nimbuster Startet 28.November.2009 Del på Facebook Startet 28.November.2009 I høst tok jeg hjem påhengsmotoren, en Selva 9,9 hk 2-takt 2007 modell. Motoren har gått helt greit de få timene den ble brukt i sommer, men da jeg skulle kjøre den i ferskvannstønna hjemme begynte den å fuske. Syns den gikk veldig ujvent, men innimellom gikk den ok. Fikk ikke særlig turtall på den heller. Etter et par minutter begynte den å fuske mer igjen og så stoppet den. Da registrerte jeg oljesøl i ferksvannet. Etter det var det ikke mulig å få liv i den igjen. Hva kan det skyldes...hva har skjedd? Jeg kan liksom ikke se sammenhengen her...nesten som om propellhuset eller noe der nede skar seg, men det har jo ingenting med tomgang eller start å gjøre. Virker som om to feil oppsto samtidig, og som ikke har noe med hverandre å gjøre. Sikkert ikke bare bare å gjette hva som kan ha skjedd her... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Syns den gikk veldig ujvent, men innimellom gikk den ok. Fikk ikke særlig turtall på den heller. skrudde ut pluggene, blåste de rene og satte de inn igjen. Da gikk den faktisk pent og greit. Etter et par minutter begynte den å fuske mer igjen og så stoppet den. Dette kan nesten tyde på at motoren får alt for mye bensin, tenker da på forgasser som renner over ( fottør hengt se )eller hull i membranen på bensin pumpa ( hvis denne motoren har den veiv hus vakuum drevne type ) Syns den gikk veldig ujvent, men innimellom gikk den ok. Fikk ikke særlig turtall på den heller. Da registrerte jeg oljesøl i ferksvannet. Etter det var det ikke mulig å få liv i den igjen. ...nesten som om propellhuset eller noe der nede skar seg, men det har jo ingenting med tomgang eller start å gjøre. En skjæring nede i girhuset VIL påvirke motorens gange da alt går tyngre ... Fikk ikke særlig turtall på den heller. Hvor lett går motoren rundt når du dra i snora ?? En sjekk av girolja vil kunne avsløre eventuelle problemer ( vann/ spon ++ ), ei fiske sene viklet inn i propell akslingen kan ødelegge simmringene på få minutter... Heller egentlig imot et problem med girhuset da du nevner dette Vannet ble grått, og motoren stoppet En skal ha MYE olje bensinen før du begynner å farve vannet grått... så det kan være girolje som lekker ut, spørmålet bli hvor da det virket som om det kom fort ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
nimbuster Svart 28.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2009 (redigert) Tror du er inne på det når det gjelder girhuset, og ja, det kom brått. Det er uten tvil olje...girolje som kom ut, og sekunder etter stopper motoren. Må sjekke om igjen, om den er tung å dra rundt, men ..den starter ikke. Er det mulig at girhuset e.l. har skjært seg pgs for lite olje i girhuset f.eks.? PS:Ser du titulerer deg med snekkerbedrift...en her inne har en tråd med spørsmål om teakplater, for å lage f.eks. tofter...er det å få tak i? Redigert 28.November.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Er det mulig at girhuset e.l. har skjært seg pgs for lite olje i girhuset f.eks.? Uten olje VIL det skjære seg relativt kjapt... men kan ikke forklare hvorfor olja plutselig skulle forsvinne så kjapt ut i vannet.... har du tatt motoren ut av tønna ?? hvis ikke gjør det nå å ta en kjapp sjekk av tilstanden... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Skrotnisse Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Dumt spørsmål kanskje, men.... Er det ikke olje som følger med eksosen du ser ? Det kommer jo alltid olje i vannet når man kjører i stamp. Det har forøvrig vært endel problemer med forgasser/bensinpumpe på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Du får begynne fra en kant. Ta og drener gearoljen fra stammen. Samle opp olje, og sjekk mengde, om det er vann i oljen, metallspon. Hadde du motoren i gear når den stoppet, eller stod den i fri? Hvis du skrur ut tennplugger, skal du kunne dreie motoren greit rundt på propellen når den står i gear. Sjekk om det er god gnist på plugger (ikke hold i plugghette ). Skift plugger hvis gnist, og prøv å starte på nytt. Hvis død, drener flottørhus og bensinfilter. Sjekk koblinger, lufteskrue, om vann på tank. Du kan evt. pumpe manuelt på blære på bensinslange for å eliminere feil på bensinpumpe. Kanskje du etter dette kan angripe mer målrettet, og spørre om råd fra verksted som kjenner til disse motorene. Er det en spesiell svakhet på modellen, vil de som regel kjenne til dette. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 29.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2009 Flere gode råd her...takk! Er ikke særlig bevandret i påhenger-verden, men skal gå mer slavisk frem nå. Mest sannsynlig må jeg nå vente til våren, hvis kulda kommer får jeg ikke brukt utekrana. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.