Jump to content

rød eller blå frostvæske for vinterkonservering


Rastløs

Recommended Posts

Sakser denne fra et annet forum :

 

"Har du bare blå frostvæske, er det ingen krise for noen ukers skyld, men må ikke brukes for flere måneders konservering. Og med en sikker varmekilde på 60-100 watt, er du bombesikker. Lykke til."

 

Er det virkelig slik at blå frostvæske ikke skal benyttes for konservering av saltvannskretsen over vinteren ? :rolleyes:

 

( I så fall har iallefall jeg et stort problem)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post

Jeg har da brukt blå frostvæske på sjøvannsiden for konservering siden -86 uten at noe har tatt skade av det. Og i sjøvannskretsen er det vel neppe noen lettmetalldeler som skulle kunne skades heller.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hei igjen Rastløs. Kjøpte på La-Sa maskin. Det er sikkert ikke den rimeligste, men tilpasset formålet

 

Men Biltemas blå må vel funke bra den vel +. Aldri hørt at glycol er skadelig for motroens sjøvannsside :smiley:

 

( Den er sikkert ikke helt bra for naturen når den spyttes ut igjen, men..... Jeg har brukt Biltemas blå både i septik systemet og i motoren, så jeg ble litt forbauset når jeg så denne kommentaren om blå kjølevæske på nettet)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post

:yesnod:

Rød i fersksvannskretsen og blå i saltvannskretsen er regelen.

 

Det er jo ingen sirkulasjon av kjølevæske i en vinterkonservert motor og den blå frostvæska vil da ikke kunne avleire eller tære noe.

 

Det er knyttet to problemer til det å bruke blå frostvæske i fersksvannskretsen:

1. Tæring på enkelte metaller,

2. Avleiring av silikater i kjølesystemet. Tror dette siste er verst.

Link to post

Penger er nå ikke alt her i livet heller. :cool: Og her er det ikke snakk om stor prisforskjell.

Det er sikkert riktig dette med bedre for aluminium. Har jeg aluminium i sjøvannskretsen? Vet ikke. Tror neppe det. Men det står faktisk i noen manualer som fulgte med båten. Men når jeg tenker meg om så var det jo to bensinmotorer i båten før. De har vel aluminiumstopper kanskje.

Da mener dere altså at jeg like godt kan bruke blå frostveske på konservering av sjøvannskretsen?

OK. Sparer vel en 100-lapp. Det blir et par pils i sommer det. :cheers:

Link to post

Ser at jeg nok bør skifte ut kjølevannet på min ferskvannkjølte VP AQ260 (V8)... Har brukt blå væske både på motoroen og til vinterkonservering. Eksosrør (bukkehorn) er i aluminium. Toppen er kanskje også det(?)

 

Bør jeg tappe av gammelt kjølevann og kjøre litt med kun vann (spyle), og så til slutt fylle på nytt vann blandet med rød væske? Eller er det bare å tappe av og fylle på med nytt kjølevann med rød væske?

 

Har forresten aldri lagt merke til at det har stått spesifisert noe annet enn glykol i manualene til motorene jeg har hatt (Volvo V8 og Volvo R4 bensin). Er dette en smule overdrevet, eller er det ny kunnskap som ikke var kjent i Volvo på 80 tallet....? :rolleyes:

Link to post
Bør jeg tappe av gammelt kjølevann og kjøre litt med kun vann (spyle), og så til slutt fylle på nytt vann blandet med rød væske? Eller er det bare å tappe av og fylle på med nytt kjølevann med rød væske?

 

Byttet nettop kjølevæske på min 98 Yanmar 4JH2. Tappet av den gamle (antageligvis den opprinnelige), kjørte gjennom rent vann tre ganger (kjørte motoren ca 10-15 min hver gang) og fylte deretter opp med Statoils langtidsfrostvæske (rød).

Link to post
har hatt en crosser hvor det var benyttet blå frostvæske, der så pumpehuset helt markspist ut grunnet tæring :cryin: . bruker nå alltid rød frostvæske der det er aluminium uansett motortype :yesnod:

 

men da ble vel kanskje ikke frosvæsken brukt til konservering eller ?

 

Antar at frostvæske som sirkulerer over lengre tid ( i en varm motor) trenger andre egenskaper enn væske som skal ligge stille i systemet og kun være frostsikring ? :rolleyes:

Link to post
men da ble vel kanskje ikke frosvæsken brukt til konservering eller ?

