sydspissen Svart 28.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Synes også mange langturseilere sliter med farvannet rundt våre breddegrader, og at de melder om enklere forhold de fleste andre plasser. Det kan vel også være temperaturen som er årsaken. Det kan bli kaldt og guffent her i nord med kuling over Skagerrak. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 De fleste av oss er vel sommerseilere som ønsker en god cockpit som fungerer godt i havn?! Jeg har selv overtatt en Vista sist sommer som har en helt håpløs liten cockpit. Derfror river jeg ut alt og bygger en ny cockpit som er ca. 50 cm bredere og 70 cm lengre. Det gir oss en uteplass fra to dårlige sitteplasser til seks gode sitteplasser. Når vi bruker båten så er det ute vi er. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Kommentaren om seilas mellom Færder og Skagen, kan virke litt underlig. Er du sikker på at du har seilt i området når det er drittvær? Når det meldes 'stort hav ved Færder'. Da vil jeg heller være midt uti et eller annet sted med dypt vann enn akkurat der. Krysset mellom Skagen og Færder kan nok være litt av en utfordring. For noen uker siden ramlet sjøer over Hulda rett nord for Tisler. Lenger øst, i Sekken er det gjerne krappere bølger. Poenget er vel at i drittvær velger man å ikke gå dette strekket. Men hvis det først blir nødvendig er jeg sikker på at det lar seg fint gjøre å seile en moderne campingvogn med grunn og åpen cockpit over dette strekket. Men siden det ikke er noe man oppsøker er det vel rimelig å anta at de fleste velger en cockpit som passer bra til det man gjør mesteparten av tiden; nemlig ligger i havn og nyter en lille en. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Når er det ikke hvorvidt båten greier seg, det gjør den, poenget er de som sitter oppi. Også på disse kanter kan været skifte. En tidligere bekjent har en plastskøyte på ca. 34 fot. Meget solid sak. Han seilte en augustettermiddag ut fra Skagen. Det er en del som gjør dette, og seiler etter fyrene på svenskekysten når de dukker opp ut på morrakvisten. Som sagt, ut fra Skagen i solskinn. En times tid fra land, vokser det opp en svart vegg over Danmark. Vind, regn, torden. Sjø i cockpiten flere ganger, det gjorde ingenting. Da det lysnet av dag, var han utenfor Käringön. Han skulle til Marstrand. Brottene inn til Käringön var for store til at han turde å gå inn. Dessuten tauet kan på en 8 fot jolle, som hadde snudd seg opp ned i løpet av natta. Han fortsatte nordover kysten til det løya litt før han fant det tilrådelig å gå inn. Med jolla opp ned. Men, himmel og hav, de fleste seilerene som blir solgt er campingseilere, og de seiler fra Hulda i lette vinder. Og jeg er helt sikker på at eierende er fornøyd. Og det er det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Puter, hører det hjemme i en cockpit ? Løse puter synes jeg er noe herk... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Hvor er rattet?? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Trenger ikke ratt for å ligge i havn vet du. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Dette er en 62'-båt. Den har rattet et annet sted enn i cockpit. Du ser det litt lenger ned på siden her: http://www.sailmoonshadow.com/about/ Legger til: She was built in Finland by Scandi Yachts and launched in 1986. She is a purpose designed short-handed blue water cruiser and has logged approximately 100,000 nautical miles to date Tilsvarer 4350nm per sesong - noen som slår denne? Og det uten ratt? tilsvarer vel ca 15 ganger kravet til medlemskap i havseilerforeningen (de med bøyene overalt) - i løpet av et år. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Store båter har gjerne to cockpiter..... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Trenger ikke ratt for å ligge i havn vet du. Det burde være standard i alle båter at rattet var lett å ta av. Jeg må løsne 4-5 unbrakoskruer og kvier meg for det. Kan ikke noen finne opp en hurtigkobling som kan montere rett på en eldre kilesporløsning.? Tusenvis av båter vil kjøpe det. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 (redigert) Jeg synes Hanse har en fin og ryddig cockpit. Grill og folderatt bør jo være obligatorisk i alle cockpiter. Redigert 29.November.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Her er det gjort sjøklart! Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Hva med denne da sydspissen? Her er vel cockpiten som tilfredstiller de fleste? Damecockpit fritt for tau og winsjer, men full av løse puter og salongbord forut, og en aktre cockpit hvor alt av tau og winsjer lett kan betjenes av skippern og medbrakte winsjgorillaer.... Og legg merke til lett adkomst mellom rattene ved akterfortøyning. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
