Jump to content

Raymarine sliter med stor gjeld og mister kunder!

Thorlyn

Recommended Posts

Raymarine sliter om dagen med massiv gjeld og frafall av kunder http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=448964&cat=5867 . Bla Fairline har kuttet ut Raymarine totalt siden reklamasjoner etc ble meget dårlig behandlet. Fairline har byttet til Garmin som leverandør av elektronikk.

Burde man være skeptisk til og handle deres produkter da de muligens går konkurs i nær framtid?

Selv så fortrekker jeg Garmin da de er meget flinke på reklamsjon og produktene deres er gode med god pris.

Det som er skummelt er hvis Ray går nedom og hjem så mister vi konkurranse i markedet..

Ikke bra.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Det er et selskap, opprettet av et moderselskap, som kjøper opp en rekke vellykkede selskap, slår det hele sammen, og har som målsetting å bli størst i bransjen. Øser ut penger på ut markedsføring, og pga gode produkter "selger som hakka møkk og tjener masse penger. R&D får et enormt busjett, fordi - som i såpe bransjen - er mantra "New and Improved".

Ekspansjon er tegn på suksess og økonomisk balanserer man på en knivsegg. Så kommer den lille tua (finanskrisen) og velter det store lasset.

OK, blåruss er altså ikke istand til å drive ett selskap fornuftig, men vil overekspandere og ødelegge selskapet. Derimot vil de som ikke har vært blåruss være fullt ut kapable til å drive fornuftig i en sunn balanse mellom vekst og kontrollert drift og sjelden eller aldri komme i problemer... Nå er det ikke mye jeg har peiling på her i livet, men det må da være noe av det dummeste.....

Jeg er i daglig kontakt med konkurser og selskaper med dårlig/fraværende likviditet. Om man var blåruss eller tok svennebrev i ett eller annet fag har svært liten påvirkning på sluttresultatet spør du meg. Men hva vet vel jeg.... :eek:

takk 2nd trikkern

Jeg visste ikke at Raymarine har basert seg på masse oppkjøp etc. Jeg trodde de var et produktdrevet selskap.

Navionics oppfatter jeg som et kapital drevet selskap. De har også tatt sine tap - de også. Det har definitivt ikke vært en av Altors bedre investeringer.

Spinner - det ble kanskje litt vanskelig å forklare noe mer enn bare de populistiske uttrykkene :wink: da er det greit å trekke seg ved å kalle andres spørsmål for lavmål....

Jeg er i daglig kontakt med konkurser og selskaper med dårlig/fraværende likviditet. Om man var blåruss eller tok svennebrev i ett eller annet fag har svært liten påvirkning på sluttresultatet spør du meg. Men hva vet vel jeg.... :eek:

Det er veldig veldig mange som er veldig veldig gode på å drive selskaper - uten kanskje å ha gjort det selv noen gang :wink: Særlig er mange gode på å fortelle hva de ikke skulle gjort - når de ser andre feiler :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Derimot vil de som ikke har vært blåruss være fullt ut kapable til å drive fornuftig i en sunn balanse mellom vekst og kontrollert drift og sjelden eller aldri komme i problemer...

For det første. Det har jeg aldri sagt noe om! Så vennligst ikke kom med idiotiske påstander om hva jeg mener.

For det andre. Det er mange selskap som drives etter noe som ligner på "blårussmetoden", men som gjør det med intelligens, klarer seg gjennom kneikene og jeg ville ikke i min villeste fantasi kalle dem for Blåruss Selskap!

takk 2nd trikkern

Jeg visste ikke at Raymarine har basert seg på masse oppkjøp etc. Jeg trodde de var et produktdrevet selskap.

Jeg tror det hele startet da de kjøpte Nautech (Autohelm).

Der jeg tror Raytheon gjorde feil da de satset var å overvurdere kompetansen til mellomleddene (mellom Raymarine og kunden), og undervurdere særheten til kundene.

For meg blir dette en så stor forenkling at den ikke har noe med virkeligheten å gjøre, Eller - mest trolig - dere vet veldig mye mer enn meg om det å drive en bedrift.

Tror ikke det B´liten, tror ikke det nei.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

For det første. Det har jeg aldri sagt noe om! Så vennligst ikke kom med idiotiske påstander om hva jeg mener.

Jeg har ikke påstatt du mener noe som helst. Jeg trakk min egen konklusjon ut fra hva du skrev.

Hvis Blåruss-selskaper er "forutbestemt" til å havne i trøbbel, må vel de som ikke er blåruss klare seg forholdsvis bra.

Alternativt hvis graden av suksess i ett selskap ikke er avhengig av hvor mange blåruss det sitter i ledelsen, kan man heller ikke bruke det som mål på hvorfor det går galt. Jeg er tilbøyelig til å mene at blåruss-bakgrunn ikke er hovedgrunnen til at mange selskaper havner i grøfta.

Hvis noe er feil er det enten din påstand eller min konklusjon basert på din påstand.... Du trenger ikke svare, jeg gjetter på hva du velger... :cool:

Påstanden i tråden om at finanskrisa er "ei lita tue" kan kanskje stemme for en del bransjer her i landet, men i en del markeder jeg har kjennskap til er det rett og slett Krise med stor K.

Har ett par kollegaer internasjonalt som bl.a. sitter på over 1200 brukte trailere de forsøker å selge til ett europeisk marked som har ramlet sammen. Liten andel blåruss blandt tidligere eiere, uten at vi skal dra den lenger.

Ja det finnes kompetente og mindre kompetente "blåruss". Akkurat som dyktige og mindre dyktige rørleggere, ingeniører, leger, elektrikkere og så videre. Men jeg tror at de fleste bedrifter har bruk for en eller to virklelig kompetent blåruss en eller annen plass i systemet som passer på at når året er over er inntektene litt større en utgiftene. :smash:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Kort sagt er et blåruss styrt selskap opptatt av profitt alene, mens et selskap uten blåruss er drevet av troen på et produkt eller en idè.

Hvis man driver et selskap kun utifra troen på et produkt eller en ide så er det bare et tidsspørsmål før skifteretten er neste besøk. Man er faktisk nødt til å tjene penger les; oppnå profit! Forøvrig tror jeg at de som omtales som blåruss ofte er oppegående nok til å skjønne at man trenger et produkt for å tjene penger?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...