Jump to content

Moms for tjenester i utlandet?


Hydrox

Recommended Posts

Sitter med en båt på hånden et eller annet sted i det vide utland og lurer på følgende. Båten jeg kansje kommer til å kjøpe trenger en dyr service og det tilkommer også havneleie på båten fram til april.

Kan tollvesenet ved import av båten regne utgifter for service og havneleie inn i båtens verdi?

 

Jeg mener og tror selv at dette er tjenester utført i utlandet som ikke er med på å øke båtens verdi og av den grunn ikke momspliktig.

Link to post

Jeg vil tro det funker slik: Tollen forholder seg til verdi på båten og frakten som skjer i Norge. Eventuelt vil tollen taksere båten ved passering av norsk grense. At du skal ha en dyr service i utlandet handler om eksport av penger. Hvis denne service øker båtens verdi, så vil du teoretisk betale for dette i form av øket takst. Forutsetningen for det jeg skriver er at plassleie og service momses i det landet båten ligger, til de satser som gjelder der. Noe annet er om du får lokalt momsfritak grunnet eksport.

Link to post

Her er det ikke snakk om at båten øker i verdi. Vi snakker om to maskiner som trenger en ventiljustering før båten kjøres hjem til Norge og normal service på drev. Ergo ingen verdiøkning, kun normalt og påkrevet vedlikehold etter maskineriets serviceplan.

 

Havneleie er fordi det er uforsvarlig å gå båten hjem nå, venter til april slik at sjangsen for godvær og en nydelig tur er tilstede:smiley:

Link to post

Eksempel: Du reiser til Sverige for å ta en service på bilen din, er du i Sverige under 24 timer. Så slipper du MVA på alt under 3000,- Er du i Sverige i over 24 timer, så er alt under 6000,- MVA-fritt. Norge i ett nøtteskall syntes jeg. Men sånn er det. Kommer f.eks rep. på 20000,- i Sverige så skal Norge ha MVA av det.

Link to post
Båten jeg kansje kommer til å kjøpe trenger en dyr service og det tilkommer også havneleie på båten fram til april.

Kan tollvesenet ved import av båten regne utgifter for service og havneleie inn i båtens verdi?

 

Er der noen verksteder ute i verden som rapporterer til Norske myndigheter at de har tatt dyr service på båten din da?

 

Spør myndighetene deg hva du har betalt i havneleie når du kommer hjem til Norge?

 

Jeg bare spør...

Link to post
Eksempel: Du reiser til Sverige for å ta en service på bilen din, er du i Sverige under 24 timer. Så slipper du MVA på alt under 3000,- Er du i Sverige i over 24 timer, så er alt under 6000,- MVA-fritt. Norge i ett nøtteskall syntes jeg. Men sånn er det. Kommer f.eks rep. på 20000,- i Sverige så skal Norge ha MVA av det.

 

Fant følgende skrevet på tollvesenets hjemmeside:

Reparasjon av varer i utlandet, også reparasjon av kjøretøy, omfattes av verdigrensen på NOK 6000/3000. Dersom verdien på reparasjonen overstiger verdigrensen, plikter du å betale eventuell toll og avgift for hele reparasjonens kostnad

 

I mitt tilfelle er det ikke snakk om reparasjon, er ingenting som er ødelagt/havarert. Det er snakk om det som kalles forebyggende vedlikehold, poppulært kallt service. Mulig man må grave dypere for å finne ut om service i utlandet er momspliktig. Når man er på ferie i utlandet betaler man jo for servicetjenester i et bankende kjør uten å momse til norge.

Link to post

Hei,

Båten må fortolles med en gang etter det kommer til Norge. Toller trenger bevis av Kjøpesum. plus fraktkostnad. I min tillfelle var det nok med kvittering av topping av deisel før den siste lang strekk fra UK. Min inntryk er at det fleste på tollvesen kjenner ikke mer enn du eller jeg.

Få så mye som mulig gjørt momsfritt som mulig er mitt råd. Lykke til med handel.

Link to post
Når man er på ferie i utlandet betaler man jo for servicetjenester i et bankende kjør uten å momse til norge.

 

Joa, med det er nok slik at om du hadde tatt med deg hotellrommet hjem til Norge fra utlandet, så ville du blitt avkrevd mva. Det du betaler der ute som du ikke tar med deg hjem, er det ingen (untatt valutafolkene) som er interessert i.

