Jump to content

Trenger tips til montering av kjølevanns "pickup"


Jeeracing

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt båt. Phantom 18 med 90 hester Yamaha.

 

Motoren står på brakett og er utstyrt med en propell som jeg mener må være en overflate propell. Den har ikke eksos utløp i senter av propellen.

 

Ettersom jeg har forstått har motoren varmskjært seg tidligere, og ved nærmere ettersyn er ikke dette rart. Vannintaket sitter 5 cm over båtens "bunn". Dvs 5 cm over vannet når båten er i plan. Riktignok spruter det fælt baki der...men det kan da ikke sprute nok til at motoren får kjølt seg?

 

Lurer da på og montere en såkalt "water pickup" sak. Men jeg vet ikke hvor det nye "inntaket" skal monteres på undervannshuset. Eller om det monteres høyere på stammen for den saks skyld. Noen som vet?

 

Det må også sies at selve propellhuset er påbygd som en spiss fremover. Er det dette som kalles nosecone?

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt!

 

Først og fremst hadde det vært fint om du kunne kommet med bilder. Av båten, motoren, proepell, montering osv. Da er det mye lettere for meg å svare på spørsmålene dine. Kommer du med bilder kan jeg finne ut hvilken propell du har, hvilket undervannshus osv.

 

Har selv en Phantom 21 med en 150 hk Yamaha som forøvrig står tilsalgs på Finn fordi jeg skal ha større motor.

 

Nederste delen av vanninntaket er i linje med bunnen når båten ligger i ro og jeg har ikke nosecone undervannshus.

 

Du har mest sannsynlig nosecone undervannshus som vil si at du har lavt kjølevannsintak fra før av. Da er det helt unødvendig med waterpickup. En waterpickup monteres på båten med slanger til kjølesystemet på motoren.

 

Du har mest sannsynlig en overflatepropell ja. Både nosecone undervannshus og overflatepropell er KOSTBART.

 

I motoren skal alarmen gå hvis den kjører seg varm og turtallet synker slik at du ikke kan gå over 2000 omdreininger.

 

Tror ikke du skal bekymre deg for undervannshuset er laget for høye monteringer med overlfatepropell.

 

Er braketten din hydraulisk? (Powerlift), eller motorheis på norsk.

Link to post
Share on other sites

Braketten er ikke hydraulisk. Fast. Den hever motoren ca 5 cm og bygger 20cm ut fra akterspeilet.

 

Har ikke nok greie på dette til å si hva jeg har. Men her er noen bilder.

 

Bilde

Bilde

 

Kosteskaftet indikerer vannnivået når båten er i plan...

Link to post
Share on other sites

Monteringen trenger du nok ikke å bekymre deg for. Min motor står like høyt og jeg har ikke brakett. Meningen med brakett er å bygge motoren ut fra båten. Dette fordi at vannstrømmene går opp bak båten. Det vil si at jo lengre ut fra båten motoren står, jo høyere kan den monteres som igjen resulterer mindre vannmotstand fordi mindre av motoren er nedi.

 

Den spissen du har på undervannshuset er også for å gi mindre vannmotstand, men jeg er ikke sikker på om du har nosecone eller ikke fordi vannintaket på nosecone er nesten helt nede. For meg ser det ut som du har ett vanlig Yamaha undervannshus som er laget spiss på. Er slik nosecone undervannhusene ser ut men som sagt, de har vannintaket lengre nede. Har du sjekket om du finner noen vannintak lengre nede på undervannshuset?

 

Kan se ut som du har en Chopper propell men jeg skal forhøre meg litt og komme med tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Takker for respons.

 

Nei har ikke sett etter under kjøring. Da jeg sliter litt med det elektriske på motoren foreløpig. (Om noen har deler til en slik motor, 90AET, eller noe annet som passer så si ifra. Koblingsboksen har et brudd i seg og må byttes. Går kun på alle tre når jeg står og knipser på boksen  :smiley:.. )

 

Den spissen er nok noe som er hjemmelaget ja. Ser ut som om den er lagd i glassfiber. Det er ingen andre vanninntak...  Men om jeg skulle gardere meg med en pick up. Hvor går vannkanalene i stammen? Burde jo bare være og borre, gjenge, nippel, slange = fiks ferdig...så var jeg sikker på at dette ikke ville føre til noen problemer i fremtiden.

 

Hadde vært gøy om du fant ut noe om propellen. Det står 48-77320-24 i støpen. og nummeret 48 77320 A4 24P står stemplet inni det ene bladet.

Link to post
Share on other sites

Ok men da tror jeg den monteringen på din motor er grei. Den må stå bra høyt på grunn av propellen, det er nok derfor den er bygd ut fra båten med brakett.

 

Er det ene coilen som er gåen?

 

Undervannshuset er nok "hjemmelaget" ja siden det er i glassfiber. Kjenner en som gjorde det samme på samme motor. Eneste du må være forsiktig med er å kjøre på ting i vannet. Kjører du på en planke med det undervannshuset der, knuser du det.