sydspissen Svart 29.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 De damene burde heller vært med ut her: Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 He he. Det er ikke særlig høy solfaktor over cockpiten til Fedor Konyukhov. Men trygg i dårlig vær er den. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Sun Flyer Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Når er det ikke hvorvidt båten greier seg, det gjør den, poenget er de som sitter oppi. Også på disse kanter kan været skifte. En tidligere bekjent har en plastskøyte på ca. 34 fot. Meget solid sak. Han seilte en augustettermiddag ut fra Skagen. Det er en del som gjør dette, og seiler etter fyrene på svenskekysten når de dukker opp ut på morrakvisten. Som sagt, ut fra Skagen i solskinn. En times tid fra land, vokser det opp en svart vegg over Danmark. Vind, regn, torden. Sjø i cockpiten flere ganger, det gjorde ingenting. Da det lysnet av dag, var han utenfor Käringön. Han skulle til Marstrand. Brottene inn til Käringön var for store til at han turde å gå inn. Dessuten tauet kan på en 8 fot jolle, som hadde snudd seg opp ned i løpet av natta. Han fortsatte nordover kysten til det løya litt før han fant det tilrådelig å gå inn. Med jolla opp ned. Jeg er totalt uenig i at mannen var tryggere ombord i skøyta enn i en moderne båt. For det første har tunge skøyter lavt fribord og får dermed vann i cockpit veldig lett. For det andre utviste fyren dårlig sjømannskap ved å seile uten å forberede båten til været som skulle komme. For det tredje hadde han jo vært framme lenge før hvis han hadde seilt en sånn båt som jeg har.. Men det er klart at en ekstra trygg båt kanskje kan berge en dårlig skipper. Men bare til en viss grad. Selv syns jeg en rask, lett båt er tryggere enn en tung skøyte. Mye pga enklere og smartere seilhåndtering. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Jadda, jadda. Når er noe av kunsten å få ned farta når været er dårlig. En 8 fot Pioner opp ned var et utmerket drivanker. Det er ikke noe gøy å feie inn i svenskekysten midt i natte svarta når det blåser 20 m/s. Hadde forresten en tur en gang over fra Skagen i Sylfiden, en Conqubin 38. Eldste sønnen min og jeg. Fjern buldring påkalte oppmerksomheten. Det var i september, så jeg trodde det var svensk marine som holdt øvelse. Det blåste, så jeg hadde nok å henge fingrene i. Kalte opp Göteborg radio på VHF'en for å høre om jeg var på vei inn i en øvelse. "Neej", sa radiodamen: "men det blåser ju femton sekundmeter, økande!!!" Jo, svarte jeg, ingen torden heller??? "Ingen åska meldt" svarte damen. En halv time etter fikk jeg det verste tordenværet jeg har vært ute i. Det vil si, jeg hadde ett syd for Færder en gang, men da blåste det ikke så innmari. Hvorom alt. Sylfiden var noen mil utenfor Havstensund. De 15 sekundmetrene fortonet seg som blåbær i vindrossene som innhentet oss. Det regnet så det var vanskelig å puste. Som Bergen på sitt aller beste. Sjøene grov seg fort opp. Det var tidlig på ettermiddagen og fremdeles dagslys. Brottene innover Gule Humpen avtegnet seg klart. Så jeg tok tjansen å brakk inn mot kysten. Dette var lenge før GPS var allemannseie. Papirkart, klokke og kompass var sakene jeg hadde. Og antakelsen om at der det ikke brøt, var det vann nok. Aner ikke hvor fort det gikk, men Sylfiden hadde til tider hele fordekket under vann. Vi var nok på vei til å seile oss ned. En svensk skjærgårdskrysser er ingen surfemaskin. Akkurat der ville nok en moderne campingseiler gjort det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.November.2009 Link til dette innlegget Svart 29.November.2009 Det burde være standard i alle båter at rattet var lett å ta av. Jeg må løsne 4-5 unbrakoskruer og kvier meg for det. Kan ikke noen finne opp en hurtigkobling som kan montere rett på en eldre kilesporløsning.? Tusenvis av båter vil kjøpe det. tror de fleste båter har den lösningen, ivartfall Edson....en mutter så er ratten lös, (inga verktöy!), faktiskt enklare en folderatten ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 30.November.2009 Link til dette innlegget Svart 30.November.2009 Jeg har Lewmar, og der er rorbremsen i senter. Altså i stedet for sentermutteren. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Jeg er litt sugen på Moody 54, og da er vi tlbake til innlegg nr 1, hvor jeg spurte om dere liker "rullator" cockpiter. Jeg synes det ser lekkert ut ! Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Flybridge uten seter/ratt/kjøleskap er sikkert det neste hotte. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Sydspissen = Lano2? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Det er fint nå, ja. Men dette er jo en halvbåt som går på skjeve mye av tiden. Hvis man legger til 20 grader krenging ser det ikke slik ut... Moody er katamarankomfort for de som bare liker halvbåt. Funker det under seilas? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
quantumduck Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 (redigert) Moody er katamarankomfort for de som bare liker halvbåt. Det er det mange andre heltbåter som er også (du har dobbelbåt, til orientering :o) Det viktigste er at cockpit funker under seiling. Det må være mulig å sitte på ripa og styre, det må være lagt opp til at man kan støtte beina mot noe når det krenger, og det må være god plass. En god del av dette behøver ikke være noe kompromiss i forhold til komfort. I mange båter prioriteres f.eks. plass under dekk på bekostning av plass i cockpit. Men hvorfor ha køyeplass til 6 om det ikke funker for 6 i cockpit, under seiling og i havn, man vil jo gjerne spise ute, og været tillater stort sett dét, særlig når man har cockpittelt. En seilbåt trenger ikke være konstruert som en campingvogn for å være komfortabel på tur. Man må ikke på død og liv ha en svær pidestall med diger plotterskjerm. På båter hvor det ikke gir mening å ha doble ratt kan man likegodt ha rorkult, den tar liten plass, og hindrer ikke passasje slik som et digert ratt. Redigert 23.Januar.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2014 Denne cockpiten foretrekker jeg : Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.