 

Når det gjelder båten som sådann, så er det fakturaen som gjelder. Utførsel av penger stemmer med fakturasummen etc. Hvis tollen finner at det virker som et usannsynlig godt kjøp, så vil de avholde takst. I slike tilfeller båndlegger de varen inntil de takserer. Jeg var ute for en slik sak en gang. Da var det snakk om at jeg skulle importere en båt, privatkjøp. Tollen på Svinesund (Sarpsborg tolldistrikt) forlangte at da skulle i såfall båten takseres. Jeg lurte på hvilken kompetanse de hadde. Hvilket av meg var et uintelligent spørsmål. MVA av frakt på norsk jord skulle betales. Jeg sa at jeg kunne stoppe på Svinesund, og de kunne taksere. Ikke tale om. Jeg skulle få tollpass, slik at jeg skulle kjøre båten til Son. Der skulle båten stå på hengeren, dette ville vært en semitrailer av typen som frakter gravamaskiner, til det passet tollen å møte opp. Taksten ville det bare være å godta, ingen ankemulighet. Jeg begravde hele prosjektet. Ugjennomlasegførbart.

 

Pass på å ha alt på stell før kjøp. Jeg har kjøpt rigg og seil, wincher og styr til Hulda fra Sverige. Overhode ikke noe problem.

Link to post
Hvis tollen finner at det virker som et usannsynlig godt kjøp, så vil de avholde takst. I slike tilfeller båndlegger de varen inntil de takserer. Jeg var ute for en slik sak en gang. Da var det snakk om at jeg skulle importere en båt, privatkjøp. Tollen på Svinesund (Sarpsborg tolldistrikt) forlangte at da skulle i såfall båten takseres. Jeg lurte på hvilken kompetanse de hadde. Hvilket av meg var et uintelligent spørsmål. MVA av frakt på norsk jord skulle betales. Jeg sa at jeg kunne stoppe på Svinesund, og de kunne taksere. Ikke tale om. Jeg skulle få tollpass, slik at jeg skulle kjøre båten til Son. Der skulle båten stå på hengeren, dette ville vært en semitrailer av typen som frakter gravamaskiner, til det passet tollen å møte opp. Taksten ville det bare være å godta, ingen ankemulighet. Jeg begravde hele prosjektet. Ugjennomlasegførbart.

 

Tviler ikke i det minste på det du forklarer her... men dette skjønner jeg lite av.

 

Hvordan i all verden skal en toller kunne finne en takst på en hvem som helst båt? Ser ikke helt for meg at de sitter på Finn.no for å finne maken båt for referanse?

Eller har de egne folk som kan dette?

 

Er jo ikke bare utseende og alder på båten som man legger i grunn for en takst.

 

Ingen ankemulighet? Høres for meg helt ubegripelig ut. En feil der kan jo bli katastrofale følger...

 

Traff du på en toller på en dårlig dag? Eller har du (eller andre) sjekket opp dette og fått det dokumentert ?

Link to post

Det var ingen dårlig dag. Hadde en del samtaler der jeg ble fortalt at det bare var å stikke innom og betale mva av kjøpesummen. Jeg fikk et meget godt inntrykk av denne til tider utskjelte etaten. Tok den siste telefonen og annonserte, med ref til tidligere samtaler, at til uken ville transporten komme. Hulda er systematisk i papirarbeidet og avtaler. Jeg fikk 'et øyeblikk bare', ble satt over en del ganger og fikk beskjeden jeg referer. Dette førte til at jeg ga opp hele prosjektet.

Link to post

Det har vel desverre litt med hvem man treffer på .... kontoret, men slik er det jo overallt i samfunnet.

 

I 2006 importerte eg en S.O.37.1 ifra Athen i Hellas, og i 2009 en Oceanis 411 ifra Kinsale i sør Irland.

 

En del papir arbeid ved utførselen i Hellas og frakt på bil til Danmark, men ellers gjekk det greit.

Moms er jo det siste som blir lagt på etter at allt det andre er lagt ihop, slik er det i Norge og det

må vi vel leve med fremover også. Frakten (segla selv fra Danmark i jan. 2006) til Møre sette eg opp

med 1000.- nok og dette ble akseptert. (selvfølgelig skal dette også momses)

Når det gjelder bilfrakten fra Hellas til Danmark så blei den momsa til Tyskland. Men oppå dette så

kommer også Norsk moms til slutt. (Norge er i verdenstoppen på innkreving av moms)

 

I sommer så importe eg ifra Irland. Mindre papirarbeid og byråkrati enn i Hellas.

Kjøpte her også nye seil og i tillegg utstyr for meir enn seilene kosta.(bedre priser enn i Norge)

På dette fyller man ut ett TAX Back skjema og man må betale irsk moms 21.5% også.

Når man toller inn båten ved ankomst i Norge så betaler man moms på vanlig måte for allt. (1000 nok.-

på frakt denne gangen også).