 

Det med waterpickup må jeg også forhøre meg om hvis du trenger mer informasjon om det, for jeg har aldri brukt det før. Men tror det skal kobles til wash skruen på undervannshuset. På bildet til venstre for skruen på undervannshuset ser det ut som der er ett hull? Stemmer det?

 

Propellen din tror jeg er en 24 tommer Chopper,  men som sagt skal forhøre meg.

Link to post
Share on other sites

Stemte det ja.. Flott med hjelp. Hadde jeg bare fått den delen jeg trenger for å få motoren til å gå også nå så..  Det var ikke coilen. Men en koblingsboks før coilene. Dessverre er denne forseglet med silikon. Så jeg får ikke åpnet den. Irriterende når en vet at det kun er dårlig kontakt.. alt funket som det skulle når jeg satte press på et bestemt sted på boksen... :smiley:

 

Stemmer at det er ett hull på propellhuset. Men dette er jalla igjen med kjemisk metall og en unbrakoskrue. Hvorfor vet jeg ikke. Jeg prøver og ta den ut. og setter vanntrykket fra hageslangen rett innpå. Så ser jeg om den får noe vann..

Tror det har vært pick up på den før serru. For det sitter en rørstump og noe greier i bunn på båten, ved siden av fyllerøret til ballast tanken.

 

Jeg klør i finga etter å få brukt noe bensin...

Link to post
Share on other sites

Jepp.

 

Men med 1000,- påkost på hengeren før vi i det hele tatt hadde fått dratt den av plassen, og gåen tenningsboks...blir den fort dyrere.  :smiley:

Ny tenningsboks koster 6050,- hos forhandler i Norge..  Funket som rakkern den motoren der ifølge selger... og nok engang gikk jeg i baret  :lol:

Link to post
Share on other sites

Joda.. 35000,- er en grei pris det. Men det er alltid noe dritt med disse tilleggskostnadene.

 

Ravn hadde ikke. Men har muligens fått tak i til en 75 hester. De hadde ikke samme delenummer....den ene sluttet på 130 og den andre 131...så store forskjellen kan det ikke være. Sikkert noen endringer i turtallsperre eller lignende..

 

Det eneste denne boksen gjør er vel å styre turtallsperra og får turtallet til å dempe seg når kjølevannet uteblir..  trist.

Link to post
Share on other sites

Juhu..kult.. Greit å vite hva jeg har og ikke.

 

Hvor får man kjøpt slike nosecone kit? Regner med at du har klippet ut bildet fra en eller annen butikk-nettside.

 

Jeg har nå sitti og skrapet ut alle silikonguffa inne i tenningsboksen. For så å finne noen skrøpelige loddinger på kretskortet. Loddet om disse og prøvde igjen.  Den funket like dårlig..

 

Hadde vært gøy og visst hva denne boksen egentlig gjør.... for det er jo høyere teknologi inne i lommelykta mi. Og dette tar de 6000,- spenn for. Pføy!

 

Det virker som om den går i noen form for sikkerhets modus. For den går kun på midtre sylinder. Alt annet er dødt. Knipser jeg på boksen..fyrer også de to siste sylinderne etpar slag. Sabla irriterende.

Link to post
Share on other sites

På denne linken fins mye bra info om slikt...

http://www.screamandfly.com/home/

 

Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjørt med vanninntaket så høyt. litt for stor sjanse for å få ujevn vanntilførsel når det virkelig går unna...  Jeg ville iallefall montert trykkmåler på kjølevannet, så man kan følge med at ting er ok.

 

Har også sett noen som har dekt over øverste halvdel av kjølevannsinntaket (med epoxysparkel e.l.) for å få jevnere vanntilførsel.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her er linken til nosecone kittet.

 

http://www.wic.no/news.html?news_categorie...=603&bind@0=603

 

Vet ikke priser eller hvor de selger det.

Men jeg tror ikke det kittet vil passe på ditt undervannshus fordi det er støpt på det.

 

Som du ser på bildet den slangedelen tror jeg skal gå fra delen du setter på til det hullet som du har på undervannshuset.

 

Kan være du kan bruke waterpickupen til ballasttanken som waterpickup for motoren.

 

 

 

Vet ikke helt hvordan den boksen ser ut men ett bilde kunne hjelpe  :blush:

 

Alle Yamaha deler er latterlig dyre. Jeg skulle ha ny powertrimknapp på kontrollboksen. 800 kroner. For en liten plastknapp! Heldigvis klarte jeg å ordne den jeg hadde. Et deksen til autoluben oppå lokket koster 1000 kr(!). Skulle ikke vært lov :smiley:

 

 

Jeg ville IKKE tettet igjen noe av vannintaket.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det skal funke med nippel og slange inn i det hullet. Men før jeg fikser det helt klart må jeg få motoren til å gå. Da jeg heller spytter i 6000 på en større motor fremfor å fikse denne.

 

Får ikke lagt ut flere bilder...ser ut til at jeg må fjerne de jeg allerede har lagt ut..Hvordan virker dette? Dere som har vært her en stund..

 

Nå har jeg gravd silikon i hele dag.. Og loddet om nesten alle loddepunktene Fin måte å bruke ferien...NOT!

 

Alle disse delegutta har enten ferie eller så ringer de ikke tilbake.. aaarggh!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...