dvil Startet 27.November.2009 Link til dette innlegget Startet 27.November.2009 Hei, Jeg ønsker innspill om Walker sitt system for lukket veivhusventilasjon. Jeg vurderer å montere det på en 1990 Perkins 4.108 diesel. Ifølge reklamen skal dette gi mindre oljelekkasjer, mindre støy og renere luft til motoren. http://www.walkerairsep.com/ En aktiv forhandler, Foley Engines, skryter voldsomt av systemet men har dårlig rykte (på internett). http://www.foleyengines.com/Default.aspx Jeg forstår funksjonen, men lurer på hvordan det blir nok vakuum i innsuget til å få undertrykk i veivhuset. Jeg trodde dieselmotorer stort sett gikk uten struping på innsugsiden. Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Hei. Jeg forsøkte med en annen type, med tank og filter. Den skulle separere oljedampen fra veivhuset til olje i tanken og luft ut gjennom filteret. Jeg trodde denne AirSep var noe av samme greia, er det ikke det da Min fungerte IKKE Oljedampen forsvant ut gjennom filteret og ikke en dråpe i tanken. Hvis dette er riktig, så forstår jeg ikke hva du skriver om "vakuum i innsuget og undertrykk i veivhuset"? På innsugssiden hvor du har turbo blir det vel alltid trykk, og udnertrykk og vakuum er vel det samme? Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
dvil Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Ja, beklager. Jeg skulle ikke brukt uttrykket vakuum. Det gjelder vel mer for trykk ned mot absolutt null. Det høres ut som om ditt system er av samme sorten. En stk negativ erfaring er notert. Takk. Jeg forstår systemet slik at undertrykk i innsuget skal suge gasser fra veivhuset, og dermed skape undertrykk (i forhold til motorrommet). Dette fungerer bra på en bensinmotor. Men gjør det det på en diesel? Min diesel er uten turbo, men det skulle ikke gjøre noen forskjell (?). Redigert 27.November.2009 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) En motor uten turbo har vakuum i innsuget, men med turbo har den overtrykk. Vakumet på en dieselmotor uten turbo blir riktignok ikke høyt som i en bensinmotor, men likefullt vil det skape et sug i forhold til veivhuset som alltid har et lite overtrykk. Men jeg skjønner ikke helt poenget med denne tanken, vakumet i innsuget vil uansett suge til seg oljedampen og forbrenne den uten større problemer med røyk eller søl... Redigert 27.November.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dvil Svart 27.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Jeg var visst uklar igjen; jeg mente at trykket foran turboen burde bli likt som for motor uten turbo. Boksen skal separere brukbar olje ut av dampen og la den renne til sumpa. Bare fordeler, da blir jeg litt skeptisk.. Redigert 27.November.2009 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.November.2009 Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Relevant artikkel fra en guru: Crankcase ventilation Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 28.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2009 Takk for den! Der lærte jeg mye. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 3.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2010 Her kan man lære enda mer: Crankcase Ventilation & Cummins 5.9 B Series Marine Diesel Jeg hadde ikke sett denne artikkelen før, selv om den ligger veldig synlig på samme site. Kom tilfeldigvis over den når jeg skulle finne noe annet. Mvh Arne Armoa Sitér dette innlegget Link to post
AIRSEP Doctor Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 If anyone has any questions about crankcase ventilation or the Walker AIRSEP, let me know. I would be happy to participate in the discussion. Michael Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 (redigert) Dette er jo vanlig på stressa(trimmede) motorer til bil.. På bil språket kalles det Catch tank.. dog ikke vanlig og kjøre det inn på bunnpannen igjen da men tømmes etter at nivået øker.. en får slik tank på Skøyern(biltema) http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbehor...lasjon-styling/ Fordelen er jo at man slipper og dra all oljedamp inn på innsuget igjen og skitne til turbo ,intercooler etc Redigert 19.Januar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
