Jump to content

Søker erfaring med Walker AirSep veivhusventilasjon


dvil

Recommended Posts

Hei,

Jeg ønsker innspill om Walker sitt system for lukket veivhusventilasjon. Jeg vurderer å montere det på en 1990 Perkins 4.108 diesel. Ifølge reklamen skal dette gi mindre oljelekkasjer, mindre støy og renere luft til motoren.

http://www.walkerairsep.com/

En aktiv forhandler, Foley Engines, skryter voldsomt av systemet men har dårlig rykte (på internett).

http://www.foleyengines.com/Default.aspx

Jeg forstår funksjonen, men lurer på hvordan det blir nok vakuum i innsuget til å få undertrykk i veivhuset. Jeg trodde dieselmotorer stort sett gikk uten struping på innsugsiden.

Takker for innspill.

Link to post

Hei. Jeg forsøkte med en annen type, med tank og filter. Den skulle separere oljedampen fra veivhuset til olje i tanken og luft ut gjennom filteret.

Jeg trodde denne AirSep var noe av samme greia, er det ikke det da :confused:

 

Min fungerte IKKE :nonod: Oljedampen forsvant ut gjennom filteret og ikke en dråpe i tanken.

 

Hvis dette er riktig, så forstår jeg ikke hva du skriver om "vakuum i innsuget og undertrykk i veivhuset"? På innsugssiden hvor du har turbo blir det vel alltid trykk, og udnertrykk og vakuum er vel det samme?

Mvh Fantasy

Link to post

Ja, beklager. Jeg skulle ikke brukt uttrykket vakuum. Det gjelder vel mer for trykk ned mot absolutt null.

Det høres ut som om ditt system er av samme sorten. En stk negativ erfaring er notert. Takk.

Jeg forstår systemet slik at undertrykk i innsuget skal suge gasser fra veivhuset, og dermed skape undertrykk (i forhold til motorrommet). Dette fungerer bra på en bensinmotor. Men gjør det det på en diesel? Min diesel er uten turbo, men det skulle ikke gjøre noen forskjell (?).

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post

En motor uten turbo har vakuum i innsuget, men med turbo har den overtrykk. Vakumet på en dieselmotor uten turbo blir riktignok ikke høyt som i en bensinmotor, men likefullt vil det skape et sug i forhold til veivhuset som alltid har et lite overtrykk. Men jeg skjønner ikke helt poenget med denne tanken, vakumet i innsuget vil uansett suge til seg oljedampen og forbrenne den uten større problemer med røyk eller søl...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Dette er jo vanlig på stressa(trimmede) motorer til bil.. På bil språket kalles det Catch tank.. dog ikke vanlig og kjøre det inn på bunnpannen igjen da men tømmes etter at nivået øker.. en får slik tank på Skøyern(biltema)

 

http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbehor...lasjon-styling/

 

33292_l.jpg

 

Fordelen er jo at man slipper og dra all oljedamp inn på innsuget igjen og skitne til turbo ,intercooler etc

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Min norsk er ikke så flink .. min apologies.For noe lavere hk motorer denne typen kan er fin, men AIRSEP er konstruert for høyere hk diesel motorer fra 100-1500 HP. De AIRSEP er tre systemer i ett: en CCV system, høy ytelse luftfilter og et luftinntak eller turbolader lyddemper. Det mounts direkte og pent på luftinntaket.

 

walkerairsepworkboat_004.jpg

Redigert av AIRSEP Doctor (see edit history)
Link to post

Ja absolutt. Det er en av de viktigste fordelene ved AIRSEP. Da AIRSEP første kom ut i ca 1989, eldre motorer som kan ha hatt oljelekkasjen problemer økt enormt. Ofte kundene ville ringe inn og si motoren problemet endret fra oljelekkasjer ... til rust på utsiden av oljen pan. : smiley:

 

Den Airsep lavere veivhuset press negativ eller nær negativ. Gjerne hvis motoren er veldig slitt ... som ville ha en effekt på å få til den negative rekkevidde. Systemet ble standard

fabrikk utstyr for Detroit Diesel marine motorer i 1989.

 

Det er nå mange konfigurasjoner for DDC, CAT, Cummins, Volvo, MTU osv. .. Ekstra kraftig (CCE) AIRSEP systemer for kommersielle eller høy timers bruk i fiskefartøy.

 

 

 

Yes Absolutely. That is one of the main benefits of the AIRSEP. When the AIRSEP first came out in about 1989, older engines that may have had oil leak problems improved tremendously. Often customers would call in and say the engine problem changed from oil leaks...to rust on the outside of the oil pan. :smiley:

 

The Airsep lower crankcase pressure to negative or near negative. Certainly if engine is very worn...that would have an effect on getting to the negative range. The system became standard

factory equipment for Detroit Diesel marine engines in 1989.

 

There are now many configurations for DDC, CAT, Cummins, Volvo, MTU etc... and heavy duty (CCE) AIRSEP systems for commercial or high hour use in fishing vessels.

 

Michael

Link to post

Vel bekomme.

 

Du må returnere olje til olje panorere å beholde integriteten til veivhuset støvsuge AIRSEP skaper.

Det er en lukket sløyfe.

 

Hva slags motor har du .. og hva hestekrefter? Jeg kan gi en anbefaling

når jeg vet det. Klikk for å email motor for systemet

 

 

You are welcome.

 

You must return the oil to the oil pan to keep the integrity of the crankcase vacuum the AIRSEP creates. It is a closed loop.

 

What type of engine do you have..and what horsepower? I can make a recommendation

once I know that. Click to email engine information for system

Redigert av AIRSEP Doctor (see edit history)
Link to post

Ok, takk. Det er en 1990 Perkins 4.108 50hk.

