Jump to content

Hva slags cockpit foretrekker du i en seilbåt ?

sydspissen

Recommended Posts

min favoritt.....

2 benker maks 2m lange og maks en meter fra varandre så att man kan ta stød med benen!

vel skydded under doghouse, liten ratt, alle funksjoner går att nå før rorsman, så att man kan seile singlehanded og resten av besettningen kan ligge o sove på lebenken.........

den løsningen håller æven i havn, før 8 sittande rundt ett cockpit bord... :yesnod::smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Hei

Cockpiten på vår båt er ca. 4 meter brei. I tillegg kjem setene. Det kan utan problem sitja 10-12 vaksen personar der. Me har aldri hatt behov for noko å spenna føttene mot. Karmane er trygge og gode. To vaksne personar kan sova på dørken. Dansing har òg skjedd. Cockpiten kan dekkast til med cockpittelt eller bimini med ståhøgda. Det er seks dreneringshol. To med 40 mm diameter og fira med 60 mm i diameter. Alle med utløp over vasslina.

Det er ingen fare for å få bommen i hovudet når ein står i cockpiten.

Me har aldri hatt sjø i cockpiten.

Rormannen sit godt og slepp å klamra seg fast sjølv om det er dårleg vær.

To vinsjar og åtte avlastarar handterar alt av tauverk i cockpiten, men alle fall og reveliner på masta.

Etter mi meining så er dette ein god cockpit for våre behov, som er både i hamn, som bustad, dykketurar (mykje utstyr) og havseglas.

Ask

for turseiling og havneliv synes jeg at Dufour Grand Large serien har den beste løsningen.

Det jeg setter stor pris på er følgende:

- Nedfellbar luke akter som gjør at en både har en god benk og fin utgang hvis en ligger med akterenden inn

- rom for redningsflåte under dekk

- to ratt

- fastmontert bord som tar liten plass når det ikke benyttes

- lav høyde på dekket slik at man ser godt forover selv om man sitter

- "rette hjørner" og jevn høyde på cockpitsargen gjør at man sitter godt

- bra med dørkareal som gjør at en kan bevege seg fritt

- gode støtter for bena ved seiling på kryss

- jeg har også plassert plotter og ST60 instrumenter slik at de er lett å betjene.

Det jeg savner er et bredere bord, mitt er ubrukelig hvis en ikke kan slå ut klaffene. Dette får en på 405 og større.

cockpit1.jpg

cockpit2.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Bilde_av_akter,_2.jpg

Så, så gutter dette er den optimale cockpit. Synes de andre blir litt lekebåter :lol:

Men enig ellers at nye Bav 38 har for lav cockpit. Synes karmene er alt for lave. Sun Flyer og Framtia sine cockpiter er bra. Synes bevegelsemønstret ved seiling er bedre ved 2 ratt en ett stort.

Gjelder selvfølgelig i de båtene som har plass til 2. Senter-cockpit er ikke min greie. Men slik er vi alle forskjellig

Vi sees!

Baatsmann; Den bav 42-cockpiten får denne vurderingen:

1. Turseiling innaskjærs 6/10 Mangler enkel tilgang til storseilskjøte og fall

2. Turseiling utaskjærs 5/10 Trekker for at den mangler buet sete bak rattet.

3. Regatta seiling 5/10 Hva i svarte gjør det bordet der. Må man virkelig på badeplatformen for å justere akterstaget? Hvor er kontrollen til løygangen?

4. Comfort i havn 8/10 Men hvor gjør av setet bak når du ligger med hekken inn? Trekker for buen i forkant som gjør det ubehagelig å sitte på sjefsplassen..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Er det liksom briskesegtid her nå gutter :giggle:

For å kunne si at man har den beste cocpiten så blir det gjerne egne preferanser det går på , noen vil ha gode comfortable sitteplasser ,andre stort arbeidsareale , noen vil ha gode sitteplasser som man kan ta ut når man vil ha stort arbeidsareale.