 

Antar at frostvæske som sirkulerer over lengre tid ( i en varm motor) trenger andre egenskaper enn væske som skal ligge stille i systemet og kun være frostsikring ? :rolleyes:

 

 

du har helt rett i det , til kun frostbeskyttelse duger blå like greit som rød men har du eksempelvis aluminiums eksos manifoiler og risere kan det være greit å være på sikker side. tviler sterkt på at blå væske tærer i stykker en manifoil på en 10års tid heller men...

 

Men ved ferskvannskjøling ville jeg valgt rød da du ofte har aluminiums innsug som ikke koster allverden i innkjøp men blir fort dyrt hvis det skulle komme vann i olje pga tæret aluminium .

Link to post

Så konklusjonen da blir konklusjonen ?:

 

Blå frostværske funker helt fint som frostsikring på sjøvannssiden. På kjølemedie(ferskvannsiden) bruker man den frosvæsken som står i instruksjonsboken. ( For meg er det en grønn guffe fra Volvo Penta)

 

- og jeg trenger ikke bekymre meg for den blå frostvæsken som allerede er kjørt inn på sjøvannsisiden på båten min . ( tror neppe det er noe særlig aliminium på sjøvannsiden på min VP D2-40 )

Link to post
du har helt rett i det , til kun frostbeskyttelse duger blå like greit som rød men har du eksempelvis aluminiums eksos manifoiler og risere kan det være greit å være på sikker side. tviler sterkt på at blå væske tærer i stykker en manifoil på en 10års tid heller men...

 

Er det virkelig noen som har aluminium på sjøvannsiden av manifoilen? På min motor er riktignok manifoil/varmeveksler i aluminium, mne sjøvannet går inni rørkjøleren og er derfor ikke i kontakt med aluminium noe sted. Om du har sjøvann som går i aluminiumsdeler så er dette høyst uvanlig, og det vil neppe holde lenge mot sjøvannet heller. Jeg kan ikke huske å ha sett en innenbordsmotor med aluminium i sjøvannskretsen, men det finnes kanskje for det? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

På min gamle Marna brukes BTs Blå.

I følge Marna-fabrikken skal man ikke bare kjøre igjennom væsken, den skal stå i motoren.

 

Jeg ordner dette med to slanger som jeg kjører ned i en 25l dunk med frostvæske(alle bensinstasjoner med vaskeanlegg har i bøtter og spann av 25l tomdunker du gjerne får).

Slangene går inn til pumpa og en ut fra toppen/krana tilbake til dunken.

Starter motoren med å kjøre frostvæske gjennom motor og ut i eksos-slangen slik at jeg får frostvæske i slange og bend. Deretter stenger jeg krana og lar frsotvæske sirkulere tilbake i dunken. Når jeg har frostvæske i begge slangene stopper jeg motoren, binder opp slangene over motor og topper dem opp slik at det står frostvæske i hele kjølekappa.

I følge Marna vil en motor som bare kjøres igjennom åpne for at luft kommer til i kjølekappa, og man får rust/rustsprengning. Dette unngår man hvis den står full av frostvæske.

Link to post
Så konklusjonen da blir konklusjonen ?:

 

Blå frostværske funker helt fint som frostsikring på sjøvannssiden. På kjølemedie(ferskvannsiden) bruker man den frosvæsken som står i instruksjonsboken. ( For meg er det en grønn guffe fra Volvo Penta)

 

- og jeg trenger ikke bekymre meg for den blå frostvæsken som allerede er kjørt inn på sjøvannsisiden på båten min . ( tror neppe det er noe særlig aliminium på sjøvannsiden på min VP D2-40 )

 

Så riktig så riktig, men du gjør aldri noe galt når du bruker rød til ferksvannskretsen.

 

Vil nok tro at Volvo tar seg godt betalt for den "originale." Kjøp rød G30 i en bilrekvista heller.

Og alle frostvæsker inneholder en rustinhibitor, trengs ikke noe ekstra tilførsel.

Link to post
Er det virkelig noen som har aluminium på sjøvannsiden av manifoilen? På min motor er riktignok manifoil/varmeveksler i aluminium, mne sjøvannet går inni rørkjøleren og er derfor ikke i kontakt med aluminium noe sted. Om du har sjøvann som går i aluminiumsdeler så er dette høyst uvanlig, og det vil neppe holde lenge mot sjøvannet heller. Jeg kan ikke huske å ha sett en innenbordsmotor med aluminium i sjøvannskretsen, men det finnes kanskje for det? :confused:

 

 

Det er det virkelig :smiley: mye performance aluminiums deler til mercruiser , mest vanlig er manifoiler og risere

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...