quantumduck Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) Flott cockpit, minner litt om min såkalte bayerske campingvogn, dog har jeg bare teak på benkene. Løygang og ratt så vi kan sitte på ripa og styre må vi nesten ha, eventuelt rorkult. Jeg syns forresten det er greit at underlaget jeg sitter på når jeg styrer skrår utover for å kompensere for krenging, og at det fins tilsvarende oppbygning på dørken bak roret om jeg vil stå der og styre. Noe å sette beina mot er også bra. Jeg skjønner at noen vil ha fast bord i cockpit, men hvis man seiler alene uten selvslående fokk trenger man plassen å bakse på ... http://www.charter-direkt.com/fileadmin/c-upload/59/Bavaria_38match%20001.jpg Amy Winehouse eller Marie Antoinette har nok ingen av oss hatt under dekk (unnskyld uttrykket), og bra er det for de ville muligens fått en bulk i høysåta si hvis de prøvde å sitte i salongen? Alle andre, også de som bikker to meter, har meget god klaring rundt planeten, og de smeller ikke hodet i taket om de lener seg bakover i sofa'n heller. Resultatet av smalt overbygg er god plass på dekk, romslig dekkslayout betyr at man kan bære en ølkasse på utsiden av vantene uten å måtte snu den på langs lærte jeg av en gammel sjøulk på Hvaler i sommer. Eller en tissetrengt labrador, eller en sovende unge, eller hundre handleposer, eller, eller. Og ikke minst; bedre sikkerhet og handlingsrom når man beveger seg på dekk under seilas. Det gir faktisk også litt kakse-følelse i min relativt billige og ikke så volumiøse båt å "sprade" på dekk mens jeg ser de rundt meg i havna med flere føtter, høyere fribord osv. må smyge ... de små gleder ... :o) Det er i det heletatt mye av det som funker godt under seilas som funker bra i havn også, men det markedsføres likevel ikke mot cruising-segmentet. Redigert 24.Januar.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Ideelt sett så ønsker jeg minst mulig tau i cocpit samt jeg ønsker instrumenter over nedgangsluke og ikke på pidestall slik det er vanlig å ha på mange av dagens båter, i tillegg er det kjekt med letthåndtert dekksutstyr og god skjermet sittemulighet under seil og sol. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 spennede å se de forskjellige preferansene til folk. Her er det jo ingen fasit, da vi alle har forskjellige behov! Selv har jeg lite erfaring med seilbåt, men har vært med å seile en 100år gammel skonnert og en tysk livbåt helbygget i eik Har ikke peiling på seilbåt, men synes det er mange flotte seilbåter da. Dybdegående og høyde gjør at jeg ikke vil ha seilbåt, og det går ikke i de områdene jeg ferdes i. Har masse grunne områder med steiner og undervannsskjær i områdene der jeg liker å ferdes. Det jeg tror er en god løsning på cocpit i seilbåt er for det første dype sitteplasser med rett vinkling i forhold til når skuta krenger, lavt overbygg så man har oversikten fremover og på siden, og rekker som er høye og trygge. Drenering er sikkert også viktig, da jeg ser for meg det kan bli lit vått i ruskevær. Ergonomi i forhold til winsjer osv. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
lano2 Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Hva med en bølge inn bakfra da quantumduck ? Åpen hekk er vel ikke drømmen i full storm vel ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Sånn bør det se ut. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Hva med en bølge inn bakfra da quantumduck ? Åpen hekk er vel ikke drømmen i full storm vel ? Seiler jo fra bølgene, må skjønne! Neida, det er fordeler og ulemper. Vannet renner fort ut igjen også, og det fins bølger som fyller cockpit uansett om hekken er lukket, tett luke ned til salongen er alfa og omega. Selv om alle har utfellbar stige er det lettere å kravle ombord med åpen hekk, er du utmattet og har fått en smell teller det også litt, utfra min bruk av båten vurderer jeg det som mer reell risiko. Om åpen hekk er en del av den ideelle cockpit har jeg ennå tilgode å mene noe bastant om, til "hverdags" er fordelene mest av praktisk art, lett for to- og firbeinte til og fra jolla, praktisk med avtagbar aktertofte for å få bedre plass når det trengs. Båten min har lavt fribord og ikke så dyp cockpit som mange andre i samme størrelse også. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) Sånn bør det se ut. Tilnærmet ideelt, men kan du sitte på benken med beina bakover og lene deg mot "sargen" (det er vel ikke helt riktig betegnelse?) Det blir jo et rent komfortspørsmål, og avrundingen du har i forkant av cockpit gir sikkert bedre ståplass på toalett/bysse/i akterkabin el.? Storseilskjøte når du fra styreposisjon? Hva setter du beina imot når du sitter med rorkultforlenger på ripa og båten krenger mye? Eller skrår flaten du sitter på nok til at det ikke behøves? Redigert 24.Januar.