Du er ansatt hos Walker Airsep? Jeg ser en Michael på websiden deres.

Om du har lært deg norsk nå gjennom google eller lignende er det imponerende. :cheers:

Det hadde vært lettere å stole på anbefalinger fra en frittstående bruker, men jeg ser ingen grunn til å mistro dine opplysninger. Jeg kontakter dere når jeg er klar. Takk igjen for informasjon.

Link to post

Ja, jeg jobber med Walker. Jeg liker å dele vår kunnskap og snakket om våre produkter i forskjellige land.

 

Her er litt mer info for 4108 kit.

 

Vi har et kit som er universell for vårt delelager og små dieselmotorer som 4108. Vennligst se vedlagte bilder og diagram. Settet inneholder deler for installasjon, AIRSEP med høy ytelse luftfilter og lyddemper toppen, system regulator, og noen generelle fittings. Du må kanskje legge til noen små beslag eller slangen (fra lokale supply huset), avhengig av alderen på motor og konfigurasjon. Eksport prisen for denne pakken er $ 459.95 hver (NOK) pluss frakt. Inntak størrelse AIRSEP er 6cm.

 

Michael

 

airsep_genset_kit.jpg

 

genset_system_schematicweb.jpg

 

Yes, I work with Walker. I enjoy sharing our knowledge and talking about our products in different countries. Here is some additional info for 4108 kit.

 

We have a kit that is universal for gensets and small diesels like 4108. Please see attached pics and diagram. Kit includes parts for installation, AIRSEP with high performance air filter and silencer top, system regulator, and some general fittings. You may need to add a few minor fittings or hose (from local supply house) depending on age of engine and configuration. Export price for this kit is $ 459.95 each (USD) plus shipping. Intake size of AIRSEP is 6cm.

Link to post
  • 2 år senere...

Walker nylig sluppet en ny høy ytelse luft filter for Volvo 74 & 75 serien motorer som erstatter de lager papir filtre. Vanntett, lang levetid vurdert, og vaskbar, det faller på plass uten motor modifikasjoner. Walker tilbyr nå en High Performance air filter for ALLE Volvo marine dieselmotorer.

walkervolvohighaircfilter1817_copy.jpg

filterinstalled74p.jpg

Like Walker AIRSEP on Facebook

Redigert av AIRSEP Doctor (see edit history)
Link to post
  • 4 år senere...

Har problemer med min walker airsep som ligner på bildet under, men uttaket mitt på motor er lavere på motorblokka og lavere enn filteret og det blir liggende olje der til det blir som en vannlås og til slutt blir en større mengde olje blåst inn i filteret og sugd inn i turbo :confused:  :confused: (oljeslangen går altså under filteret og i en bue over og inn på toppen av filteret)

Eg og en kompis tok en test igår og kjørte båten i plan (marsjfart) mens han løsnet slangen fra toppen av filteret. Etter en stund ga eg full gass og da blåste det plutselig en god del olje ut av slangen (kanskje 1/4 liter). Trenger filteret en vask? Hvordan regjøres det ? Motoren får ikkje for lite luft

 Det er en cummins 5,9 bta 330hk. Der er heller ikkje gjennomslag. Motorblokka er fabrikkoverhalt og har gått ca 150 timer. Kjører ofte på 12-1400 omdreininger, men på lengre turer drar eg den opp i plan en 15 minutters tid på slutten....

Har vurdert å legge  uttaket til åndinga på ventildekselet som på bildet... tips ønskes

Her er en skjematisk diagram av systemet. Den lille filteret i tråd med veivhus gasser slangen
er regulatoren, og regulerer veivhuset press.

bilde

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Uten å være noen ekspert synes jeg det høres rart ut med uttak et stykke ned på blokka??

Jeg valgte å sette på Racor sitt CCW system med frittstående filter på min QSB 5.9

En av grunnene var at jeg kunne montere filteret slik at det ble fall i slangen fra ventildeksel til filter, samt fall på retur til bunnpanna. Lagde en brakett og satt den utenpå intercooler.

 

Eneste stedet det ikke er fall er fra CCW filter og til innsug ved turbo men der er det ikke mer oljedamp igjen.

Kan virke som om det kommer vel mye olje/ damp fra motoren din. Jeg har kjørt ca 700 timer med mitt system. Byttet filter etter ca 400 timer (kontrollerer jevnlig og filterhus har blow-up indikator) og det var da ikke engang mettet nok til at det hadde dryppet i bunn av filterhus. Returslangen til bunnpanne har dermed aldri sett olje.

 

Mener jeg postet noen bilder når jeg satt inn systemet i 2013 eller 14. Søk på Racor CCW så finner du det nok :-)

Mvh. SAP

Link to post

Uttaket er vel bare et par cm under toppen av blokka, men blir nok en stor høydeforskjell hvis uttak flyttes til ventildeksel. Det vil vel kanskje hindre oppsamling av olje i slangen.

Har en sånn blowup sak på filterhuset eg og. Den har aldri løst ut...

Skal ta en titt på Racor ccw når eg kommer hjem til PC'n

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Her er et bilde av hvordan det er på motoren min. Man ser den gråbrune slangen fra uttaket til det lille filteret og slangen videre under hovedfilteret og opp på toppen av filteret. Når man sammenligner med bildet i post 14 så mener eg at eg kanskje kan fikse problemet med å lage et nytt uttak til åndingen på ventildekselet og dermed fjernet "vannlåsen". Da slipper eg kostnaden med å kjøpe nytt utstyr tenker eg

http://www.sbmar.com/wp-content/uploads/2015/09/Airsepone.jpg

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...