Det jeg synes er viktigere er å kunne trekke ned kicken med en hånd uten å bruke vinsj under full belastning , å føle roret gjennom rattet som om man holdt i en rorkult , å ha alle trimmemuligheter innen rekkevidde av en kvalitet som gjør at man ikke sliter seg svett ved små enkle manøvre.

Redigert av Enzo (see edit history)

Framtia: her er vurdering;

1. Turseiling innaskjærs 7/10 Manglende kontroll over storseil som bav. Men fint å kunne minimere bordet.

2. Turseiling utaskjærs 6/10 Tryggere enn jeanneu foran rattet, men mangler bøyle. Rormann kan kun holde seg fast i rattet. Slitsomt. Pluss for vindskjerm.

3. Regatta seiling 4/10 Dette funker dårlig.

4. Comfort i havn 8/10 Men obs; mangler liggelengde på benkene.

Kan snu og heve akterstagstrammeren. Og ved hyppigere bruk ville det vært tema. Nå det gjelder

krenging, har jeg kun bruk fotstøtten og sittet ute på halsen som er formet. Savner ikke buet sete.

Løygang kan løses med tyskerskjøte. Og det er vel denne båten som er "overrep av norske deltagere i arc".

Bakdelen i cockpit er ofte den omtalte buen ved nedgang. Den ødelegger en del av uteplassen.

Vi sees!

Her er litt forskjellige meninger. Jeg liker cockpit der man kan sitte ved siden av nedgangen og se på alle instrumenter, styre autopilot og se på plotter/radar. I tilleg skal jeg ha alle fall trøkket ditt. Hvis jeg er bak ratta er jeg på vei inn eller ut av havn og trenger instrumenter og plotter/radar. Fallene har jeg ingen bruk av der.

Dette er min forskrift til turbåt. Den jeg har i dag har dobbelt instrumentsett i cockpit, over nedgang og på pidestall. Plotter/radar er montert i 360grader vribar pod bakerst på cockpitbord.

Bomen er i 2m høyde fra dørk og slutter ved nedgangstrappa.

Starter i vinter bygging av doghouse med 19" nedsenkbar skjerm i tak koblet mot plotter i tillegg til eget 800w stereo/dvd anlegg.

Litt pussig at ingen liker Bavaria cockpit'er når alle kjøper disse båtene ??

Siden jeg har en så kan jeg jo kommentere:

Som Sun Flyer har påpekt så er de avrundede ryggstøene en klar ulempe. Vinkelen på ryggstøet er imidlertid grei på min båt.

Fotstøtte på kryss funker hos meg, men kun dersom man er lenger enn 1,80 eller så.

Cockpiten er ikke spesielt dyp - men ikke av de grunneste heller. Jeg får ikke angst i min båt, men andre kunne kanskje ønsket seg mer trygghetsfølelse i cockpit.

Har seilt med båter som har hatt bedre cockpit, og båter med dårligere for utaskjærs kryss i mer enn 10 m/s

(det virker som om det er referansepunktet).

S/Y Surprise

Har seilt med båter som har hatt bedre cockpit, og båter med dårligere for utaskjærs kryss i mer enn 10 m/s

(det virker som om det er referansepunktet).

Enig. Det virker litt søkt at så mange sier det er viktig med cockpit som fungerer i kuling på havet når de samme folkene ligger i havn 95% av tiden og de lengste havkryssene som blir seilt er mellom færder og skagen.

Syns det er naturlig at mange velger cockpit som funker best i havn.

Sikt forover fra en behagelig posisjon er viktig. Seilene utgjør en vesentlig hindring for utkikken, og jeg er skeptisk til høye overbygg som ytterligere forringer utkikk samt mulighet til å se seilene (skjøtehjørner, akter- og underlik, og ikke minst lus).

Og stående er ikke en behagelig posisjon over tid.

En annen faktor som jeg har lagt merke til: i båter med rorkult og instrumentene over nedgangen så er bestandig mannskap i cockpit i veien for rormannen når han vil se instrumenter. Vi vil jo ikke ha mannskapet nede i le heller.

Fordelen med denne instrumentplasseringen framfor på pidestall er at hele besetningen (i cockpit) kan se instrumentene.

