Jump to content

øien 16 med 20 hk yamaha, forventet fart? Pris?


ibizafan

Recommended Posts

øien 16

har fått et tilbud om kjøpe en øien 16 uten styring ubrukt båt har ikke vært på sjøen, hva er ny pris øien 16 uten motor?

han som eier båten skal ha kr 30.000,- for båten er de mye?

dette er vel gode båter?

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Jeg leide en Øien 530 når jeg var i Bergen sist og overnattet på en rorbu.

 

Båtene er svært solide samt brede og fine. Mye plass oppi båten og perfekt til små fisketurer er min mening.

Båten jeg kjørte hadde en 2007 Tohatsu 20HK'er. Ikke noen fartsbåt, men mener å huske den gjorde rundt 15 knop med bare meg i båten.

 

Utseende er jo en annen kategori. Den er ikke pen og se på... med styrekonsollen veldig langt frem... men den er praktisk til tusen...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Øien 16 årsmodell 2000 og fra før de ble selvlensende.

 

oeien_16.jpg

 

Mener å huske at jeg da ga 60.000,- for ny båt og en 25hk motor.

Hvis husken min er sånn noenlunde meg meg mener jeg båten hadde en pris på 30-35.000,-

 

Hvilken modell er det du har fått tilbud på? Er den lik min eller en nyere modell?

 

Jeg har båten på hytten og den er ypperlig til fiske. Båten er bred og meget stødig. Med min 25 Hk motor går den ca. 24 knop på full spiker.

Den slår en del i sjøen allerede ved relativt små bølger og det slår fort en del sjø inn over styreposisjonen.

Link to post
Share on other sites

har fått pris på 28000.- ny fra forhandler.

den som jeg snaket om tidligre den er også ny.

har tenkt og bruke 20 hk yamaha 20 origin på den vilden da gå over 20 knop?

begge båtene er 2009 modeler.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

På min Øien 16 som er en 2000 modell har jeg en 25 hk Suzuki og ville ikke hatt en mindre motor. Mener min båt er godkjent for opptil 40 Hk, men har sett båter med 60 Hk. I følge Øien Båt er passelig motor 24Kw.

 

Med min motor går båten ca. 24 knop på full spiker med en person ombord. Tror du muligens vil ha litt liten motor om du skal ha med noen personer eller annen last. Båten er godkjent for inntil 6 personer.

 

oeien_16.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare på spørsmålet ditt direkte, kun referere til min egen oppfatning av båten. Som skrevet går min båt 24 knop. Kan dra av mye gasspådrag og holde en fart på ca. 20 knop. Testet dette med en håndholdt GPS for et par år siden.

 

Båten går enten i fartsområdet 0 - 8/9 knop eller i planefart fra ca. 18 knop og oppover. Er vanskelig å holde båten i fartområdet i mellom.

 

Hvis Øien Båt mener du vil få max 18 knop med en 20 Hk motor tror jeg igjen at du vil slite litt. Du må sannsyligvis gå med tilnærmet fullt gasspådrag om du skal holde båten i plan. Det er jo en relativt stor båt i forhold til andre åpne landstedsbåter.

Link to post
Share on other sites

jeg lurer fortsatt på om 20 yamaha er nok motor til min nye øien 16 båtens vekt er 2.40 kg uten motor.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på Øien`s hjemmesider, oienbaat.no. Det er flere 16 fotere bygd av Øien. Hvis du ser hva som er max godkjent på din modell, bør det gi et godt pekepinn på hva som er passende motor. Evt ta en telefon til Øien og spør.

 

Dersom dette er en modell uten kjøl vil jeg tro 20 hk er greit nok med en eller to i båten, men ved større belastning vil den nok slite :sweat: Det store adrenalin-kicket blir det nok neppe.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...