom motor og ut i eksos-slangen slik at jeg får frostvæske i slange og bend. Deretter stenger jeg krana og lar frsotvæske sirkulere tilbake i dunken. Når jeg har frostvæske i begge slangene stopper jeg motoren, binder opp slangene over motor og topper dem opp slik at det står frostvæske i hele kjølekappa. I følge Marna vil en motor som bare kjøres igjennom åpne for at luft kommer til i kjølekappa, og man får rust/rustsprengning. Dette unngår man hvis den står full av frostvæske. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Haba Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Så konklusjonen da blir konklusjonen ?: Blå frostværske funker helt fint som frostsikring på sjøvannssiden. På kjølemedie(ferskvannsiden) bruker man den frosvæsken som står i instruksjonsboken. ( For meg er det en grønn guffe fra Volvo Penta) - og jeg trenger ikke bekymre meg for den blå frostvæsken som allerede er kjørt inn på sjøvannsisiden på båten min . ( tror neppe det er noe særlig aliminium på sjøvannsiden på min VP D2-40 ) Så riktig så riktig, men du gjør aldri noe galt når du bruker rød til ferksvannskretsen. Vil nok tro at Volvo tar seg godt betalt for den "originale." Kjøp rød G30 i en bilrekvista heller. Og alle frostvæsker inneholder en rustinhibitor, trengs ikke noe ekstra tilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Er det virkelig noen som har aluminium på sjøvannsiden av manifoilen? På min motor er riktignok manifoil/varmeveksler i aluminium, mne sjøvannet går inni rørkjøleren og er derfor ikke i kontakt med aluminium noe sted. Om du har sjøvann som går i aluminiumsdeler så er dette høyst uvanlig, og det vil neppe holde lenge mot sjøvannet heller. Jeg kan ikke huske å ha sett en innenbordsmotor med aluminium i sjøvannskretsen, men det finnes kanskje for det? Det er det virkelig mye performance aluminiums deler til mercruiser , mest vanlig er manifoiler og risere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.