Janoho Startet 19.Juli.2004 Del på Facebook Startet 19.Juli.2004 Norske sjøspeidere kolliderer med nederlansk tråler http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235440 Nordmennene hadde skylda, de kjørte på feil side av leie. Dette sier Nederlansk kaptein på fisketråleren. Er det ikke slik at man uansett har vikeplikt for seilbåter ? Gjelder dette også når seilbåten går for motor ? Skal bli interessant å se hvordan dette løses ! JOH Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 19.Juli.2004 Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 går du for motor er du motorbåt! men fiskeskipperen hadde jo sett den norske båten i 4 minutter sa han selv....?????????? burte han ikke ha tid til å gjøre NOE poå denne tiden????? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Juli.2004 Del på Facebook Svart 19.Juli.2004 Det er stor forskjell på forkjørsrett og påkjørsrett. Han kunne ikke vike styrbord sa han, men han hadde vel en spak for gasspådraget. 20/7-04 Fjernet en del av innlegget Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Jeg tror nok at det er best at vi venter med å dømme noen i denne saken. :nono: Det er jo en etterforksning som pågår og et resultat foreligger om et par dager.... Da vet jo hva som hendte og skyldspørsmålet blir gjerne avgjort. Jeg er nå i allefall av den oppfatning at en sak som oftest har flere sider, og en etterforskning vil gjerne bringe hendelsesforløpet på banen. Jeg ser jo her at det åpenbart er noen som kjenner saken bedre enn media og nederlanske politimyndigheter siden de alt har dømt i saken Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Hei. . Er det noen som har posisjonen for forliset? Det kan ikke være lett å navigere i farvannet utenfor Vlissingen i nattebørket! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Dette er en stygg sak, og flere enn meg er nok meget spent på å høre resultatet av etterforskningen. Basert på det som er kommet frem i media har jeg hittil reagert på enkelte utsagn som skurrer og tanker som svirrer, f.eks: Tre trålere kom noenlunde samlet og på samme kurs, den midterste skar plutselig ut mot styrbord og traff Mohawk midtskips på babord side - noen styremaskiner har en "default" som gjør at de legger hardt styrbord i tilfelle strømbrudd eller lignende. Det kunne ha vært meget beleilig i forhold til Sjøloven ...... Skipperen på Mohawk sier at han "gav full gass" like før kollisjonen i et forsøk på å komme seg unna - da blir spørsmålet: startet han motoren for anledningen, eller var den allerede i drift? Dvs.: var Mohawk egentlig seilfartøy, og hvilke lanterner førte man? Hvis Mohawk virkelig var seilfartøy pr definisjon i denne situasjonen; da må skipperen finne seg i noen kritiske spørsmål om det strengt tatt var forsvarlig å seile i en slik smal og trafikkert led. Uansett, det skal bli meget interessant - fra et sjørettmessig punkt - å høre det endelige utfallet. I mellomtiden må vi bare glede oss over at man klarte å redde alle ombord uten skader, det er beundringsverdig! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Draco17 Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Såvidt jeg kunne se av bilder igår, så det ut som seil var heist. Trodde det var forbudt, jeg. Fikk seile La Poste(Maxi rater 86') på utdrikkingslaget mitt, og da fikk vi beskjed om at det var forbudt å seile så stor båt innenfor Bygdøy. Ellers er dette trist. Jeg var medlem i Sjøspeideren en gang i tiden, og selvom jeg aldri fikk seilt med Mohawk, føler jeg at jeg har et visst forhold til skuta. Redigert, fant bilde : http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00156/Mohawk_orig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg ://http://pub.tv2.no/multimedia/na/arc...ig_156166b.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Politiet i Nederland mener de har svaret etter å ha sett bildene fra radaren Mere i VG Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 En ting som slår meg er de må ha hatt utrolig gode rutiner. Dersom fartøyet ble evakuert på 2 minutter, er det bare enestående. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Janoho Svart 20.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Politiet i Nederland mener de har svaret etter å ha sett bildene fra radaren Mere i VG Måten denne artikkelen er skrevet på tyder iallefall for meg som om politiet mener kapteinen på tråleren har skylda. Dette fordi de ikke ønsker å ta ytterligere forklaring av nordmennene og han sier at saken vil bli rettslig forfulgt. Indikerer iallefall på dette, mulig jeg tar feil. JOH Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 20.Juli.2004 Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Nye opplysninger er kommet : http://pub.tv2.no/TV2/nyhetene/article255130.ece Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Janoho Svart 20.