 

Når eg hadde alle papirene ordna fra tollvesenet i Norge sendte eg tilbake (stempla av tollvesen i Norge)

tax back papirene og får tilbakebetalt 21.5% irsk moms. (dette kunne eg ha ordna på en flyplass/tollsted

i irland ved utreise, men det hadde eg ikke tid til)

 

Når det gjelder arbeidstimer så trur eg det kan gjøres på samme måten? men eg trur at Moms satsen

på arbeidstimer for tilbakebetaling er lavere? 14% utifra hodet?????, men dette er eg usikker på.

 

Når det gjelder havneleige/lagring så veit eg ikke hva som gjelder, men det er jo berre å ringe

tollvesenet å spørre. Eg har kun truffet hyggelige folk så langt.

 

Når det gjelder import så er jo båter i Norge veldig lavt prisa for tiden, men trur nok det kan være

gode kjøp i utlandet og da først og fremst UK/Irland. Men man må være hard i forhandlingene det er

utruleg hvor langt ned enkelte er villige å gå da krisen der har vært både værre og lengre enn i Norge.

Ellers er jo kursene gunstige for tiden.

 

Men vi får nok merke krisen her også i 2010?

Link to post
Når det gjelder båten som sådann, så er det fakturaen som gjelder. Utførsel av penger stemmer med fakturasummen etc. Hvis tollen finner at det virker som et usannsynlig godt kjøp, så vil de avholde takst. I slike tilfeller båndlegger de varen inntil de takserer. Jeg var ute for en slik sak en gang. Da var det snakk om at jeg skulle importere en båt, privatkjøp. Tollen på Svinesund (Sarpsborg tolldistrikt) forlangte at da skulle i såfall båten takseres. Jeg lurte på hvilken kompetanse de hadde. Hvilket av meg var et uintelligent spørsmål. MVA av frakt på norsk jord skulle betales. Jeg sa at jeg kunne stoppe på Svinesund, og de kunne taksere. Ikke tale om. Jeg skulle få tollpass, slik at jeg skulle kjøre båten til Son. Der skulle båten stå på hengeren, dette ville vært en semitrailer av typen som frakter gravamaskiner, til det passet tollen å møte opp. Taksten ville det bare være å godta, ingen ankemulighet. Jeg begravde hele prosjektet. Ugjennomlasegførbart.

 

Pass på å ha alt på stell før kjøp. Jeg har kjøpt rigg og seil, wincher og styr til Hulda fra Sverige. Overhode ikke noe problem.

 

Dette er det mest horrible jeg har hørt.. Tollvesen kan da overhodet ikke overtaksere noe som helst så lenge dette stemmer med utgående overførsler fra norge.. Er det forbudt og gjøre gode kjøp da eller?? Nei dette må en lenger ut på landet med.. den tollstjeneste mann/kvinne som påstår dette burde få seg en ny jobb.. Skulle likt og kjørt dette rettslig om det er forbudt og gjøre gode kjøp og at tollvesen kan taksere etter marked her hjemme.. Det er da fri markedskrefter i dette bakventlandet..

Jeg har drevet og importert varer(bil/båt) i over 10 år og enda ikke vært ute for noe sånt..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
I mitt tilfelle er det ikke snakk om reparasjon, er ingenting som er ødelagt/havarert. Det er snakk om det som kalles forebyggende vedlikehold, poppulært kallt service. Mulig man må grave dypere for å finne ut om service i utlandet er momspliktig. Når man er på ferie i utlandet betaler man jo for servicetjenester i et bankende kjør uten å momse til norge.

 

Så lenge service og vedlikehold gjøres i utlandet på den utenlandske båten i sitt land har vel det ingen ting med å betale moms ved importen.

Link to post

Så lenge overførsel ut av norge er lik som kjøpesum så har de ingen grunn til og avholde slik takst.. har du derimot fått varen som gave eller lign så kan jo takst være nødvendig.. men på en båt som man kanskje har spart opptil 500 på :nonod: Hvorfor skal de overprøve dette?? Nei.. skremselspropoganda og rykter er det mye av.. Det er ikke forbudt og gjøre gode kjøp...

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Moms reglene er vel ganske så greie å forholde seg til. Problemet kan jo oppstå om man gjør et varp i disse ulvetider og Tollvesen mener at en har betalt for lite og setter en takst.... for meg virker det helt på viddene at de skal kunne gjøre det uten noen ankemulighet...

 

Trur nok tollvesenet stiller svakt i en slik sak visst man har sitt på det tørre og alle papirer er i orden.

Men nå er det jo sjelden at varpene er så gode at dette blir ett problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...