Jump to content

vannskikrok


Guest hakon

Recommended Posts

Har en gh15 med 50hk mercury 4takter som vi står en del vannski med. problemet er at jeg ikke har noen egnet plass å feste tauet. Løsningen jeg bruker nå er å feste et tau fra venstre side av båten til høyre side, og så fester jeg vannskitauet midt i, slik at det henger rett bak motoren. Problemet med dette er for det første at det kan bli litt skjevt, og for det andre så har det skjedd at tauet har festet seg på motoren så jeg har måttet bråstoppe for å ikke ødelegge lokket.

Det jeg skulle hatt er en slik stang man fester i båten, som går litt høyt opp, som man fester tauet i. Slik har jeg sett noen båter har, men kan ikke finne det i noen butikk? Er det noen som vet hvor noe slikt selges, eller kanskje er det noen som har noen andre gode forslag til løsninger?

Link to post
Share on other sites

Har en gh15 med 50hk mercury 4takter som vi står en del vannski med. problemet er at jeg ikke har noen egnet plass å feste tauet. Løsningen jeg bruker nå er å feste et tau fra venstre side av båten til høyre side, og så fester jeg vannskitauet midt i, slik at det henger rett bak motoren. Problemet med dette er for det første at det kan bli litt skjevt, og for det andre så har det skjedd at tauet har festet seg på motoren så jeg har måttet bråstoppe for å ikke ødelegge lokket.

Det jeg skulle hatt er en slik stang man fester i båten, som går litt høyt opp, som man fester tauet i. Slik har jeg sett noen båter har, men kan ikke finne det i noen butikk? Er det noen som vet hvor noe slikt selges, eller kanskje er det noen som har noen andre gode forslag til løsninger?

Hadde en god løsning på det før. Laget et tau, med trinse, slik at dette gikk utforbi motoren. Var festet på hver side, i pullert. Laget denne passe stram, slik at dette ikke kunne gå ned til propellen. Ble slutt på at dette hang seg fast i motoren, og når vannskitauet var festet i trinsen, gle det lett frem og tilbake. Ble slutt på at båten ble så skjev.

 

mvh

Kjelli, som ikke bruker Baylineren til vannskikjøring.....

Link to post
Share on other sites

Alle som selger Askeladden båter kan skaffe en slik "stang".

Den er ca 1 meter høy og er original utstyr til Askeladden.

 

Praktisk hjelepemiddel.

 

Jeg selv bruker jeg de 2 bakre fortøyningspunktene på båten, et taug går i ei bue fra det ene til det andre forankringspunktet. På dette tauget er det ei trinse som festet til selve vannskitauget. Dette er en billig og enkel patent.

 

Dersom det er av interesse kan jeg skaffe noen bilder.

 

:cheers:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Askeladden 605 Explorer, med utenbordsmotor. Denne båten kan du få med vannskikrok som ekstrautstyr.

Jeg kjøpte en slik krokfra en Askeladden forhandler, og monterte den selv.

Se bildet nedenfor, og bedøm selv om du kan bruke denne kroken. Den er enkel å montere.

 

Bilde

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Lagde meg en selv jeg. Den har tidligere vært veltebøyle på en Suzuki jeep. Kanskje ikke så pen, men veldig effektiv. Litt av poenget er jo å få festet trekktauet litt høyt, i alle fall om du liker å prøve deg på wakeboard også. Var litt bekymret for om jeg skulle dra i stykker glassfiberen, men stoore plater på baksiden har hindret dette.

Bilde

Bilde

Bilde

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Lagde meg en selv jeg. Den har tidligere vært veltebøyle på en Suzuki jeep. Kanskje ikke så pen, men veldig effektiv. Litt av poenget er jo å få festet trekktauet litt høyt, i alle fall om du liker å prøve deg på wakeboard også. Var litt bekymret for om jeg skulle dra i stykker glassfiberen, men stoore plater på baksiden har hindret dette.

quote]

 

Ikke for å ødelegge tråden, men hvordan ble stabiliteten på båten under wakeboardkjøring med dette? Funderer på å lage meg noe lignende (men demonterbart) på min båt. Har en slik vannskikrok som er avbildet lenger oppe, men det er umulig å få noe høyde på hoppene med en så lav plassering.

Link to post
Share on other sites

Joda, stabiliteten på båten er veldig fin. Skulle jeg ha gjort jobben igjen ville jeg nok ha montert bøylen noe lengre frem uten at jeg har merket noe behov for dette. Nå er ikke min/vår wakeboarkjøring blitt så avansert enda at den innebærer særlig mye hopping (stort sett glad for å komme opp!) Vannskikjøringa derimot er dristigere, og dette har ikke vært noen utfordring for bøylen! Full fart og langt ut! :-)

 

Ja det er en korta buggy man ser i bakgrunnen. Godkjent og med norske skilter. Den er dog ikke bygget i Norge, men importert fra Sverige. Dette er ingen umulighet å få til selv så lenge den er veteran.

Gode råd får du her: http://www.vw2you.com

Biler finner du her:    http://www.blocket.se/

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...