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2004 Nye opplysninger er kommet :http://pub.tv2.no/TV2/nyhetene/article255130.ece Ja, så sannelig. Da burde de ta det til etterretning i stedet for å engasjere advokat til motsak. JOH Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.Juli.2004 Del på Facebook Svart 21.Juli.2004 En ting som slår meg er de må ha hatt utrolig gode rutiner. Dersom fartøyet ble evakuert på 2 minutter, er det bare enestående. Nå er det mere enn 30 år siden jeg var med KFUM Sjøspeidere og S/Y Mohawk II på tokt selv. Og da stod sikkerhet og godt sjømannskap i høysetet. Det tror jeg fortsatt at det gjør. Har alltid siden hatt stor respekt for den jobben som gjøres ombord i Mohawk. All honnør til de som driver foreningen og holder hjulene i gang. I Sjøspeideren lærer man virkelig hva gode holdninger til sjøs er! Tror det er mange som hadde hatt godt av å ha vært medlem i Sjøspeideren en periode.Underveis var det alltid befal på dekk, i tillegg til de av mannskapet som hadde vakt. Alt var under kontrollerte former. Rutene som skulle seiles ble gjennomgått på forhånd, slik at man visste hva man kunne møte på. Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene. Har vondt for å tro at de har bommet så fullstendig på leia denne gangen heller, men klart det kan ha skjedd. Det finnes vel forholdsvis gode bilder på hva som egentlig har foregått, så vi får bare vente på dommen. Godt at alt gikk bra med folkene ombord i båten! Sitér dette innlegget Link to post
ragtag Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 Jeg har gått og sett på Mohawk II flere ganger nede ved havnen i Oslo. Synes den er (var) den nydeligeste skuten i byen. Bra at all ble berget, men stor synd at Mohawk II gikk ned, virkelig triste nyheter. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Juli.2004 Del på Facebook Svart 23.Juli.2004 helt enig - den er flott... nå er den jo hevet, så jeg håper jo at den lar seg bygge opp igjen.... dersom den ikke er fullstendig splintret og delt i to, så lar det seg jo gjøre... noen som vet noe mer om tilstanden til den etter kollisjonen og om hvor store skadene er ? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Juli.2004 Del på Facebook Svart 24.Juli.2004 Noen som vet noe mer om skyldspørsmålet? Hørte eller leste et sted at det skulle avklares i løpet av uka. De to skipperne har gitt nokså forsjellige forklaringer, og myndighetene skulle ta stilling til hvem som hadde skyld bl.a ved å studere opptak av radarbilder. Dette skulle være klart i slutten av denne uka ble det sagt, men har så langt ikke hørt noe. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 25.Juli.2004 Del på Facebook Svart 25.Juli.2004 Har selv nylig vært i de trange ledene i Nederland nattestid og spenningsnivået stiger lett til over behagelig i dårlig vær. Mye boss i sjøen (store trær og sekker som flyter) store skip og annen trafikk, faktisk 100vis av lys som man skal skille fra hverandre) Selv om man lærer at man ikke skal stole blindt på GPS så er det et svært viktig hjelpemiddel om man ikke er kjent. Det er fort gjort å forveksle en grønn ledlykt med en grønn lanterne og motsatt. Utifra hva jeg har fått med meg så håper jeg ikke Mohawk ene og alene får skylden for å ha ligget på feil side av leden. (selv om kapteinen i intervju vist på tv for meg virket å ha en oppfatning av at som seiler er ikke posisjon i led så nøye) Ikke lett for oss å forestille oss hva som har skjedd, men å frikjenne fiskebåten fordi de hadde retten på sin side virker feil når det er de som braser inn i Mohawk og ikke omvendt. På sjøen viker man uansett før man treffer noe uansett om de kommer fra styrbord eller babord og er man kjent i et område og ser noen som oppfører seg "feil" og i tillegg er på kollisjonskurs så går det an å spør om "intention" på VHF osv. Hadde Mohawk blitt truffet selv om de ikke ga gass og svingte "unna"? PS. Overhørete en samtale på VHF i den engelske kanal for noen uker siden som lød noenlunde slik: Vessel in position xx speed xx heading xx do not come any closer. I say again do not come any closer! Etter hva jeg fikk med meg så var det et fartøy fra USA som har en nautisk mil sikkerhetssone mtp. sabotasje. Kanskje unødvendig å si men båten som nærmet seg var ihvertfall rask med å skifte kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Dummeste jeg har hørt på veldig lenge Stavanger Åssen i hule forventer han å ha 1 nm avstand til annen trafikk i kanalen ? Makan til tøv. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 27.Juli.2004 Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Skyldspørsmålet er fortsatt ikke avgjort, men de kan få et stort problem da båten ikke var forsikret for turen. Nyheter på P4 Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Ser ut som ting begynner å skje med Mohawk igjen, sånn smått og pent...... Får «Mohawk II» hjem for 1 euroSe mer her:http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle273294.ece Noen som kan tilby transport til Norge????????????????? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Noen som kan tilby transport til Norge????????????????? Dette er i orden. Mohawk har også kapitalsterke venner innen shipping.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 1.September.2004 Del på Facebook Svart 1.September.2004 Men hvordan gikk det med skyldsspørsmålet ? Etter ulykken skulle myndighetene granske forløpet vha radarbilder, og det ble sagt at det ville ta ca en uke å få avklart skyld. Siden har jeg forsøkt å få med meg det meste omkring dette men har ikke klart å få med meg hvem som fikk skylda og med hvilken begrunnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.