Jump to content

Farlig kollisjon mellom seilbåt og tråler


Janoho

Recommended Posts

Norske sjøspeidere kolliderer med nederlansk tråler

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235440

Nordmennene hadde skylda, de kjørte på feil side av leie.

Dette sier Nederlansk kaptein på fisketråleren.

 

Er det ikke slik at man uansett har vikeplikt for seilbåter ?

Gjelder dette også når seilbåten går for motor ?

 

Skal bli interessant å se hvordan dette løses !

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at det er best at vi venter med å dømme noen i denne saken.  :nono: Det er jo en etterforksning som pågår og et resultat foreligger om et par dager.... Da vet jo hva som hendte og skyldspørsmålet blir gjerne avgjort.

 

Jeg er nå i allefall av den oppfatning at en sak som oftest har flere sider, og en etterforskning vil gjerne bringe hendelsesforløpet på banen.

 

Jeg ser jo her at det åpenbart er noen som kjenner saken bedre enn media og nederlanske politimyndigheter siden de alt har dømt i saken  :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei. .

 

Er det noen som har posisjonen for forliset? Det kan ikke være lett å navigere i farvannet utenfor Vlissingen i nattebørket!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er en stygg sak, og flere enn meg er nok meget spent på å høre resultatet av etterforskningen.

 

Basert på det som er kommet frem i media har jeg hittil reagert på enkelte utsagn som skurrer og tanker som svirrer, f.eks:

 

Tre trålere kom noenlunde samlet og på samme kurs, den midterste skar plutselig ut mot styrbord og traff Mohawk midtskips på babord side   -   noen styremaskiner har en "default" som gjør at de legger hardt styrbord i tilfelle strømbrudd eller lignende. Det kunne ha vært meget beleilig i forhold til Sjøloven ......

 

Skipperen på Mohawk sier at han "gav full gass" like før kollisjonen i et forsøk på å komme seg unna   -   da blir spørsmålet: startet han motoren for anledningen, eller var den allerede i drift? Dvs.: var Mohawk egentlig seilfartøy, og hvilke lanterner førte man?

 

Hvis Mohawk virkelig var seilfartøy pr definisjon i denne situasjonen; da må skipperen finne seg i noen kritiske spørsmål om det strengt tatt var forsvarlig å seile i en slik smal og trafikkert led.

 

Uansett, det skal bli meget interessant  -  fra et sjørettmessig punkt  -  å høre det endelige utfallet.

 

I mellomtiden må vi bare glede oss over at man klarte å redde alle ombord uten skader, det er beundringsverdig!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kunne se av bilder igår, så det ut som seil var heist. Trodde det var forbudt, jeg. Fikk seile La Poste(Maxi rater 86') på utdrikkingslaget mitt, og da fikk vi beskjed om at det var forbudt å seile så stor båt innenfor Bygdøy.

 

Ellers er dette trist. Jeg var medlem i Sjøspeideren en gang i tiden, og selvom jeg aldri fikk seilt med Mohawk, føler jeg at jeg har et visst forhold til skuta. :rolleyes:

 

 

Redigert, fant bilde : http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00156/Mohawk_orig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg

Link to post
Share on other sites

Politiet i Nederland mener de har svaret etter å ha sett bildene fra radaren

Mere i VG

 

Måten denne artikkelen er skrevet på tyder iallefall for meg som om politiet mener kapteinen på tråleren har skylda.

 

Dette fordi de ikke ønsker å ta ytterligere forklaring av nordmennene og han sier at saken vil bli rettslig forfulgt.

 

Indikerer iallefall på dette, mulig jeg tar feil.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

En ting som slår meg er de må ha hatt utrolig gode rutiner.

Dersom fartøyet ble evakuert på 2 minutter, er det bare enestående.

