sydspissen Startet 27.November.2009 Del på Facebook Startet 27.November.2009 Er det slik den perfekte cockpit ser ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Nei, overhodet ikke Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Ærlig talt. Det er den siste cockpitløsning jeg kunne tenke meg! Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Hva kunne du tenke deg da ? ( Forklar hvorfor. ) Greit for folk som skal kjøpe båt for første gang å få noen synspunkter fra "ekspertene" ( sydvesten skriver alltid dette, men jeg har ennå ikke skjønt hva han mener ) Denne ? Redigert 27.November.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Dufour Atoll? kunne godt tenkt meg en slik hadde jeg kommet til pengene. Er dukket opp en slik i Mandal nå, ikke sett andre i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Jepp, en Atoll - seilte 2 uker i Karibien i en... Men til det den er laget for fungerer den fint - det var fint å sitte 11 stykk i cockpiten og spise på kvelden Redigert 27.November.2009 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 Men hva bør man legge vekt på i utformingen ? Hvilke kriterier skal man tenke på ved kjøp av ny båt ? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 Bavaria 38 er vel bestselgeren. Er det noe grunn til utformingen ? Er dette det perfekte for en familie ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Denne ? Den er bedre, men overbygget er fremdeles litt i veien. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 ....fordi ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Cockpiten er en av svakhetene i bavaria 38. Avrundingene gjør at man ikke finner skikkelig støtte noe sted og bak sitter man ikke trygt. I tillegg er arbeidstillingen veldig dårlig når man skal vinsje på genouavinsjen. Bavaria har ofret cockpitegenskaper for å få romfølelse i akterkabinene. Det selger bra hos nybegynnere på båtutstilling innendørs om vinteren. Hva som er en bra cockpit kommer anpå bruken. Tur innaskjærs eller utaskjærs. Regatta? Shorthanded eller fullt mannskap? Bavaria 38 funker ikke optimalt til noen av delene, men er grei nok til rolig seiling innaskjærs i medvind noen uker hver sommer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Jeg synes ingen av de avbilda bildene inneholder den cockpiten jeg foretrekker. cockpiten er der man oppholder seg 99,9% av tiden når man seiler, og jeg mener derfor at cockpiten skal være utformet slik at man kan sitte trygt, komfortabelt og avslappet time etter time, selv i rufsete vær. Brede, cockpitkarmer hvor man sitter godt på kryssen, vinsjer som er plassert slik at de kan håndteres både av rormann og mannskap er noen av tingene jeg setter pris på. cockpiter som er konstruert slik at det er meningen at man skal sitte og holde spenntak time etter time har jeg heller ikke sans for, uansett hvor trygg og god den er. Cockpit var noe av det jeg var forholdsvis opptatt av da jeg kjøpte båt da vi er glade i å seile langt og i alt slags vær. Synes også det er viktig med mest mulig forholdsvis rette kanter, avrundinger i hjørnene inn mot sprayhood slik som på den bavariaen og karmer som skrår akterover synes jeg er et godt eksempel på en dårlig utforma cockpit. cockpiten i den dufouren er nok veldig fin i havn, men helt uegnet for seilas. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 (redigert) Jeg har sett denne cockpiten i praksis og det er en revulusjon etter mine begrep. men kun i de farvann den er beregnet for. Så er det forbausende mange og relativt nye båter som har feil vinkling og høyde både på sete og rygg. I praksis er det vanskelig få få til den optimale cockpit som dekker behovet for seiling på kryss, slør lens og opphold i havn. F.eks i en turbåt seiler en relativt sjeldent på en hard krysslegg, men i min båt er cockpiten optimalisert for det, derfor mener jeg at cockpiten i Dufor Atoll avspeiler mye bedre det virkelige bruken. Redigert 27.November.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Her må en vel først definere hva slags seiling båten skal brukes til. Skal det seiles familieseilas i nordiske farvann, så er en romslig og åpen cockpit àla f.eks Bavaria 38 noe jeg ville foretrukket. Til regattaseilas ville jeg dog ha hatt en enda åpnere cockpit, uten det salongbordet. Dufour Atoll er kanskje av de mest linjelekre, men cockpiten på Bestewind 50 er en cockpit jeg ville ha satt stor pris på under en langtur. Der vil et mannskap kunne oppholde seg trygt i langt tøffere forhold enn hva man ville følt behagelig bak en halvdårlig sprayhood. Det neste jeg ville ha sett på var vinkling på seter og sarger, slik pettersand og Kaftein ØL er inne på. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Jeg får ty til litt historikk. Fordi jeg er sær, elsker å seile, må alltid slå en makan, lignende eller pyttsann hver eneste jæ¤}a båt med seil oppe! Cockpiten min er romslig, organisert og ryddig (selv om den kan se ut som et skjærereir for de uinvidde) Ligger det et løst tau der er det fordi det tauet skal være løst og ligge der. Det ligger ikke noe løst tauverk og slenger i min cockpit. Er storseilskjøteskinnen midt i cockpitten og i veien for alt og alle så er det fordi den funker best der. Ingen ting ombord er høyere enn at jeg ser over det når jeg sitter på kne på en av benkene. Hvis du ikke vet hvor du skal gjøre av deg i cockpitten under seil - så er du i veien. Ikke vær i veien for meg. Sprayhooden (som min kone kaller Putthausen) ligge i BB akterkøye - uansett! Setter noen fra seg en kaffekopp eller ølflaske på feil sted - så går'n overbord. Åsså er den selvlensende og har så mange og store vinsjer som ekteskapet tåler. Kona går helst for motor. Da kan vi prate sammen, sette oss under sprayhooden rigge opp bordet, ha på duk og skravle. Nevnte jeg at det er forbudt å skravle i min cockpit?? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Setter noen fra seg en kaffekopp eller ølflaske på feil sted - så går'n overbord. Er det "noen" eller kaffekoppen/ølflasken som går overbord? Vet ikke helt om du er et miljøsvin eller en smådiktator....... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Du seiler vel mest alene Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Hvis man er "cockpitnerd" kan man jo gi karakterer i forhold til følgende kriterier: 1. Turseiling innaskjærs 2. Turseiling utaskjærs 3. Regatta seiling 4. Comfort i havn Sun flyers cockpit vil dermed få disse karakterene. 1. Turseiling innaskjærs 10 av 10 - Cockpiten er meget velegnet til dette formålet 2. Turseiling utaskjærs 5 av 10 Cockpiten funker, men kunne med fordel vært tryggere, hatt flere støttepunkter, og bedre ryggstøtte. 3. Regatta seiling 9 av 10 Dette fungerer. Får et lite trekk for at man må bak for å justere akterstaget. Cockpiten hatte tjent på å ha et "hanskerom" til reserveblokker og småtteri. Ekstra pluss for fotstøtten. 4. Comfort i havn 9 av 10 Åpen og fin med enkel entrè akter. Men det hadde ikke skadet med bedre ryggstøtte Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
ÅtteGlass Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Dufour Atoll er kanskje av de mest linjelekre, Her har det ved en inkurie falt ut et "ikke"............ Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Hulda Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Huldas cockpit er slik jeg vil ha den selv. I og med at jeg har bygget den selv. Den er beregnet på utaskjærs seilas i dårlig vær, og jeg seiler mye alene. Den er smal og dyp. Smal for at man ikke skal kunne bli kastet rundt, har altid feste med bena. Skrådde sider ved rorplassen, slik at krenging på 40 grader ikke gir problemer for makt på roret og egen stabilitet. De som er med, hvis det er noen, sitter meget godt med høy ryggstøtte. Selv med korte bein når man cockpitbenken på motsatt side. Ideen til utformingen kommer fra en eldre Sweden Yachts og en fransk seiler. Det er fire wincher, derav en elektrisk. Rormannen når alle. Rormannen fikser også reving fra styrepos. Jeg fikk testet den ut nå i høst. Kom N-over Kosterfjorden i ca. 18 m/s. Det hadde blåst noen dager, om natten kortvarig 22 m/s. N av Tisler fikk jeg de berømte brottene. Noen av dem hadde skavler som tittet ned på meg og ramlet ved et par anledninger ned i cockpiten. Det var fysisk slitsom å holde roret, skal trolig bygge om til balansert ror, men ellers var det full kontroll. Båten gikk mellom 7- og 8 knop for kryssfokka, som også er stormfokk. Det var testen av cockpiten, og jeg er fornøyd. Men den egner seg dålig for partay i Grebbestad havn, eller andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 Litt pussig at ingen liker Bavaria cockpit'er når alle kjøper disse båtene ?? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 Hvorfor skal man alltid ha så stort ratt ? - Alle bruker vel autopilot på de lange strekkene ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Er det "noen" eller kaffekoppen/ølflasken som går overbord?Vet ikke helt om du er et miljøsvin eller en smådiktator....... Måtte være rimlig dum om jeg hev mannskapet overbord. De har en misjon. Har ikke unngått å få meg at "Bligh" viske bak min rygg. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Jeg har seilt flere bavariatyper (charterbåter) og har ingen negative erfaringer med deres cockpitløsniger. Det har jeg derimot i noen av de virkelig dyre svenske konstruksjonen av litt eldre dato. Håpløse sittestillinger under de fleste forhold. Når det gjelder den typiske "kryssleggcockpiten" er den ok dersom en bare seiler kryss i kuling fra vest den tiden en er på sjøen! Saken er vel at mange båtfolk, ikke minst mange med seilbåter er så konservative att alt som ikke er som det var før er det lite gang i. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.November.2009 Del på Facebook Svart 27.November.2009 Hvorfor skal man alltid ha så stort ratt ? - Alle bruker vel autopilot på de lange strekkene ? Rormann må kunne sitte i lo eller le og fortsatt kunne styre. Alternativet er 2 mindre ratt. Ellers en grei cockpit. Godplass, godt fotfeste og fine vinsjer (Andersen). Stort minus til blokken som storseilskjøte løper i. Bare i veien uten å fortjene det. dessuten så kan skjøte henge seg opp i utstyret på pedestallen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.