Det beste er jo digre racing-instrumenter på masta, men den kostnaden ligger såpass langt nede på investeringsplanen til de fleste at de aldri blir realisert.

S/Y Surprise

Vind. logg og autopilot kan jeg godt ha på pidestallen, av samme årsaker som du nevner NOR_Gandsfjord.

Plotteren derimot er kjekk å ha beskyttet under sprayhood.

I tillegg liker jeg å ha vinsjer på "utsiden" av cockpitkarmene, slik den båten fra Oluf har det. ( Luffe 4004 )

Da slipper "hekletøyet" å hekte seg fast i ølbokser eller andre viktige installasjoner i cockpiten.

Jeg har ingen vinsjer under sprayhood, men kunne godt tenkt meg en til f.eks preventer på storseilet.

( Fester en blokk på baugen, og trekker preventer-skjøte frem, og deretter helt bak til cockpit )

Har nemlig erfart at vinsjer kan ha en tendens til å stå under vann, da man helst raskt skulle ha sluppet ut på skjøter.. :smiley:

En vinsj midt i båten vil alltid ( forhåpentligvis ) være "tørr", slik at man slipper å dykke for å få skuta opp fra en kraftig broach.... :rolleyes:

Noen som har synspunkter på hvordan man pleier å tre preventer-hyssingen ?

Dette med instrumenter som vind og logg/dybde kun på pidestallen mener jeg er en uting som har kommet de siste 10årene når disse chartercocpitene har blitt populære.

Det er somregel på turbåter og da er det veldig greit å kunne se disse tingene mens man sitter framme i cocpiten der man ofte sitter underveis og flere kan da følge med på tingenes tilstand , når det evnt er regatta for de som seiler det så er det like viktig at mannskapet ser disse tingene, jeg har selv turbåt med instrumenter på masten i tillegg til framme i cocpit og det er fantastisk fint å altid kunne se det man vil uansett hvor man er fra masten og bakover i båten , et mastebeslag og 2-3multier koster nok fra 15lapper og oppover men det er absolutt verdt det.

Multidisplay ved siden av sengen er også noe jeg ønsker meg men det har jeg ikke i denne båten (det kommer i neste båt).

Redigert av Enzo (see edit history)

Når det gjelder wincplassering har Hulda det sliK.

akterskip_wincher.jpg

Den til BB er en Andersen 56EL. Den brukes også til å hale storseilet, smeller opp på no time. Dessuten brukes den til akteranker. Har egt akterankersystem liggende i kjelleren nå. Der har det ligget et par år. Ellers brukes de akter til genoaen. Det er et par Andersen 44 (?) som brukes til reving, jib preventer, etc. som jeg også rekker fint fra styrepos. Kunne tenkt meg et par wincher til. En båt ved navn Northern Light (Bjelke/Shapiro) har samme filosofi som meg. Man skal ikke ha mer tau i bruk til en hver tid enn det man har wincher til. Jeg ser frem til å kunne plukke vekk avlasterene.

I forhold til mange andre har jeg den fordelen at jeg kan gjøre endringer, vesentlige endringer. Bare å sette vinkelsliperen i båten og sveise noe nytt. Og det er mulg det blir slik, for at jeg skal få inn et par wincher til som jeg skal kunne betjene fra styreposisjonen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Enig. Det virker litt søkt at så mange sier det er viktig med cockpit som fungerer i kuling på havet når de samme folkene ligger i havn 95% av tiden og de lengste havkryssene som blir seilt er mellom færder og skagen.

Syns det er naturlig at mange velger cockpit som funker best i havn.

Jeg er enig i den siste linjen din.

Kommentaren om seilas mellom Færder og Skagen, kan virke litt underlig. Er du sikker på at du har seilt i området når det er drittvær? Når det meldes 'stort hav ved Færder'. Da vil jeg heller være midt uti et eller annet sted med dypt vann enn akkurat der. Krysset mellom Skagen og Færder kan nok være litt av en utfordring. For noen uker siden ramlet sjøer over Hulda rett nord for Tisler. Lenger øst, i Sekken er det gjerne krappere bølger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...