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) Ideelt sett så ønsker jeg minst mulig tau i cocpit samt jeg ønsker instrumenter over nedgangsluke og ikke på pidestall slik det er vanlig å ha på mange av dagens båter, i tillegg er det kjekt med letthåndtert dekksutstyr og god skjermet sittemulighet under seil og sol. Veldi enig......... på nesten all utomskjærsseiling så sitter vi fremfor ratten med autopiloten tilkopplet ....blir veldi bakvent o ha plotter o instrument bak oss.............. Doghouse er et must Redigert 24.Januar.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jawik Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 (redigert) For å kunne si at man har den beste cocpiten så blir det gjerne egne preferanser det går på , noen vil ha gode comfortable sitteplasser ,andre stort arbeidsareale , noen vil ha gode sitteplasser som man kan ta ut når man vil ha stort arbeidsareale. Det jeg synes er viktigere er å kunne trekke ned kicken med en hånd uten å bruke vinsj under full belastning , å føle roret gjennom rattet som om man holdt i en rorkult , å ha alle trimmemuligheter innen rekkevidde av en kvalitet som gjør at man ikke sliter seg svett ved små enkle manøvre. Er nå selv i doghouse modus. Sprayhooden tok kvelden i vinterstormen, så nå er tiden inne for en større modifisering av Singoalla 34 - alle store seilbåter har da to -2- cockpiter Utseende (båten - ikke skipper) er jeg ikke så opptatt av. Her satses det på god funksjon over tid. Når det kommer til cockpit og antall plasser en ønsker seg der for større kalas, er det jo smak og behag som avgjør dette. Jeg foretrekker restaurant e.l. dersom plassen blir for liten til å svinge seg. Har studert mange samlinger i cockpit hvor gjestene - for det er vel gjester en snakker om i de fleste tilfeller - nesten må trø i naboens mat for å komme seg til et annet sted når behovet melder seg. Kokken er vel den eneste som har det romslig siden han kan bevege seg fritt fra leider til bord. Samtlige andre sitter stuet rundt bordet og hygger seg. I Singoen kan jeg stue inn 6 personer rundt bordet og det er de seks som båten er beregnet for ut fra køyplasser - ikke medregnet sofaene i salongen. Da Singoen har to "adskilte" cockpiter vurderer jeg muligheten ved å bygge doghouse over den aktre delen slik at rormann, når han må avløse St.Peter, kan forbli tør med varmlufttilgang. Men så var det høyden på denne og utseende som BP folka sannsynligvis vil grine av. Nå som sprayhood er fjernet er det jo fri sikt over alt forover og ute på havet er det jo ingen andre som ser oss Muligens en nedfellbar sysak for å tilfredstille publikum på land. Et mindre doghouse eller sprayhood over bare lukenedgangen kan jo også være bra å ha siden jeg pleier å sitte der når været blir for ille og for å holde meg varm på beina. Andre må ha tillatelse fra meg før de kan oppta denne plassen. Ellers har vi jo god plass i den framre cockpiten som ellers pleier å tømmes så snart det regner eller været blir uutholdelig for svake skjeler. Noen som har synspunkter med hensyn til denne løsningen vil jeg gjerne høre fra dere. Muligens et bedre bilde Redigert 24.Januar.2014 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lano2 Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Veldig smart med en sånn vindmølle som kan blåse vind i seilene. I tillegg et lite halvtak over den ene cockpiten. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Reverserer vindmølla rett som det. Spesielt når jeg runder Stad. Halvtaket kan jo senkes / monteres på doghouse i lengderetning. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lano2 Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 Jawik, du hadde kledd denne cockpiten ! http://www.lengersyachts.com/en_GB/zaca-60-schooner.html Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2014 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?class=2188&sort=1&ref=fas&finnkode=46331708 Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Jawik, du hadde kledd denne cockpiten ! http://www.lengersyachts.com/en_GB/zaca-60-schooner.html Helt enig i at hun hadde kledd meg, ikke bare cockpiten, men det er litt i seneste laget for meg så jeg nøyer meg med denne i varmere strøk: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Enzo Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Se der ja en Amel 54, de er knallfine Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 ja den var fin, og en passe stor cockpit.......ikke noe dansegulv / cocktail bar der ikke Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 Trenger man 2 tørkestativer ? Kan man få Amel kun med et ? Har jo sett litt på denne.. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 25.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2014 (redigert) Akkurat nå så er vel dette favoritten min, men... litt mye plast-hikk PS! Veldig fin båt i bakgrunnen...etter 5:28 Redigert 25.Januar.2014 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.