Nå er det mere enn 30 år siden jeg var med KFUM Sjøspeidere og S/Y Mohawk II på tokt selv. Og da stod sikkerhet og godt sjømannskap i høysetet. Det tror jeg fortsatt at det gjør. Har alltid siden hatt stor respekt for den jobben som gjøres ombord i Mohawk. All honnør til de som driver foreningen og holder hjulene i gang. I Sjøspeideren lærer man virkelig hva gode holdninger til sjøs er! Tror det er mange som hadde hatt godt av å ha vært medlem i Sjøspeideren en periode.

Underveis var det alltid befal på dekk, i tillegg til de av mannskapet som hadde vakt. Alt var under kontrollerte former. Rutene som skulle seiles ble gjennomgått på forhånd, slik at man visste hva man kunne møte på. Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene. Har vondt for å tro at de har bommet så fullstendig på leia denne gangen heller, men klart det kan ha skjedd. Det finnes vel forholdsvis gode bilder på hva som egentlig har foregått, så vi får bare vente på dommen.

Godt at alt gikk bra med folkene ombord i båten!

Link to post
Share on other sites

helt enig - den er flott...

 

nå er den jo hevet, så jeg håper jo at den lar seg bygge opp igjen.... dersom den ikke er fullstendig splintret og delt i to, så lar det seg jo gjøre... noen som vet noe mer om tilstanden til den etter kollisjonen og om hvor store skadene er ?

Link to post
Share on other sites

Noen som vet noe mer om skyldspørsmålet?

 

Hørte eller leste et sted at det skulle avklares i løpet av uka. De to skipperne har gitt nokså forsjellige forklaringer, og myndighetene skulle ta stilling til hvem som hadde skyld bl.a ved å studere opptak av radarbilder. Dette skulle være klart i slutten av denne uka ble det sagt, men har så langt ikke hørt noe.

Link to post
Share on other sites

Har selv nylig vært i de trange ledene i Nederland nattestid og spenningsnivået stiger lett til over behagelig i dårlig vær. Mye boss i sjøen (store trær og sekker som flyter) store skip og annen trafikk, faktisk 100vis av lys som man skal skille fra hverandre) Selv om man lærer at man ikke skal stole blindt på GPS så er det et svært viktig hjelpemiddel om man ikke er kjent. Det er fort gjort å forveksle en grønn ledlykt med en grønn lanterne og motsatt.

 

Utifra hva jeg har fått med meg så håper jeg ikke Mohawk ene og alene får skylden for å ha ligget på feil side av leden. (selv om kapteinen i intervju vist på tv for meg virket å ha en oppfatning av at som seiler er ikke posisjon i led så nøye)

Ikke lett for oss å forestille oss hva som har skjedd, men å frikjenne fiskebåten fordi de hadde retten på sin side virker feil når det er de som braser inn i Mohawk og ikke omvendt. På sjøen viker man uansett før man treffer noe uansett om de kommer fra styrbord eller babord og er man kjent i et område og ser noen som oppfører seg "feil" og i tillegg er på kollisjonskurs så går det an å spør om "intention" på VHF osv.

 

Hadde Mohawk blitt truffet selv om de ikke ga gass og svingte "unna"?

 

PS. Overhørete en samtale på VHF i den engelske kanal for noen uker siden som lød noenlunde slik:

Vessel in position xx speed xx heading xx do not come any closer. I say again do not come any closer!

Etter hva jeg fikk med meg så var det et fartøy fra USA som har en nautisk mil sikkerhetssone mtp. sabotasje.

Kanskje unødvendig å si men båten som nærmet seg var ihvertfall rask med å skifte kurs.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Men hvordan gikk det med skyldsspørsmålet ?

 

Etter ulykken skulle myndighetene granske forløpet vha radarbilder, og det ble sagt at det ville ta ca en uke å få avklart skyld.

 

Siden har jeg forsøkt å få med meg det meste omkring dette men har ikke klart å få med meg hvem som fikk skylda og med hvilken begrunnelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...