AIRSEP Doctor Svart 19.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2010 (redigert) Min norsk er ikke så flink .. min apologies.For noe lavere hk motorer denne typen kan er fin, men AIRSEP er konstruert for høyere hk diesel motorer fra 100-1500 HP. De AIRSEP er tre systemer i ett: en CCV system, høy ytelse luftfilter og et luftinntak eller turbolader lyddemper. Det mounts direkte og pent på luftinntaket. Redigert 19.Januar.2010 av AIRSEP Doctor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hei, Michael, din norsk er mer enn god nok til at vi forstår. Men engelsk går også bra. Takk for innspill. Det jeg lurer på er om Walker-systemet er istand til å lage undertrykk i veivhuset (i forhold til motorrommet). I så fall har jeg tro på at moteren ville lekke mindre olje. Sitér dette innlegget Link to post
AIRSEP Doctor Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Ja absolutt. Det er en av de viktigste fordelene ved AIRSEP. Da AIRSEP første kom ut i ca 1989, eldre motorer som kan ha hatt oljelekkasjen problemer økt enormt. Ofte kundene ville ringe inn og si motoren problemet endret fra oljelekkasjer ... til rust på utsiden av oljen pan. : smiley: Den Airsep lavere veivhuset press negativ eller nær negativ. Gjerne hvis motoren er veldig slitt ... som ville ha en effekt på å få til den negative rekkevidde. Systemet ble standard fabrikk utstyr for Detroit Diesel marine motorer i 1989. Det er nå mange konfigurasjoner for DDC, CAT, Cummins, Volvo, MTU osv. .. Ekstra kraftig (CCE) AIRSEP systemer for kommersielle eller høy timers bruk i fiskefartøy. Yes Absolutely. That is one of the main benefits of the AIRSEP. When the AIRSEP first came out in about 1989, older engines that may have had oil leak problems improved tremendously. Often customers would call in and say the engine problem changed from oil leaks...to rust on the outside of the oil pan. The Airsep lower crankcase pressure to negative or near negative. Certainly if engine is very worn...that would have an effect on getting to the negative range. The system became standard factory equipment for Detroit Diesel marine engines in 1989. There are now many configurations for DDC, CAT, Cummins, Volvo, MTU etc... and heavy duty (CCE) AIRSEP systems for commercial or high hour use in fishing vessels. Michael Sitér dette innlegget Link to post
AIRSEP Doctor Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Her er en skjematisk diagram av systemet. Den lille filteret i tråd med veivhus gasser slangen er regulatoren, og regulerer veivhuset press. Here is a schematic diagram of the system. The small filter in-line with the crankcase fumes hose is the regulator, and regulates crankcase pressure. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Nå fikk vi svar på både norske og engelsk! Perfect! Der ga du meg det svaret jeg håpet på! Jeg har lyst til å prøve dette systemet. Vil du anbefale å føre oljeretur tilbake til oljepannen, eller til en kanne? Sitér dette innlegget Link to post
AIRSEP Doctor Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Vel bekomme. Du må returnere olje til olje panorere å beholde integriteten til veivhuset støvsuge AIRSEP skaper. Det er en lukket sløyfe. Hva slags motor har du .. og hva hestekrefter? Jeg kan gi en anbefaling når jeg vet det. Klikk for å email motor for systemet You are welcome. You must return the oil to the oil pan to keep the integrity of the crankcase vacuum the AIRSEP creates. It is a closed loop. What type of engine do you have..and what horsepower? I can make a recommendation once I know that. Click to email engine information for system Redigert 20.Januar.2010 av AIRSEP Doctor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Ok, takk. Det er en 1990 Perkins 4.108 50hk. Du er ansatt hos Walker Airsep? Jeg ser en Michael på websiden deres. Om du har lært deg norsk nå gjennom google eller lignende er det imponerende. Det hadde vært lettere å stole på anbefalinger fra en frittstående bruker, men jeg ser ingen grunn til å mistro dine opplysninger. Jeg kontakter dere når jeg er klar. Takk igjen for informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
AIRSEP Doctor Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Ja, jeg jobber med Walker. Jeg liker å dele vår kunnskap og snakket om våre produkter i forskjellige land. Her er litt mer info for 4108 kit. Vi har et kit som er universell for vårt delelager og små dieselmotorer som 4108. Vennligst se vedlagte bilder og diagram. Settet inneholder deler for installasjon, AIRSEP med høy ytelse luftfilter og lyddemper toppen, system regulator, og noen generelle fittings. Du må kanskje legge til noen små beslag eller slangen (fra lokale supply huset), avhengig av alderen på motor og konfigurasjon. Eksport prisen for denne pakken er $ 459.95 hver (NOK) pluss frakt. Inntak størrelse AIRSEP er 6cm. Michael Yes, I work with Walker. I enjoy sharing our knowledge and talking about our products in different countries. Here is some additional info for 4108 kit. We have a kit that is universal for gensets and small diesels like 4108. Please see attached pics and diagram. Kit includes parts for installation, AIRSEP with high performance air filter and silencer top, system regulator, and some general fittings. You may need to add a few minor fittings or hose (from local supply house) depending on age of engine and configuration. Export price for this kit is $ 459.95 each (USD) plus shipping. Intake size of AIRSEP is 6cm. Sitér dette innlegget Link to post
AIRSEP Doctor Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Walker nylig sluppet en ny høy ytelse luft filter for Volvo 74 & 75 serien motorer som erstatter de lager papir filtre. Vanntett, lang levetid vurdert, og vaskbar, det faller på plass uten motor modifikasjoner. Walker tilbyr nå en High Performance air filter for ALLE Volvo marine dieselmotorer. Like Walker AIRSEP on Facebook Redigert 9.April.2012 av AIRSEP Doctor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Har problemer med min walker airsep som ligner på bildet under, men uttaket mitt på motor er lavere på motorblokka og lavere enn filteret og det blir liggende olje der til det blir som en vannlås og til slutt blir en større mengde olje blåst inn i filteret og sugd inn i turbo (oljeslangen går altså under filteret og i en bue over og inn på toppen av filteret) Eg og en kompis tok en test igår og kjørte båten i plan (marsjfart) mens han løsnet slangen fra toppen av filteret. Etter en stund ga eg full gass og da blåste det plutselig en god del olje ut av slangen (kanskje 1/4 liter). Trenger filteret en vask? Hvordan regjøres det ? Motoren får ikkje for lite luft Det er en cummins 5,9 bta 330hk. Der er heller ikkje gjennomslag. Motorblokka er fabrikkoverhalt og har gått ca 150 timer. Kjører ofte på 12-1400 omdreininger, men på lengre turer drar eg den opp i plan en 15 minutters tid på slutten.... Har vurdert å legge uttaket til åndinga på ventildekselet som på bildet... tips ønskes Her er en skjematisk diagram av systemet. Den lille filteret i tråd med veivhus gasser slangener regulatoren, og regulerer veivhuset press. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
sap_2000 Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Uten å være noen ekspert synes jeg det høres rart ut med uttak et stykke ned på blokka?? Jeg valgte å sette på Racor sitt CCW system med frittstående filter på min QSB 5.9 En av grunnene var at jeg kunne montere filteret slik at det ble fall i slangen fra ventildeksel til filter, samt fall på retur til bunnpanna. Lagde en brakett og satt den utenpå intercooler. Eneste stedet det ikke er fall er fra CCW filter og til innsug ved turbo men der er det ikke mer oljedamp igjen. Kan virke som om det kommer vel mye olje/ damp fra motoren din. Jeg har kjørt ca 700 timer med mitt system. Byttet filter etter ca 400 timer (kontrollerer jevnlig og filterhus har blow-up indikator) og det var da ikke engang mettet nok til at det hadde dryppet i bunn av filterhus. Returslangen til bunnpanne har dermed aldri sett olje. Mener jeg postet noen bilder når jeg satt inn systemet i 2013 eller 14. Søk på Racor CCW så finner du det nok :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Trophy Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Uttaket er vel bare et par cm under toppen av blokka, men blir nok en stor høydeforskjell hvis uttak flyttes til ventildeksel. Det vil vel kanskje hindre oppsamling av olje i slangen. Har en sånn blowup sak på filterhuset eg og. Den har aldri løst ut... Skal ta en titt på Racor ccw når eg kommer hjem til PC'n Redigert 15.Juli.2016 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Her er et bilde av hvordan det er på motoren min. Man ser den gråbrune slangen fra uttaket til det lille filteret og slangen videre under hovedfilteret og opp på toppen av filteret. Når man sammenligner med bildet i post 14 så mener eg at eg kanskje kan fikse problemet med å lage et nytt uttak til åndingen på ventildekselet og dermed fjernet "vannlåsen". Da slipper eg kostnaden med å kjøpe nytt utstyr tenker eg http://www.sbmar.com/wp-content/uploads/2015/09/Airsepone.jpg Redigert 15.Juli.2016 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Da var oljeåndinga endret og det ser ut til å fungere. Ingen oljefilm på giret, men har en mistanke om for mye olje på motor. Se bilde av peilepinner.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.